Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit/reagoisit jos lapsesi sairautta ei olisi jonain päivänä hoidettu koulussa kuten kuuluu?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos olisi laiminlyöty hoito tavalla tai toisella ja jonka seuraukset voisivat olla vakaviakin?
Diabetesta sairastavan lapseni kohdalla näin tapahtui. Lääkettä ei oltu annettu ohjeistuksen mukaan jolloin määrä jäi suorastaan olemattomaksi aiheuttaen korkeat sokerit koko päivälle. Tuollaisen pitkään ja korkealla olevan verensokerin seuraukset voivat olla vakavat.
Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja hyvin tarkalla seurannalla ( korjasin eli pistin ylim. insuliinia koko iltapäivän ja illan, jotta sain sokerit alas ja jos en olisi saanut tai vointi olisi huonontunut niin olisimme lähteneet sairaalaan).

Laitoin kouluun viestiä ja odotan yhteydenottoa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen itse pitää huolta lääkityksistään. 

Mikäli siihen ei pysty, niin normaali koulu ei ole oikea paikka hänelle. Opettajat eivät ole hoitajia. 

Voimme toki jotain ottaa huomioon, mutta vastuullamme kenenkään lääkitykset eivät ole. 

Vierailija
2/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että diabeetikko ei voi olla normaalissa koulussa? Mitä paskaa tuo nyt oli. Eikös heillä ole nykyään avustajat? Kannattaa keskustella kouluun päin, että tarkkana pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen hoitaa itse? Eihän opettajalla ole pätevyyttä toimia sairaanhoitajana eikä edes velvollisuutta hoitaa kroonisia sairauksia. Opettajalla voi olla vaikka sijainen, jolla ei edes ole tietoa oppilaan sairaudesta ja sairauden hoito on mielestäsi hänen vastuullaan?

Vierailija
4/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli siihen ei pysty, niin normaali koulu ei ole oikea paikka hänelle. Opettajat eivät ole hoitajia. 

Voimme toki jotain ottaa huomioon, mutta vastuullamme kenenkään lääkitykset eivät ole. 

Höpölöpö. Meillä on hoitosuunnitelma koulun kanssa. Opettaja ei hoida, mutta ohjaajat hoitavat ja vastuu on heillä.

Tytölle ei voi vielä antaa kyseiseen hoitomuotoon vastuuta ja siitä lääkärintodistus.

Kai nyt tälläiset asiat on jo aikaa sitten päätetty ja palaveerattu eli ethän kirjoittele sellaista mistä et tiedä. Nyt ei ollut kysymys vastuun kantamisesta, että kenelle se kuuluu vaan se asia on hyvinkin selvää.

Aloittaja

5/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan ekaluokkalainen osaa vielä, etenkään jos on kiireinen päivä. Yläasteella on varmasti itse hoidettavissa.

Minkä ikäisestä tässä puhutaan?

Vierailija
6/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpölöpö. Meillä on hoitosuunnitelma koulun kanssa. Opettaja ei hoida, mutta ohjaajat hoitavat ja vastuu on heillä.

Tytölle ei voi vielä antaa kyseiseen hoitomuotoon vastuuta ja siitä lääkärintodistus.

Kai nyt tälläiset asiat on jo aikaa sitten päätetty ja palaveerattu eli ethän kirjoittele sellaista mistä et tiedä. Nyt ei ollut kysymys vastuun kantamisesta, että kenelle se kuuluu vaan se asia on hyvinkin selvää.

Aloittaja

Eikö lapsesi osaa itse avata suutaan, jos tällaista lääkitystä tarvitaan. 

Todellista helikopteri - curling -vanhemmuutta heti lähteä syyttämään muita. Itse tekisin lapselle selväksi lääkityksen tarpeellisuuden ja myös vastuunkannon asiasta. 

Vierailija
7/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä kaikkea nähty, muttei vielä sitä, että alapeukutetaan sille, että sairaan lapsen on jättänyt hoitamatta henkilö kenelle tuo hoito vuorollansa kuuluu.

Eli alapeukuttajien mielestä olisi ihan ok jos kuka tahansa muukin hoitaja jättäisi työnsä tekemättä vaarantaen siten toisen terveyden?

Kyseessä on ekaluokkalainen, jonka kuuluu saada luottaa hoitavaan tahoonsa ja siihen, että lääkettä on annettu oikea määrä.

Vierailija
8/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Todellista helikopteri - curling -vanhemmuutta heti lähteä syyttämään muita. Itse tekisin lapselle selväksi lääkityksen tarpeellisuuden ja myös vastuunkannon asiasta. 

Ei tuon ikäinen osaa vielä laskea hiilihydraattien ja insuliinien määrää sekä arvioida liikunnan vaikutusta sekä korjauksia kun ne aikuisetkin tarvitsivat monet koulutukset ja minun viikkojen ohjauksen.

Ei lapsi näe edes sitä mitä hoitaja on kynään annostellut ja tietää vain saaneensa pistoksen silloin kun kuuluu ja sen hän kyllä osaa huolehtia ettei jää ilman ja onkin oikein tunnollinen lapsi.

Jos hoitaja sanoo, että nyt on annettu lääke ja voit mennä niin hän ei voi enää luottaa asiaan?

Ja meidänkö vika se sitten on, että asia/peruskoulu on järjestetty näin? Luvattu ja kirjallinen sopimus tehty. Ei pitänyt olla ongelmaa sen suhteen.

Aloittaja

Vierailija
9/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on pari kertaa saanut allerginen hänelle sopimatonta ruokaa. Lapselle ei ole annettu lääkkeitä vaikka ne ovat opettajalla ja olen opettanut niiden annon. Opettajaa en syyllistä koska lapsi ei ole sanonut opettajalle huonosta olostaan lainkaan ja opettaja ei vain ole huomannut lapsen huonoa oloa koska tämä on opettajan itsensäkin mukaan helppo oppilas. Molemmilla kerroilla olen itse heti huomannut lapsen kasvojen väristä ja vaisusta olemuksesta että on kiire antaa lääkettä kun lapsi tuli kotiin. Onneksi tilanne ei kehittynyt anafylaktiseksi shokkiin kuten joskus nuorempana.

Minusta on aika huvittavaa näissä keskusteluissa että opettajat ja avustajat eivät voisi huolehtia allergia ja diabetes lääkityksestä. Jankataan vaan että lapsen pitää itse hoitaa kun se on niin vaativaa. Luulisi että akateemisen koulutuksen saanut osaa toteuttaa ohjeiden mukaisen lääkityksen paremmin kuin alakouluikäinen lapsi. Mitä poissaoloihin tulee niin onhan koululla useampia opettajia ja avustajia. Ei liene kohtuuttoman vaikeaa että ainakin kaksi tai kolme henkilökunnasta opettelee lapsen lääkityksen joka on sovitussa paikassa paperilla tallessa. Jos sitten ope poissa niin toinen ope tai avustaja hoitaa tarvittavan lääkityksen.

Ap anna palaute asiallisesti ja syyllistämättä. Mutta korosta että jatkossa oltaisiin tarkempia. Ja selvitä miksi virhe tapahtui että sama virhe ei tapahtuisi enää toista kertaa.

Vierailija
10/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Todellinen curling-mamma se siellä huutelee asiasta mistä ei mitään tiedä!

Vierailija
11/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa.

Niin ja molemmilla kerroilla löytyi syy miksi lapsi sai maitoa ym sopimatonta (lapsi tunnisti molemmilla kerroilla muistä ruuan osasta huono olo tuli). Eka oli puhdas virhe joka korjattiin ruokien nimikointia muuttamalla jatkossa erilaiseksi. Toinen oli sitten hankalampi koska keittäjä väitti että leivän täytyy olla sopivaa koska on gluteenitonta. No mutta kun se leipä oli lähinnä gluteenitonta vehnää ja maitoa ja molemmille lapsi voimakkaasti allerginen. Kesti selittää kauan ettei pelkkä gluteeniton sovi vaan pitää olla vehnätön ja maidoton (ja lapsella listalla sopimattomat lukee selkeästi maito ja vehnä ja paljon muuta).

Vierailija
12/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on pari kertaa saanut allerginen hänelle sopimatonta ruokaa. Lapselle ei ole annettu lääkkeitä vaikka ne ovat opettajalla ja olen opettanut niiden annon. Opettajaa en syyllistä koska lapsi ei ole sanonut opettajalle huonosta olostaan lainkaan ja opettaja ei vain ole huomannut lapsen huonoa oloa koska tämä on opettajan itsensäkin mukaan helppo oppilas. Molemmilla kerroilla olen itse heti huomannut lapsen kasvojen väristä ja vaisusta olemuksesta että on kiire antaa lääkettä kun lapsi tuli kotiin. Onneksi tilanne ei kehittynyt anafylaktiseksi shokkiin kuten joskus nuorempana.

Minusta on aika huvittavaa näissä keskusteluissa että opettajat ja avustajat eivät voisi huolehtia allergia ja diabetes lääkityksestä. Jankataan vaan että lapsen pitää itse hoitaa kun se on niin vaativaa. Luulisi että akateemisen koulutuksen saanut osaa toteuttaa ohjeiden mukaisen lääkityksen paremmin kuin alakouluikäinen lapsi. Mitä poissaoloihin tulee niin onhan koululla useampia opettajia ja avustajia. Ei liene kohtuuttoman vaikeaa että ainakin kaksi tai kolme henkilökunnasta opettelee lapsen lääkityksen joka on sovitussa paikassa paperilla tallessa. Jos sitten ope poissa niin toinen ope tai avustaja hoitaa tarvittavan lääkityksen.

Ap anna palaute asiallisesti ja syyllistämättä. Mutta korosta että jatkossa oltaisiin tarkempia. Ja selvitä miksi virhe tapahtui että sama virhe ei tapahtuisi enää toista kertaa.

Kiitos vastauksestasi. Meillä on sopimus kirjallisena lapsen hoidosta koulun kanssa. Avustajia on useampi ja heidät on koulun pyynnöstä koulutettu hoitamaan lapseni diabetesta, jota ei voi vielä lapsen vastuulle antaa ja tästä lääkärintodistus.

Eli lapsen ja minun tulee luottaa siihen, että hän saa lääkkeensä ja oikean määrän sitä.

Kyseinen hoitaja on ollut avustajana lapselleni jo jonkun aikaa, mutta yleensä vuorossa on ollut myös avustajat, jotka tietävät paremmin ja ovat neuvoneet tätä. Jokatapauksessa hänkin on tietoinen lääkemääristä ja saanut koulutuksen ja vakuuttanut osaavansa.

Lapseni tiesi lääkkeensä saaneen, muttei sitä, ettei sitä oltu annettu tarpeeksi. Kynät ovat aikuisen hallussa, joten lapseni ei voi sitä edes varmistaa mistään eikä tosiaan vielä kykene laskukaavaan mitä se vaatii, josta vastaukseni ylempänä.

Huono olo ei tässä tapauksessa tule välttämättä heti vaan useiden tuntien päästä, joten lapsellani ei ole ollut asiasta mitään merkkiä, mutta avustaja on mitannut verensokerin kyllä useaan kertaan ja lukemat olleet hyvin korkeita eikä olla teagoiduttu mitenkään vaan annettu lisää syötävää ja insuliinia jälleen minimaalinen määrä eli 0,5 yksikköä! Kun tuossa tilanteessa olisi pitänyt antaa useita yksiköitä ja korjaavaakin lisäksi eli toimia kun näkee sokerieiden olevan yli ohjeistuksen. Edes soittavan minulle!

En voi tietää päivän aikana ettei lastani hoideta ja korkeat lukemat jätetään huomioimatta täysin!

Katsoin seurantavihkoa ja mittaria kotona ja säikähdin. Tytöllä alkoi olemaan huono olo ja ryhdyin heti toimiin.

Minusta tämä on aika paha asia. Ei mikään, että pikkuisen huomautan ja se siitä.

Lapseni olisi voinut saada happomyrkytyksen ja/tai sisäelimet vaurioitua. Tosin nuo mahdolliset vauriotkin selviää yleensä vasta jälkikäteen.

Ihan nyt käsi sydämelle: olisitteko aivan tyynenä jos oman lapsenne henki olisi vaarannettu jättämällä hoitamatta se mitä on sovittu ja mihin teidän piti voida luottaa?

Ap

Vierailija
13/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä opettajaan ja kerro tilanteesta. Itsellä myös diabeetikkolapsi, ja muutaman kerran on unohtuneet lounaan insuliinit. Pumppuhoitoa suosittelen, helpottaa paljon. Ja lapsi oppii yleensä 2. luokalla jo arvioimaan hyvin hiilareita.

Vierailija
14/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vakavasti asian. Täällä on näitä idiootteja vastaamassa, jotka haluavat vain nälviä joka asiasta, että ajanhukkaa jos täällä alat aiheesta vääntämään.

Vierailija
15/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen keskustelu koulun henkilökunnan kanssa siitä, miksi tämmöinen toiminta on oikeasti pahimmillaan hengenvaarallista. Ota vaikka terveydenhoitaja mukaan vahvistamaan sanomaa. Ihmiset tuppaa vähättelemään diabetesta, kun eihän kyse ole kuitenkaan muusta kuin sokureista. Eihän se näin ole, vaan pahimmillaan vie koomaan tai jopa kuolemaan.

Selvität jälleen kädestä pitäen, mitkä rajat ovat ja mitä silloin tehdään. Korostat tehtyä sopimusta ja luottamusta lapsen hyvinvoinnista huoltapitämiseen.

Kertoisin myös, että jatkossa tulet viemään asian ylemmille tahoille, jos pääsee tapahtumaan uudelleen. Hengellä ja terveydellä ei leikitä.

Vierailija
16/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sisäelimet siitä pamahda, että kerran sokerit korkealla ":D"

Vierailija
17/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

www kirjoitti:

Ota yhteyttä opettajaan ja kerro tilanteesta. Itsellä myös diabeetikkolapsi, ja muutaman kerran on unohtuneet lounaan insuliinit. Pumppuhoitoa suosittelen, helpottaa paljon. Ja lapsi oppii yleensä 2. luokalla jo arvioimaan hyvin hiilareita.

Ihanaa kun vastaa joka joka tietää asiasta! :)

Meillä on monipistoshoito ja se on toiminut äärimmäisen hyvin kun se tehdään oikein, joten siksi sitä ei lähdetä muuttelemaan tähän kohtaan.

Hoitomuotojen vaihto kun vaatii aikaa ja panostusta eikä siihen juuri nyt pystytä kun olen itsekin menossa isoon leikkaukseen jolloin lapset ovat muualla hoidossa, paikassa missä ei voida sellaiseen velvoittaa ellei kyseessä olisi akuutti asia.

Eli näillä nyt mennään ja hyvin on mennyt tähän asti. Pieniä mokia on tullut ja ne ymmärrän kyllä, mutta tämä oli minusta jo aika kohtuutonta, että sokerit on olleet koko päivän korkealla eikä olla edes ihmetelty ja pohdittu,mettä missä vika tai soitettu minulle, kuten on sovittu.

On meilläkin joskus ollut vastaavia, kuten lasten juhlapäivä kun kotoa sai tuoda karkkia kouluun. Merkkasin pussiin hiilarit jne.

Myöhemmin soitettiin, että mitä tehdään kun sokerit on 30 niin kävinilmi, että lääke oli unohtunut. Antoivat heti ohjeeni mukaan pistoksen ja lapsi pääsikin sitten jo kotiin niin saatoimme seurata sokerin alas.

Tuollainenhan harvemmin on vaarallista, että sokeri käy ylhäällä, mutta se kyllä jo haittaa jos se on pysyvästi korkealla koko päivän (lounas jo kympin jälkeen eikä siitä oltu annettu lääkettä kuten kuuluu niin lukemat olleet aamusta asti korkeat ja lapsi pääsee kotiin 15.30 mennessä, koska jatkaa koulun kerhossa vielä pari tuntia ja siellä hoitaa tuo samainen avustaja).

Odotan niin päivää kun saan antaa vastuuta lapselle enemmän ja hoito olisi hänellä hallussa.

Tätä opettelemme koko ajan ja hiilarit hän ymmärtää jo sika kivasti ja sen milloin vs on ok ja milloin tulee toimia eli tunnistaa alhaiset ja osaa syödä plus ilmoittaa syömisensä ja kertoa aikuisille. Nytkin hän tiesi sokerinsa, mutta luuli saaneensa siihen lääkettä tarpeeksi eikä saanut edes normaalia ruokainsuliini kuten kuuluu, puhettakaan korjauksista.

Olen ollut jonkouluun yhteydessä ja rehtoriin, koska hän vastaa avustajista ja heidän osaamisesta. Opettajan vika tämö ei missään nimessä ole eikä kuulu hänen vastuuseen. Toki hän toimisi jos lapsi olisi selkeästi huonovointinen tai menisi tajuttomaksi. Silloin kuuluu toimia kenen vaan eli tilata vähintään ambulanssi.

Helpotti kuitenkin saada purkaa jonnekin asiaa.

Aloittaja

Vierailija
18/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sisäelimet siitä pamahda, että kerran sokerit korkealla ":D"

En ole niin väittänytkään. Lukisitko vastaukseni, kiitos.

Vs on ollut hyvin korkealla koko päivän ajan ja jos yhtään aiheeseen tutustut niin joillekin on tullut myrkytystila jo 2,5 tunnissa.

Olen itsekin diabeetikko, joten aivan varmasti tiedän asiasta.

Aloittaja

Vierailija
19/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www kirjoitti:

Ihanaa kun vastaa joka joka tietää asiasta! :)

Meillä on monipistoshoito ja se on toiminut äärimmäisen hyvin kun se tehdään oikein, joten siksi sitä ei lähdetä muuttelemaan tähän kohtaan.

Hoitomuotojen vaihto kun vaatii aikaa ja panostusta eikä siihen juuri nyt pystytä kun olen itsekin menossa isoon leikkaukseen jolloin lapset ovat muualla hoidossa, paikassa missä ei voida sellaiseen velvoittaa ellei kyseessä olisi akuutti asia.

Eli näillä nyt mennään ja hyvin on mennyt tähän asti. Pieniä mokia on tullut ja ne ymmärrän kyllä, mutta tämä oli minusta jo aika kohtuutonta, että sokerit on olleet koko päivän korkealla eikä olla edes ihmetelty ja pohdittu,mettä missä vika tai soitettu minulle, kuten on sovittu.

On meilläkin joskus ollut vastaavia, kuten lasten juhlapäivä kun kotoa sai tuoda karkkia kouluun. Merkkasin pussiin hiilarit jne.

Myöhemmin soitettiin, että mitä tehdään kun sokerit on 30 niin kävinilmi, että lääke oli unohtunut. Antoivat heti ohjeeni mukaan pistoksen ja lapsi pääsikin sitten jo kotiin niin saatoimme seurata sokerin alas.

Tuollainenhan harvemmin on vaarallista, että sokeri käy ylhäällä, mutta se kyllä jo haittaa jos se on pysyvästi korkealla koko päivän (lounas jo kympin jälkeen eikä siitä oltu annettu lääkettä kuten kuuluu niin lukemat olleet aamusta asti korkeat ja lapsi pääsee kotiin 15.30 mennessä, koska jatkaa koulun kerhossa vielä pari tuntia ja siellä hoitaa tuo samainen avustaja).

Odotan niin päivää kun saan antaa vastuuta lapselle enemmän ja hoito olisi hänellä hallussa.

Tätä opettelemme koko ajan ja hiilarit hän ymmärtää jo sika kivasti ja sen milloin vs on ok ja milloin tulee toimia eli tunnistaa alhaiset ja osaa syödä plus ilmoittaa syömisensä ja kertoa aikuisille. Nytkin hän tiesi sokerinsa, mutta luuli saaneensa siihen lääkettä tarpeeksi eikä saanut edes normaalia ruokainsuliini kuten kuuluu, puhettakaan korjauksista.

Olen ollut jonkouluun yhteydessä ja rehtoriin, koska hän vastaa avustajista ja heidän osaamisesta. Opettajan vika tämö ei missään nimessä ole eikä kuulu hänen vastuuseen. Toki hän toimisi jos lapsi olisi selkeästi huonovointinen tai menisi tajuttomaksi. Silloin kuuluu toimia kenen vaan eli tilata vähintään ambulanssi.

Helpotti kuitenkin saada purkaa jonnekin asiaa.

Aloittaja

Piti lukea: aika kivasti. ;) Tekstinkorjailu muuttaa sanoja, vaikka kai tuo sika kivastikin kävisi. :)

Vierailija
20/32 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitkään aikaan ollut tekemisissä insuliinin kanssa, mutta millaisia ovat nykyajan kynät kun annostelua voi tehdä puolen yksikön verran? Ilmeisesti puhut kokoajan insuliinistä kun puhut lääkkeestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi