Ev. lut. pappi ei siis voi vihkiä muita kuin kirkkoon kuuluvia?
Olenko oikeassa ettei riitä, jos vaikka toinen kuuluu kirkkoon?
Kommentit (5)
Asiat ovat sitten ilemisesti muuttuneet. Menimme naimisiin vuonna 2001, mieheni kuului kirkkoon ja minä muuhun uskonnolliseen (kristilliseen) yhdyskuntaan vai miten sitä sanotaankaan.
Pappi vihki, kirkkohäät oli,ei pelkästään siunannut.
Vierailija kirjoitti:
Asiat ovat sitten ilemisesti muuttuneet. Menimme naimisiin vuonna 2001, mieheni kuului kirkkoon ja minä muuhun uskonnolliseen (kristilliseen) yhdyskuntaan vai miten sitä sanotaankaan.
Pappi vihki, kirkkohäät oli,ei pelkästään siunannut.
Mun mielestä menee yhä noin. Korjatkaa, jos oon väärässä.
Onko siis niin että jos toinen vihittävistä kuuluu ev.lut.kkoon ja toinen ei mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan niin silloin pappi ei voi vihkiä, siunata vain?
Mikäli kumpikaan ei kuulu kirkkoon kukaan tuskin odottaa tai luulee papin voivan vihkiä.
"Avioliiton solmiminen eri kirkko- tai uskontokuntaan kuuluvan kanssa
Suomen evankelis-luterilaisen kirkkojärjestyksen mukaan kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan.
Jos toinen ei kuulu kirkkoon tai kuuluu johonkin toiseen uskontokuntaan, kirkollista vihkimistä ei voida suorittaa. Jos kuitenkin toinen osapuoli kuuluu kirkkoon, voidaan siviilivihkimisen jälkeen järjestää kirkollinen siunaustilaisuus. Avioliiton siunaaminen on mahdollinen silloinkin, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kristilliseen kirkkoon."
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DD9DF26C990EE54CC225708400437210?Open
Voi siunata avioliiton. Eli, ensin maistraattiin ja sitten kirkkoon.