Potilaskuljettajat sairaaloissa, mitä työ kokonaisuudessaan pitää sisällään?
Sain kesätyöpaikan radiologian potilaskuljettajan paikkaan. Vähän jänskättää mitä se homma pitää sisällään muuta kuin potilaskuljetusta!
Voisiko potilaskuljettajat vähän kertoa normaalista työpäivästään? :) Kiitttooooos!!!!
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän talossa on samat potilaskuljettajat vuodesta toiseen, satunnaisesti kesäisin muitakin.
Mikä niitä riivaa?
Pelkkä peruskoulu käyty vai?
Heh, heh!Parempi kuitenkin, jos jokainen tulisi toimeen omalla palkallaan,
Kuin että makaa sohvalla muiden tienaamalla palkallaan ja palstalla haukkuu töitä tekeviä ihmisiä.Tuskin kukaan sohvalla makaa ja haukkuu jotain potilaskuljettajia, ehkä ne haukkujat ovat insinöörejä tai lääkäreitä jotka oikeasti tulevat palkallaan toimeen.
Tunnettua on myös se että potilaskuljettajia ei edes tarvitsisi, sillä lähihoitajat, sairaanhoitajat tai sairaalahuoltajat voivat kärrätä mummoja röntgeniin.
Täällä taas asiantuntija järjestää töitä uusiksi. Harmi ettei sairaaloissa ole ymmärretty kääntyä sinun puoleesi tämän asian kanssa. Kyllä kaikki niin sujuisi kuin valssi kesällä eikä ketään tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tota hommaa tekee kuka tahansa.
Se on yhtä helppoa kuin hernekeitto purkkien hyllyttäminen tai Lumenpudottajan työ.
Juurikin näin ja jos ei tuota osaa, niin ei osaa hyllyttää purkkejakaan, eikä työntää lunta pois katoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sairaalassa ei ole erikseen mitään radiologian kuskeja vaan kaikki kuljettavat kaikkia, vainajiakin. Että hyvä jos saat suht hyväkuntoisia kuskata, eikö teiltä vaadita mitään hoitoalan kouluja, että osaat siis vaikka ensiapua antaa jos jotain sattuu? Sairaaloissa on pitkät matkat kuitenkin...
Olen valmistunut lähihoitajaksi 2 vuotta sitten :)
Miksi et työskentele lähihoitajana?
Mitä se tähän kuuluu?
Näkyy sitäpaitsi lähihoitajatutkinto olevan hyvinkin yleinen vaatimus potilaskuljettajan työhön. Ei niitä leikkaus-, trauma- ym. potilaita ihan miten vain siirrellä.
Ei näy olevan yleinen vaatimus, eikä ole.
Jos on pahempi tapaus niin oikea sairaanhoitaja tulee mukaan.
Löhihoitajallehan tuo on ihan unelmatyö👍
Joissain sairaaloissa tarvii lähihoitajan tutkinnon, esimerkiksi jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että sairaaloissa on erikseen potilaskuljettajat. Itse potilaana oon luullut niitä vain hoitajiksi.
Eipä sitä tosin kyllä muutenkaan oikein tunnista sairaalan hoitohenkilökuntaa.
Lääkäreitä ja hoitajia en ole aina erottanut toisistaan. Olen luullut siivoojaa hoitajaksi. Sitten sitä on kysellyt tyhmiä väärältä henkilöltä.
Oiskin hyvä jos sairaalanväellä olisi ammattinimike kirjailtuna selässä niin kuin vartijoilla ja poliiseilla. Siis isoilla kirjaimilla lukisi, että SIIVOOJA tai LÄÄKÄRI. SIHTEERI.
_
Yhdestä kuljettajasta jäi vähän huono fiilis, kun hän ei päästänyt minua vessaan ennen nukutukseen menoa.
En tiedä menikö ihan oikein, mutta kummalta tuntui.
Kai nyt ihmiset haluaa käydä wc:ssä ennen leikkaukseen menoa.(?)Olin siis virunut pari päivää sairaalan sängyn pohjalla leikkaussalin vapautumista odotellen. Ja sitten yhtäkkiä huoneeseen pölähtää joku tyyppi hakemaan ilman mitään ennakko tietoa.
Kyllä olisi pitänyt vessaan päästä. Tuosta näkee, että potilaskuljettajilla ei ole mitään ymmärrystä esim. leikkaukseen menevän potilaan valmisteluista. Me sitten leikkaussalissa joudumme viemään potilasta vessaan leikkauspöydältä, kun ilmenee, että on hirveä pissahätä tai jopa kakkahätä. Eikä meillä ole potilasvessaa ihan siinä lähistöllä. Se hidastaa meidänkin toimintaa.
Ja sitten kun se potilaskuljettaja päästääkin vessaan jonkun joka ei esimerkiksi saisi nousta tuolista / sängystään ja aiheuttaa potilasvahingon? Kyllä se on hoitohenkilökunnan homma tuollaiset asiat päättää ja hoitaa, heillä on tarvittava osaaminen ja tieto potilaan tilanteesta eikä jonkun opiskelijan joka tietää potilaasta vain sen että hänet pitäisi siirtää paikasta A paikkaan B.
Samoin ajattelen. Tulee mieleen eräs muistisairas, jolla vaipat, mutta välilä kertoo pissahädästään. Siirto pöntölle on kuitenkin riski (jalat ei aina toimi), eikä yleensä tee pissoja pönttöön.
Meillä on töissä kaksi naista potilaskuljettajana, joilta tukka lähtee, toista sanotaan selän takana päivänsäteeksi ja se toinen on varsinainen tapaus.
No ei ne oikeisiin töihin pääsisikään, niiden luonteella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä kaksi naista potilaskuljettajana, joilta tukka lähtee, toista sanotaan selän takana päivänsäteeksi ja se toinen on varsinainen tapaus.
No ei ne oikeisiin töihin pääsisikään, niiden luonteella.
Kammottavaa!
Missä kumman sairaalassa on heikkotukkaisia naisia potilaskuljettajana.
En tahtoisi nähdä.
Kaikenlaista.
Kaljuuntuvia naisia ja tollee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista.
Kaljuuntuvia naisia ja tollee.
Ne kaljuuntavat naiset on nimeltään Elisa ja Heidi.
Ei mitään kaunottaria sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista.
Kaljuuntuvia naisia ja tollee.Ne kaljuuntavat naiset on nimeltään Elisa ja Heidi.
Ei mitään kaunottaria sinällään.
Niin ja mun pitää kattoa niitä joka fakin päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että sairaaloissa on erikseen potilaskuljettajat. Itse potilaana oon luullut niitä vain hoitajiksi.
Eipä sitä tosin kyllä muutenkaan oikein tunnista sairaalan hoitohenkilökuntaa.
Lääkäreitä ja hoitajia en ole aina erottanut toisistaan. Olen luullut siivoojaa hoitajaksi. Sitten sitä on kysellyt tyhmiä väärältä henkilöltä.
Oiskin hyvä jos sairaalanväellä olisi ammattinimike kirjailtuna selässä niin kuin vartijoilla ja poliiseilla. Siis isoilla kirjaimilla lukisi, että SIIVOOJA tai LÄÄKÄRI. SIHTEERI.
_
Yhdestä kuljettajasta jäi vähän huono fiilis, kun hän ei päästänyt minua vessaan ennen nukutukseen menoa.
En tiedä menikö ihan oikein, mutta kummalta tuntui.
Kai nyt ihmiset haluaa käydä wc:ssä ennen leikkaukseen menoa.(?)Olin siis virunut pari päivää sairaalan sängyn pohjalla leikkaussalin vapautumista odotellen. Ja sitten yhtäkkiä huoneeseen pölähtää joku tyyppi hakemaan ilman mitään ennakko tietoa.
Kyllä olisi pitänyt vessaan päästä. Tuosta näkee, että potilaskuljettajilla ei ole mitään ymmärrystä esim. leikkaukseen menevän potilaan valmisteluista. Me sitten leikkaussalissa joudumme viemään potilasta vessaan leikkauspöydältä, kun ilmenee, että on hirveä pissahätä tai jopa kakkahätä. Eikä meillä ole potilasvessaa ihan siinä lähistöllä. Se hidastaa meidänkin toimintaa.
Tämä kommenttisi kuvaa hyvin työyhteisöäsi. Jos kuljettaja päästäisi potilaan vessaan käymään isolla askalla, saisi tietenkin huudot että missäjumalautahelvetissä taas kuppasit kun kesti niin kauan uuuuhuuuuu meidän tärkeä työ jätettiin taas huomaamattaaaaaaaaa. Onneksi kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä kuttu.
Paljos tossa tienaa?
Joku 1900 euroako?
Riippuu työnantajasta. Oma peruspalkka henk.koht lisineen ilman ilta-, yö- tai pyhälisiä noin 2500e.
Mietin tässä potilaskuljettajana, että onko kaikissa sairaaloissa potilaskuljettajilla sellaista omaa päivystyskoppia, jossa voi hiljasina hetkinä päivystää töitä rauhassa? Työpaikka, jossa olen niin kitkumme sairaalan käytävillä potilaiden odotustiloissa, jos on hiljasta, koska meillä ei ole paikkaa mihin mennä odottelemaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota hommaa tekee kuka tahansa.
Se on yhtä helppoa kuin hernekeitto purkkien hyllyttäminen tai Lumenpudottajan työ.
Siitäpä vaan sitten. Minusta ei siihen olisi. T. Laitoshuoltaja
Musta olisi, mutta en todellakaan repeä. Eilen oli ensimmäinen vuoro, kun en enää edes yrittänyt siivota muuta kuin poislähteviä keittiöhommien lisäksi. Meillä säästetään poistamalla kokonaisia ihmisiä rivistä, samalla kun ollaan puhtaiden paikkojen pullonkaula, koska yhdellä ihmisellä on vain kaksi kättä ja kaksi jalkaa.
Sairaalahuoltaja
Kyllä meiltä löytyy ainakin oma toimisto, jossa esim tietokone kajareilla josta katsella illalla/yöllä leffoja jos hommia ei ole.Lisäksi pieni kioski josta kertyy virkistysrahaa varsinaisen tarkoituksensa lisäksi.
Aiemmille kirjoittajille, että ei todellakaan sovellu kaikille jos haluat hoitaa työsi hyvin.Kyllä lähes työssä kuin työssä pärjää, mutta se voi olla aika perseestä jos et osaa tehdä töitäsi niin, että se on helppoa niin sinulle kuin asiakkaillekin unohtamatta sairaalan muita työntekijöitä.
Palkka on mielestäni varsin kohtuullinen vastuuseen nähden.Yli mediaanin menee vuositulot.
Meillä ainakin hyvä porukka kasassa ja ei todellakaan vähänkään isompi sairaalaa pärjäisi ilman kuljettajia nykyisillä hoitajamäärillä.
Ammattikoulutaustalla itse olen näissä hommissa, vaikka siitä sinänsä hyötyä olekaan.
Mutta haukkukaa vain kunhan kerron faktat ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meiltä löytyy ainakin oma toimisto, jossa esim tietokone kajareilla josta katsella illalla/yöllä leffoja jos hommia ei ole.Lisäksi pieni kioski josta kertyy virkistysrahaa varsinaisen tarkoituksensa lisäksi.
Aiemmille kirjoittajille, että ei todellakaan sovellu kaikille jos haluat hoitaa työsi hyvin.Kyllä lähes työssä kuin työssä pärjää, mutta se voi olla aika perseestä jos et osaa tehdä töitäsi niin, että se on helppoa niin sinulle kuin asiakkaillekin unohtamatta sairaalan muita työntekijöitä.
Palkka on mielestäni varsin kohtuullinen vastuuseen nähden.Yli mediaanin menee vuositulot.
Meillä ainakin hyvä porukka kasassa ja ei todellakaan vähänkään isompi sairaalaa pärjäisi ilman kuljettajia nykyisillä hoitajamäärillä.
Ammattikoulutaustalla itse olen näissä hommissa, vaikka siitä sinänsä hyötyä olekaan.
Mutta haukkukaa vain kunhan kerron faktat ;)
Suomalaisen miehen keskipalkka on 3500 ja sitä ei noissa hommissa saa ja se on fakta että kuka tahansa pystyy tuota hommaa tekemään.
Ei ole vaikeaa työntää sairaalasänkyä paikasta toiseen.
Palkka on noin 2100 ja risat, yö -ja viikonloppulisät nostavat sitä parilla sadalla, jos niitä viikonloppuvuoroja on.
Vierailija kirjoitti:
Paljos tossa tienaa?
Joku 1900 euroako?
Muutama satanen enemmän, mutta aivan kakka puhetta jotkut kolme tonnin palkat.
Viet osastolta vanhuksen röntgeniin ja tuot takaisin, siitä ei makseta kovin paljon.
Ja mitään teknistä siinä ei ole, edes happipulloon et saa koskea, tietenkään, kun ei ole hoitoalan koulutusta.
Mitä se tähän kuuluu?
Näkyy sitäpaitsi lähihoitajatutkinto olevan hyvinkin yleinen vaatimus potilaskuljettajan työhön. Ei niitä leikkaus-, trauma- ym. potilaita ihan miten vain siirrellä.