Tuleeko muillekin välillä ripuliin johtava kylmä hiki ja kouristelu?
En keksi mistä tämä johtuu. Aina välillä tunnen, miten kylmä hiki kohoaa. Samaan aikaan mahaa kouristaa kivuliaasti, ja vessaan on parempi päästä heti. Pöntöllä kouristelee kivuliaasti, suoli tyhjenee ripulina plop plop, ja ripulin jälkeen kipu katoaa ja kaikki on taas normaalisti. Sitten voi mennä taas kuukausi tai pari, ja sama toistuu.
En ole huomannut mtn tiettyä ruoka-ainetta tai muutakaan laukaisevaa tekijää. Tuo voi tulla syönnin jälkeen, aamulla ennen aamupalaa, illalla kun ruokailusta on kulunut tunteja... Kokemuksia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuota aiheuttaa rasvan ja laktoosin yhdistelmä. Ei siis kumpikaan yksinään.
Tuleeko nuo ripulit sitten randomilla vai joka kerta tuolla kombolla?
Joskus tulee, mutta silloin kun olen syönyt vääränlaista (roska)ruokaa..joskus muutaman kerran on tuntunut että tosissani kuolen pöntölle, järkyttävät kylmät väreet ja kouristukset tulee ja iho kananlihalla, pitänyt varalta pitää saaviakin lähellä kun on tuntunut että oksennuskin on tulossa vaikkei ole tullut...eikä ole edes välttämättä ollut alkoholilla osuutta. Maha on tuolloin niin sekaisin että mennyt helposti yli tunti istunnolla.
Tuli ennen. Sit mulla todettiin keliakia ja siirryin gluteenittomaan ruokavalioon. Ei oo ollut tuota ongelmaa sen jälkeen.
Minulla tulee välillä ja kylmän hien lisäksi pahoinvoiva olo. Selvisi että olenkin allerginen riisille ja maissille, joista riisi aiheuttaa juuri verenpaineen laskun ja pahoinvoinnin ja "kaikki läpi" ilmiön. Nykyään osaan vältellä, tapahtuu enää pari kertaa vuodessa jos vahingossa syö.
Pitää testauttaa tuo keliakia vielä. Kiitos kommenteista. Nyt yritän sitä ruokaa...
- ap
Mule tulee norjan lohesta tuollaisia kohtauksia. Siinä kun on niitä kaikki torjunta-aineiden ja antibioottien jäämiä ja väriaineita, joku niistä ei vaan sovi. Aikaa syömisestä kohtaukseen menee ehkä 2-8 tuntia riippuen siitä kuinka paljon sitä on syönyt.
Mulla oli tällaista muutaman kuukauden ajan vuosia sitten. Ei joka päivä, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti. Sitten se vain loppui. Mainitsin lääkärillekin asiasta, ja muiden verikokeiden yhteydessä taidettiin katsoa, onko helikobakteeria. Ei ollut. Vi-Sibliniä suositeltiin, mutta en tullut sitä hankkineeksi.
Jonkinlaisen yhteyden taisin huomata jäätelön syömisen ja näiden kohtausten välillä, mutta en nyt ihan varmaksikaan voi sanoa. Mitään laktoosi-intoleranssia minulla ei ole todettu, ja tavallisia maitotuotteita olen käyttänyt aina. En muista, että tuo ajanjakso olisi ollut erityisen stressaavakaan. Vähän mysteeriksi jäi koko juttu, mutta onneksi oireilu loppui.
Mulla tuli just eilen. Olin salilla soutulaitteessa ja tunsin ekan kouristuksen ylävatsalla. Jatkoin soutamista ja hetken päästä tuli tosi kipeä kouristus alavatsaan. Lopetin soutamisen ja samalla meinasin pyörtyä, kun sattui niin paljon enkä meinannut päästä ylös. Juoksin kuitenki vessaan ja tuli pelkkää vettä. Normi syönnit päivällä jne.. Sitten jatkoin salihommia normaalisti, ei mitään kipua enää missään.
Joskus vatsasta kuuluu todella kova lurina kun se "ripuli" siellä syöksyy eteenpäin :D Siis todella kova ääni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli just eilen. Olin salilla soutulaitteessa ja tunsin ekan kouristuksen ylävatsalla. Jatkoin soutamista ja hetken päästä tuli tosi kipeä kouristus alavatsaan. Lopetin soutamisen ja samalla meinasin pyörtyä, kun sattui niin paljon enkä meinannut päästä ylös. Juoksin kuitenki vessaan ja tuli pelkkää vettä. Normi syönnit päivällä jne.. Sitten jatkoin salihommia normaalisti, ei mitään kipua enää missään.
Joskus vatsasta kuuluu todella kova lurina kun se "ripuli" siellä syöksyy eteenpäin :D Siis todella kova ääni.
Se ääni on kyllä kamala! :D Normaalisti mahasta ei ikinä kuulu noin kovia ääniä, kiva jos tuollainen lurahdusmörähdys tulee julkisella paikalla.
Mulla oli välillä ovulaation aikaan tuota, menin suunnilleen kaksinkerroin ja aivan jäässä pöntölle, jonne meinasin pyörtyä. Samoin kerran paaston suolihuuhtelua tehdessä puoliksi pyörryin
Mulla tulee kaikista keinomakeuttajista tuollaista. Ksylitolipurkka on se pahin kun vielä menee ilmaakin mahaan. Pakko lukea aina tuoteselosteet, keinomakeuttajia tungetaan tosi moniin tuotteisiin.
Mäkin mietin, että liittyykö kuukautisiin? Jotain kohdun supisteluja tai ovulaatioon liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mule tulee norjan lohesta tuollaisia kohtauksia. Siinä kun on niitä kaikki torjunta-aineiden ja antibioottien jäämiä ja väriaineita, joku niistä ei vaan sovi. Aikaa syömisestä kohtaukseen menee ehkä 2-8 tuntia riippuen siitä kuinka paljon sitä on syönyt.
Voiskohan tässä olla syy mun toistuviin ripulointeihin.. syön tosi paljon lohta. Vatsa on aina vähän ripulilla, mutta melkein joka päivä tulee näitä "vesisyöksykohtauksia". Ei tosin kylmää hikeä eikä huonoa oloa. Ja joo, ne suoliston huutoäänet on hurjia.
Mulla on tutkittu vatsalaukku ja suolisto, molemmat terveitä, ei keliakiaa. Olen vaan läpipasko.
Mulla tulee aina välillä. No stressi aiheuttaa joskus, mutta pääsyy taitaa olla endometrioosi. Eli liittyy kiertoon minulla.
C-vitamiinista tulee kanssa tollanen ripulikohtaus, jos sitä syö liikaa.
Myös kilpirauhasen vajaatoiminnassa voi olla ummetuksesta poiketen ripulia.
jos ripuli tulee mm. fyysisestä rasituksesta ja henkisestä niin matalat kortisolit eli lisämunuaisen vajaatoiminta voipi aiheuttaa myös noi oireet, mutta siihen sitten kuuluu muutakin....kuten laihtumista, uupumusta, etovaa oloa, matalaa verenpainetta, aistiyliherkkyys ja stressiherkkyys, autonomisen hermostonhäiriöitä jne. nuo oireet tulee yleensä pikkuhiljaa asteittain mukaan kuvioihin.
Mulla tulee aina kuukautisten aikaan, krampit laittaa suolistonkin liikkeelle. Etenkin silloin jos on syönyt ihan mitä sattuu ja ihan miten sattuu tyyliin rasvaa, sokeria, maitotuotteita, vaaleaa viljaa.
Mulla tuli tuollainen kohtaus viimeksi eilen. Pitkän aikaa olenkin saanut olla ilman.
Aiemmin tuota saattoi tapahtua ihan viikkoittainkin, mutta nyt sitä tapahtuu ehkä vain noin kerran kuukaudessa. Pari kertaa olen meinannut pyörtyä kun en ole löytänyt heti vessaa. Onneks tuolloin on ollut kaveri mukana joka on kädestä pitäen taluttanut vessaan.
Mun kohdalla tuo tapahtuu useimmiten lounaan, tai päivän ensimmäisen kunnon ruuan jälkeen. Eli jos syön aamupalaksi leivän + mehua, niin kohtausta ei tule. Lounaalla taas sitten saattaakin tulla. Päivällisen jälkeen tuota ei ole tainnut koskaan tulla, ja minkään tietyn ruoka-aineen en ole huomannut aiheuttavan kohtausta.
Ihme juttu!
Mulla tämän aiheuttaa viljat, vaikka ei keliakiaa olekaan. Kipu on todellakin kamalaa. Ja siihen päälle paniikki, jos ei ole vessaa lähistöllä..
En ole vielä nyhtökauraa päässyt maistamaan, haluaisin kyllä. :p
- ap