Ympäristönhoitaja - kannattaako kouluttautua?
Ilmeisesti työllisyystilanne ei ole paras mahdollinen. Ala kiinnostaisi.
Kokemuksia!?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan ketään, joka on työllistynyt ympäristönhoitajan koulutuksen jälkeen alalle? Ja minkälaisiin hommiin?
No tavallaan. Yksi on paskavesilaitoksella ja toinen jätekeskuksella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristönhoitaja voi päästä siivoojaksi tai puutarhuriksi, mutta näihinkin otetaan mieluummin joku joka on opiskellut siivoojaksi tai puutarhuriksi.
Luulis ympäristönhoitajan olevan soveltuvin kunnalliseen yleisympäristön hoitoon/ylläpitoon, eli pääasiassa ulkotöihin, eli jotain tyyliin: pihojen hiekoittaminen, lumityöt, ruohonleikkuu, risusavotta, yksittäiset/helpot puunkaadot, jotain pienimuotoista maaperän kaivelua, pienimuotoinen rakentelu, ulkoilu- ja leikkipaikkojen kunnossapito yms. Sitä en tiedä onko näihin sitten valjastettu jotain muita ammatteja ennestään, ehkä ammattien toimenkuvaa tarvisi säätää, karsia epäolennaisuuksia ja siirtää ymp. hoitajalle. Ja eikö nykyään ole trendinä, että työntekijöillä halutaan olevan monipuoliset taidot?
Näkisin kuitenkin, että ammattilaisille ammattityöt: metsurit-hoitaa varsinaiset metsätyöt ja vaikeat puunkaadot, siivoojat ammattimaisen siivouksen, puutarhurit puutarhojen istutukset, trimmaukset, suunnittelut yms jne Vaativat työt täsmäammattilaisille, yleistyöt yleistyöntekijälle.
Viherrakentamiseen suuntautuneilla puutarhureilla (perustutkinto) on taito viher- ja leikkialueiden rakentamiseen ja myös hoitoon. Puistopuutarhurin jatkotutkinnolla voi syventää osaamista näissä hommissa ja pätevöityä työnjohdollisiin tehtäviin.
Ei ole mitään syytä säätää puutarhurin ammatin toimenkuvaa.
En ole perehtynyt mitä ympäristönhoitajan tutkinto pitää sisällään ja mihin näiden henkilöiden olisi tarkoitus työllistyä. Puutarhureita on em. tehtäviin koulutettu "kautta aikojen", joten ennemminkin pitäisi tarkastella onko syytä perustaa uusia ammattinimikkeitä ja kouluttaa henkilöitä tekemään samoja töitä (jos näin on?) kuin jo yksi ammattiryhmä tekee.
Itse kans opiskelen ympäristönhoitajaksi mutta haluaisin jättää kesken kun työt on niin pirun raskasta että ei kestä paikat koulussakin jouduttiin kävellä rinkat selässä 10km vitutti hemmetisti sitten jouduttiin rämpimään metässä lumihangessa moottorisahojen kanssa kaadettiin puita ja pito käsin kasta ne pinoon ne painavat tukit. Ei vaa jaksais ja lopettaisin nyt alan kesken mutta ottaa pannuun ku oon kertonut henkilökunnalle että ei kestä paikat mutta eivät ole kiinnostunut paskan vertaa mun terveydestä eivätkä anna vaihtaa toiseen alan sanokaa te viisaat mitä teen kun eivät anna vaihtaa alaa jätänkö vaan menemättä kouluun että erottaavat kun ala kiinnosta ollenkaan ja terveys pettää kiitoksia jo etukäteen
Haluan erota kirjoitti:
Itse kans opiskelen ympäristönhoitajaksi mutta haluaisin jättää kesken kun työt on niin pirun raskasta että ei kestä paikat koulussakin jouduttiin kävellä rinkat selässä 10km vitutti hemmetisti sitten jouduttiin rämpimään metässä lumihangessa moottorisahojen kanssa kaadettiin puita ja pito käsin kasta ne pinoon ne painavat tukit. Ei vaa jaksais ja lopettaisin nyt alan kesken mutta ottaa pannuun ku oon kertonut henkilökunnalle että ei kestä paikat mutta eivät ole kiinnostunut paskan vertaa mun terveydestä eivätkä anna vaihtaa toiseen alan sanokaa te viisaat mitä teen kun eivät anna vaihtaa alaa jätänkö vaan menemättä kouluun että erottaavat kun ala kiinnosta ollenkaan ja terveys pettää kiitoksia jo etukäteen
Voit kirjoittaa käsin tai koneella eroilmoituksen ja viedä sen koulun toimistoon. Tarkistat vaan ensin, ettet joudu tyhjän päälle karenssin tms. takia. Voit hakea esim. toiseen kouluun, jossa on ympärivuotinen vapaa haku tai tammikuussa alkavalle linjalle ja siirtyä niin, että et jää tyhjän päälle. Puhuitko jo oman alasi johtajan kanssa? Kysy koulun toimistossa ketkä ovat johtoportaassa ylimmät, joiden kanssa voit keskustella alan vaihdosta. Hae saikkua.
Haluan erota kirjoitti:
Kannattaa varmaan ensin hankkia joku todistus, ettei terveys kestä ympäristönhoitajan työtä, ennen kuin virallisesti lopetat koulun ettet joudu karenssiin tai muihin ongelmiin. Hae sairaslomaa, pyydä todistus lekurilta että liian raskasta työtä sinulle. Ei ne opettajat voi sua siellä pakolla pitää. Sitten voit hakea johonkin parempaan koulutukseen. Ja parempaan kouluun, jos mahdollista.
Ja muista koulusta lähtiessäsi antaa palautetta koulutuksesta ja opettajista. Ei siellä muuten mikään muutu (jos nyt muuttuu koskaan).
Olen itse määräaikaisellä eläkkeellä niin karenssia ei voi tulla mutta kumminkin haluan opiskella ja mennä sit duuniin mutta tuntuu vaan että paikat ei kestä noita Ulko hommia kun selkä jumissa ja raksuu sekä kipuja on tullut myös ala selkään ja jalkoihin olen yrittänyt venytellä ja tehnyt lihaskunto harjoittelua mutta silti ei auta ja heti kun viikonkin on tekemättä kyseisiä ympäristönhoitaja hommia niin paikat aukee ja kivut häviävät ei ole minun ala tuo ympäristönhoitaja juttu ja muutenkaan alasta ei saa mitään selvää mitä kaikkea hommaa voin tehdä edes sillä tutkinnolla eikä googlettamalla oikein mitään löydä ja olen työpaikkoja katsellut ympäristönhoitajan työtä mutta mitään ei ole tarjolla
Ympäristönhoitajalla on monta ammatti nimikettä esimerkiksi vihertyöntekijä, puistotyöntekijä, jätelaitoksen hoitaja, jäteautonkuljettaja työmahdolliuuksia on monia koska ala on todella laaja oma käsitykseni on että ympäristönhoitaja on laajamittainen viheralan koulutus
Täällä pk-seudulla on sen näköistä risukkojen ja vesakkojen raivaajia, että tokkopa on alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristönhoitajalla on monta ammatti nimikettä esimerkiksi vihertyöntekijä, puistotyöntekijä, jätelaitoksen hoitaja, jäteautonkuljettaja työmahdolliuuksia on monia koska ala on todella laaja oma käsitykseni on että ympäristönhoitaja on laajamittainen viheralan koulutus
Ympäristönhoitajan koulutus on vain pintaraapaisu viheralaan. Koulutuksessa rönsyillään liikaa joka suuntaan eikä oikeastaan opita mitään. Jos viherala kiinnostaa, kouluttaudu mieluummin puutarhuriksi.
Älkää missään nimessä kouluttautuko ympäristönhoitajiksi. Tuota "tämä on tulevaisuuden ala"-juttua toitotettiin jo yli 10 vuotta sitten, kun itse opiskelin ympäristönhoitajaksi, eikä vieläkään ole juuri nimenomaan tämä alan hommia tarjolla. Olen tehnyt kiinteitönhoitoalan töitä ja puutarhurin töitä hautausmaalla ja voin sanoa, ettei palkat ole mistään kotoisin. Siellä hajottaa vain paikat ja ala painottuu niin vahvasti lumettomaan aikaan, että talvet olet käytännössä työttömänä, jos ei ole muun alan koulutusta tai kokemusta.
Itse koulutus oli pintaraapaisua useasta muusta eri alasta, joten on vaikea edes muutamalla lauseella kuvailla, mitä ympäristönhoitaja tekee. Oli kestävää kehitystä, eräoppaan kurssia, jätehuoltoon liittyvä kurssi, maanmittausta ihan pieni raapaisu, eläinten ekologiaa ja luonnonvaraisten kasvien opettelua sekä traktorin ja mm. raivaussahan, moottorisahan ja siimatrimmerin käyttöä ym. yksi kurssi oli myös puutarhurin hommaan liittyvä, lähinnä painottui pienimuotoiseen viherrakentamiseen ja puiden oksien leikkaukseen.
En suosittelisi tuosta uraa itselleen tekemään, niin paljon ammattitauteja, näin kolmikymppisenä mm. krooninen plantaarifaskiitti, kun koko aika ollaan jaloillaan ja könytään koneet selässä ties missä rinteissä puhaltamassa lehtiä, siimaamassa tai leikkaamassa ruohoa.
Tällä hetkellä on alanvaihto menossa ammattiin, josta varmasti löytyy töitä ja palkkakin on huomattavasti parempi kuin noissa puutarhurin hommissa. Yleissivistävänä koulutuksena tuo ympäristönhoitaja oli ihan ok. Oppi ainakin paljon luonnosta ym. mutta uraa en suosittele tuosta tekemään.
Ympäristönhoitajan koulutuksella voi aivan hyvin tehdä töitä esimerkiksi kaupunkien luonnonhoidon yksiköissä, raivaus ja metsätyömailla, sekä kaupunkialueiden viheralueilla. Luonnonhoitajan tutkinnon painopiste on puutarhurin tutkintoa enemmän luonnonmonimuotoisuuden ja luontoarvojen huomioimisessa hoitotyötä tehdessä. Itse opiskelin kyseisen tutkinnon aikuisopintoina, olen huomannut osaavan ja kokeneen puutarhuri ja puutarha-alan tietokirjailija äitini osaamistaustaan peilaten että luonnonhoitajan tutkinnolla on oikein hyvät perusteet ja koulusta riippuen tutkinto voi olla erittäinkin opettavainen. Olisi hyvinkin perusteltua että kuntien ja kaupunkien viheryksiköissä työllistyisi molempien taustojen omaavia ihmisiä. On totta että kyseisiin töihin voi toki työllistyä ilman koulutusta ja oppisopimuksella työn ohella. On silti tärkeää että työtiimeissä työskentelee ihmisiä, joiden koulutustausta antaa käsitystä siihen millainen vaikutus hoitotoimilla on luonnon tilaan ja miten hoitotoimet aiheuttavat muutoksia ympäristölle. Nämä muutokset eivät välttämättä näy silmälle hoitotöiden valmistuessa. Ympäristönhoitaja tuntee myös koulutuksensa puolesta ympäristökohteisiin liittyen peruslainsäädännön tai voi olla erikoistunut perinnemaisemien hoitoon ja kunnostukseen tai luontokohteisiin hoitoon ja kunnostukseen.Samalla koulutuksella on pystynyt työllistymään esimerkiksi vesistönäytteenoton tehtävissä.
On totta että alalla on paljon biologitaustan omaavia ihmisiä kilpailemassa työpaikoista. Ja koulutus on erittäin monipuolinen paikoin tämän vuoksi haastava (oppilaitoksesta riippuen) Koulutus on silti hyvä mikäli oppilaitos on oikein valittu. Minua opettivat taitavat ja osaavat biologit ja opiskelu oli antoisaa. Sain myös opiskelujeni aikana hyviä kontakteja työelämään useiden harjoittelujen kautta.
On silti totta että on vaativaa raivata tiensä ympäristöalalla, mutta onnistuessa työt ovat palkitsevia. On silti tarpeen luoda alalle työtiimejä joissa kaikkien alojen osaajien osaamista kunnioitetaan ja arvostetaan.
Kannattaa kouluttautua sellaiseen alaan josta tykkää eikä niinkään katsoa työllisyystilannetta. Moniin aloihin on ylitarjontaa töistä mutta ovatko ne sitten sellasia jota haluaa oikeasti tehdä, tuolla periaatteella lähtisin liikkeelle että kouluttaudu alalle josta oikeasti pidät ja mitä haluat työksesi tehdä työtarjonnasta riippumatta.
Ympäristönhoitajalla on kyllä mahdollista päästä töihin tietyille aloille kuten ulkoilualueiden kunnostukseen ja ympäristöhuollon töihin. Tälläisiä kausiluontoisia töitä kunnilla on tarjota kevät - syksyisin. Ammattitaidoton ylioppilas tai peruskoulun käynyt, joka ei ole ikinä tehnyt moottorisaha hommia tai paljon muutakaan. Kuten kunnostanut laavuja ja tehnyt hirsinurkkia ei kelpaa kyseisiin töihin. Lisäksi täytyy tietää perusasiat esim. pärekatoista, miten päin kunnostuksessa päreen laittaa katolle, ettei pärekatto mene pilalle ennenaikojaan, jos on käynyt ulkoilureittien kunnostukseen liittyvän osion koulutuksessa, kuten vanhemmat ympäristönhoitajat, jotka tuntevat perusasiat näistä töistä. Täytyy osata myös tehdä moottorisahalla hirsinurkkia ja kantaa tukkeja saksilla kuten metsuritkin. Lisäksi täytyy osata valmistaa moottorisahalla tukista hirren ja hirsipäädyt ohjeiden ja piirustusten mukaan ja käyttää kuorimarautaa. Se ei vasta alkajalta suju sutjakkaasti, vaikka olisi ylioppilas tai peruskoulusta aivan äskettäin päässyt. On itsestä kiinni, jotta osaa kertoa tutkinnostaan perusasiat, jotta työnantaja tietää mitä osioita olet suorittanut tutkinnossasi ja kuinka hyvin hallitset alan työt.
Työnantajat Kunnallisissa töissä arvostavat juuri tälläistä käytännön osaamista.Osa Ympäristönhoitajista on vanhemmassa tutkinnon osissa saanut koulutuksen juuri tälläisiin töhin osiossa, joka oli tuolloin nimeltään Ulkoilureittien suunnittelu ja rakentaminen.
Ympäristönhoitajalla on kyllä mahdollista päästä töihin tietyille aloille kuten ulkoilualueiden kunnostukseen ja ympäristöhuollon töihin. Tälläisiä kausiluontoisia töitä kunnilla on tarjota kevät - syksyisin. Ammattitaidoton ylioppilas tai peruskoulun käynyt, joka ei ole ikinä tehnyt moottorisaha hommia tai paljon muutakaan. Kuten kunnostanut laavuja ja tehnyt hirsinurkkia ei kelpaa kyseisiin töihin. Lisäksi täytyy tietää perusasiat esim. pärekatoista, miten päin kunnostuksessa päreen laittaa katolle, ettei pärekatto mene pilalle ennenaikojaan, jos on käynyt ulkoilureittien kunnostukseen liittyvän osion koulutuksessa, kuten vanhemmat ympäristönhoitajat, jotka tuntevat perusasiat näistä töistä. Täytyy osata myös tehdä moottorisahalla hirsinurkkia ja kantaa tukkeja saksilla kuten metsuritkin. Lisäksi täytyy osata valmistaa moottorisahalla tukista hirren ja hirsipäädyt ohjeiden ja piirustusten mukaan ja käyttää kuorimarautaa. Se ei vasta-alkajalta suju sutjakkaasti, vaikka olisi ylioppilas tai peruskoulusta aivan äskettäin päässyt. On itsestä kiinni, jotta osaa kertoa tutkinnostaan perusasiat, jotta työnantaja tietää mitä osioita olet suorittanut tutkinnossasi ja kuinka hyvin hallitset alan työt.
Työnantajat Kunnallisissa töissä arvostavat juuri tälläistä käytännön osaamista. Osa Ympäristönhoitajista on vanhemmassa tutkinnon osissa saanut koulutuksen juuri tälläisiin töhin osiossa, joka oli tuolloin nimeltään Ulkoilureittien suunnittelu ja rakentaminen.
Jos hallitset tämän osion perusasiat, olet jo vahvoilla näissä asioissa kokemattomiin verrattuna. Myös mittasuhteet piirustuksissa täytyy osata ottaa selville tai niitä täytyy osata soveltaa töitä tehdessä.
Heippa! Sopiiko kysyä missä opiskelet?
Kiinnostaisi luonnossa työskentely ja miettinyt joko tätä tai hakutumista korkeakouluihin ympäristöalalle. Onko suosituksia
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi luonnossa työskentely ja miettinyt joko tätä tai hakutumista korkeakouluihin ympäristöalalle. Onko suosituksia
On, jos kerrot vähän enemmän siitä millaista työtä haluat tehdä.
Olisi mielenkiintoista tutkia luontoa, kartoittaa alueita, ottaa näytteitä vesistöistä ja maaperästä...enemmän viihtyisin tosiaan kentällä fyysisissä hommissa mutta myös toimistohommat osittain menisi. Pari ammattikoulua käynyt mutta alanvaihto nyt mielessä. Miettinyt metsätieteitä, metsätalousinsinööri, ympäristötiede, ympäristösuunnittelu, metsuri metsänhoitajakin käynyt mielessä. Monia vaihtoehtoja on mutta vaikea päätös. Hyvä olisi jos alalle työllistyisikin.
Luulis ympäristönhoitajan olevan soveltuvin kunnalliseen yleisympäristön hoitoon/ylläpitoon, eli pääasiassa ulkotöihin, eli jotain tyyliin: pihojen hiekoittaminen, lumityöt, ruohonleikkuu, risusavotta, yksittäiset/helpot puunkaadot, jotain pienimuotoista maaperän kaivelua, pienimuotoinen rakentelu, ulkoilu- ja leikkipaikkojen kunnossapito yms. Sitä en tiedä onko näihin sitten valjastettu jotain muita ammatteja ennestään, ehkä ammattien toimenkuvaa tarvisi säätää, karsia epäolennaisuuksia ja siirtää ymp. hoitajalle. Ja eikö nykyään ole trendinä, että työntekijöillä halutaan olevan monipuoliset taidot?
Näkisin kuitenkin, että ammattilaisille ammattityöt: metsurit-hoitaa varsinaiset metsätyöt ja vaikeat puunkaadot, siivoojat ammattimaisen siivouksen, puutarhurit puutarhojen istutukset, trimmaukset, suunnittelut yms jne Vaativat työt täsmäammattilaisille, yleistyöt yleistyöntekijälle.