Spironolactone akneen, vaikka verenpaineni on jo alhainen?
Tuota lääkettähän käytetään sekä hormonaalisen aknen hoitoon, että verenpainelääkkeenä. Oma verenpaineeni on kuitenkin aina ollut vähän alhainen (viimeisimmän mittauksen mukaan taisi olla luokkaa 107/66), joten kävisikö tuo akneni hoitoon? :( Muutenkin kuulisin mielelläni kokemuksia kaikilta, jotka ovat Spiroa aknen hoidossa käyttäneet.
Antibiootit, Roa jne. kokeiltu eikä pysyvää apua ole tullut. E-pillerit eivät kiinnosta, koska ihan lähisuvussa on ollut sekä aivoinfarktiin johtaneita veritulppia että aurallista migreeniä, eikä hormonaaliselle ehkäisylle ole itselläni muutenkaan tarvetta.
Kommentit (15)
Doksisykliini ei oikeint taida olla hyvä vaihtoehto näin kesää ajatellen, mitä noita varoituksia ja muita tietoja luin, se herkistää ihoa auringonvalolle :( Kiitos kuitenkin kommentista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Doksisykliini ei oikeint taida olla hyvä vaihtoehto näin kesää ajatellen, mitä noita varoituksia ja muita tietoja luin, se herkistää ihoa auringonvalolle :( Kiitos kuitenkin kommentista. Ap
Noista varoituksista huolimatta viihdyn kesäisin tuntikaupalla rannalla ottamassa aurinkoa (säistä riippuen 2-10 päivää ainakin), enkä huomaa mitään eroa ruskettumisessa/palamisessa aikaisempaan tilanteeseen. Ehkä se ei sit vaikutakaan kaikilla samalla tavalla, mä olen aina ruskettunut mukavasti enkä palanut juuri koskaan. Yksilöllisiä toki ne sivuvaikutukset, mutta en kyllä uskoisi, että Afrikassa tätä lääkettä käytettäisiin jatkuvaan malarian torjuntaan, jos se auringossa oleminen tulisi mahdottomaksi. Jotkuthan tätä syö vuosikaudet ja -kymmenet putkeen.
Niin, ja sehän voi hyvin olla, että annostus on aivan liian pieni tuon sivuvaikutuksen syntymiseen, kun normiannostus on se 100 mg (kait aamuin-illoin) ja mä otan vain 20-25 mg aamuin-illoin (luulen, että tuotakin vähempi riittäisi, mutta en oikein jaksa tablettia rikkoa pienemmäksi).
Ainahan voit kokeilla, eipä siinä menetä kuin parikymppiä.
Hyvin sopii. Muistat vaatia sitten hormonaaliseen akneen käytettävän annoskoonkin eli 200 mg. Mielellään 100 mg aamulla ja 100 mg illalla.
Spironolaktoni on sekä antiandrogeeni että antigonadotropiini eli sekä blokkaa androgeenireseptorit että tukahduttaa hormonituotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllisiä toki ne sivuvaikutukset, mutta en kyllä uskoisi, että Afrikassa tätä lääkettä käytettäisiin jatkuvaan malarian torjuntaan, jos se auringossa oleminen tulisi mahdottomaksi.
Afrikkalaisilla on noin keskimäärin aika paljon parempi luontainen suoja tuota aurinkoa vastaan kuin kalpealla suomalaisella :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllisiä toki ne sivuvaikutukset, mutta en kyllä uskoisi, että Afrikassa tätä lääkettä käytettäisiin jatkuvaan malarian torjuntaan, jos se auringossa oleminen tulisi mahdottomaksi.
Afrikkalaisilla on noin keskimäärin aika paljon parempi luontainen suoja tuota aurinkoa vastaan kuin kalpealla suomalaisella :D
Vaan onko se parempi suhteessa paikalliseen UV-tasoon?
"Research has shown that the link between doxycycline and the sun is related to the dosage of the drug. Patients taking 200 milligrams (mg) of the drug per day have a 40 percent chance of developing the condition. Those taking 150 mg per day have a 20 percent chance of developing the condition. Doses above 100 mg per day put the patient at significant risk of photosensitivity."
Ei nyt löydy sitä originaalia tutkimusta, mutta jos tuo pitää paikkansa, niin luulisin 40-50 mg per päivä olevan jo aika epätodennäköinen annos.
Muakin kiinnostaisi tietää kokemuksia. Sen lisäksi, että mulla on hormoniakne, niin mun hiukset harventuvat otsalta ja päälaelta.
hoi!!!
miten olette saaneet kyseisen lääkkeen akneen? :( kävin tk lääkärillä ja ei suostunut kirjoittamaan muutakun voiteita.. 2 antibiootti kuuria syönyt ties kuinka monta tuubia lätrännyt ja tällä hetkellä diane novat jotka auttaneet jonkun verran. Eli mitä kautta !!? 😰
Mullekin määrättiin vain oidetta (Clindoxyl), eikä lääkäri ottanut Spiro-puheita tosissaan. Pari kuukautta voidetta levitelty naamaan, jotain pientä apua, muttei sellaista supersileää ihoa, mistä ihmiset netissä innoissaan puhuu...
Ei niistä voiteista kyllä oo mitään apua. Mä oon kokeillut varmaan kaikkia markkinoilla olevia eikä mitään hyötyä oo ollut, iho on vaan entisestään kuivunut ja hilseillyt. Oon myös syönyt roa-kuurin tuloksetta ja tänään itkien ihotautilääkärille taas joka nyt määräsi spironolactonen 100mg päivässä. Parin viikon päästä kalium-kokeelle. 15 vuotta kärsinyt aknesta ja ikää nyt 30v. Toivon todella että tää lääke auttaa. Tk lääkärit ei yleensä määrää muita kuin noita voiteita joten suosittelen todellakin menemään yksityiselle ihotautilääkärille.
Mulla ollut hormonaalisen aknen hoitoon, ei vaikuttanut verenpaineeseen juuri ollenkaan. Itsellä just ennen aloitusta verenpaine liikkui siinä 105/65 tasolla eli melko matala, ja suunnilleen samoissa luvuissa pysynyt spiron ajan. Oma annos oli 100 mg/vrk joka on kai aika tyypillinen annos, ihotautilääkärin mukaan aknen hoidossa käytettävät määrät on sen verran pieniä että hyvin harvalla verenpaine kauheasti laskee ja kaliumin osalta keskeistä on lähinnä se että ei syö kalium-lisiä tms josta voisi saada suuria määriä kaliumia, mutta normaalista ruokavaliosta ei tarvi huolehtia. Hyvin on toiminut.
Minulla myös matala verenpaine ja spironolaktoni 100mg/pvä käytössä (antibiootin lisäksi). Kalium-arvot ovat olleet ok useamman vuoden ajan normaalilla ruokavaliolla. Ja iho pysyy suht kunnossa näin.
Reseptin sain alun perin ihotautilääkäriltä ja yleislääkäri on sitä sen jälkeen uusinut.
Mielenkiintoista, että tuo vaikuttaa kaliumin ja natriumin tasapainoon. Siitä kun puhutaan paljon, kuinka nykyään saadaan aivan liikaa natriumia (ns. suolaa) ja aivan liian vähän kaliumia, ja että olisi terveellistä korjata tilanne. Tämän kun yhdistää yhden tutkimuksen havaintoon, jossa akneryhmässä suolaa syötiin noin 50 % enemmän kuin vertailuryhmässä, niin täytyypä alkaa miettimään jos suola/kalium-syömisellä voisi vaikuttaa asiaan. Eli banaania ja perunaa napaan.
Itselläni on lääkityksenä doksisykliini (joka on antibiootti) ollut nyt 3 vuotta, mutta annostus on reilusti pienempi kuin normaalisti (ns. subantimikrobiaalinen), jonka ei pitäisi tappaa pöpöjä suolistosta tai muualtakaan. Toimii tuo noin 95 %:sesti eikä ole sivuvaikutuksia ja hintakin todella edullinen.