Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottavat oudot kohtaukset päässä! - mitä tämä voisi olla?

Vierailija
10.05.2016 |

Pari viikkoa sitten kiinnitin huomiota omituiseen "vaivaan". Minulla tuli tuntemuksia päähän kuin suonta vetäisi päästä/aivoista. Tunne oli kuin yksittäinen melko kivuton suonenveto pään sisällä noin keskellä pääkoppaa, ei ei missään niskalla tai otsassa. Tätä tapahtui muutama iltana yleensä ennen nukkumaanmenoa kun makasin sängyssä.

Muutama päivä sitten ilmenikin uusi oudompi vaiva. En osaa oikein kuvailla tätä koska en tiedä mitä tämä on ja onko tälle olemassa mitään nimitystä. Sain pitkin päivää omituisia "kohtauksia" jotka kestivät noin muutaman sekunnin ajan ja joita tuli silloin tällöin. Joskus monta kertaa tunnissakin. Tällaisen "kohtauksen" aikana tuntuu ihan sekuntien ajan sellainen outo olo pään sisällä. Ikäänkuin mieli irtaantuisi ruumiisti. En tiedä yhtään kuika selittäisin tunnetta. Ikäänkuin järki lakkaisi toimimasta vaikka toimiikin kokoajan ja päähän tulee hetkeksi sellainen epätodellinen olo, ikäänkuin ontto olo, sellainen että pää täyttyy jollain sumulla. Se kestää joitain muutamia sekunteja ja katoaa sitten. Kohtauksen aikana tulee olo kuin minä en olisinkaan enää minä vaikka tiedostan kokoajan kaiken ja järkeni pelaa. En osaa yhtään paremmin selittää tuota oloa. Ikäänkuin aivoissa tapahtuisi jokin näkymätön nykäys tai muljahdus joka tuntuu vain muutaman sekunnin ajan ja on taas poissa. Tai päähän humahtaisi kova paine keskelle kalloa mutta hävisi muutamassa sekunnissa aiheuttaen vain sekunneiksi sellaisen omituisen tuntemuksen.
Tunnetta on ollut nyt muutaman päivän ja se alkaa aamulla herättyä ja sitä on jatkuvasti pitkin päivää. Minulla ei ole päänsärkyä, huonoa oloa, ei pyörrytä, ei huimaa eikä muita oireita. En keksi tälle mitään selitystä.
Niskatkaan ei ole ollut jumissa mutta olen silti miestä pyytänyt hieromaan niskoja varmuuden vuoksi eikä tällä ole ollut vaikutusta.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö huumeita tai alkoholia liikaa?

Vierailija
22/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epilepsia tuli minullakin mieleen, oireet täsmäisivät ja samoin tuo outo tunne. Toisaalta voi olla vain lihasjumi vaikka kallonpohjan lihaksissa. Pitäiskö sun koittaa syödä vaikka magnesiumia, se auttaa suonenvetoihin ja ehkäisee lihasjumeja?

epilepsiaan täsmää ilmeisesti tuo ruumiista irtautumisen tunne? muuten kuulostaa kyllä niskajumilta. Luulisi että lääkäri olisi puuttunut jos olisi epilepsiaan viittaavaa. Tuo ruumiista ulkopuolisuuden tunne voi tosiaan johtua vain siitä ettei veri kierrä päähän kunnolla ja esim kovasta väsymyksestä ja stressistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitysniska? Mulla se aiheuttaa hyvinkin vaihtelevia oireita, mm. paineen tunnetta päässä (yleensä takaraivolla tietyssä kohtaa), välillä myös tuntuu kuin päässä vetäisi suonta, naaman ja päänahan pistelyä ja kuumotusta, hajamielisyyttä, "epätodellista" oloa, pahoinvointia / etovaa oloa. Päänsärkyä mulla ei oo ollut, mutta toi paineen tunne ja oli todella häiritsevää ja sai mut ihan vainoharhaiseksi. Olin ihan varma että mulla on aivokasvain tai jotain muuta vastaavaa, mutta lääkäri totesi että niskat ja koko yläkroppaa on aivan jumissa...

Sama täällä, nyt jo 15 vuoden ajan.

Vierailija
24/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Derealisaatio (toisinaan lyh. DR) on havaitsemisen tai kokemisen tila, jossa ulkoinen maailma vaikuttaa epätodelliselta. Oireena voi olla myös tunne siitä, että ympäröivä todellisuus on vailla tunnesyvyyttä, eikä siinä tapahdu mitään spontaanisti. Derealisaatio ei ole itsenäinen häiriötila, vaan se on muiden psykiatristen ja neurologisten häiriöiden dissosiatiivinen oire. Derealisaatio on hyvin yleistä: jopa 5 % väestöstä kokee sitä joskus, ja jopa 31–66 % traumaattisten tapahtumien yhteydessä. Ohimenevää derealisaatiota ilmenee päihteiden käytön, univajeen sekä stressin seurauksena.

-

Derealisaatiossa henkilö voi kokea havaitsemansa asiat elottomina, vailla niihin yleensä liittyvää tunnelatausta. Läheisten ihmisten tunnistamisen herättämät tunnereaktiot saattavat olla merkittävän latistuneita. Déjà vun ja jamais vun kokemukset ovat tavallisia. Tutut paikat saattavat vaikuttaa vierailta, kummallisilta, epätodellisilta. Henkilö voi kokea maailman ikään kuin dolly zoomin lävitse. Havainnon poikkeavuus saattaa kattaa myös kuulo-, maku- ja hajuaistin.

Derealisaatiota ilmenee usein pakkoajatusten yhdeydessä. Se voi pakkoajatusten herättämän ahdistuneisuuden kanssa olla tiedostamatonta, ja puhjeta tietoisuuteen esimerkiksi vasta paniikkikohtauksen myötä. Oire voi tällöin herättää kokijassaan pelkoa sen syistä, sillä derealisaatiota voi sen järkyttävyyden takia olla vaikea mieltää pelkästään ahdistuneisuudesta johtuvaksi. Sen sijaan ihminen saattaa kuvitella derealisaation johtuvan jostain vakavammasta syystä, mikä puolestaan saattaa pahentaa ahdistuneisuutta ja sen myötä taas derealisaation kokemista.

Derealisaatiosta kärsivät kuvaavat kokevansa ulkomaailman ikään kuin se olisi televisio-ohjelmaa tai elokuvaa.

Vierailija
25/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Salovaaran Pertiltä.

Vaikka et apua tulekaan saamaan, niin toivottavasti kärsimystäsi lievittää se hupi, että mitä todennäköisimmin pääset seuraamaan iltapäivälehdistä, kuinka Salovaara kärsii myös samanlaisista oireista..

Vierailija
26/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitysniska? Mulla se aiheuttaa hyvinkin vaihtelevia oireita, mm. paineen tunnetta päässä (yleensä takaraivolla tietyssä kohtaa), välillä myös tuntuu kuin päässä vetäisi suonta, naaman ja päänahan pistelyä ja kuumotusta, hajamielisyyttä, "epätodellista" oloa, pahoinvointia / etovaa oloa. Päänsärkyä mulla ei oo ollut, mutta toi paineen tunne ja oli todella häiritsevää ja sai mut ihan vainoharhaiseksi. Olin ihan varma että mulla on aivokasvain tai jotain muuta vastaavaa, mutta lääkäri totesi että niskat ja koko yläkroppaa on aivan jumissa...

Mulla on ollut aivan samoja oireita ja lisäksi vielä puutumista, kihelmöintiä ja tunnottomuutta kasvojen alueella, takaraivossa vetämisen tunnetta, tasapainohäiriöitä ja pyörrytystä makuulla.

Syynä on ilmeisesti nk. jännitysniska ja vaivoihin on auttanut säännölliset harjoitukset ja venytykset,  paremman ryhdin ottaminen ja tietokoneen/kännykän käytön vähentäminen (pää etukenossa ja alaspäin niin johan niska paukkuu). Eilen oli hyvä juttu HS:ssä kuinka jo lapset kärsivät niska- ja selkäkivuista ja yhtenä syynä epäiltiin huonoja asentoja.

Eli kokeile saada aika fysioterapiaan tai lainaa vaikka itsehoito-oppaita, jotta oppisit tekemään oikeita liikkeitä. Sen oikein tuntee kun veri alkaa kunnolla kiertämään pitkän jumituksen jälkeen. Mulla oli ollut korvatkin lukossa monta päivää ja liikkeiden jälkeen korvat aukesivat.

Vierailija
27/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosia huuri kuvailemiasi oireita, menin vihdoin lääkäriin, kävin magneettikuvissa ja verikokeissa, kaikki ok. Menin jäsenkorjaajalle joka löysi kropastani järkyttävästi lukkoja ja avasi ne, autoon kävellessä päässä humisi ihan uudella tavalla ja kaikki raajat olivat vetelät ja oudot. Aloin käymään myös hierojalla viikon välein, n. Kuukauden päästä olo oli jo ihan eri. Nyt olen ollut taas puoli vuotta käymättä hierojalla tms ja kuvailemasi oireet alkaa hiipiä takaisin. Kehottaisin sinua siis menemään naksauteltavaksi ja aloittaa säännöllinen hieronta.

Oireet voivat olla toki myös psyykkisiä, minulla stressi ja ajoittaiset traumamuistot pahensivat oloa selvästi.

Ens usko mihinkään tämän vakavampaan.

Vierailija
28/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin

Kävin jo yksityisellä muttei hänkään saanut selkoa mitä tarkoitan tuolla muutaman sekunnin kohtauksentapaisella. Sanoi että tuskin vakavaa ja menee ohi itsekseen varmaan. Että sellainen apu siittä.

Voi ei. Itsekin kaipaisin vastauksia. Kuvasit aloituksessa juurikin minun olotilaani. Vähän yli puolessa vuodessa ajatus sekä puhe on ruvennut takkuilemaan (unohdan sanoja, hankala ääntää, lukihäirö on korostunut), ympäristö pysähtyy välillä, tunnen irtautumishetkiä, keskittymiskyky on alentunut ja usein havahdun etten tee yhtään mitään vaikka pitäisi. Kärsin migreenistä ja varsinkin matalapaine, kovat äänet, hajut, valot saavat aikaan vihlovan pääkivun sekä erittäin väsyneen kropan. Olen miettinyt erityisherkkyyttä (neurologisia ongelmia), adhd/add:ta, niskajumia ja alitajuista stressiä.

En ole vielä käynyt lääkärissä asian takia. Tuntuu jotenkin nololta ja hölmöltä tämä ongelma. Läheiset sanoneet "Kuvittelet vaan", "Ei ole olemassa sellaista kuin erityisherkkyys, se on psykologista" jne. Tuntuu että minut leimattaisiin vain hulluksi. Psykoosiin tuskin olen joutumassa? 

Vierailija
29/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologian tai psykiatrian diagnostiikkaan kuuluvat esim. autismin tautikirjon diagnoosit / adhd eivät ala aikuisiän oireilulla.

Ensiksi pitäisi kaiketi poissulkea otsaontelon- ja poskionteloifen tulehdukset, selkä- ja etenkin niskanikamien välilevyjen pullistumat, aivoverenkiertohäiriöt sekä asentohuimaus ja purentavirheet, kuten myös hampaiden ja leukaluun tulehdustilat.

Huomataan myös että röntgen- tai edes ultraäänikuvaukset eivät välttämättä riitä, eikä kaikkea löydetä aina varjoaine- tai magneettikuvauksillakaan, jos on oikein surkea onni myötä.

Taistelutahtoa!

Vierailija
30/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun ap ei kerro muuta. Oletko ollut vähänkin pidempään stressaantunut tai ahdistunut? Minulla puhkesi pitkään jatkuneen stressin ja ahdistuksen takia paniikkikohtauksia. Ei siis mitään "apua kuolen tähän paikkaan" tyyppisiä, vaan aivan kuin aivoista olisi vetänyt suonta, silmät eivät totelleet ja sydän hakkasi (ehkä pelästyksestä?).

"Pahimpien" kohtaisten jälkeen ahdistavissa tilanteissa olen huomannut tätä samaa oireilua lievempänä. Tällöin rentoutan itseni, vedän syvään henkeä ja käytän palleaa apuna. Muutama syvään hengittely ja ulos puhallus auttavat torjumaan kohtausta. Lisäksi stressistä ja ahdistuksesta pitää päästä eroon!

Vierailija
31/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli vähän samanlaista ennen kuin diagnosoitiin paniikkihäiriö. Johtui kovasta stressistä.

Vierailija
32/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi kuulostaa kaukaa haetulta, mutta yli 40-vuotiaalla voi olla vaihdevuosioireita, ja joskus voi hormonit heittää rajustikin lyhyellä aikavälillä. Kun unohdin estrogeenilääkkeen muutamana päivänä, tuli vähän tuollainen olo.

Vierailija
33/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö istumatyötä tai ootko paljon tietokoneella? Nimittäin musta vois kuulostaa et sulla on hartian/niskanseutu niin jumissa että tulee tollasia ja verenkierto häiriintyy. Suosittelisin ens hätään meneen ihan urheiluhierojalle tms ja ottaan kunnon hieronnat. Neki sit kyllä osaa sanoo helposti jos sulla on oikeesti tavallista kireemmällä lihakset jne. Kannattaa kokeilla, aika halpa ja nopee hoitaa tommonen jos siitä ois apua.

Mulla on tuota "suonenvetoa" juuri liittyen niska-hartiajumiin.

Vierailija
34/47 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivosähköhäiriöitä? Vai kuitenkin päänupin ulkopuolisia tuntemuksia? Oletko näiden kohtausten jälkeen tunnustellut päätäsi? Tuntuuko kipeitä kohtia? Vaikka niskat eivät olisikaan jumissa, niin pään lihakset voivat olla. Onko näkösi tutkittu? Voi nimittäin johtua silmistäkin.

Vierailija
35/47 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käymään ammatti hierojalla. Itselläni on ollut ja on päässä paineen tunnetta, alkuaikoina oli myös muita outoja tuntemuksia pään sisällä joita en osaa selittää.

Vierailija
36/47 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yhdistän nuo estrogeenin puutteeseen ja vaihdevuosioireisiin. Minulla oireili kuin alkava dementia tai syvä uupumus, ja tajunnan ja mielialan heilahtelut.

Vierailija
37/47 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus liki vuoden takaa, lienee syytä jo selvinnyt

Vierailija
38/47 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/47 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyikö tuohon mitään syytä vai menikö itsestään ohi

Vierailija
40/47 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan epätodelliseksi oloksi, sitä esiintyy todella paljon paniikki ahdistuksen lomassa. Jopa paha niska jumi voi aiheuttaa sitä  itse ollut vaivan kanssa jo yli 10 v. Ei ole vakavaa, kiusallinen vaiva vain. Itsellä lähtevät jos aloitan lääkityksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi