Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu on niin perseestä!

vaikeaa
10.05.2016 |

Hei!
Onko jollakin tilanne, jossa puhutaan sosiaalityössä väliinputoajista. Meillä näin vain sossu totesi me (minä, avomies) ollaan sellaisia. Meillä ei ole aikoihin ollut sellaisia tuloja joilla pärjättäisiin. Tuntuu, että kaikilla muilla on asiat paremmin kuin meillä. Ei saada toimeentulotukea, koska teoriassa saamme kuukaudessa 1600 euroa (2 x opintolaina 400 e/kk+ 2 x opintotuki). Se opintolainakin on jonkun ihmisen kuukauden palkka! MIten ihmeessä sen voi jakaa 9 kuukaudelle. Aivan naurettavaa.
Kaikista kamalinta tässä on se, että joka lukuvuonna meidän täytyy ottaa opintolaina (olemme molemmat opiskelijoita). Sossu käskee, koska toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Me kyllä ymmärrämme tämän, mutta oikeasti miehellänikin on 10 000 euroa velkaa, joka on kokonaan opintolainaa ja itselläni 5000 euroa opintolainaa.

Ei kyllä sossua kamalasti kiinnosta ja sitten meillä on jo näissä lainoissa maksuvaikeuksia, koska itselläni on ajalta 2008-2011 opintolainoja joita nyt maksan pois. Sossun pitäis auttaa eikä velkaannuttaa ihmisiä pakottamalla ottaan lainoja joita ei edes halua. Liika on liikaa.

Hauskinta tässä on vielä se, että sosiaalista luottoa emme saa (koska epävarmat tulot) ja sitten opintolainaa syydetään vaikkei mitään takuita ole siitä, että vakituinen työpaikka saataisiin, jotta voi lainat maksaa pois.

Pakko oli avautua kun on niin perseestä ja epäoikeudenmukaista :(

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röihinkin voi mennä. Lopeta heti paikalla almuista valittaminen, me kunnolliset ihmiset kustannamme sikailusi!! Kuulikko?????

Vierailija
2/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mentävä töihin, niin se vaan menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on enemmän perseestä.

Vierailija
4/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joudut maksamaan aiempia opintolainoja jo nyt pois? Minä opiskelin samoihin aikoihin ja otin silloin lainaa. Opiskelen taas uudestaan eikä minun ole vielä tarvinnut maksaa lainaa takaisin (paitsi ne korot kesällä ja talvella).

Nyt en ota opintolainaa, koska käyn töissä. Suosittelen kokeilemaan, jos muuten ei rahat riitä.

Vierailija
5/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kuule jokaisen itse oman toimeentulonsa hoidettava. Sossu on sairaita ja vaivasia varten. Mitä sinä ruikutut opintovelasta, sinähän saat käydä verorahoilla kustannettavaa ilmaista koulua ja kun valmistut pääset tienaamaan ja maksat velat pois. Eikai nyt vaan ole niin että käydään jotain höpöhöpö koulua, josta työllistymisprosentti on niin pieni, ettei itsekkään uskalla ottaa edes kymppintonnin lainaa.... Sairasta, että yhteiskunnan pitäisi sijoittaa sellaiseen, johon henkilö ei itsekkään usko. Niin ja mitä jos sielä on jo yksi tutkinto pohjilla niin vieläkö sitä pitää kouluja käydä, eikö sitä voisi jo siirtyä työelämään.

Minua kyllä niin rieoo tämä, että haluttaisiin yhteiskunnan varoilla elää ja vielä valitellaan että kun ei saa sitä ja ei saa tätä. Mietippäs nyt miten muualla maailmassa on asiat, ehkä valittamisesti on hieman aiheetonta..

Minä kyllä sanon että on epäoikeudenmukaista, että minun pitäisi työlläni (maksamani verot) elätellä muita

Vierailija
6/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen töitä keikkaluontoisesti lastenhoitajana. Harmi vaan, ettei työtarjouksia tule riittävästi. Olen tällähetkellä työharjoittelussa 7 h/päivä. Miehenikin tekee harjoittelua samalla.

Kannattaa kysyä ennenkuin sieltä nimettömänä huutelee omia ennakkoluulojaan.

-Ap-

Vierailija
7/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan kuka vaan opiskelija saa jotain osa-aikaista työtä jos tekee noin tiukkaa. Ja suomessa opiskelu on kuitenkin ILMAISTA ja saa vielä tukea siihen. Päälle 10 vuotta Gambiassa asuneena osaan todellakin arvostaa sitä miten asiat suomessa on.

Vierailija
8/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkampa vielä viestiäni nro 5, että minä tienaan 5000 €/kk ja saan siitä itse vain 3.100 €/kk eli maksan 1.900 € veroja mitäpä luulet kuinka oikeudenmukaiselta minusta tuntuu??

Vierailija
9/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen töitä keikkaluontoisesti lastenhoitajana. Harmi vaan, ettei työtarjouksia tule riittävästi. Olen tällähetkellä työharjoittelussa 7 h/päivä. Miehenikin tekee harjoittelua samalla.

Kannattaa kysyä ennenkuin sieltä nimettömänä huutelee omia ennakkoluulojaan.

-Ap-

Mikset tee vaikka osa-aikaisesti siivoojan töitä, niin minä tein opiskeluaikana. Päivät koulussa ja ma - to kauppakeskuksessa siivoamassa 19 - 23. Siivoojan keikkoja oli myös tarjolla viikonloppuisin niin sai lisätunteja ja lisää rahaa.

Vierailija
10/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte ennen opiskelua ottanut muutaman pikavipin, antaneet mennä ulosottoon ja sitä kautta luottotietojen menetys, tällöin ette saa opintolainaa ja sitä ei lasketa tuloksi vaan olisitte saanut toimeentulotukea. Tietysti maksaisitte nuo pikavipit pois ulosotosta mahd pian, ja kun olisitte valmistuneet olisi luottotiedot olleet takaisin kunnossa ja lainaa otettu 0e.

Vierailija
11/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkästään myönsteisiä kokemuksia opiskeluajoista . Sain yliopistossa opintotuke ja asumislisää yhteensä 420 euroa/kk. Lisäksi tein töitä muutaman satasen edestä joka kuukausi hyväpalkkaisessa duunissa. Aina oli rahaa elämiseen, eikä tarvinnut ottaa eurokaan lainaa. Opiskelua työnteko ei haitannut ollenkaan, koska työ oli joustavaa, eli sai olla töissä silloin kun halusi. Aiemmin olin työtön ja elin perustoimeentulolla, joka ei riittänyt mihinkään ja kaikki kontrolloitiin. Opiskelun myötä elintaso nousi huomattavasti.  Valmistuin velattomana. Mielestäni opintotuli oli tosi hyvä yliopisto-opiskelijoille. Tietenkään ei ollut varaa matkustella tai syödä ulkona, mutta riitti hyvin ihan kohtuulliseen elintasoon. Voi tosin olla, että nyt vaikea saada osa-aikatyötä taantuman takia. Ja en tiedä, ovatko tuet pienentyneet opiskelijoille, koska valmistumisesta jo vuosia. 

Vierailija
12/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä sitäkin, että kun mennään joitakin kymmeniä vuosia taakseppäin niin ei edes ollut mitään valtion takaamaa opintolainaa.. Sitä vaan mentiin pankista hakemaan ja jos ei pankinjohtajaa naama miellyttänyt, niin ei muutakun tyhjinkäsin takaisin kotia... Ja miten niin nimettöminä huudellaan.. laita sinä ensin oma nimesi.. Jos nimet tähän jotain lisäarvoa mielestäsi tuovat..

Vierailija
13/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha! Stubido on tekassut ketjun, että pääsee taas tölvimään köyhiä. Jo on harrastukset!

Vierailija
14/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä asteen tutkinto meneillä? Entä mikä tutkinto aiemmin? Monesko vuosi opiskelijana?

Vierailija
15/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, pikaruoka-alalla tuppaa olemaan työvoimapula. Sinne vaan, rahaa se sekin.

Sinänsä, itse en ole käynyt sossussa kun äärimmäisessä hädässä. Viimeksikkin sain haukut siitä, etten ollut tullut aiemmin.

Saapa nähä miten nyt käy kun jään 2 lapsen yyhooksi...

Vierailija
16/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömänä tölviä? Ja ap:n nimi on ap?

Vierailija
17/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en yllättynyt yhtään näistä kommenteista. Ihmiset ovat vain kylmiä ja kovia nykyään. Olen kyllä todellakin huomannut, että opiskelijoilta täällä yhteiskunnassa vaaditaan melkein mahdottomia. Meistä jokainen on yksilöitä, jos joku jaksaa tehdä 12 tunnin päiviä niin siitä vaan. Olen tehnyt 13 tunninkin työtunteja (harjoittelu + osa-aikatyö + koulutyöt) eikä tule mitään enään sen jälkeen illalla.

Kun olen kertonut tilanteestamme ihan suullisesti ja kasvokkain niin ei ole kyllä näin kovia sanoja tullut. Eivät varmaan sitten uskalla kertoa oikeasti mitä ajattelevat. En tiedä sitten. Töiden saaminen ei ole oikeasti niin helppoa kuin joku ajattelee sen olevan. Siivoojilta todellakin vaaditaan osaamista ja se eroaa kyllä suuresti siitä oman kodin siivoomisesta. Olen hakenut osa-aikaisen siivojankin töitä eikä osaamisesta kyllä mitään hyvää sanottu, kun ei ollut yhtään edes kokemusta ammattimaisesta siivoustyöstä.

Vierailija
18/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Kuule, pikaruoka-alalla tuppaa olemaan työvoimapula.

Jaa. Aina, kun Mäkinen on laittanut työpaikkoja jakoon, niin ne on mennyt heti. Erittäin epävarmaa, että tuolta työtä saa. Ja hienoa on tietysti kasvattaa Hesburgerin kuvottavan omistajan massia!

Vierailija
19/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän 1600 euroa kuussa kahdelle opiskelijalle pitäisi riittää?! Opintolainan lyhennys on kai yleensä joitakin kymppejä kuussa. Vaikka teillä olisi iso vuokrakin, niin pitäisihän tuosta nyt elämiseen jäädä. Opiskelu on kuitenkin vain väliaikaista, ei silloin elintason saman pitäisi ollakaan kuin työssäkäyvillä.

Vierailija
20/35 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro. 16 Taidat olla vähän yksinkertainen ihminen. Itselläni on se periaate, että kerron netissä sellaisia asioita, joita viitsin sanoa oikeasti kasvotustenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä