Perhe ei tajua että etätyö ei ole pelkkää kotona lojumista.
Mies aina suuttuu kun sanon että jos työskentelen vaikka klo 9-15 niin en voi imuroida, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa ja muita kotitöitä samalla. "olet vaan kotona, mitä pari hommaa nyt työtä haittaa". Joo ei haittaisikaan jos joutuisin käymään lähikaupassa vaikka kerran viikkoon sinä aikana kun työskentelen, mutta kun tämä valittaa joka päivä siitä miten en tee kaikkea päivällä töiden ohessa! Ja jos työskentelen vielä kun kaikki on tulleet kotiin niin alkaa valitus siitä miten jumitan vain töiden parissa enkä huomioi perhettä.
Lapsetkaan ei tajua tätä. En ala kuskaamaan teineille jotain koulukirjoja tai hakemaan koulusta sen takia kun "olen vain kotona".
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä, jota ei voi tehdä etänä joten omalla kohdallani kysymys on täysin teoreettinen. Mut voisin kuvitella, että etätyöpäivinä voisin esim. käynnistää pyykkikoneen ja nakata välissä vessareissun yhteydessä valmiit pyykit kuivuriin. Tai lounasta syödessäni tyhjäisin samalla tiskikoneen. Mutta ei tosiaan lastenhoitoa, kauppareissuja ja siivouspäiviä, saati vieraiden kestitsemistä "siinä sivussa kun oon kuitenkin kotona".
Riippuu pitkälti työstä ja myöskin päivästä. Välillä just ja just ehtii käydä siellä vessassa ja välillä ehtii kyllä heittää pyykit koneeseen ja lounastauolla ripustaa narulle. Mutta ei siinä mitään kokkailuja ehdi alkaa tehdä, lämmitän aina edellisen päivän illallista tai korkeintaan joku uunissa itsekseen valmistuva ruoka tyyliin broilerin koivet, jotka ei vaadi muuta kuin kaapista pellille ja uuniin. Mun työssä vaihtelee tosi paljon tahti ja sisältö, koska kirjoitan puhtaaksi saneluja ja mun työmäärä riippuu ihan siitä, kuinka paljon niitä saneluja on. Välillä on jonossa hirveä määrä joiden pahimmillaan olis pitänyt olla jo valmiina ja mun vuoron jälkeen lista ei ole lyhentynyt juurikaan, kun uutta pukkaa sähköpostin laulaessa, että nää on PAKKO saada valmiiks just nyt ja voiko joku pliis jäädä ylitöihin ja välillä on taas sellainen tasainen virta, jonka ehtii käsitellä ja voi pitää sen pienen tauon, että käy vessassa ja samalla pyykkikone päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ihmettelee miks ei oo ruoka tehtynä ja miks lapsi on vietävä hoitoon kun kotonahan mä vaan olen. Joo olen, mutta teen töitä 9-17, en ehdi kaitsea siinä samalla 2-v lasta. Kun kävin vielä työpaikalla töissä mies ei nurkunut lasten hoidosta tai siitä ettei ole ruoka pöydässä odottamassa yhtään, mutta nyt kitisee. Se vissiin kuvittelee, että mun työ muuttui helpommaksi kun muutettikn miehen uuden työn vuoksk eri paikkakunnalle ja mä siirryin etätyöläiseksi, vaikka ihan samoja hommia teen kotoa käsin.
Jätä av palstalla roikkuminen pois, niin ehdit tehdä ruuan.
Mulla on hiihtoloma, että en jätä.
-3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä, jota ei voi tehdä etänä joten omalla kohdallani kysymys on täysin teoreettinen. Mut voisin kuvitella, että etätyöpäivinä voisin esim. käynnistää pyykkikoneen ja nakata välissä vessareissun yhteydessä valmiit pyykit kuivuriin. Tai lounasta syödessäni tyhjäisin samalla tiskikoneen. Mutta ei tosiaan lastenhoitoa, kauppareissuja ja siivouspäiviä, saati vieraiden kestitsemistä "siinä sivussa kun oon kuitenkin kotona".
Riippuu pitkälti työstä ja myöskin päivästä. Välillä just ja just ehtii käydä siellä vessassa ja välillä ehtii kyllä heittää pyykit koneeseen ja lounastauolla ripustaa narulle. Mutta ei siinä mitään kokkailuja ehdi alkaa tehdä, lämmitän aina edellisen päivän illallista tai korkeintaan joku uunissa itsekseen valmistuva ruoka tyyliin broilerin koivet, jotka ei vaadi muuta kuin kaapista pellille ja uuniin. Mun työssä vaihtelee tosi paljon tahti ja sisältö, koska kirjoitan puhtaaksi saneluja ja mun työmäärä riippuu ihan siitä, kuinka paljon niitä saneluja on. Välillä on jonossa hirveä määrä joiden pahimmillaan olis pitänyt olla jo valmiina ja mun vuoron jälkeen lista ei ole lyhentynyt juurikaan, kun uutta pukkaa sähköpostin laulaessa, että nää on PAKKO saada valmiiks just nyt ja voiko joku pliis jäädä ylitöihin ja välillä on taas sellainen tasainen virta, jonka ehtii käsitellä ja voi pitää sen pienen tauon, että käy vessassa ja samalla pyykkikone päälle.
Niinpä. Työskentelen palkanlaskijana, ja lasken sekä tunti- että kuukausipalkkoja. Tuntipalkat menevät maksuun kahden viikon välein, ja kk-palkat yleensä kuun loppupuolella, ja nuo palkanmaksua edeltävät päivät ovat todella kiireisiä. Välillä on sellaisia ajanjaksoja, että joutuu parissa päivässä laskemaan useamman sadan työntekijän palkat, ja niinä päivinä ei todellakaan ehdi pyykkäämään tai kokkaamaan.
Sama juttu opettajilla. Entinen kumppani ei millään käsittänyt, että opettajan työ on muutakin, usein jopa pääosin muuta kuin ne luokan edessä pidettävät tunnit. "Sullahan loppuu päivä kahdelta niin sä...", no vittu ei lopu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ihmettelee miks ei oo ruoka tehtynä ja miks lapsi on vietävä hoitoon kun kotonahan mä vaan olen. Joo olen, mutta teen töitä 9-17, en ehdi kaitsea siinä samalla 2-v lasta. Kun kävin vielä työpaikalla töissä mies ei nurkunut lasten hoidosta tai siitä ettei ole ruoka pöydässä odottamassa yhtään, mutta nyt kitisee. Se vissiin kuvittelee, että mun työ muuttui helpommaksi kun muutettikn miehen uuden työn vuoksk eri paikkakunnalle ja mä siirryin etätyöläiseksi, vaikka ihan samoja hommia teen kotoa käsin.
Jätä av palstalla roikkuminen pois, niin ehdit tehdä ruuan.
Mulla on hiihtoloma, että en jätä.
-3
Tämä on muuten yks juttu kans. "Loma? Mitä sä lomalla, kun sähän oot kaikki päivät kotona muutenkin." No öö... teen niitä kivoja juttuja, esim. vietän aikaa lapseni kanssa, laitan pihaa kuntoon tai käyn kaupungilla sen sijaan, että kökötän sisällä työhuoneessa 8 tuntia naputtelemassa konetta.
-3
Tein vuosia töitä kotoa. Kukaan ei ajatellu et oikeesti teen töitä. Päiväkodissa lastani pidettiin virikelapsena. Puhuivat minulle kun "satu" täällä virikehoidossa niin jos vois kesän edes olla myös kotona... meinasin räjähtää...
Jos saan arvata niin nää ymmärtämättömät ja arvostelevat sukulaiset/kumppanit ovat töissä itse ihan toisella alalla? Oon huomannut, että silloib toisen voi olla tosi vaikea ymmärtää. Jos ei itse vaikka tee työtä jota voisi tehdä etänä tai ei ole koskaan tehnyt vuorotyötä. Kuitenkin mielestäni älykäs ja ymmärtämiskykyinen ihminen pyrkisi ymmärtämään ja asettumaan toisen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Työskentelen palkanlaskijana, ja lasken sekä tunti- että kuukausipalkkoja. Tuntipalkat menevät maksuun kahden viikon välein, ja kk-palkat yleensä kuun loppupuolella, ja nuo palkanmaksua edeltävät päivät ovat todella kiireisiä. Välillä on sellaisia ajanjaksoja, että joutuu parissa päivässä laskemaan useamman sadan työntekijän palkat, ja niinä päivinä ei todellakaan ehdi pyykkäämään tai kokkaamaan.
Joo, tokikin töitä ja tilanteita on monenlaisia. Tarkoitinkin lähinnä, että tuota enempää kotitöitä en voisi kuvitella etätyöntekijän tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu opettajilla. Entinen kumppani ei millään käsittänyt, että opettajan työ on muutakin, usein jopa pääosin muuta kuin ne luokan edessä pidettävät tunnit. "Sullahan loppuu päivä kahdelta niin sä...", no vittu ei lopu
No tähänkin keskusteluun piti näköjään jonkun opettajan päästäpuhumaan työnsä raskaudesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tähänkin keskusteluun piti näköjään jonkun opettajan päästäpuhumaan työnsä raskaudesta...
Miksi pitää vähätellä kenenkään työn raskautta? En itse ole opettaja, mutta miksei vain voisi arvostaa toisten työtä ja työpanosta?
Ihana lukea, että on muitakin, joiden puolisot eivät ymmärrä etätyötä. Meillä mies saattaa tulla työhuoneeseen höpöttämään 10-15 minuutiksi, eikä tajua lähteä, jos pyydän nätisti. Saattaa myös jäädä muuten vaan seisoskelemaan työpöydän viereen, vaikkei olisi enää mitään asiaa, tai leikittämään koiraa. Aivam superärsyttävää! Sitten hän loukkaantuu, jos käsken terävämmin häipyä tai jos sanon, että hän häiritsee. Valittaa myös pitkistä työpäivistä eikä tajua, että 10-15 minuutin häiriö pari-kolme kertaa tunnissa pidentää työpäivää aika pirun paljon. Hänestä olisi kivempi, että olisin töissä jossain muualla kuin kotona. Ei vaan tajua, että sitten ainakin olisin myöhään tavoitettavissa, kun työmatkoihin menisi tunnista puoleentoista per suunta. Välillä ihmettelen, miten muuten ihan fiksu mies voi olla tässä asiassa niin tyhmä.
Niin ja kutonen ym. tässä vielä. Mullahan naapuri oli laittanut tunnistettavasti paikallislehteen valituspalstalle, että toiset ne "vaan vievät lapset hoitoon ja pelaavat itse vaan tietokoneella", mukana asioita, joista minut tunnisti selvästi. Tunnistin myös kuka, sillä samainen naapuri kävi meillä ja näki mulla varmasti tietokoneella auki töitäni, jotka asiaa tuntemattomalle saattavat näyttää pelaamiselta, eli värikkäitä kuvia, joista hän ei ymmärtänyt välttämättä mitään. Päiväkodissa ei ollut ongelmia, vaan siellä ymmärrettiin, että teen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oliko tämä ketju kielletty joiltain ammattiryhmiltä? Mainitsetko ne muutkin kielletyt, ettei kukaan erehdy luulemaan, että kaikki saavat osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Työnantaja survoo työntekijöitä kotiin tekemään töitä jossa ei ole edes kunnon tiloja. Sitten ihmetellään, miksi perhe ei pidä etätyötä oikeana työtä kun äiskä näpyttelee läppäriä jossakin keittiön pöydällä kahvikupin kanssa. Noh kaikessa pitää säästää ja nyt näköjään ollaan tulossa siihen, että työntekijän pitää järjestää työnantajalle tilatkin missä sitä työtä voi tehdä.
Kyllä, tähän ollaan menossa, meiltäkin lähti työtilat kun pitää SÄÄSTÄÄ, joten työ tehdään nyt kotona. Saapahan verovähennyksen työhuoneesta
Nämä etätyön ihmettelijät tekevät itse yleensä ihan erilaista työtä. Aika moni tuntuu ajattelevan, että etäpäivät ovat vain lepäämistä varten.
Meidän työpaikalla etäpäivän aikana voi pitää jopa kahden tunnin tauon, kunhan työpuhelin on mukana ja on tavoitettavissa. Tärkeitä on että tunnit tulevat täyteen. Jos minulle ei ole videopalavereita eikä videokoulutusten pitämistä, niin ajoitankin itse usein kampaajakäynnit ja ruokakaupassa käynnit etäpäivälle puolen päivän aikaan.
Ulkoapäin tarkasteltuna näyttää varmasti siltä, että hoitelen etäpäivinä vaan omia asioitani, mutta esimerkiksi tänään aloitin työnteon aamulla klo 6.30 ja lopetin äsken klo 18.00, vaikka kävinkin päivällä reilun tunnin reissun Cittarissa.
Joku naapuri olikin ihmetellyt "helppoa työntekoani", että miten tuostakin vielä maksetaan. Enkä edes tee etäpäiviä säännöllisesti, vaan suunnilleen yhden päivän kerran viikossa.
Pseudotyön aikakaudella etätyöpäivät ovat laiskan työntekijän siunaus. Tänään olen "etätöissä" vastannut kahteen sähköpostiin ja vetänyt parit cadit pdf:ksi ja asiakkaille. Varsinaisella työpaikalla olisi jotain tekemättömiä töitä, mutta kun on kotona niin voi maata sohvalla eikä tarvi tehdä pinosta mitään.
Nautin tästä.
Uskomatonta! Siis työhän on todennäköisesti sama kuin työpaikallakin, mutta paikka vain eri.
Teen myös etätöitä. Muut ymmärtävät paitsi anoppi.
Meillä on 2 omaa hevosta tallissa omalla tontilla. Käyn niille heittämässä päiväheinät lounastauollani. Eli kävelen ulos, työnnän kottikärryt aitauksen viereen ja heitän heinät aitaukseen. Tämän jälkeen menen sisälle.
Eiköhän anoppi tullut kerran juuri päiväruokinnan aikana kun huomasin että toisen hevosen loimesta (=takista) oli yksi solki auki ja olin sitä aitauksessa korjailemassa.
Siitä muistaa aina sanoa että "Niin, "Sarikin" siellä heppoja halailee kaiket päivät"..
No mitä työtä.nämä kommentoijat tekevät? Jos on naapuri, äiti tms. niin varmaan tiedätte.
Mulla perhe tajuaa että etätyö on työtä, ei ylimääräistä vapaata. Lapsuuden perheeni, lähinnä äiti on ongelma. Hän näkee etätyön lomaa jolloin on aikaa vaikka lähteä pesemään hänen ikkunoita tai mattoja.
Ei hän muutenkaan arvosta työtäni. Hänen mielestään suunnittelutyö tietokoneella on vaan näppäimistön naputella. Soittaa minulle joka päivä työaikana juorutakseen tutuista ja tuntemattomista. Ei millään suostu ymmärtämään että häiritsee työtäni pahasti.
Onneksi perhe tosiaan ymmärtää että teen töitä vaikka istuisin liikkumatta koneen ääressä ja katsoisin kissakuvia (ne auttaa keskittymään).