"Kesäkilot" on hassu ilmiö
Talvikilot ymmärrän - talvivaraston kerääminen on ollut hengissäsäilymisen kannalta järkevää, joten hormonitoiminta pitkän pimeän kauden aikana muuttuu niin, että on nälkä koko ajan.
Mutta lihooko joku teistä helpommin kesällä kuin talvella? Minä oon aina vähintään pari kiloa kevyempi syksyllä kesän jälkeen :D ruoka ei maistu ja toisaalta kävelyä/pyöräilyä ja ulkona touhuamista on ihan aamusta iltaan hyvillä säillä. Pari tai edes kymmenen jäätelöä kesässä ei todellakaan riitä edes pitämään painoa samassa, joten laihdun poikkeuksetta joka kesä ainakin vähän! Miten muilla?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä kyllä taisi olla jokin syömishäiriö; hän ahmi viikonloput ja lomat ja paastosi arkena.
Ei tuo mikään syömishäiriö välttämättä ole vaan voi olla ihan tietoisesti valittu linja hallita painoa.
Itselläni oli aikoinaan aika paha ylipaino-ongelma, 160-senttisenä painoin yli 90 kg. Laihdutin liikakilot ja päinän nykyisin 58 kg. Mutta kyllä se vaatii loppuiän jatkuvaa työtä pysyä tässä painossa. Itse olen valinnut sen linjan, että syön arkisin tosi kurinalaisesti ja niukasti, niin että viiikonloppuna saan syödä ja juoda kunnolla. Joku muu voisi valita syödä tasaisesti 1500 kcal päivä ympäri viikon (se on kulutukseni jolla painoni pysyy nykyisellään), mutta minä mieluummin syön arkisin 1000 kcal / päivä ja viikonloppuna sitten ei haittaa vaikka menisi pizzoja, kebabia, six pack kaljaa...
Kuule kyllä se on häiriö, jos lihoo muutaman viikon loman aikana ulos kaikista vaatteistaan! Tämä ihminen jojoili painonsa kanssa koko sen ajan, kun hänet tunsin. Hän ei koskaan löytänyt tasapainoa syömiseensä. Häneltä taisi kulua valtava määrä energiaa tuon syömisasian kanssa. Surullista sitä oli katsoa oikeastaan; koko elämä pelkkää nälkää tai pakonomaista ahmintaa.
No sittenhän vika ei ole kesässä, vaan lomassa ja lomamässäyksissä. Minä olen kyllä tukevasti keski-ikäinen ja laihdun kesällä, ehkä olen sitten se poikkeus sääntöön.