Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori mielenterveysongelmista kärsivä nainen sai eutanasian Hollannissa

Vierailija
12.05.2016 |

Hollannissa on havaittu jyrkkä nousu eutanasiaan mielenterveysongelmien päätyvien ihmisten määrässä. Armokuoleman vaatimisen taustalla ovat esimerkiksi seksuaalisen hyväksikäytön aiheuttamat traumat.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001177076.html

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmiin sidoksissa olevat tapaukset ovat kuitenkin osoittautuneet mutkikkaiksi ja asiantuntijat ovatkin huolestuneita siitä, miten sietämätön kärsimys voidaan todeta tai määrittää esimerkiksi vakavista mielenterveysongelmista tai dementiasta kärsivien henkilöiden kohdalla.

Vierailija
2/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisen hoidon aikana naisen henkisessä tilassa tapahtuneesta kohentumisesta huolimatta lääkärit katsoivat kuitenkin, ettei naisella ollut toivoa parantua ja myöntyivät hänen tahtoonsa päättää elämänsä. Lääkärit arvioivat lehden mukaan, etteivät mielenterveysongelmat vaikuttaneet naisen päätöksentekoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh.

Vierailija
5/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos nuori nainen on siinä jamassa, ettei henkisten syiden vuoksi sängystä pääse niin onko elämä elämisen arvoista?

Vierailija
6/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä taustaa vasten voisi miettiä millaisia tuomioita lasten raiskauksista ja hyväksikäytöistä Suomessakin saa.

Vierailija
7/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa on havaittu jyrkkä nousu eutanasiaan mielenterveysongelmien päätyvien ihmisten määrässä. Armokuoleman vaatimisen taustalla ovat esimerkiksi seksuaalisen hyväksikäytön aiheuttamat traumat.

Mun mielestä eutanasia on tosi hyvä asia, MUTTA tällaiset tapaukset kyllä mun mielestä vaan vahvistavat niitä pelkoja ja epäilyksiä mitä siihen liittyy.

Joo, varmaan tulee yhteiskunnalle halvemmaksi pistää päiviltä parikymppinen mt-potilas, kuin hoitaa mahdollisesti loppuikä. Mutta mä en kyllä itse hyväksy tuota, että mt-potilaita autetaan kuolemaan. 

Olen itsekin ollut parikymppisenä sellaisessa kuopassa vähän vastaavilla taustoilla, että olisin aivan hyvin voinut itse olla anomassa itselleni vapauttavaa piikkiä. Mutta kun sieltä voi päästä myös ylös. Vaikka siellä olisi ollut vuosia. Nyt olen elänyt kuitenkin jo 15 vuotta hyvää ja enimmäkseen onnellista elämää.

Mä ajattelen parantumattomaksi sairaudeksi ja sietämättömiksi tuskiksi kyllä sellaiset fyysiset sairaudet, joista oikeasti ei vaan voi parantua, ja joissa kaikki vaan pahenee loppua kohti. Silloin eutanasia on täysin oikein. Mutta ei näin.

Vierailija
8/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan periaatteessa eutanasiaa, mutta jos sen laillistamisen tulos on tämä, niin taidan pyörtää mielipiteeni. Eutanasia kuuluu niille jotka sairastavat varmaan ja tuskalliseen kuolemaan johtavaa sairautta, eikä missään tapauksessa jokaiselle joka sen sattuu haluamaan. Jos todella haluaa kuolla, itsensä voi siinä kohtaa päästämään päiviltä myös aivan itse, sotkematta siihen muita.

Aivan hullua myöntää eutanasiaa nuorille mt-potilaille. Itsetuhoisuus ja epätoivo ovat usein oleellinen osa sairautta ja tilanteen aiheuttamaa ahdistusta. Tuo tyttö oli vasta elämänsa alussa, kasvamassa aikuiseksi. Tottakai ne hirvittävät traumat ovat akuutteja vielä siinä vaiheessa, ne täytyy käsitellä. Harhoihin löytyy kyllä oikea lääkitys. Kuntoutuminen ja tasapainon löytäminen mielisairauksien kanssa vie aikaa joskus useita vuosia, se on ihan tavallista.  

Vierailija
9/10 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä eutanasia on tosi hyvä asia, MUTTA tällaiset tapaukset kyllä mun mielestä vaan vahvistavat niitä pelkoja ja epäilyksiä mitä siihen liittyy.

Joo, varmaan tulee yhteiskunnalle halvemmaksi pistää päiviltä parikymppinen mt-potilas, kuin hoitaa mahdollisesti loppuikä. Mutta mä en kyllä itse hyväksy tuota, että mt-potilaita autetaan kuolemaan. 

Olen itsekin ollut parikymppisenä sellaisessa kuopassa vähän vastaavilla taustoilla, että olisin aivan hyvin voinut itse olla anomassa itselleni vapauttavaa piikkiä. Mutta kun sieltä voi päästä myös ylös. Vaikka siellä olisi ollut vuosia. Nyt olen elänyt kuitenkin jo 15 vuotta hyvää ja enimmäkseen onnellista elämää.

Mä ajattelen parantumattomaksi sairaudeksi ja sietämättömiksi tuskiksi kyllä sellaiset fyysiset sairaudet, joista oikeasti ei vaan voi parantua, ja joissa kaikki vaan pahenee loppua kohti. Silloin eutanasia on täysin oikein. Mutta ei näin.

Ihan kiva, sinulla oli pikku masennus ja voit huonosti ja paranit terapialla joten totta kai se on sama juttu kuin monen kymmenen vuoden hyväksikäyttö ja (jos en väärin ymmärtänyt juttua) muutenkin ongelmia henkisesti. 

Vierailija
10/10 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi