Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe ei tajua että etätyö ei ole pelkkää kotona lojumista.

Vierailija
10.05.2016 |

Mies aina suuttuu kun sanon että jos työskentelen vaikka klo 9-15 niin en voi imuroida, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa ja muita kotitöitä samalla. "olet vaan kotona, mitä pari hommaa nyt työtä haittaa". Joo ei haittaisikaan jos joutuisin käymään lähikaupassa vaikka kerran viikkoon sinä aikana kun työskentelen, mutta kun tämä valittaa joka päivä siitä miten en tee kaikkea päivällä töiden ohessa! Ja jos työskentelen vielä kun kaikki on tulleet kotiin niin alkaa valitus siitä miten jumitan vain töiden parissa enkä huomioi perhettä.
Lapsetkaan ei tajua tätä. En ala kuskaamaan teineille jotain koulukirjoja tai hakemaan koulusta sen takia kun "olen vain kotona".

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen myös etätöitä. Muut ymmärtävät paitsi anoppi.

Meillä on 2 omaa hevosta tallissa omalla tontilla. Käyn niille heittämässä päiväheinät lounastauollani. Eli kävelen ulos, työnnän kottikärryt aitauksen viereen ja heitän heinät aitaukseen. Tämän jälkeen menen sisälle.

Eiköhän anoppi tullut kerran juuri päiväruokinnan aikana kun huomasin että toisen hevosen loimesta (=takista)  oli yksi solki auki ja olin sitä aitauksessa korjailemassa. 

Siitä muistaa aina sanoa että "Niin, "Sarikin" siellä heppoja halailee kaiket päivät"..

No ehkä se oli tarkoitettu vitsin tapaiseksi.

Vierailija
42/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen nopeita hommia, kuten laitan pyykit ja tiskit koneisiin ja koneen päälle, tai saatan laittaa vaikka lihat marinoitumaan. Teen näitä silloin kun tuntuu että nyt pitää ottaa breikki että jaksaa taas paremmin keskittyä, mutta en tee mitään missä menee yli 10 min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan totta! Kaverit pyytelee kahville keskelle päivän, eivätkä usko, kun kerron, etten voi lähteä. Ja ihan aikuisista kavereista kyse. Ajattelevat piristävänsä, mutta en mäkään käy heitä piristämässä työpaikalla keskellä päivää.

Vierailija
44/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen yötyötä. Siksi mulle voi (yrittää) sälyttää jos jonkinlaisia hommia, koska mulla on "kaiket päivät vapaata". Ja sit on herne nenässä, kun ehdotin että rakas siskoni voisi käydä joku yö pesemässä vanhempiemme ikkunat, kun sillä on öisin aina vapaata aikaa...

Loistava! :)

Vierailija
45/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön ihmettelijät tekevät itse yleensä ihan erilaista työtä. Aika moni tuntuu ajattelevan, että etäpäivät ovat vain lepäämistä varten.

Meidän työpaikalla etäpäivän aikana voi pitää jopa kahden tunnin tauon, kunhan työpuhelin on mukana ja on tavoitettavissa. Tärkeitä on että tunnit tulevat täyteen.  Jos minulle ei ole videopalavereita eikä videokoulutusten pitämistä, niin ajoitankin itse usein kampaajakäynnit ja ruokakaupassa käynnit etäpäivälle puolen päivän aikaan.

Ulkoapäin tarkasteltuna näyttää varmasti siltä, että hoitelen etäpäivinä vaan omia asioitani, mutta esimerkiksi tänään aloitin työnteon aamulla klo 6.30 ja lopetin äsken klo 18.00, vaikka kävinkin päivällä reilun tunnin reissun Cittarissa.

Joku naapuri olikin ihmetellyt "helppoa työntekoani", että miten tuostakin vielä maksetaan. Enkä edes tee etäpäiviä säännöllisesti, vaan suunnilleen yhden päivän kerran viikossa.

Mä hoidan välillä etätyöpäivinä aamupäivällä omia asioitani, käyn esim pikaisesti kaupungilla mutta saatankin sitten paiskia illalla hommia puolille öin asti (olen sinkku eli tämä ei häiritse ketään) eli tunnit tulee täyteen ja ylikin.

Vierailija
46/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pidä kahvipaussia ja lounastaukoa? Ja täytyy jaloitella välillä. Kaksi 10 min taukoa noin lyhyeen päivään.

Vierailija
47/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te pidä kahvipaussia ja lounastaukoa? Ja täytyy jaloitella välillä. Kaksi 10 min taukoa noin lyhyeen päivään.

Kyllä pidän, mutta ei noiden paussien aikana ihmeitä ehdi

Vierailija
48/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mies odotti aiemmin, että ruuan olisi pitänyt olla valmis silloin, kun hän tulee töistä kotiin. Kun näin ei tapahtunut, hän on nyt ilmeisesti viimein tajunnut, että samaan aikaan kun hän on töissä, minä teen myös töitä, vaikka teenkin niitä kotona. En voi laittaa ruokaa samaan aikaan kun teen töitä.

Vierailija
49/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen puoliso valittaa tekemättömistä kotitöistä? Tehköön itse p*rkele. 10 vuotta asuin naisen kanssa enkä kertaakaan valittanut mistään kotitöihin liittyvästä.

Vierailija
50/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näissä taukokommenteissa kiteytyy kotona tehdyn työn aliarvostus. Minkä takia kotoa käsin työskentelevän pitäisi käyttää taukonsa kotitöiden tekemiseen?? Kun taas kodin ulkopuolella työskentelevä saa käyttää taukonsa rauhassa syömiseen, rentoutumiseen, työkavereiden kanssa juttelemiseen, ehkä kirjan lukemiseen jne jne. Koko vääryyden pointtihan on siinä, etteivät jotkut ymmärrä, että etätyö tai muu kotona tehtävä työ on työtä siinä missä muukin, VAIKKA sitä tehdään kotoa käsin.

Vierailija
51/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein etätöitä aikaisemmin, mutta jouduin lopettamaan kun vaimo jäi kuopuksen johdosta hoitovapaalle.

Hänen mielestään on kätevä kun olen kotona niin voin ajaa hänet kauppaan ja ehkä laittaa ruuan. Ja oikeastaan voin samalla hoitaa vauvan syöttämiset ja vaipanvaihdot.

Sitten siinä kolmen aikaan aletaan huokailemaan että kauanko aiot vielä sillä tietokoneella väsätä?

Ei siitä työnteosta siis tullut mitään niin keksin sanoa vaimolle, että uusi johtaja ei tykkää etätöistä eli niitä ei saa enää tehdä joka viikko.

Vierailija
52/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näissä taukokommenteissa kiteytyy kotona tehdyn työn aliarvostus. Minkä takia kotoa käsin työskentelevän pitäisi käyttää taukonsa kotitöiden tekemiseen?? Kun taas kodin ulkopuolella työskentelevä saa käyttää taukonsa rauhassa syömiseen, rentoutumiseen, työkavereiden kanssa juttelemiseen, ehkä kirjan lukemiseen jne jne. Koko vääryyden pointtihan on siinä, etteivät jotkut ymmärrä, että etätyö tai muu kotona tehtävä työ on työtä siinä missä muukin, VAIKKA sitä tehdään kotoa käsin.

Näinpä. ITse olen joskus asunut niin lähellä työpaikkaa, että olen ehtinyt käydä kotonakin syömässä. Ei kukaan silloinkaan olettanyt, että tekisin ko. aikana kotitöitä. Menkää itse te muualla työtä tekevät pesemään pyykkejä lounastauolla! 

Vierailija
53/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähes koko perhe ja muut sukulaiset ymmärtävät, mitä etätyö tarkoittaa. Ainoa, joka ei tajua, on mieheni sisko. Hän jäi n. vuosi sitten eläkkeelle, ja asuu vielä samassa kaupunginosassa kuin me, joten hän on tunkemassa kylään aina kun teen etätöitä. Hän käy usein päiväkävelyllä lähistöllämme, ja jos hän näkee että autoni on pihassa tai meillä palaa valot, niin johan alkaa ovikello soimaan. Hänelle ei mene millään jakeluun, että en yksinkertaisesti ehdi juoruta tuntikausia kahvikupin äärellä, vaan minun on tehtävä töitä.

Viime viikolla hän alkoi myös valittamaan miehelleni, että olin kuulema niin tyly kun en lähtenyt käyttämään häntä puutarhamyymälässä kesken päivän. Erään kerran minun olisi myös pitänyt käyttää häntä kesämökillään n. 60 kilometrin päässä katsomassa, että missä kunnossa mökki on talven jäljiltä. Tuohon reissuun olisi siis mennyt useampi tunti. Ymmärrän että eläkkeelle jääminen on melkoinen elämänmuutos, ja hän on varmaan yksinäinen, mutta en yksinkertaisesti pysty pitämään hänelle seuraa etätyöpäivinäni.

Vierailija
54/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisillä voi olla näin sivistymätöntä jengiä ympärillä. Luulisi aikuisten ihmisten tajuavan mikä ero on vapaapäivällä ja etätyöpäivällä.

Vierailija
55/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähes koko perhe ja muut sukulaiset ymmärtävät, mitä etätyö tarkoittaa. Ainoa, joka ei tajua, on mieheni sisko. Hän jäi n. vuosi sitten eläkkeelle, ja asuu vielä samassa kaupunginosassa kuin me, joten hän on tunkemassa kylään aina kun teen etätöitä. Hän käy usein päiväkävelyllä lähistöllämme, ja jos hän näkee että autoni on pihassa tai meillä palaa valot, niin johan alkaa ovikello soimaan. Hänelle ei mene millään jakeluun, että en yksinkertaisesti ehdi juoruta tuntikausia kahvikupin äärellä, vaan minun on tehtävä töitä.

Viime viikolla hän alkoi myös valittamaan miehelleni, että olin kuulema niin tyly kun en lähtenyt käyttämään häntä puutarhamyymälässä kesken päivän. Erään kerran minun olisi myös pitänyt käyttää häntä kesämökillään n. 60 kilometrin päässä katsomassa, että missä kunnossa mökki on talven jäljiltä. Tuohon reissuun olisi siis mennyt useampi tunti. Ymmärrän että eläkkeelle jääminen on melkoinen elämänmuutos, ja hän on varmaan yksinäinen, mutta en yksinkertaisesti pysty pitämään hänelle seuraa etätyöpäivinäni.

Ja mies ei tätä ilmeisesti pysty kertomaan siskolleen?

Vierailija
56/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, mitä vuorotyöläiset kertovat, menee kyllä yli ymmärryksen. Itse ainakin luulisin, että sitä unta tarvitsee enemmänkin silloin. Me emme esimerkiksi missään tapauksessa soita yhdelle hoitajasukulaiselle koskaan ennen neljää, koska silloin tiedämme, että hän on ehkä saattanut ehtiä nukkua tarpeeksi. 

Vierailija
57/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, mitä vuorotyöläiset kertovat, menee kyllä yli ymmärryksen. Itse ainakin luulisin, että sitä unta tarvitsee enemmänkin silloin. Me emme esimerkiksi missään tapauksessa soita yhdelle hoitajasukulaiselle koskaan ennen neljää, koska silloin tiedämme, että hän on ehkä saattanut ehtiä nukkua tarpeeksi. 

Noita kommentteja kuulee todella paljon varsinkin vanhemmilta ihmisiltä, jotka ovat tottuneet heräämään kukonlaulun aikaan. Tein ennen kolmivuorotyötä, ja ärsytti ihan suunnattomasti että kun pääsin  nukkumaan yövuoron jälkeen aamuseiskalta, niin eiköhän sieltä joku mummo tai täti soittanut kymmeneltä ja alkanut valittamaan "että vieläkö sinä nukut laiska ihminen".

Vierailija
58/62 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mies ei tätä ilmeisesti pysty kertomaan siskolleen?

Sanoi kyllä, ja on sanonut monta kertaa aiemminkin, mutta ei vaan tunnu menevän perille. -53

Vierailija
59/62 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita kommentteja kuulee todella paljon varsinkin vanhemmilta ihmisiltä, jotka ovat tottuneet heräämään kukonlaulun aikaan. Tein ennen kolmivuorotyötä, ja ärsytti ihan suunnattomasti että kun pääsin  nukkumaan yövuoron jälkeen aamuseiskalta, niin eiköhän sieltä joku mummo tai täti soittanut kymmeneltä ja alkanut valittamaan "että vieläkö sinä nukut laiska ihminen".

Pahinta on asua lähellä. Mun mummo muutti papan kuoltua samaan taloyhtiöön kuin missä minä asun ja saattaa olla kymmeneltä jo oven takana, että lähdetään käymään haudalle viemässä kukkia tai kauppaan pitäis päästä. Sitten ihmetellään, että no mitenkä se sinä vielä nukut tähän aikaan. No vaikka siksi, että oon mennyt vasta yhdeksältä nukkumaan saatuani lapset hoitoon, enkä todellakaan lähde yhtään mihinkään.

Vierailija
60/62 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa etätyöläisistä kyllä itsekin luo sitä myyttiä etätyöstä vapaapäivänä. Esim. yksi bloggaaja usein bloggaa palkkatyön etätyöpäivinä ja kuvissa on kahvikuppia ja leivonnaisia ja kukkakimppuja, jotka ei erityisesti vahvista ajatusta että paiskitaan sata lasissa työnantajan urakkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi