Aloitteleva yrittäjä ostaa aina uuden, kalliin auton... Miksi?
Mikä tämä juttu on että jos ryhtyy yrittäjäksi niin on ostettava piakkoin uusi, kallis "edustusauto"?
Näitä on useita lähipiirissä mutta en kehtaa kysyä suoraan.
Mahdollistaako yrittäjyys jotenkin tämän suurehkon hankinnan eli saako siitä jotenkin verohyödyn tai vastaavasti joku muu juttu, joka tekee auton hankinnan kannattavaksi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee yrittämisessä pakettiautoa, saa esim. 50000 euron autosta alv-palautusta tililleen liki 9700 euroa.
Lopuista saa sitten vähentää verotettavasta tulosta 25% menojäännöksestä eli tässä tapauksessa ensimmäisnä tilikautena
40300e x 25%.
Sun pitää kuitenkin myös tienata, että saat maksettua auton tai sen lyhennykset.
Henkilöautosta ei saa tehdä minkäänlaisia alv-vähennyksiä ja muutenkin verojen kanssa on vähän niin ja näin, kannattaako auto ostaa osakkaan omiin nimiin vai firmalle. Siitähän syntyy sitten verotettava luontaisetu, kun autoa käytetään henkilökohtaisiin ajoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee yrittämisessä pakettiautoa, saa esim. 50000 euron autosta alv-palautusta tililleen liki 9700 euroa.
Lopuista saa sitten vähentää verotettavasta tulosta 25% menojäännöksestä eli tässä tapauksessa ensimmäisnä tilikautena
40300e x 25%.
Kiitos! Nyt oli perusteellinen selvennys. :)
Eli aikamoisista summista kuitenkin on kyse.
ap
No ei todellakaan ollut perusteellinen selvennys.
Koskiko avauksesi henkilö- vai pakettiautoja?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä juttu on että jos ryhtyy yrittäjäksi niin on ostettava piakkoin uusi, kallis "edustusauto"?
Näitä on useita lähipiirissä mutta en kehtaa kysyä suoraan.Mahdollistaako yrittäjyys jotenkin tämän suurehkon hankinnan eli saako siitä jotenkin verohyödyn tai vastaavasti joku muu juttu, joka tekee auton hankinnan kannattavaksi?
No enpä ole tuohon juuri törmännyt, vaikka kymmenen vuotta sitten olin itse aloittava yrittäjä ja tunnen useita muita yrittäjiä. Paljon yleisempää on, että menestyneen yrityksen myyneet ostavat uuden auton vasta, kun saavat kauppasumman tililleen.
Pääomia pitää olla omasta takaa aika paljon, jos ostaa liiketoimintaan kuulumattoman auton. Kun omilla rahoillaan ostaa, kateudesta huolimatta ne rahat on jostain ansaittu. Jos yrityksen rahoitus tulee pankilta, ei auto ole ainakaan se paras peruste, vaan taitaa heikentää pankin silmissä aika paljon asiakkaan yritysrahoituksen uskottavuutta. Riski kaikilla lainalla aloittajilla on suuri.
Mikähän on se käsittämäsi uusi kallis edustusauto? Putkimiehen hienoilla teippauksilla varustettu transportteri?
Vierailija kirjoitti:
40300e x 25%.
Paljonkohan aloittavalla yrittäjällä syntyy ensimmäisinä vuosina sitä ylimääräistä? Eli verotettavaa tulosta yrittäjän omankin palkanmaksun jälkeen? Ja alvejahan saa takaisin vain, jos on riittävästi alvillista myyntiä saman vuoden aikana.
Aloittavalla yrittäjällä on monta mutkaa kuljettavana ennen kuin pääsee hyötymään pakettiautonkaan ostossa veroeduista. Henkilöautoa ei kannata missään tapauksessa rahoittaa yrityksen korkeakorkoisilla lainoilla. Jos omilla rahoilla on varaa ostaa auto, se on syytä maksaa itse. Jos se on yrityksen kirjanpitoon jonkun statuksen vuoksi saatava, sitten vaikka rahoittamalla itse yritystä. Omaa jo verotettua pääomaa ei kukaan yrittäjä siirrä yrityksen pääomaksi edes auton ostoa varten, koska siitä maksettaisiin vielä uudestaan verot ennen kuin saa sen rahan yritykseltä itselleen.
Tuttava sai YT:n kautta tuntuvan summan rahaa firman perustamiseen. Ei siis pelkkiä "potkurahoja" vaan hänet ulkoistettiin. Teki samaa duunia omiin nimiinsä ja täten sai starttirahaa.
Mitä tyyppi teki? Käveli autokauppaan ja osti käteisellä perhe peugeotin. Sitten ihmetteli, kun ei saanut valtiolta starttirahaa ja oli melkoisessa liemessä, kun ei ollutkaan sitten applen tietokonetta, millä se sitä duuniaan tekis, eikä omenapuhelinta.
Autoahan se ei missään nimessä olisi tarvinnut, kun asiakastapaamisia harvakseltaan ja Helsingissä on suht pätevä julkinen liikenne. Hän oli kyllästynyt kulkemaan julkisilla, niin osti auton.
Hänen vanhempansa sitten sijoitti hänen firmaansa. Olihan se nyt hemmetin noloa, kun viisikymppinen jätkä kertoo kylillä tarinaansa. Moni sitä ihmetteli ääneen, että miten noin rahasta fiksu nyt noin sählää.. Ei kuulemma tehnyt mitään virhettä, auto on aina hyvä sijoitus!
Ei vaan enää pystynyt kattomaan sitä nauramatta sen jälkeen.
Koska kaikilla yrittäjillä on rahaa kuin roskaa ja sitä tunkee ovista ja ikkunoista, niin johonkihan sitä on kulutettava.
Jotkut ostaa, mutta suurin osa ei. Olen ollut yrittäjänä 10 v ja vielä en ole saanut irti vanhaa pösöä kummempaa. Ja siis tuo pösökin on ostettu käytettynä muutama vuosi sitten. Sitä edellinen autoni lähes hajosi käsiin, oli vm. -92. Että en nyt pahasti ole pröystäillyt. Myöskään yksikään yrittäjä-tuttavani ei ole heti alkumetreillä hankkinut kallista autoa, suurin osa ei vielä vuosienkaan päästä. Varsinkin nyt ainakin pienyrittäjät ovat todella tiukoilla. Mutta ainahan pöljiäkin joukkoon mahtuu. Ne on näitä "toimitusjohtajia".
Olen ollut yrittäjä 7 vuotta. Kerran olen vaihtanut autoa tänä aikana ja molemmat autot ovat omissa nimissäni, ei firman. Tilitoimistoyrittäjänä osaan luonnollisesti laskea, olisiko kannattavampaa pitää auto yrityksen vai omissa nimissä. Tämä ei toki koske kaikkia, mutta monia pieniä ja aloittelevia yrityksiä koskee.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelevat heti olevansa menestyviä eliitti-ihmisiä.
Itse välttelen yrityksiä, joissa pröystäillään.
Kieltämättä hymähdytti, kun oltiin kilpailuttamassa siivousfirmaa, ja toimari karautti E-sarjan mersulla pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yrittäjä 7 vuotta. Kerran olen vaihtanut autoa tänä aikana ja molemmat autot ovat omissa nimissäni, ei firman. Tilitoimistoyrittäjänä osaan luonnollisesti laskea, olisiko kannattavampaa pitää auto yrityksen vai omissa nimissä. Tämä ei toki koske kaikkia, mutta monia pieniä ja aloittelevia yrityksiä koskee.
Ihan sama täällä. Rahat vieläkin käytössä olevaan autoon ansaitsin jo ennen yrittämistä palkkatöistä ja käytän sitä yrityksemme tavaran kuljetuksiinkin. Muuten perheen autot on ostettu perheelle käytettynä.
Ei ole mitään järkeä maksaa itse yritykselle autoa. Vielä tyhmempää on ottaa yritykselle henkilökohtaiseen asuntolainaan verrattuna kymmenkertaisella korolla yrityslainaa, johon vakuudeksi antaa oman nimen ja ostaa sillä auto.
Ja aloittavan yrityksen on tehtävä viidessä vuodessa se pakettiauton verojen suuruinen tulos. Alvia varten myynnin on tapahduttava samana vuonna.
Minusta nimenomaan auton hankinta kuvaa hyvin niitä yrittäjiä varten rakennettuja rotanloukkuja. Lähes jokaisen yrittäjän on kyettävä liikkumaan asiakkailleen erilaisissa tilanteissa ja moni muukin toiminta vaatii liikkumista virastoihin tai postiin. Siitä huolimatta pienimmiltä yrittäjiltä rahastetaan auton hankinnassa enemmän kuin yksityisiltä. Jos yrität ostaa autoa yritykselle ilman, että se syö kilpailukykyä enemmän kuin jo tuottavilla yrityksillä, pitää myynti saada heti kohdalle ja tuloksenteko korkeaksi, jotta alkuinvestoinneille voi saada yrittäjille säädettyjä verohelpotuksia.
Aina? En tiedä kyllä yhtäkään itse. Itse olin kolme vuotta yrittäjänä, eikä ollut mitään autoa, koska en tarvinnut. Äidilläni oli yritys jossa auto oli tarpeen, siinä käytettiin vuosia perheen autoa. Ehkä joku 10 vuotta oli ollut yritys, niin sitten äiti osti yrityksen nimiin pakettiauton uutena. Ei kallista, vaan Hiacen. Paljon on yrittäjiä, joilla ei ole mitään uutta autoa, vaan yrityksen käytössä on tarvittaessa se oma tai perheen vanha auto. Enemmän minä näitä tiedän. Yksi tuttu on sellainen pröystäilijä, eikä hänkään ihan heti ostanut.
Kiitos! Nyt oli perusteellinen selvennys. :)
Eli aikamoisista summista kuitenkin on kyse.
ap