Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja ylipaino

13.05.2016 |

Hei. Raskausoireiden perusteella olen aivan alkutaipaleella plussaa en ole vielä saanut mutta menkkojakaan ei kuulu.

Olen 169cm pitkä ja painoa on 90kg.
Liikun aktiivisesti fillarilla,uiden,kuntosalilla käyn 3-4kertaa viikossa. Syön monipuolisesti ja säännöllisesti 5x pv. Paino kuitenkin junnaa paikallaan.

Minua mietityttää onko ylipainoni haitaksi sikiölle tai vaaraksi muuten raskaudelle? Voinko yrittää pudottaa painoa vaikka olisinkin raskaana?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä kyllä sanotaan ettei laihduttaa saisi (laihduttaessa elimistöön kerääntyneet myrkyt kulkeutuu vauvalle) Jos olet raskaana niin kannattaa ottaa paino puheeksi neuvolassa. Voihan olla, että saat ajan esim ravitsemusterapeutille jos haluat.

Vierailija
2/2 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

laihduttamista ei suositella raskaanaoleville. Joillakin paino kuitenkin laskee väkisin alkuraskaudessa pahoinvoinnin seurauksena. Ylipainoisille odottajille suositellaan noin 8kg painonnousua raskauden aikana.

Ylipaino voi olla riski raskauden aikana ja synnytyksessä. Ylipainoisilla on muita suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen. Myös raskaudenaikainen verenpaineen nousu on ylipainoisilla yleisempää kuin normaalipainoisilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että automaattisesti ylipainoisella odottajalla olisi raskausdiabetes ja/tai kohonnut verenpaine.

On hienoa, että liikut monipuolisesti ja syöt säännöllisesti. Yritä kiinnittää huomiota annoskokoon, jonka olisi hyvä olla 250-300g per ateria, kuidun saantiin (25-30g päivässä) sekä riittävään proteiinin saantiin (0,8g/kg). Kasviksia ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 500g päivässä. Runsas veden juominen (vähintään 1,5l päivässä) pitää aineenvaihduntaa liikkeellä.

Onnea sinulle kovasti raskauden yritykseen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla