•••••••• Lukuvuosi päättyy = OPETTAJIEN LAHJAT (tietysti) ••••••••
On taas aika muistuttaa ihmisiä, että on kaunis tapa muistaa lasten opettajia menneestä lukuvuodesta. Sanoisinpa, että jättämällä lahjan antamatta annat erittäin kielteisen - jopa loukkaavan - viestin opettajalle. Nykyopettajat ovat tottuneet vastaanottamaan lahjoja, koska nykyvanhemmat ovat näin halunneet jo vuosien ajan.
Opettajan lahjaan kannattaa panostaa, koska saamme muutenkin ihan tarpeeksi Arabian & Iittalan krääsää. Tämän kevään halutuimpien listalla ovat lahjakortit, esim. hoitoihin ja kylpylöihin. Kannattaa vielä miettiä aikooko ihan tosissaan antaa sen edullisimman, kun on kuitenkin mahdollisuus muistaa opettajaa enemmänkin.
Miettikääs ihan oikeasti sellaista tilannetta, että kaksi oppilasta on samassa tilanteessa, mutta tilastokäyrän takia toiselle on annettava se parempi arvosana todistukseen: paremman arvosanan saa näistä todennäköisemmin se, josta opettajalla on myönteisempi kuva. Kannattaako oikeasti jättää lahja antamatta tai pihistellä siinä, jos sen seurauksena lapsenne arvosana jää puuttumaan juuri ratkaisevasti päästäkseen hyvään jatko-opiskelupaikkaan?
Nimim. opettajanhuone
Kommentit (96)
Kukka riittää :D
Aina ei edes ole ope sellainen jolle haluis yhtään mitään viedä
Nääh. Me ollaan otettu ihan sellainen käytäntö, että opettajille ei osteta mitään, jos lapsi vielä jatkaa koulussa ja opettajan opetuksessa. Lapsi ihan itse ansaitsee ne numeronsa. Kaiken maailman lahjonta tuntuisi meistä epämukavalta ja moraalittomalta. Muut saa sitten hoitaa opettajien voitelut.
Osallistun ainoastaan yhteislahjoihin. Yksin annetut lahjat tuntuvat nuoleskelulta.
Huono provo. Ihan jo senkin takia, että ne opettajat, jotka antavat jatko-opintoihin vaikuttavat numerot oikeasti, eivät hirveästi lahjoja saa, eli aineenopet. Yleensä lähinnä lähteviltä oppilailta, joilla on jo numerot annettu.
Luokanopettajat ovat niitä, jotka uivat lahjoissa, mutta heidän arvionsa eivät lapsen tulevaisuuteen vaikuta.
Sumplittekos te noita yleensä vanhempien kesken, että kuka antaa mitäkin? Ajattelin vaan sillä, että on opettajan kannalta aika harmillista jos hän saa esim. 5 samanlaista iPhonea, 3 Karibianristeilyä ja 4 digikameraa.
Meidän luokan opettaja laittoi nettiin (tällainenkin palvelu on näköjään saatavilla) rehellisesti lahjalistan ja viestin, että ihmiset katsoisivat sieltä. Kalliita tavaroita pyytää, halvimmat on jo varattu! :(
Vähän paha mieli tulee, että opettaja on tehnyt töitä lapsieni eteen vuodenpäivät ja nyt en pysty muistamaan häntä. :(
Yh-äippä (ei työtön) kirjoitti:
Meidän luokan opettaja laittoi nettiin (tällainenkin palvelu on näköjään saatavilla) rehellisesti lahjalistan ja viestin, että ihmiset katsoisivat sieltä. Kalliita tavaroita pyytää, halvimmat on jo varattu! :(
Vähän paha mieli tulee, että opettaja on tehnyt töitä lapsieni eteen vuodenpäivät ja nyt en pysty muistamaan häntä. :(
Jos tuo on totta, niin haisee pahasti lahjuksen pyytämiseltä. Verottajakin voisi olla kiinnostunut.
Mitään uutta tuollainen ei toki olisi. Eräs lukioaikainen opettajani kertoi lukuvuoden alkujen kursseilla, että sankollisella lakkoja (ovat niitä marjoja) saa pykälää paremman arvosanan. Kukaan ei tainnut asiasta virallisesti valittaa, mutta ämmä sai kyllä keikuttaa omaa laardipersettään metsässä jos marjoja halusi.
Olen opettaja ja en toivo niiltä helvetin penskoilta mitään. Mitä luulette haluanko jotain askarreltua paskaa kotiini kun vihdoin pääsen lomalle?
Tässä ajankohtaiset vinkit lukuvuoden hitti- ja hutilahjoihin - nyt puhuvat opettajat suunsa puhtaaksi: http://www.hs.fi/elama/a1400667992240
Jutun perusteella:
Inhokkilahjat
- Tuikut ja kynttiläkipot. "Niiden lahjoittaminen on lähes mielenvikaista."
- Koriste-esineet: "Tekisi mieli paiskata päin seinää saman tien – siis joku roti!"
Suosikkilahjat
- Lahjakortti. "Isompikin summa koko porukalta voi olla perusteltu."
Japaskat! Mä olen 1979 syntynyt ja mun kouluaikoina ei opettajille annettu mitään lahjoja. Joulukortti korkeintaan. Toki sitten myöhemmissä opiskeluissa, kun opinnot oli päättyneet, niin päättäjäisjuhlissa opettajalle annettiin kukkapuska, johon koko luokka osallistui.
Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, niin mä en ostaisi opettajille yhtään mitään lahjoja. Voisin kannustaa lasta piirtämään ja askartelemaan jonkun kortin jouluna/kesäloman alkaessa. Se olisi ainakin opettajalle helppo; heittää paperinkeräykseen tai sytyttää saunanpesä. Ei mitään lahjuksia opettajille, höpöhöpö!
Ei sitten mitään "päivä kylpylässä" -lahjakortteja vaan mielellään ihan oikea kylpylähotellireissu.
Ope, Vantaa
Ope, Vantaa kirjoitti:
Ei sitten mitään "päivä kylpylässä" -lahjakortteja vaan mielellään ihan oikea kylpylähotellireissu.
Ope, Vantaa
Kävisikö kertalippu uimastadionille?
Vierailija kirjoitti:
Japaskat! Mä olen 1979 syntynyt ja mun kouluaikoina ei opettajille annettu mitään lahjoja. Joulukortti korkeintaan. Toki sitten myöhemmissä opiskeluissa, kun opinnot oli päättyneet, niin päättäjäisjuhlissa opettajalle annettiin kukkapuska, johon koko luokka osallistui.
Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, niin mä en ostaisi opettajille yhtään mitään lahjoja. Voisin kannustaa lasta piirtämään ja askartelemaan jonkun kortin jouluna/kesäloman alkaessa. Se olisi ainakin opettajalle helppo; heittää paperinkeräykseen tai sytyttää saunanpesä. Ei mitään lahjuksia opettajille, höpöhöpö!
Lisään vielä tähän omaani kun aloin miettimään... Olen opiskellut aika paljon ja muistan vielä peruskouluaikaiset opettajatkin aika hyvin. Ihan hiton harvassa on oikeasti ne hyvät opettajat joita olisi halunnut muistaa jotenkin. Nykyään kun lukee näitä juttuja, että joka välissä opettajille annetaan lahjoja, niin ei voi kuin pyöritellä silmiään. Kyllä on joutunut monesti miettimään, että minkälaiset tyypit sitä opettajiksi pääseekin, ja näille pitäisi sitten vielä olla kantamassa selkä väärällään lahjakortteja ja näin kiittää ja ylistää! (Tokihan tää aloitus on provo, mut se ei ole, että nykyään opettajia "pitää lahjoa".)
No ei tosiaan nykyään anneta opeilla lahjoja. Ehkä alakoulun puolella, ja siihen riittää kukka. Opet ei ole lahjottavissa!!! Sitä paitsi numerot annetaan noin viikko-2 ennen koulun päättymistä.
Enemmän minua tavallisena ihmisenä ärsyttää kesäloman alkaessa se, että kohta on taas joka paikka täynnä joutilaina pyörimässä olevia lapsia ja nuoria! Kiltit Suomen päättäjät, pidentäkää äkkiä koulujen lukuvuotta niin, että vain heinäkuu on koululaisille kesälomaa.
Onko vielä nykypäivänä omituista kerätä oppilailta kolehti ja antaa yhteislahjaksi kunnon vibraattori? Mikäs sen paremmin rentouttaisi lomien aikana. Ennenhän tuo olisi ollut suuri häpeä, mutta nykyään dildoja löytyy apteekeista ja sokoksista, joten ajat lienevät muuttuneen. Vai?
Virkamiehen lahjonta on rikos tai vähintään epäeettistä. Opettajan on syytä merkitä lahjakorttiensa arvot ylös ja ilmoittaa veroilmoituksessa. Tulee kesälomallekin sitten tekemistä, kun näpyttelee exceliin talteen kaikki lahjansa. Jos aloittaja on oikein "huoneellinen opettajia", kannattaa tutustua tähän ennen kuin pyytää lahjoja: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2004/20040065/20040065_2#…
2 artikla
Lahjonnan määritelmä
Tässä yleissopimuksessa "lahjonta" tarkoittaa lahjuksen tai muun perusteettoman edun tai edun mahdollisuuden pyytämistä, tarjoamista, antamista tai hyväksymistä joko suoraan tai välillisesti siten, että se vaikuttaa tehtävien asianmukaiseen suorittamiseen tai käyttäytymiseen, jota lahjuksen, perusteettoman edun tai edun mahdollisuuden vastaanottajalta edellytetään.
Korostan nyt tätä ihan vakavissani huolimatta siitä onko aloittaja provoilija, jotta päästään ylimääräisestä lahjarahojen keräämisestä joka joulu ja kevät. Omana peruskouluaikanani todistuksen arvosanoihin vaikuttivat vain koetulokset ja ahkera viittaaminen nosti numeroa. Viittaamattomuudestakaan ei rokotettu vielä silloin. Tsemppiä ja voimia opettajille palkkarahoilla elämiseen ja niihin vilpittömiin kiitossanoihin, joita oppilaat ja heidän vanhempansa lausuvat :-)
Hohhoijaa.