keskenmenoko?
Haluaisin kysyä että onko kellään kokemusta samoista oireista raskauden aikana? Olen nyt 5+3 raskaana ja 11pv ollut vuotoja jo,ensin viikon sekavaa ruskeeta/punaista vuotoa ja viime lauantaista asti punaista runsasta vuotoa jonka mukana tumman punaisia eri kokoisia klönttejä ollut,epäilen keskenmenoa eikä neuvolassa osattu neuvoa että mitä pitäisi tehdä nyt?? Vuoto vähentynyt nyt ja paperiin jää enää pientä ruskeeta valkovuodon tapaista pissan jälkeen.. Pitääkö siis hakeutua yleislääkärille kun ei ole varaa mennä yksityiselle??
Kommentit (13)
Hei, mulla takana kans kaks keskenmenoa. Ne alkoi ensin pienellä verenvuodolla, sitte alkoi vatsakivut ja vähän päästä tuli veristä vuotoa ja alkio sen mukana. Rv 7 meni kesken molemmat. Onko ollut vatsakipuja? Varmaksi ei voi mitään sanoa. Lääkärissä voisit käydä. Jos se on keskemeno, olen pahoillani. Asialle ei ikinä voi mitään, eikä se ole kenestäkään kiinni tuleeko se vai ei. Älä kuitenkaan lannistu, aika äkkiä voit tulla uudelleen raskaaksi keskenmenon jälkeen.
Testit on näyttänyt edelleen positiivistä ja neuvolassa sano että pitää tehdä uusi testi kun vuodot loppuneet. Joudunko tosiaan odottamaan ensimmäistä ultraa joka on heinäkuussa vasta vai voinkohan yrittää uutta raskautta kunhan vuodot loppunut ja jos testi näyttää negatiivistä?? Harmittaa vaan jos odotan turhaan niin kauan ja joudun siirtämään seuraavaa yritystä niin kauan..:(
kuukautismaisia kipuja on ollut ilman kramppeja enkä lääkkeitä ole pahemmin ottanut kun ei ole ollut tarvetta. Pitää siis mennä päivystykseen huomenna jos ne voisi tarkistaa kohdun tilanteen edes tai laittaa lähetteen ultraan kun täällä päin ei sellaisia voi tehdä muualla kun yksityisellä..
Nykyään vallitseva käsitys kuulemma on että uutta raskautta voi yrittää samontein.Ainoa ongelma on sikiön iän määritys, kun välissä ei ole ollut kuukautisia.
Noihin "klöntteihin" en osaa ottaa kantaa. Mutta miulle kävi poikaa odottaessa niin että np. Ultran jälkeen (jossa kaikki oli ok) yöllä aloin vuotaa runsaasti verta, meni sänky ja pari pyyhettä ja kaikki aivan vereen. Siitä keskellä yötä päivystykseen jossa odottuttivat muutaman tunnin ja sitten nuori päivystävä lääkäri tuumasi että kyllä tämä nyt keskenmeno on. Käski aamulla äitipolille. Aamulla sitten ultrailivat äitipolilla ja siellähän se pikkuinen oli ihan hyvässä voinnissa. Istukka oli kohdunsuun päällä ja vuotelin sitten vähän väliä siinä viikoilla 12-17 ennenkuin istukka kohdun kasvaessa siirtyi kohdun suulta pois. Toivotaan että siullakin olis vähän viattomampi syy vuodoille kuin keskenmeno. Itse en ole keskenmenoa koskaan kokenut mutta hyvä ystäväni on. Hän ainakin kertoi että ihan hirveät kivut, synnytys supistuksiin verrattavissa, ja todella runsas vuoto.
Vierailija kirjoitti:
kuukautismaisia kipuja on ollut ilman kramppeja enkä lääkkeitä ole pahemmin ottanut kun ei ole ollut tarvetta. Pitää siis mennä päivystykseen huomenna jos ne voisi tarkistaa kohdun tilanteen edes tai laittaa lähetteen ultraan kun täällä päin ei sellaisia voi tehdä muualla kun yksityisellä..
Eikö teillä oo neuvolassa ultraa? Meillä oli ihana neuvolatäti joka lupasi aina jos isommin vuotelin että voidaan vilkaista miten papu jaksaa, että saisin vähän mielenrauhaa.
Olen todella pahoillani jos olet saanut keskenmenon :( Tsemppiä!
Yksi asia jäi vain mietityttämään, ei ole varaa yksityiselle? Tajuatko paljonko ne lapset tulevat maksamaa? Pieni summa verrattuna yksityiselle menemisestä.
Mulla alkoi samoilla viikoilla pientä tuhraantu joka oli vain muutama tippa. Sitten aina n 6 päivän välein tuli tippa pari lisää. Viikolla 7+0 alkoi kunnon keskenmeno. Mitään kipuja ei ollut kuin vasta n. 12h kunnon verenvuodon jälkeen.
Ja kun soitin neuvolaan sieltä sanottiin ettäneivät ultraa vaan noin aikaisilla viikoilla jos keskenmeno tulee niin se tulee ja ultraus ei sitä muuta. Vie vaan resursseja raskaana olevilta. Takasi vielä että turha edes lähteä lääkäriin.
Minulla on ollut ainakin kolme keskenmenoa. Ilman ehkäisyä oltiin 4v., saattoi olla useampikin keskenmeno. En tehnyt kuin nuo kolme testiä, joista tiesin olleeni raskaana.
Kipuja ei todellakaan voi verrata synnytykseen :D( olen myös synnyttänyt neljä lasta ) Minä selvisin keskenmenot ihan Buranalla tai jopa ilman kipulääkkeitä. Ensin tuli pientä vuotoa ja alkiokin näkyi ja syke. Siitä se pikkuhiljaa koveni,kuten sinullakin ja alkoi tulla hyytymiä myös. Siinä vaiheessa alkio tuli hyytymien mukana. Ainoastaan kerran huomasin sen vuodon ja hyytymien seassa. Kyllä tuo sinun tilanteesi huonolta kuulostaa.
Voihan se olla hematoosakin. Kurja tilanne kun ei tiedä. Itselläni keskenmeno (rv 14) oli niin selkeä että ei todellakaan tarvinnut arvailla mitään. Oliko sen raskaustestin tulos kuinka voimakas? Jos ihan haalea, niin sitten varmaan keskenmeno.
Kiitos kaikille vastauksistanne!:)
Täytyy ilmeisesti sit soittaa neuvolaan kun vuodot loppuneet ja olen tehnyt testin jos se näyttää edelleen positiivistä n.viikon kuluttua kun mennyt viikko pahoista vuodoista..kauankohan kestää että testi näyttää negatiivistä jos keskenmeno oli nyt?
Mitäs raskaustesti näyttää? Kestää tosin vähän aikaa ennen kuin raskaushormonit poistuu kehosta keskenmenon jälkeen ja sinulla siis vielä vuotoakin. Surullista että Suomessa ei saa kunnallisella puolella hoitoa keskenmenon jälkeen. T. Keskenmenon kokenut.