Kävin kahdessa työhaastattelussa, sain molemmat paikat, miten kieltäydyn kohteliaasti "polttamatta siltoj
Miten kieltäydyn toisesta paikasta oikein kohteliaasti ns "siltoja polttamatta?" Jos tulevaisuudessa vaikka sieltä aukeaakin joku mieöenkiintoisempi paikka, johon hakisin, ettei minua muisteta epäkohteliaana ihmisenä. Molemmat paikat mitä nyt hain ja sain ovat omaa alaani mutta se jonka aion ottaa vastaan hippusen mielenkiintoisempi.
Kommentit (15)
No sanot sinne toiseen paikkaan että sait paremmin toiveitasi vastaavan työn. Ei siinä mitään siltoja polta kun fiksusti ilmoittaa. Eri asia jos allekirjoitat työsopimuksen, jätät menemättä paikalle, vittuilet ja mesoat, sit voi sillat mennä alta.
Yksinkertaisesti ja mahdollisimman nopeasti: "Kiitos työtarjouksesta, mutta olen saanut myös toisen, ehdoiltaan minun kannaltani edullisemman tarjouksen, jonka jo olen hyväksynyt/aion hyväksyä. Ystävällisesti, Sejase"
Onnittelut molemmista työpaikoista!
Mielestäni riittää, että pahoittelet, ettet pääsekään nyt aloittamaan ja kuinka niin mielelläsi olisit heille tullut, ja sitten kerrot suoraan, miksi toinen työpaikka on sinulle mieluisampi. Jätät siis itsestäsi miellyttävän kuvan.
Hei,
kiitos työtarjouksestanne! Joudun kuitenkin kieltäytymään, sillä sain paremmin toiveitani vastaavan työpaikan toisaalta. Pidän yrityksenne mielessäni.
Aurinkoista kevättä!
Ystävällisesti,
Maija Meikäläinen
Kiitos vastauksista, näin teen. Yllätyin vain, että sain molemmat paikat, kun olen aika nuori eikä minulla ole niin vaikuttavaa cv:tä kun varmasti monella muulla. Toisaalta olin kyllä aidosti kiinnostunut paikoista, en hakenut vain "jotain".
Laita, että olet iloisesti yllättynyt ja otettu siitä, että sinut halutaan useampaan paikkaan, mutta ikävä kyllä voit työskennellä vain yhdessä ja tällä kertaa paikka x vei voiton. Voit myös muotoilla niin, että ehdit jo vastaanottaa toisen työtarjouksen ennen toisen tuloa (valkoinen valhe ei haittaa, osoittaa kuitenkin että olet ollut aidosti kiinnostunut).
Mulla varmaan olisi suuri kiusaus laittaa "valitettavasti valinta ei tällä kertaa kohdistunut teihin", mutta en usko että rekryäjät arvostaisivat tällaista huumoria :D
Vaan nainen voi ajatella näin... Ole kohtelias asiallinen, mutta älä pyytele anteeksi että osaamisestasi ovat kiinnostuneita muutkin. Se on se ainoa asia, joka saa sen hylkäämäsi yrityksen muistamaan sinut myöhemmin; olet haluttu. Sinua kannattaa tavoitella työntekijäksi myöhemminkin. Paitsi jos nyt heittäydyt noloksi kynnysmatoksi niin vaikutat nyhveröltä ja ovat onnellisia kun eivät sinua "saaneet"
Ei tuo ole mikään ongelma, kerrot että sait vielä kiinnostavamman paikan paremmilla eduilla. Millekään yritykselle ei tule paha mieli siitä.
Ehkä saat peräti firmat kilpailemaan keskenään korottamaan palkkatarjouksia, niin kävi tuttavalle. Oli muutaman päivän oikein huutokauppa.
Hei,
kiitos että valitsitte minut avoinna olleeseen paikkaan. Valitettavasti olen ehtinyt saada jo toisenkin työtarjouksen, ja tällä hetkellä minun on järkevämpi vastaanottaa se.
Kesäisin terveisin,
Maija Meikäläinen
Toisaalta voit soitta rekrytoijalle suoraan:
"hei, täällä Maija. Kiitos, kuulin että olisitte valitsemassa minua, mutta minulle on tarjottu toistakin paikkaa. Sinne on minulta paljon lyhyempi työmatka tällä hetkellä / matkakustannukset ovat paljon pienemmät / palkka ei ole niin suuri, mutta kun ei mene matkakuluja, se on nyt järkevämpää ottaa vastaan / He tarjoavat vaan niin paljon parempaa palkkaa / Työtehtävät vastaavat siellä sitä mitä olin tällä hetkellä hakemassa / se on lähellä mieheni vanhempia, niin muutamme sinne / heidän työajat sopivat meidän perheelle tällä hetkellä /"
Olen itse käyttänyt näitä kaikkia tai minulle on sanottu näin kun on valittu toinen paikka. Kaikki ihan ok ja ymmärrettäviä.
Joka tapauksessa tee se niin pian kuin mahdollista, että ehtivät valita toisen. Muuten jää paha maku jos alat vedättää.
Monella alalla otetaan kyllä sitten töihin toisessa tilanteessa, ja ilolla koska onhan ehtinyt taas saada kokemusta enemmän.
Itse sanoisin, että ehdin juuri tehdä työsopimuksen toiseen työpaikkaan. Kertoisin avoimesti, mihin menen, ja harmittelisin asiaa. Valittelisin, kuinka mielenkiintoinen työ olisi heilläkin ollut, mutta ei niin oleellista eroa työtehtävissä, että katsot kuitenkin velvollisuudeksi mennä siihen työhön, johon olet jo tehnyt työsopimuksen.
Jääthän sinä mieleen heille siinä, että muuallekin kelpaat.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin, että ehdin juuri tehdä työsopimuksen toiseen työpaikkaan. Kertoisin avoimesti, mihin menen, ja harmittelisin asiaa. Valittelisin, kuinka mielenkiintoinen työ olisi heilläkin ollut, mutta ei niin oleellista eroa työtehtävissä, että katsot kuitenkin velvollisuudeksi mennä siihen työhön, johon olet jo tehnyt työsopimuksen.
Jääthän sinä mieleen heille siinä, että muuallekin kelpaat.
Miksi tarvitsee selitellä? Työnantajat valitsevat parhaan työntekijän, asiakkaat parhaan palveluntarjoajan ja samalla tavalla työntekijät sitten valitsevat parhaan työnantajan. Ei siinä mitään pahaa, epäkohteliasta tai loukkaavaa ole.
Selittely on noloa. Sanot vaan kiitos tarjouksesta, mutta otat vastaan työpaikan muualta. Kaikki selitykset vaan kuulostavat typeriltä.
Vierailija kirjoitti:
Laita, että olet iloisesti yllättynyt ja otettu siitä, että sinut halutaan useampaan paikkaan, mutta ikävä kyllä voit työskennellä vain yhdessä ja tällä kertaa paikka x vei voiton. Voit myös muotoilla niin, että ehdit jo vastaanottaa toisen työtarjouksen ennen toisen tuloa (valkoinen valhe ei haittaa, osoittaa kuitenkin että olet ollut aidosti kiinnostunut).
Mulla varmaan olisi suuri kiusaus laittaa "valitettavasti valinta ei tällä kertaa kohdistunut teihin", mutta en usko että rekryäjät arvostaisivat tällaista huumoria :D
:-D
Nyt ilmoitettu! Soitin ja lähetin sähköpostin. Suhtauduttiin ihan hyvin ja meni paremmin kun mitä stressasin. :)
Tuo otsikko on vähän harhaanjohtava ja näköjään viimeinen kirjain jäi pois :D