Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haaveilen (osittaisesta) omavaraisuudesta, onko palstalla toisia samanlaisia?

Vierailija
13.05.2016 |

Haaveilen pienestä talosta metsän keskellä, jossa voisi elellä rauhassa, kaukana muista ihmisistä. En kaipaa nykyajan mukavuuksia vaan luontoa, eläimiä ja omaa rauhaa. Täysin irti yhteiskunnasta en pyri, mutta tavoitteena olisi elää niin, että käynti noin kerran kuussa ihmistenilmoilla riittäisi. Talous pitäisi laskea niin, että töissäkäynti ei olisi tarpeen.
Talo olisi puulämmitteinen, samoin sauna. Talossa saisi olla rajoitetusti sähköt ja ei viemäröintejä, vaan kantovesi omasta kaivosta. Pihalla iso kasvimaa, hedelmäpuita, marjapensaita... Ja navetassa vuohia, lampaita, kanoja, hanhia, kalkkunoita...
Olenko ainut, vai onko toisia samanlaisia? Mistä te haaveilette, ja oletteko tehneet jotain haaveidenne toteuttamiseksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ne vuohet ja kanatkin..jatka vain sitä haaveilua. Noita haaveilijoita on tälläkin kylällä nähty, pari vuotta ja sitten on valot sammuneet mökin ikkunoissa. Ei vain tämäkään elämä ole ruusuilla tanssimista ja se haaveilu on todellisuudessa vain haaveilua.

Maksavat toki, ei tarkoitus ollutkaan luopua kokonaan rahasta. Häiritseekö sinua jokin minun haaveissani?

AP

Niin kuin sanot, on tuo haaveilua..ja melko kaukana todellisuudesta. Kun täällä maallakaan ei kukaan pysty elämään ilman säännöllisiä tuloja. On kiinteistöverot, jätemaksut, jos sairastut siitäkin tulee maksuja..näitä riittää. Eikä loppujen lopuksi moni ole valmis ottamaan tehdyistä töistä munia palkaksi.

Eikä noita mummonmökkejäkään jaeta ilmaiseksi, missä on peltoa sen verran, että vuohille evästä saa. 

Se vain on tänäpäivänä aika kaukaa haettu ajatus.

Ja jos sitten käyt päivät töissä tai teet etänä, pitääkin olla  sähköt ja netti.. niin sitten iskee väsy, kun ne elukat ja eläminen yleensäkkin vaatii enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Pimeyskin saa toiset ihan pois tolaltaan.. 

Siksi jatka vain haaveilua, mutta älä osta mitään, äläkä sijoita viimeisiä roposiasi mökki-pahaseen. Ennemmin vuokraa tila ja kokeile..ei mitään epätoivoista, mutta kannattaa varautua siihenkin, että se omavaraistalous osottautuukin liian haastavaksi. Takaportti kannattaa aina jättää auki.

Maallakin saa minun tietojeni mukaan työttömyystukea, eli kuukausittain saa aina tavalla tai toisella jonkin verran rahaa. Töissäkäymättömyys ei myöskään tarkoita tulottomuutta. Ihan samalla tavalla esim. vuokratulot maksetaan maalaisille kuin muillekin.

Maalle olen nimenomaan muuttamassa myöhemmin, kun ei tarvitse enää käydä töissä. Asun velattomassa omakotitalossa, joten säästöjäkin ehtii kertymään vielä jonkin verran ennen kuin minun olisi edes mahdollista muuttaa haaveet todeksi.

Vietämme vuosittain kohtuullisen paljon aikaa eräkämpässä pimeyden, sähköttämyyden ja vedettömyyden keskellä, ja se on rentouttavinta mitä tiedän.

AP

Vierailija
22/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän osittaisessa omavaraistaloudessa. Elukoita on; siipikarjaa ja pienmärehtijöitä, kissoja ja koira. Kylmä vesi tulee kolmeen paikkaan; taloon, saunaan, eläinsuojaan. Lämmitetään hellalla, kiukaassa, padassa se vesi. Sähköverkkoon en kuulu, aurinkopaneeleja ja akkuja on sen verran, että tärkeimmät sähkölaitteet toimii. Vessana kompostikäymälä, viemäröinti on hoidettu lainmukaiseksi pesuvesien osalta, mutta en kuulu viemäriverkkoon.

Kasvimaa ja kasvihuone löytyy, niistä saa tai on saamatta satoa, joskus pärjää pitkälti talveen omilla kasveilla. Viime kesä oli katastrofaalisen märkä, talven olen käytännössä elänyt ostomuonalla, lihan suhteen olen kuitenkin ollut omavarainen.

Vapaapäivät meneekin metsästäjä keräilijä -kulttuurin mukaisesti luonnon antimia hamstraten.

Käyn töissä. Kaikki raha menee käytännössä eläimiin ja pakollisiin maksuihin. Kaupassa käyn kerran tai kaksi kuussa ja eläin todella nuukasti, vain pakollinen ostetaan.

Mistä olen sitten omavarainen? Liha, munat, vuohenmaito, sähkö, vesi, osittain kasvikset, kala, marjat, villa. Tosin, jos ajattelee niin, että eläimet pitäisi ruokkia 100% omavaraisesti jotta liha olisi 100% omavaraista, niin sitten en ole lihan suhteen omavarainen, sillä joudun elukat ruokkimaan ostoeväillä, koska peltoa ei käytännössä ole, vaikka taitoa viljelyyn olisi.

Muistakaapa haaveilijat sekin sitten, että kun lihan suhteen omavaraisuuteen pyritte, niin sitten pitää osata myös teurastaa, että se liha siitä eläimestä ulos saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan ensin vähän harjoitella tuollaista elämää. Etsi jostain syrjästä vanha talo tai mökki vuokralle ja muuta sinne vuodeksi. Kokeile miltä tuntuu laittaa se kasvimaa kuntoon, elää kantovedellä, tehdä koko vuoden lämmityspuut varastoon, elää vähillä valoilla pimeä talvi jne. Jos vuoden jälkeen tuo tuntuu omalta, niin sitten etsit oman talon ja muutat sinne. 

Omasta mielestäni olisi helpompi hankkia se talo jostain läheltä asutusta. Vaikka omavaraisuus on hieno ajatus, niin se on varmasti tosi raskasta. Pääset helpommalla, jos voi käyttää apuna vaikka naapurin traktoria maan kääntämisessä ja puiden ajamisessa. Tämä ei silti estä sinua varautumasta tilanteeseen, jossa sitä traktoria ei ole. 

Olen toteuttanut jo suunnilleen kaiken toteutettavissa olevan tässä asuessamme (pieni muutaman tuhannen hengen kylä, omakotitalo isolla pihalla ja puutarhalla). Olen tehnyt monta kasvimaata, hoitanut puutarhaa, hoitanut eläimiä, remontoinut ja rakentanut, tehnyt polttopuut ja lämmittänyt puilla, sienestänyt, marjastanut, säilönyt jne. Mutta taajamassa ei vaan pysty tekemään tämän enempää, ja täällä on kuitenkin koko ajan ihmisiä ympärillä. Haluan sitä ihan oikeaa rauhaa ja hiljaisuutta, vaikka Helsinkiläisten mielestä varmaan asunkin jo maalla.

AP

Vierailija
24/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen mutta en aio toteuttaa.

Vierailija
25/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai eikö pesukoneen vettä tai astianpesuvettä saa laskea maahan? Enpä tiennytkään. Asutaan 9kk vuodesta vanhassa talossa, jossa vesi tulee sisään omasta kaivosta, lämmitetään sähköllä, ja keittiön ja pesuhuoneen viemäri valuu tuonne jonnekin soraikkoon, 

Vessana ulkohuussi tontin laidalla ja sisävessana pakastava vessa yökäyntejä varten. 

Ei ole mitkään ympäristösihteerit tai mitkään muutkaan rakennusinsinöörit perään haukkuneet. Johtuu varmaan siitä, että missään rekistereissä ei lue tästä talosta kuin että kylmä talo, kylmä vesi sisään ja ei muuta. 

Mahdollisimman vähän mihinkään rekistereihin mitään ilmoitellaan vaikka remonttia on tehty koko ajan. 

Meitä on vain kaksi joten en usko että mitään kakka-imeytyksiä tai säiliöitä vesivessan takia aletaan ikinä laittamaankaan.Pärjätään tuolla nykysysteemillä oikein hyvin. Ei vesivessa ole mikään pakko ihmisellä olla. Meillä mitään salaojia tai muitakin hienouksia ole. 

Hyvin on pärjätty nämä 15 vuotta. Tontti pysynyt puhtaana, missään ei haise, eikä rannan vesi näytä huonolta mistään kohtaa ja sitä rantaviivaa on kuitenkin kilometrin verran. Naapurina toisella puolella vesijättömää eikä ketään, toisella puolella yksi talo jossain kilometrin päässä. 

AP:lle toivotan onnea ja menestystä ihastuttavalle haavellesi. Ja tottakai se on mahdollinen, sitähän tehdään täällä suomen perukoillakin sielläsun täällä. Puhumattakaan jostain euroopan syrjäseuduista, vanhojen hippien kommuuneissa.

Vierailija
26/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ne vuohet ja kanatkin..jatka vain sitä haaveilua. Noita haaveilijoita on tälläkin kylällä nähty, pari vuotta ja sitten on valot sammuneet mökin ikkunoissa. Ei vain tämäkään elämä ole ruusuilla tanssimista ja se haaveilu on todellisuudessa vain haaveilua.

Maksavat toki, ei tarkoitus ollutkaan luopua kokonaan rahasta. Häiritseekö sinua jokin minun haaveissani?

AP

Niin kuin sanot, on tuo haaveilua..ja melko kaukana todellisuudesta. Kun täällä maallakaan ei kukaan pysty elämään ilman säännöllisiä tuloja. On kiinteistöverot, jätemaksut, jos sairastut siitäkin tulee maksuja..näitä riittää. Eikä loppujen lopuksi moni ole valmis ottamaan tehdyistä töistä munia palkaksi.

Eikä noita mummonmökkejäkään jaeta ilmaiseksi, missä on peltoa sen verran, että vuohille evästä saa. 

Ja jos sitten käyt päivät töissä tai teet etänä, pitääkin olla  sähköt ja netti.. niin sitten iskee väsy, kun ne elukat ja eläminen yleensäkkin vaatii enemmän tekemistä kuin kaupungissa. Pimeyskin saa toiset ihan pois tolaltaan.. 

Siksi jatka vain haaveilua, mutta älä osta mitään, äläkä sijoita viimeisiä roposiasi mökki-pahaseen. Ennemmin vuokraa tila ja kokeile..ei mitään epätoivoista, mutta kannattaa varautua siihenkin, että se omavaraistalous osottautuukin liian haastavaksi. Takaportti kannattaa aina jättää auki.

Maallakin saa minun tietojeni mukaan työttömyystukea, eli kuukausittain saa aina tavalla tai toisella jonkin verran rahaa. Töissäkäymättömyys ei myöskään tarkoita tulottomuutta. Ihan samalla tavalla esim. vuokratulot maksetaan maalaisille kuin muillekin.

Maalle olen nimenomaan muuttamassa myöhemmin, kun ei tarvitse enää käydä töissä. Asun velattomassa omakotitalossa, joten säästöjäkin ehtii kertymään vielä jonkin verran ennen kuin minun olisi edes mahdollista muuttaa haaveet todeksi.

Vietämme vuosittain kohtuullisen paljon aikaa eräkämpässä pimeyden, sähköttämyyden ja vedettömyyden keskellä, ja se on rentouttavinta mitä tiedän.

AP

Muuta vaan, mutta älä rahoita tuota toimintaa sillä, että jättäydyt työttömäksi ja maksatat työttömyysetuutesi meillä muilla. Hanki mieluummin pääomatuloja, joilla rahoitat tuon.

Kai sulla on kasvimaa ja marjapensaat sen nykyisen omakotitalon pihalla. Ja keräät marjat, sienet ja villiyrtit jo nyt talteen. Ja käyt kalassa.

Vierailija
27/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Muuta vaan, mutta älä rahoita tuota toimintaa sillä, että jättäydyt työttömäksi ja maksatat työttömyysetuutesi meillä muilla. Hanki mieluummin pääomatuloja, joilla rahoitat tuon.

Kai sulla on kasvimaa ja marjapensaat sen nykyisen omakotitalon pihalla. Ja keräät marjat, sienet ja villiyrtit jo nyt talteen. Ja käyt kalassa.

Jos laki kieltää rahoittamasta omaa pientilaa sen tuotteita myymällä, niin eipä siinä sitten paljon ole tehtävissä. Pientilan itseteurastetulle lihalle, munille, raakamaidolle, leivonnaisille, hilloille ym. olisi vaikka kuinka paljon kysyntää mm. ruokapiireissä, mutta niiden myynti on joko laitonta tai tehty liian vaikeaksi pientilalliselle.

Tuloja saan kuitenkin muualta kuin yhteiskunnan tuista, joten työttömyystuen hakeminen ei ole suunnitelmana. Kunhan listasin esimerkkejä siitä, miten työtön ei ole sama kuin tuloton.

Minulla on isot kasvimaat, puutarha ym. ja keräämme myös luonnosta ruokaa. Tällä hetkellä en kalasta, koska olen kasvissyöjä, mutta jos saan oman tilan, niin olen harkinnut myös itsetuotetun/kalastetun lihan lisäämistä ruokavalioon. 

Olen pyrkinyt tekemään kaiken mahdollisen mitä tässä pystyy, mutta nälkä kasvaa syödessä ja tahdon enemmän. Tai vähemmän, miten sen nyt ajatteleekin.

AP

Vierailija
28/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Jos laki kieltää rahoittamasta omaa pientilaa sen tuotteita myymällä, niin eipä siinä sitten paljon ole tehtävissä. Pientilan itseteurastetulle lihalle, munille, raakamaidolle, leivonnaisille, hilloille ym. olisi vaikka kuinka paljon kysyntää mm. ruokapiireissä, mutta niiden myynti on joko laitonta tai tehty liian vaikeaksi pientilalliselle.

Tuloja saan kuitenkin muualta kuin yhteiskunnan tuista, joten työttömyystuen hakeminen ei ole suunnitelmana. Kunhan listasin esimerkkejä siitä, miten työtön ei ole sama kuin tuloton.

Minulla on isot kasvimaat, puutarha ym. ja keräämme myös luonnosta ruokaa. Tällä hetkellä en kalasta, koska olen kasvissyöjä, mutta jos saan oman tilan, niin olen harkinnut myös itsetuotetun/kalastetun lihan lisäämistä ruokavalioon. 

Olen pyrkinyt tekemään kaiken mahdollisen mitä tässä pystyy, mutta nälkä kasvaa syödessä ja tahdon enemmän. Tai vähemmän, miten sen nyt ajatteleekin.

AP

Työttömänä voisit tietysti olla, mutta auto on oltava ja siihen ne rahat sitten menevätkin. 

On mahdotonta myydä tilalta mitään ilman asianmukaisia tiloja ja lupia. Naapurille ehkä, mutta entäs jos tuleekin tauti.. Työttömänä ei edes maalla pysty kauaa olemaan, menee tuokin niin tiukaksi. Velvoitetöitä on otettava vastaan tai iskee karenssi.

Eviran sivustolla kannattaa käydä tutustumassa, noihin vaatimuksiin tilamyynnistä. Kuten myös eläintenpitoon on siellä vaatimuslista.  Nykypäivänä ei vuohiakaan saa pitää ihan "omin luvin"..ja siitähän se lähtee. Mutta ensin kannattaa ottaa asioista viranomaisilta selvää, ettei tule yllätyksiä. Kalanmyyntiinkin tarvitsi muuten jonkun luvan...

Vierailija
29/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

AP

Työttömänä voisit tietysti olla, mutta auto on oltava ja siihen ne rahat sitten menevätkin. 

On mahdotonta myydä tilalta mitään ilman asianmukaisia tiloja ja lupia. Naapurille ehkä, mutta entäs jos tuleekin tauti.. Työttömänä ei edes maalla pysty kauaa olemaan, menee tuokin niin tiukaksi. Velvoitetöitä on otettava vastaan tai iskee karenssi.

Eviran sivustolla kannattaa käydä tutustumassa, noihin vaatimuksiin tilamyynnistä. Kuten myös eläintenpitoon on siellä vaatimuslista.  Nykypäivänä ei vuohiakaan saa pitää ihan "omin luvin"..ja siitähän se lähtee. Mutta ensin kannattaa ottaa asioista viranomaisilta selvää, ettei tule yllätyksiä. Kalanmyyntiinkin tarvitsi muuten jonkun luvan...

Tuota juuri tarkoitin, että tilalta myynti on tehty niin vaikeaksi, etten pidä mitenkään vääränä sitä, jos joku sen takia päättää jäädä työttömäksi. En ole alkamassa tilamyyntiä itse, juuri sen vaikeuden takia.

Työttömyysajat riippuvat ihan paikkakunnasta ja elämäntilanteesta. Jos asut paikkakunnalla X, julkisia ei kulje ja olet vaikka terveyssyiden takia kyvytön ajamaan autolla, niin käytännössä saat olla koko ikäsi työttömänä ilman, että kukaan passittaa sinua yhtään mihinkään.

Miksi ajattelet, että auto on oltava? Ja toisaalta, miksi ajattelet, että siihen ne rahat sitten menivätkin? Tiedän muutamankin maalaisen, joilla ei ole joko lainkaan autoa, tai on vain traktori. Ja vastaavasti olen itse ollut työttömänä ja omistanut auton ja käyttänyt sitä lähes päivittäin, eivätkä kaikki rahani siihen menneet.

AP

Vierailija
30/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella vuohet ja kanat sinun kanssa peitonalla siellä kammarissa? Haavet maksaa. Jossain maalla ei niille munille ole ostajia, kun on omasta takaa. Kaupunkilainen ei osta, kun ruoka tulee pakkasesta ja ollaan ylihygieenisiä.

Vierailija
31/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten sama, mutta mulla juokseva vesi täytyis olla.

Kyllä ehdottamasti, ainakin navetassa/tallissa / lampolassa, miksi ei sitten talossakin? Voit toki käyttää sekä kompostikäymälää että ulkosaunaa, mutta kyllä lämmin suihku on joskus ihan kiva.

Aloita omavaraisuutesi kasvimaalla ja luonnontuotteitten keräämisellä. 

Kun kauppaan on kymmeniä kilometrejä, on kohtuullinen kotivara välttämätön. Maalaiset harrastavat yleisesti myös metsästystä ja kalastusta, mutta sähköllä toimiva pakastin on oivallinen kotivaran säilytykseen.  Pari kertaa on pakastin sulanut keskellä kesää, mutta onneksi siellä ei siihen aikaan ole kovin paljon pilantuvaa tavaraa vielä ollutkaan.

Vierailija
32/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on paha flunssa, kuumetta? Jalka/käsi poikki? Kuka silloin kantaa vedet, pilkkoo puut, ruokkii eläimet ja siivoo niiden jäljet? Saako talot jotain omia lomittajia tai sijaisia, kun eivät ole tuotantotiloja?

Vierailija
33/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Navetassa eläinlääkärikulut ovat välillä todella isoja. Tonni-kaks menee helposti. Sorkanhoitaja, siemennysmaksut yms. Tarvit traktorin että saat tehtyä heinät/ruuat lehmille.

Monet luulevat että meillä syödään ilmaisia munia. En edes uskalla laskea munan hintaa. Paukkupakkaislla pattero huutaa täysillä kanalassa. Kanoille ostetaan puruja, rehua, kalkkia.. Ei ole ilmaisia munia. Mutta kiva ja kallis harrastus.

Minun tuttavallani on vuohia, eikä hän ole käsittääkseni koskaan maksanut kenellekään mistään sorkanhoidosta. Hän leikkaa ne itse jonkinlaisilla saksilla. En tosin ole kysellyt sen tarkemmin, joten ihan varma en voi olla.

Siemennykset voi hoitaa myös omalla tai naapurin pukilla, ei tarvita mitään keinosiementäjiä.

Lehmät ovat todella kalliita, ei ole aikomusta hankkia lehmiä. Miksi ihmeessä omavaraisuudesta haaveileva ylipäätään hankkisi monta lehmää, mihin ihmeeseen kukaan tarvii kymmeniä litroja maitoa päivässä jos tarkoitus ei ole olla maidontuottaja..? Pieniä ja energiatehokkaita maatiaisia (vuohia, kanoja), jotka kestävät Suomen oloissa eivätkä vaadi ihmeitä.

Toki eläimet tarvitsevat heinää, viljaa, kuivikkeita ym. mutta tavoite on tuottaa mahdollisimman paljon itse tai vaihtotaloudessa. 

AP

Kai ymmärrät, että eläinlääkärin tehtävänä on käydä tiloilla, jonne heitä ei ole pyydetty. Sitä kutsutaan tarkastuskäynniksi ja sen maksaa eläintenpitäjä, joka joutuu sitten esittelemään ne tilat ja todistamaan, että ne ovat eläintenpitoon soveltuvat. Vuohet ja kanat tarvitsevat nekin hyvin tiukasti säädellyt olosuhteet.

Vaihtotaloudessa saat tuottaa aika lailla munia tms., että saat eläimillesi ruokaa. Oletusarvoisesti paikallinen maanviljelijä tuo sinulle peräkärryllisen kauroja, mutta missä ihmeessä ne säilytät? Säkkipuimurien aika oli ohi jo 70-luvulla.

Vierailija
34/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet jotain tilamyyntiä, sinulla pitää olla asianmukaiset, hygieeniset tilat. Loppuu aika pian se tilamyynti, kun asiakkaasi sairastuvat esim. salmonellaan.  Liha -ja maitotuotteiden säilyttämiseen tarvitaan sähköä jne.   Säännöt ja määräykset on tehty asiakkaiden näkökulmasta, ettei kuka tahansa myy jotain paskavedellä kasteltuja mansikoita... 

Vierailija
35/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit ne eläimet juottaa, jos ei ole vesijohtoa? Veden kantamista olisi aika lailla enemmän kuin sinne asuinrakennukseen. Mieti talvea: paukkupakkanen ja sinä nostamassa kaivosta vettä uudestaan ja uudestaan... Ison kasvimaan kastelusta puhumattakaan (tämä onneksi vain kesällä), aika lailla saisit kaivosta vettä nostaa, että kasvit kasvavat.

Toiseksi jos talossa ei ole viemäröintiä, niin miten ajattelit tiskata astiat? Pesuvadissa hellannurkalla, mutta entä se pesuvesi, minne sen viskot? Teetkö vanhanaikaisen tunkion, jonne käyt heittämässä niin kahvinporot kuin tiskiveden?

Kiinteistövero olisi vuodessa 300 - 500 e, siihen päälle sähköt noin 1200 e (jotenkin kai ajattelit pitää eläinsuojan talvella lämpimänä?), tienhoitomaksu (maalla maksetaan itse tienpito), eläinlääkärikulut, polttopuut, vakuutukset jne. ja aika äkkiä olet tilanteessa, jossa tarvitset elämiseen noin 800 e/kk etkä vielä ole ostanut itsellesi vaatteita tai ruokaa.

Omavaraistalous on kiva unelma, mutta se vaatii rahaa.

Kuten sanottu, en ole ihan 100% varma tuosta vedestä. Tällä hetkellä jaksan kyllä hyvin, mutta vanhempana voi tosiaan tulla ongelmia ja siksi ehkä vesijohto voisi olla kuitenkin tarpeellinen.

Tiskivedet tunkiolle, tai pieni vedenpuhdistin talon nurkalle. Kasvimaan kastelua varten sadeveden keräys, siihen ei ole tarkoitus käyttää kaivovettä kuin pakkotilanteissa.

Kiinteistövero on suunnitelmieni mukaisissa taloissa ollut 120-250€ luokkaa. Tienhoitomaksu on esim. vanhemmillani 50€. Sähköä menee nykyisessä (täynnä sähkölaitteita) omakotitalossamme 1500€, joten olen laskeskellut, että tuolla sitä menisi ihan maksimissaan puolet tuosta, luultavasti paljon vähemmän.

Navetassa kestopehku ja lisäksi tulisija paukkupakkasten varalle, mahdollisuus myös sähkölämmitykseen, valaistus sähköllä.

Vakuutuksina vain pakolliset, eläinlääkärikuluja tuskin tulee paljon.

Polttopuut omasta metsästä, vaatii työtä, ei rahaa, lämmitämme jo nykyiselläänkin pitkälti puilla (jotka teemme itse, emme osta).

Läheskään kaikkea en ole vielä suunnitellut valmiiksi, sillä elämäntilanteen takia tämä haave ei ole toteutumassa vielä pitkään aikaan. Omavaraistalous on todella kiva unelma, mutta toisin kuin sinä ajattelet, se ei vaadi kauheasti rahaa, kunhan asenne ja tavoitteet ovat oikeat. Toki kaikkeen saa rahaa kulumaan vaikka kuinka, jos ei tahdo/osaa pihistellä, mutta minä pystyn elämään hyvin pienillä tuloilla.

AP

Toivottavasti et muuta naapuriin (1 km päähän).

Tällä kylällä on muutama kaltaisesi omavaraistalouteen hurahtanut, jotka olettavat, että me päätoimiset maanviljelijät olemme joku omituinen ehtymätön talkooapu, joka tulee aina paikalle, kun tarvitaan. Kun omavarainen on metsässään kerännyt polttopuita, soitetaan traktoria apuun. Harmi, että nykypäivän maataloustraktori ei ole sellaisenaan maastokelpoinen ja toisaalta kukaan ei huvikseen ajele ajourattomassa metsässä keräämässä pikkuisia rankanökkösiä. Eikä ole mikään ilo saada talviaamuna soittoa, että tie on tukossa ja pitäisi päästä talosta pois, tuletko auraamaan? No enpä aio tulla, koska traktori ei käynnisty kovin äkkiä ja on omat työt ensin tehtävänä. Tai tulee soitto, että onko teillä sähköt kun meillä ei ole. Kun vastaan, että hyvin pelittää elektrisiteetti, niin kysytään, että menetkö katsomaan, missä on kaatunut puu ja ilmoitat edelleen sähköverkon omistajalle. Miksi ihmeessä menisin, miksi sieltä metsämökistä ei voi lähteä?

Tai kun omavarainen työtön joutuu 6 kk ajaksi töihin ja tarvitaan joku, joka hoitaa eläimet, niin soitetaan tänne naapuriin. Annetaan ohjeet siitä, miten 3 tunnin välein täytyy käydä pihassa varmistamassa, ettei lampaat karkaa. Niin, meillähän ei ole ollenkaan omia töitä, hyvin joudetaan puintiaikaan naapurin lemmikkejä ruokkimaan.

Elä ihmeessä unelmaasi, mutta muista, että se on omasi. Ilman autoa pärjäät varmasti, mutta älä kuvittele, että meillä olisi taksipalvelua tai että ostaisimme vuohenjuustoa vain siksi, että sinä sen teit.

Vierailija
36/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa negatiivista porukkaa täällä. Miksi maalata vain esteitä näkyviin? Vai oletteko niin kaupunkilaisia ja tehomaatalouden uhreja että ette oikeesti tiedä ettekä tunne ihmisiä jotka osaa elää yhteiskunnan ulkorajoilla??

Tässäpä oivallinen aihe jollekin hyvälle naistenlehdellä.

Tervetuloa vaan kattomaan miten pienellä kulutuksella voi elää.

Vähän vaikea varmaan saada haastattelua siitä miten paljon viranomaisista ns viis veisataan. Mutta voin kertoa että niitä on.

Vierailija
37/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa negatiivista porukkaa täällä. Miksi maalata vain esteitä näkyviin? Vai oletteko niin kaupunkilaisia ja tehomaatalouden uhreja että ette oikeesti tiedä ettekä tunne ihmisiä jotka osaa elää yhteiskunnan ulkorajoilla??

Tässäpä oivallinen aihe jollekin hyvälle naistenlehdellä.

Tervetuloa vaan kattomaan miten pienellä kulutuksella voi elää.

Vähän vaikea varmaan saada haastattelua siitä miten paljon viranomaisista ns viis veisataan. Mutta voin kertoa että niitä on.

Onhan näitä. Ja eka iso parku tulee siinä vaiheessa, kun pitää sieltä sähköttömästä ja vedettömästä ja auraamattoman tien päässä sijaitsevasta talosta päästä lääkäriin eikä ambulanssi ota kyytiin vaan toteaa, että soita taksi. Pienellä kulutuksella voi elää ja lakien vastaisesti toimia, mutta aina joskus todellisuus iskee aika tanakasti päin näköä.

Vierailija
38/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko yhtään, mikä työmäärää tuollaisesta eläinlaumasta koituisi? Kerta kuukaudessa ihmisten ilmoille ei sitä paitsi kuulosta realistiselta. Tuollaiselle katraalle pitää jatkuvasti hankkia kaikenlaista maatalouskaupasta.

Vierailija
39/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen pienestä talosta metsän keskellä, jossa voisi elellä rauhassa, kaukana muista ihmisistä. En kaipaa nykyajan mukavuuksia vaan luontoa, eläimiä ja omaa rauhaa. Täysin irti yhteiskunnasta en pyri, mutta tavoitteena olisi elää niin, että käynti noin kerran kuussa ihmistenilmoilla riittäisi. Talous pitäisi laskea niin, että töissäkäynti ei olisi tarpeen.

Talo olisi puulämmitteinen, samoin sauna. Talossa saisi olla rajoitetusti sähköt ja ei viemäröintejä, vaan kantovesi omasta kaivosta. Pihalla iso kasvimaa, hedelmäpuita, marjapensaita... Ja navetassa vuohia, lampaita, kanoja, hanhia, kalkkunoita...

Olenko ainut, vai onko toisia samanlaisia? Mistä te haaveilette, ja oletteko tehneet jotain haaveidenne toteuttamiseksi?

Näen tuollaista elämää täällä Virossa, minusta ei ole juhlaa ja tavoite ettei olisi vessaa.

Vierailija
40/59 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on lapsia, etenkin teinejä, he eivät välttämättä rakasta elämistä jossain korvessa vailla kavereita.