Potilaskuljettajat sairaaloissa, mitä työ kokonaisuudessaan pitää sisällään?
Sain kesätyöpaikan radiologian potilaskuljettajan paikkaan. Vähän jänskättää mitä se homma pitää sisällään muuta kuin potilaskuljetusta!
Voisiko potilaskuljettajat vähän kertoa normaalista työpäivästään? :) Kiitttooooos!!!!
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että sairaaloissa on erikseen potilaskuljettajat. Itse potilaana oon luullut niitä vain hoitajiksi.
Eipä sitä tosin kyllä muutenkaan oikein tunnista sairaalan hoitohenkilökuntaa.
Lääkäreitä ja hoitajia en ole aina erottanut toisistaan. Olen luullut siivoojaa hoitajaksi. Sitten sitä on kysellyt tyhmiä väärältä henkilöltä.
Oiskin hyvä jos sairaalanväellä olisi ammattinimike kirjailtuna selässä niin kuin vartijoilla ja poliiseilla. Siis isoilla kirjaimilla lukisi, että SIIVOOJA tai LÄÄKÄRI. SIHTEERI.
_
Yhdestä kuljettajasta jäi vähän huono fiilis, kun hän ei päästänyt minua vessaan ennen nukutukseen menoa.
En tiedä menikö ihan oikein, mutta kummalta tuntui.
Kai nyt ihmiset haluaa käydä wc:ssä ennen leikkaukseen menoa.(?)Olin siis virunut pari päivää sairaalan sängyn pohjalla leikkaussalin vapautumista odotellen. Ja sitten yhtäkkiä huoneeseen pölähtää joku tyyppi hakemaan ilman mitään ennakko tietoa.
Kyllä olisi pitänyt vessaan päästä. Tuosta näkee, että potilaskuljettajilla ei ole mitään ymmärrystä esim. leikkaukseen menevän potilaan valmisteluista. Me sitten leikkaussalissa joudumme viemään potilasta vessaan leikkauspöydältä, kun ilmenee, että on hirveä pissahätä tai jopa kakkahätä. Eikä meillä ole potilasvessaa ihan siinä lähistöllä. Se hidastaa meidänkin toimintaa.
Ei tuohonkaan hommaan kaikki pysty. Tuttavan kolmekymppinen tytär joka ei ole vielä työelämään päässyt, sai muutaman viikon kokeilujakson potilaskuljettajana. Viikon kesti olla töissä, sit tuli liian kova stressi ja piti jättäytyä hommasta pois ja mennä akupunktiohoitoon toiselle paikkakunnalle hakemaan helpotusta. Ei ole löytynyt vieläkään jotain kivaa työtä, niin että tekaisi sitten uuden lapsen, jotta yhteiskunta paremmin elättää ja tukee.
Tota hommaa tekee kuka tahansa.
Se on yhtä helppoa kuin hernekeitto purkkien hyllyttäminen tai Lumenpudottajan työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi potilaskuljettaja on sellainen vähän menninkäisen oloinen ja kaikki nauravat hänelle selkänsä takana ja kutsuvat päivänsäteeksi, kun hän on ihan päinvastainen.
Oli entinen kollega parin vuoden takaa.Tukka sillä oli kaljunoloinen, ohut ja punainen.
Siis missä tämä hirvitys oli töissä?
Mikä kaupunki, ajattelin että sinne hospitaalin en ainakaan mene töihin.Tämä punstukksinen kaljunoloinen päivänsäteeksi selän takana haukuttu oli Kotkan sairaalassa, ties vaikka olisi edelleen.
Mut siis joo, älä sinne sairaalaan ainakaan mene.
Karulta kuulostaa jos naista haukutaan selän takana päivänsäteeksi.
Mahtaa myös olla karu nainen ja vittumainen työkaveri jos on tuollainen ironinen lempinimi tekaistu.
Osastoilla menehtyneiden potilaiden kuljetus vainajien säilytystiloihin - muiden mainittujen hommien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän talossa on samat potilaskuljettajat vuodesta toiseen, satunnaisesti kesäisin muitakin.
Mikä niitä riivaa?
Pelkkä peruskoulu käyty vai?
Heh, heh!
Parempi kuitenkin, jos jokainen tulisi toimeen omalla palkallaan,
Kuin että makaa sohvalla muiden tienaamalla palkallaan ja palstalla haukkuu töitä tekeviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän talossa on samat potilaskuljettajat vuodesta toiseen, satunnaisesti kesäisin muitakin.
Mikä niitä riivaa?
Heh, heh!Parempi kuitenkin, jos jokainen tulisi toimeen omalla palkallaan,
Kuin että makaa sohvalla muiden tienaamalla palkallaan ja palstalla haukkuu töitä tekeviä ihmisiä.
Tuskin kukaan sohvalla makaa ja haukkuu jotain potilaskuljettajia, ehkä ne haukkujat ovat insinöörejä tai lääkäreitä jotka oikeasti tulevat palkallaan toimeen.
Tunnettua on myös se että potilaskuljettajia ei edes tarvitsisi, sillä lähihoitajat, sairaanhoitajat tai sairaalahuoltajat voivat kärrätä mummoja röntgeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että sairaaloissa on erikseen potilaskuljettajat. Itse potilaana oon luullut niitä vain hoitajiksi.
Lääkäreitä ja hoitajia en ole aina erottanut toisistaan. Olen luullut siivoojaa hoitajaksi. Sitten sitä on kysellyt tyhmiä väärältä henkilöltä.
Oiskin hyvä jos sairaalanväellä olisi ammattinimike kirjailtuna selässä niin kuin vartijoilla ja poliiseilla. Siis isoilla kirjaimilla lukisi, että SIIVOOJA tai LÄÄKÄRI. SIHTEERI.
_
Yhdestä kuljettajasta jäi vähän huono fiilis, kun hän ei päästänyt minua vessaan ennen nukutukseen menoa.
Kai nyt ihmiset haluaa käydä wc:ssä ennen leikkaukseen menoa.(?)Olin siis virunut pari päivää sairaalan sängyn pohjalla leikkaussalin vapautumista odotellen. Ja sitten yhtäkkiä huoneeseen pölähtää joku tyyppi hakemaan ilman mitään ennakko tietoa.
Kyllä olisi pitänyt vessaan päästä. Tuosta näkee, että potilaskuljettajilla ei ole mitään ymmärrystä esim. leikkaukseen menevän potilaan valmisteluista. Me sitten leikkaussalissa joudumme viemään potilasta vessaan leikkauspöydältä, kun ilmenee, että on hirveä pissahätä tai jopa kakkahätä. Eikä meillä ole potilasvessaa ihan siinä lähistöllä. Se hidastaa meidänkin toimintaa.
Kyllähän potilaan vessattaminen kuuluu hoitajille, jos et sattunut tietämään. Ja suunniteltuun leikkaukseen tuleva potilas on syömättä, jos "yllätysleikkaus", sitten ne suolet tyhjentyy siinä toimentipiteessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on yhtä helppoa kuin hernekeitto purkkien hyllyttäminen tai Lumenpudottajan työ.
Siitäpä vaan sitten. Minusta ei siihen olisi. T. Laitoshuoltaja
Potilaskuljettajan työkuvat ovat ihan talokohtaisia. Ei sitten haastattelussa tullut esille kuuluuko työnkuvaan muutakin kun vain potilaiden kuljettamista?
Vierailija kirjoitti:
Mun pikkukaupungin sairaalassa ei ole edes mitään potilas kuljettajia, yksin pitää osata suunnata paikasta toiseen.
Haluan sanoa, että tuokin on tärkeä työ. Ex pahoinpiteli mut sairaalakuntoon joka täytyi hoitaa isommassa kaupungissa. Olin siellä yksin niin kovin pelokas, arka ja kivulias. Vaikka sain pahan tällin päähän, niin muistan parhaiten rauhallisen ja lämpöisen oloisen potilaskuljettajan johon muodostui siksi hetkeksi turvallinen side kun itse olin tosi huonona ja kovissa pelkotiloissa edes lääkäriä tai tutkimuksia en muista, vain tuon kuljettajan.
No on siinä sairaala. Meinaatko, että kun umpisuolikin on puhkeamassa, niin itse kävellään minne tarvii?
Kyllä tuo on työ johon jokainen idioottikin pystyy.
Luulen että pääsy vaatimuksena on teininä saatu lapsi ja oma kaulanauha!
Eihän tossa hommassa ole edes mitään koulutusta.
Lähihoitajillakin on koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niitä riivaa?
Heh, heh!
Näin se taitaa olla!
Sosiaalisuus on hyväksi, täällä ainakin potilaskuljettajat puhua pälpättävät kuljetettavien kanssa eli ei tuppisuille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen työ ei kovin pitkälle vie.
Palkka on surkea ja useimmiten vuorohommia.
Työyhteisö voi olla myös umpisurkea kyräilyineen ja kyseiseen työhön hakeutuvan kaikenmaailman valko roska porukan aiheuttamaa idiotismia.
Tuuraajat ja ei vakituiset olivat kaikkein fiksumpaa ja normaalimpaa porukkaa.Tuo on niin totta, itse olin noin vuosi sitten noissa potilaskuljetus hommissa ja aika karua jengiä, tietenkin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, joista mietin usein että mitä helvettiä he täällä tekevät noiden omituisuuksien kanssa ja huonolla palkalla.
Käsitin itse ja pari muutakin että eihän tuo ole mikään eläketyö vaan sellainen mitä tehdään kun odotetaan opiskelupaikkaa tai etsitään parempaa työtä.
Mut joo, onneksi oli muitakin lyhyen ajan tuuraajia joiden kanssa juttu luisti vähän korkealentoisemmin.
En ole itse potilaita kuljetellut mutta sairaalassa kyllä työskennellyt ja ainakin meillä silloin oli tosiaan paljon juuri opiskelijoita eli ilmeisesti duuni mihin aika helposti pääsee. Ja sekalaista sakkia että ei välttämättä mitään alaan liittyvää opiskelemassa vaan yksikin pyöri pari vuotta siellä ennenkuin pääsi oikikseen sisälle. Sitten oli jokunen eläkeikää lähestyvä jotka oli syystä tai toisesta siirretty muista hommista potilaita kuskaamaan. YT-kuvioita tai sitten terveydellisiä syitä varmaan myös että on "talon sisällä" siirretty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_
Ja sitten kun se potilaskuljettaja päästääkin vessaan jonkun joka ei esimerkiksi saisi nousta tuolista / sängystään ja aiheuttaa potilasvahingon? Kyllä se on hoitohenkilökunnan homma tuollaiset asiat päättää ja hoitaa, heillä on tarvittava osaaminen ja tieto potilaan tilanteesta eikä jonkun opiskelijan joka tietää potilaasta vain sen että hänet pitäisi siirtää paikasta A paikkaan B.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niitä riivaa?
Heh, heh!
No luulisin että näin on.
Seitsemän vuotta vanhaan aloitukseen tullut oikein roppakaupalla uutta tekstiä.
Jos ei joku ole jo aiemmista kirjotuksista ymmärtänyt mitä potilaskuljettaja tekee, niin jopa on tyhmä.
Vieläkö se aloittaja sinne kesätyöhön on menossa?
Ystäväni tätä teki kesätöinä joskus. Normi potilaskuljetuksen lisäksi piti kuskata ruokaa ja ruumiita. Tämä pienessä sairaalassa.