Luottotietojen menetys, mihin kaikkeen konkreettisesti vaikuttaa?
Kertokaa IHAN kaikki mihin voi vaikuttaa? Itse tiedän nämä:
-vuokrakämpän saantiin
-lainan saantiin
-puheliittymän saantiin
-kotivakuutuksen saantiin
-kai joihinkin työpaikkoihin?
-parisuhteen saantiin
Mihin muuhun? Luin myös, että jos luottikset menee niin pankki voi irtisanoa nettipankkitunnukset, onko tää totta? Eihän ilman niitä voi pärjätä. Ja miten jos on jo olemassaoleva kotivakuutus, otetaanko se ns pois vai estääkö vain jatkossa uuden ottamisen niinkuin puheliittymän kohdalla? Ja mitkä on sellaisia duuneja, joissa luottarit tarkistetaan?
Kommentit (48)
Vakuutukset kyllä saa kunhan ne maksaa esim. vuodeksi eteenpäin. Veljeni sai myös täyskaskon kun maksoi sen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset kyllä saa kunhan ne maksaa esim. vuodeksi eteenpäin. Veljeni sai myös täyskaskon kun maksoi sen kerralla.
Okei hyvä tietää, oma vakuutussumma on koko vuodeksi noin satku niin eiköhän sen jostain saisi revittyä kasaan vaikka omaisuutta myymällä.
Nettipankkitunnukset menee käytännössä aina. Pankeilla ei ole tähän oikein perusteluja, koska rajoitetummillaan nettipankkitunnuksilla ei voi tehdä muuta kuin maksaa laskut jos tilillä on katetta ja katsoa tilin saldon, eli käytännössä mitään luottoriskiä ei olisi. Näin kuitenkin toimitaan, koska lain mukaan nettitunnukset eivät ole peruspankkipalvelu, eli niitä ei pidä jokaiselle kansalaiselle tarjota.
Itselläni ei ole luottotietoja, mutta sain kivan kämpän yksityiseltä, kotivakuutuksen maksamalla vuoden etukäteen, liittymän sain maksamalla takuumaksun 200e ja nyt ostin puhelimen osamaksulla (en kyllä tiedä miten meni läpi, varmaan kun maksanut puhelinlaskut ajallaan), poikaystävänkin sain ja tässä mietitään yhteenmuuttoa, kunhan saan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu maksuhäiriömerkinnän asteesta, pahimmassa ei saa.
Työpaikoista en osaa sanoa muita kuin pankin.
Muutut samantien toisen luokan kansalaiseksi. Luottokortit lähtee ja siksi mm matkailu (liput ha hotellit) vaikeutuu.
Luottotiedoton on epäkelpo eikä luotettava. Sitä se oikeesti tarkoittaa ja niinhän se on.
Ainut mihin mulla on konkreettisesti vaikuttanut, en saa ostettua oikein mitään laskulle, enkä osamaksulla. Osamaksulla oon saanut puhelimen ostettua ja liittymänkin ilman etukäteismaksua, tosin tähän voi vaikuttaa että olen ollut vuosia kyseisen puljun asiakas ja laskut olen sinne aina maksanut ajallaan. Vakuutuksia ei tosiaan saa ellei maksa vuotta etukäteen. Veronpalautuksia en myöskään saa itselleni vaan menee ulosottoon.
Kyllä mun nettipankkitunnukset säilyi, vaikka luotot meni.. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, että pankkitunnukset katkaistaan sen vuoksi, että on luottotiedot menny. En sitten tiedä, jos ei ole koko tunnuksia ja luottotietojen menetyksen jälkeen koittaa vasta hommata ne, niin antavatko.
Vierailija kirjoitti:
Nettipankkitunnukset menee käytännössä aina. Pankeilla ei ole tähän oikein perusteluja, koska rajoitetummillaan nettipankkitunnuksilla ei voi tehdä muuta kuin maksaa laskut jos tilillä on katetta ja katsoa tilin saldon, eli käytännössä mitään luottoriskiä ei olisi. Näin kuitenkin toimitaan, koska lain mukaan nettitunnukset eivät ole peruspankkipalvelu, eli niitä ei pidä jokaiselle kansalaiselle tarjota.
Ei helkkari ihan oikeastikko? Miten sit voi selvitä mistään maksuista kuten laskuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari ihan oikeastikko? Miten sit voi selvitä mistään maksuista kuten laskuista?
Se on mentävä pankkiin jonottaa palvelutiskille mummojen ja pappojen kans.
Vuorkakämpän saa, jos rästit ei ole vuokria. Vakuutuksen saa esim. suoravelotus summa kerralla tai 1 kk erissä, puhelimen saa, kunhan maksaa vakuuden. Yksittäiset maksuhäiriömerkinnät eivät ole este verkkopankki tunnuksille, mutta jos asiakkaalla on toistuvia laiminlyöntejä, niin näissä tilanteissa pankki käyttää harkintaa. Ja on tavaton määrä työpaikkoja jotka ei sillä tiedolla tee mitään.
Helpompaa toki on, jos tiedot on kunnossa mutta kyllä merkinnän kanssa ihan perusarjessa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuautomaatti.
Joku nyt vähän liiotteli. Ei niitä tunnuksia automaattisesti pois oteta :D
Vierailija kirjoitti:
Ei Nordeassa ainakaan nettupankkitunnuksia viety n.10 vuotta sitten. Onkohan asia sittemmin muuttunut,en tiedä.
Ymmärtääkseni luottotietojen menetys vaikuttaa eniten uusiin juttuihin. Eli jos on jo olemassa puhelinliittymä ja kotivakuutus, ei niitä oteta pois (JOS on laskunsa em. tahoille hoitanut ilman ongelmia) mutta jos em. ei ole, niin niitä ei saa. Jotkut yhtiöt voivat myöntää nuo, mutta silloin yleensä pitää maksaa etukäteen koko vuosi, tai maksaa takuusumma etukäteen.
Useissa työpaikoissa vaaditaan että luottotiedot on kunnossa.
Käytännössä jos luottotiedot menettää ns. aikuisena kun kaikki asiat on jo hankittuna (työ, vakuutukset, puhelinliittymät, asunto jne.) niiden menettäminen ei ole niin paha juttu, vert. nuori jolla ei ole vielä omaa asuntoa, ei työpaikkaa, ei vakuutuksia, ei ehkä edes puhelinliittymää omalla nimellä.
Moni asia matkustelussa vaikeutuu ellei ole luottokorttia, no voihan käteiselläkin maksaa, mutta vaikeampi se niin on. Ja tavallaan jättää riskit itselle, jos vaikka lentoyhtiö menee konkurssiin niin luottokortilla maksaneet eivät menetä rahojaan, käteisellä maksaneet taas eivät saa koskaan rahojaan takaisin.
mieki oon muuten miettiny tätä ku en tiiä kauanko jaksan enää taistella laskujen kanssa, tuntuu että annan luottotietojen kohta vaa mennä, eikö ne aika isolla prosentilla oo suomessa menny?
Luottotiedot meni 2013. Miehellä meni jo aiemmin. Luottokortti otettiin pois mutta tilalle sain pankkikortin. Nettitunnukset ovat edelleen. Puhelinliittymä ja vakuutukset jäivät. Saimme kaupungin vuokra-asunnon mutta määräaikaisilla sopimuksilla. Töissä ei ole kukaan koskaan luottotietoja kysellyt.
Toivoa on kirjoitti:
Luottotiedot meni 2013. Miehellä meni jo aiemmin. Luottokortti otettiin pois mutta tilalle sain pankkikortin. Nettitunnukset ovat edelleen. Puhelinliittymä ja vakuutukset jäivät. Saimme kaupungin vuokra-asunnon mutta määräaikaisilla sopimuksilla. Töissä ei ole kukaan koskaan luottotietoja kysellyt.
Oliko luottokortilla velkaa? Mulla on 2000e, mitenhän sen velan käy kun se on pankille? Meneekö samoin ulosottoon kuin muutkin? Voiko pankki sen takia sitten ottaa mun vakuutukset ja nettipankkitunnukset pois kun ne on kaikki siellä? Ja opintolainakin.
Mulla on luottokortti, mutta ei sitä ole pois viety. Tosin luottoraja on vain tonnin. Maksut olen kyllä hoitanut aina. Samoin nettipankkitunnukset on pysyneet.
up