Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruisleipä aiheuttaa mahakipua ja ilmavaivoja minulle nykyään

Vierailija
13.05.2016 |

Vielä jokin aika sitten ei aiheuttanut. Onko kohtalotovereita? mietin onko reseptiä muokattu tai jotain koska ennen olen voinut syödä huoletta sitä ilman mitään oireita. Minkään muun tuotteen kohdalla en ole havainnut samaa. Nyt oikein mahaa vihloo ja tekee pahaa :/

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa, syötkö oikeasti ruisleipää, itse huomasin, että melkein kaikessa ruisleivässä on vehnäjauhoja. Real-leipää ryhdyin syömään, niin vatsavaivat hävisivät.

Ihmiset eivät ymmärrä, että vehnä on useimpien vaivojen syy.

Vierailija
2/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta aitoa juureen leivottua ruisleipää. Ei mitään vehnällä ja hiivalla kyllästettyä kuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aiheuttanut melkein aina paitsi joskus teininä. Silloin tuntui että voi muutenkin syödä vaikka ämpärillisen raakoja omenoita ilman ongelmia. Vehnäjauholeivät eivät aiheuta ongelmia joten ei se siitä ole kiinni ainakaan minulla.

Vierailija
4/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipiä on monenlaisia ja niiden happamuudessa on eroja, myös sillä on merkitystä paljonko ruisleipää syö ja mitä sen kanssa. Maidon juominen esim. samalla vähentää happamuutta.

En minäkään voi syödä happamia limppuja, vaikka ne hyvältä maistuvatkin ja mieli tekisi. Mutta Oululaisen jälkikuuni reikäleipää voin syödä aivan rauhassa, ei ärsytä vatsaa, eikä varsinkaan silloin kun se on hieman kuivempaa. Samoin Vaasan näkkäriä voi syödä samalla tavalla.

Vierailija
5/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät kestä tuoretta ruisleipää, mutta vähän kuivahtanut ei aiheuta oireita

Vierailija
6/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älä syö sitä leipää, jos saat siitä vaivoja.

Vierailija
7/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joutunut elämänsä aikana ottamaan antibioottikuurin, nuo pysyvät mahavaivat ovat mahdollisia.

Vierailija
8/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkan vatsani enää kestä ruisleipää. Ei minkäänlaista. 

Luulen kyllä, että leipiäkin on muutettu. Ne tehdään halvemmista raaka-aineista ja niihin ympätään kaikkea epäsopivaa. Kuten vaikka sitä vehnägluteenia ja rypsiöljyä. Kumpaakin ainesosaa yritän välttää, sillä ne eivät sovi minulle.

Vierailija
9/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, yhtäkkiä alkoivat oireet. Edes itsetehtyä, juureen perinteisesti leivottua ei enää kärsi, kun kamala ripuli ja vatsanväänteet. :(

Vierailija
10/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, tosin oireeni alkoivat jo pari vuotta sitten. Aiheuttaa mulle ummetusta eli tosi kovan vatsan niin että veri lentää jos ei vedä ummetuslääkettä joka pehmentää... Oon vetäny  ummetuslääkkeitä viime aikoina mut nyt onneksi tajusin että ruisleipä on ollu iso syyllinen ummetukseen... Heti on vatsa normialisoitunut kun tajusin jättää sen pois. Vuosia olen kamppaillut ummetuksen kanssa :(

Vierailija
11/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, tosin oireeni alkoivat jo pari vuotta sitten. Aiheuttaa mulle ummetusta eli tosi kovan vatsan niin että veri lentää jos ei vedä ummetuslääkettä joka pehmentää... Oon vetäny  ummetuslääkkeitä viime aikoina mut nyt onneksi tajusin että ruisleipä on ollu iso syyllinen ummetukseen... Heti on vatsa normialisoitunut kun tajusin jättää sen pois. Vuosia olen kamppaillut ummetuksen kanssa :(

Ajatella! Kun ruisleivän kuidun piti juurikin helpottaa ummetusta. Näin ainakin ennen aina sanottiin. Se oli varmaan jotakin eri ruista se  silloin.

Vierailija
12/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ne ilmavaivat haitaa, sillä joka ei uskalla leijaa ilmaan heittää, on jotain salattavaa.

Vierailija
13/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä jokin aika sitten ei aiheuttanut. Onko kohtalotovereita? mietin onko reseptiä muokattu tai jotain koska ennen olen voinut syödä huoletta sitä ilman mitään oireita. Minkään muun tuotteen kohdalla en ole havainnut samaa. Nyt oikein mahaa vihloo ja tekee pahaa :/

Ihan normaalia, tai no miten sen nyt ajattelee, mutta yleistä kuitenkin, että rukiin sietokyky muuttuu aikuisena. En ole allerginen eikä ole muutkaan sukulaiset, joilla on sama ongelma. Lapsena olen syönyt ruisleipää, nyt siedän sitä vain silloin tällöin paahdettuna. Vehnäleipää voisin syödä ihan hyvin, ei aiheuta mitään kipuja, mutta maku ei miellytä. Syön kaura- ja ohraleipää ja katson kateellisena, kun mies ja lapset syö ruisleipää.

Vierailija
14/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootiton teräsvatsa :) kirjoitti:

Jos on joutunut elämänsä aikana ottamaan antibioottikuurin, nuo pysyvät mahavaivat ovat mahdollisia.

Tämä selittäisi hyvin asian; olen syönyt aikuisena ensimmäiset antibioottini. Lapsena ja nuorena söin ruisleipää päivittäin, nyt ei enää voi syödä.

Vierailija
15/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ne ilmavaivat haitaa, sillä joka ei uskalla leijaa ilmaan heittää, on jotain salattavaa.

Kivuliaat ilmavaivat on aika ikävät. Eikä se tarkoita sitä että sattuisi töräytellessä vaan sitä että ilma suolistossa venyttää suolia ikävästi ja se sattuu.

Vierailija
16/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile paahdettuna, itselle sopii niin muttei muuten

Vierailija
17/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kauheat vatsanväänteet juureenleivotusta ruisleivästä, jossa ei siis ollut mitään muuta kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Ruispuikuloista taas ei tule, ainakaan niin pahoja, vaikka niissä on aika paljonkin vehnää. Nyt gluteenittomalla ja vatsa toimii hyvin. Ei ummeta eikä ole plöröllä.

Vierailija
18/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että väkisin vaan leipää  :D:D

Vierailija
19/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa joskus nauttia ruisleivän mausta, niin miksi ei? Jos suolisto ei vastusta ja allergiaa ei ole, ei ole syytä kieltää itseltään leivän syömistä harvinaisena herkkuna.

Sinä et tietenkään syö koskaan mitään sellaista, mitä haluat syödä maun vuoksi, mutta ei muiden tarvitse elää askeettisesti mauttomalla ruokavaliolla.

Vierailija
20/22 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa joskus nauttia ruisleivän mausta, niin miksi ei? Jos suolisto ei vastusta ja allergiaa ei ole, ei ole syytä kieltää itseltään leivän syömistä harvinaisena herkkuna.

Sinä et tietenkään syö koskaan mitään sellaista, mitä haluat syödä maun vuoksi, mutta ei muiden tarvitse elää askeettisesti mauttomalla ruokavaliolla.

Ei sitä kieltää tarvitse. On kuitenkin viisasta olla syömättä jotain, mistä elimistö ei tykkää. Mitä askeettista ja mautonta on leivätön syöminen? Et taida muuta syömistä itse löytääkään :D