•••••••• Lukuvuosi päättyy = OPETTAJIEN LAHJAT (tietysti) ••••••••
On taas aika muistuttaa ihmisiä, että on kaunis tapa muistaa lasten opettajia menneestä lukuvuodesta. Sanoisinpa, että jättämällä lahjan antamatta annat erittäin kielteisen - jopa loukkaavan - viestin opettajalle. Nykyopettajat ovat tottuneet vastaanottamaan lahjoja, koska nykyvanhemmat ovat näin halunneet jo vuosien ajan.
Opettajan lahjaan kannattaa panostaa, koska saamme muutenkin ihan tarpeeksi Arabian & Iittalan krääsää. Tämän kevään halutuimpien listalla ovat lahjakortit, esim. hoitoihin ja kylpylöihin. Kannattaa vielä miettiä aikooko ihan tosissaan antaa sen edullisimman, kun on kuitenkin mahdollisuus muistaa opettajaa enemmänkin.
Miettikääs ihan oikeasti sellaista tilannetta, että kaksi oppilasta on samassa tilanteessa, mutta tilastokäyrän takia toiselle on annettava se parempi arvosana todistukseen: paremman arvosanan saa näistä todennäköisemmin se, josta opettajalla on myönteisempi kuva. Kannattaako oikeasti jättää lahja antamatta tai pihistellä siinä, jos sen seurauksena lapsenne arvosana jää puuttumaan juuri ratkaisevasti päästäkseen hyvään jatko-opiskelupaikkaan?
Nimim. opettajanhuone
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei tietääkseni antaneet koskaan mitään lahjoja mun opettajille, ollaankohan me sit oltu ihan kauheita? :D
Itse opiskelen opettajaksi, enkä mä kyllä "vaatisi" mitään lahjoja tai tekisi sen perusteella mitään päätelmiä vanhemmista. Tosin musta tulee aineenope ja nää lahjat taitaa olla luokanopettajien juttu.
Ei munkaan ja siksi ei tainnut stipendejä näkyä, vaikka keskiarvoni oli aina siellä ysin päällä
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Ihan jo senkin takia, että ne opettajat, jotka antavat jatko-opintoihin vaikuttavat numerot oikeasti, eivät hirveästi lahjoja saa, eli aineenopet. Yleensä lähinnä lähteviltä oppilailta, joilla on jo numerot annettu.
Luokanopettajat ovat niitä, jotka uivat lahjoissa, mutta heidän arvionsa eivät lapsen tulevaisuuteen vaikuta.
Tätä moni ei ymmärrä. Ihan hirveetä opettajan mielistely. Lahja viedään aina mutta noin muuten.
Yläasteella open perseen nuoleskelu ei onnistu ja sitten ei auta vaikka saanut ala-asteella anteeksi kaiken näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ajattelin antaa taas satasen lahjakortin Stocmanille, koska sama opettaja on ensi vuonna. Ensi vuoden jälkeen opettaja vaihtuu. Tällöin keväällä 2017 annankin lahjaksi jonkun joululahjoista ylijääneen viittä vaille vanhan konvehtirasian, joka ei ole kenelläkään kelvannut. Koska sillä ei ole enää sen jälkeen vaikutusta arvosanoihin.
😋😋😋😋😋
Huh huh! Mitä enemmän luen näitä, niin sitä varmemmin käyn vain kädestä pitäen toivottamassa opettajalle hyvää lomaa ja kiitän menneestä lukukaudesta/vuodesta!! Ihme kilpavarustelua! Muistatte varmaan lahjoa postinkantajanne, kaupan kassatädin, kampajanne, nuohoojan jne. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei tietääkseni antaneet koskaan mitään lahjoja mun opettajille, ollaankohan me sit oltu ihan kauheita? :D
Itse opiskelen opettajaksi, enkä mä kyllä "vaatisi" mitään lahjoja tai tekisi sen perusteella mitään päätelmiä vanhemmista. Tosin musta tulee aineenope ja nää lahjat taitaa olla luokanopettajien juttu.Ei munkaan ja siksi ei tainnut stipendejä näkyä, vaikka keskiarvoni oli aina siellä ysin päällä
Ei minunkaan. Silti sain stipendin ala-asteen päätyttyä sekä yläasteella joka vuosi.
Tämä on niin huono ja vanha provo, että hävettää jo aloittajan puolesta. Mutta kerrataanpa:
A) Kukaan opettaja ei pyydä lahjoja, harva edes haluaa. Jotkut jopa pyytää, että älkää tuoko.
B) Lahjoilla ei saa parempia numeroita. Ei todellakaan. Vaikka opettajalla olisi moraalisia ongelmia niin kukaan ei ota urariskia parinkympin krääsän takia. Numerot ovat lähteneet matkaan jo paljon ennen 'lahjapäivää' ja oikeasti, lahjonta onnistuu Suomen kouluissa aika heikosti, vaikka siihen tonneja käyttäisi - ja silloin kanava ei olisi päättäjäispäivä ja pikkulahjat.
C) Opettajat ovat jo iät ja ajat kertoneet, että jos jotain tuo niin itse tehty kortti on paras. Ja että mitään ei odoteta.
D) Uudessa OPS:ssa arviointi ei perustu muihin oppilaisiin vertaamiseen vaan vain vertaamiseen suhteessa oppimäärään.
E) Usein siinä päättäjäispäivähässäkässä opettaja ei lopulta edes tiedä keneltä tuli ja mitä.
F) Eiköhän se ole jo yleisesti hyväksytty, että se vie jotain joka aidosti haluaa. Meillä on joskus viety ja joskus ei. Kenenkään ei oleteta vievän ja kukaan ei oleta, että tuodaan.
G) Unohtakaa isot ihmiset jo ne omat kouluaikaiset traumanne.
H) Jos täällä joku oikeasti jotain lahjoisi ja joku lahjuksia vastaanottaisi ja niillä johonkin jotain vaikutusta olisi niin veikkaanpa, että kukkaset, viinipullot, muumimukit ja muu krääsä ei ihan riittäisi siihen, että joku laittomuuksiin lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Mitä enemmän luen näitä, niin sitä varmemmin käyn vain kädestä pitäen toivottamassa opettajalle hyvää lomaa ja kiitän menneestä lukukaudesta/vuodesta!! Ihme kilpavarustelua! Muistatte varmaan lahjoa postinkantajanne, kaupan kassatädin, kampajanne, nuohoojan jne. Hoh hoijaa.
Kannattaa osata erottaa mikä on vitsinä heitetty, missä on sun huumorisi on???
Oikeasti aikuiset ihmiset, miettikääpä nyt, että millä edes voisi lahjoa. Lahjonta vaatii sen, että joku antaa jotain niin isoa, että se tulkitaan lahjukseksi. Lisäksi lahjonnan kohteen pitää ottaa lahjus vastaan ja sen takia tehdä jotain 'laitonta', eli antaa lahjuksen vaikuttaa johonkin. Jos teoreettisesti ajateltaisiin, että opettaja olisi valmis ottamaan lahjuksen niin aika kovaa aliarviointia olisi ajatella, että tällaiseen lähdetään ihan pikkusummista - eiköhän silloin puhuttaisi jo tonneista. Eli tuskin näillä opettajalahjoilla mihinkään pystyisi vaikuttamaan edes halutessaan.
PS. Itse sain kerran jonkun kylpylälahjan ja heitin ao lahjakortin roskikseen vähin äänin.
Aloitus on ilmiselvä provo, mutta anyway: mielestäni opettajia tai muitakaan ei tarvitse lahjoa lomien alussa. En käy antamassa lähikaupan kassalle, huoltoaseman äijälle, hammaslääkärille tai kenellekään muullekaan yhtään mitään siitä ilosta, että tämä on tehnyt työnsä.
Sama opettaja oli koko ala-asteen ajan ja jouluna tehtiin pelkästään kortit ja keväällä kerättiin 5-10 euroa per naama lahjakorttiin ja se annettiin koko luokan yhteisenä lahjana. Toimi tosi hyvin ja opettaja oli tyytyväinen.:)
Lapseni alkuopettaja sanoi kerran, että älkää tuoko lahjoja. Hän lähtee heti reissuunkin loman alettua ja kaikki kukatkin vaan kuolisivat hoitamattomina. Lopputulos: Ei ole koskaan saanut niin paljon lahjoja ja kukkia...
Huono provo tuo aloitus, älkää langetko siihen! Haiskahtaa opettajalle kateellisen NicoJessican äidiltä, jonka mussu tulee virttyneissä verkkareissa päättäjöäispäivänä eikä vahingossakaan toivota edes hyvää kesää opettajalleen. Otan mielelläni muistamiset vastaan mutta en odota niitä. Hyvän kesän toivotukset molemmin puolin riittää. t. aineenopettaja
Opettaja Espoosta kirjoitti:
Opettajana haluaisin sanoa muutaman sanan (tämä on toki oma mielipiteeni). Saan joka kevät ihan hirveän määrän kylpylälomia ja risteilyjä yms. toki opettajana minulla on aikaa reissata koko kesä, mutta toisaalta kyllästyttää nuo samat kuviot vuodesta toiseen.
Suosittelen sitä vanhaa perinteistä konstia eli sujauttakaa kukkakimpun mukaan kuori, jossa lahja on ihan puhtaana rahana. Opettaja voi sen sitten itse käyttää miten ja milloin haluaa. Samalla säästytte lahjakorttien tilailun vaivalta. Opettaja voi sitten yhdistää kaikki lahjarahat ja käydä jossain ihan oikealla lomareissulla.
Toki ei lahjakorttikaan ole huono idea, mutta ihan vinkiksi että Suomi, Viro ja Ruotsi on jo nähty moneen kertaan....
Sinulle maksetaan siitä työstä PALKKA! Ihan vinkiksi, että matkustelet ja ostelet niillä rahoilla, jotka olet itse ansainnut. Saatana.
Lopettakaa opettajien lahjominen. Voisi olla hyvä herätys todellisuuteen niillä, jotka mieleistelyllä ja lahjonnalla saavat hyviä numeroita.
Minkä arvoisia lahjoja annatte opettajille?
Onko esim. 50 € liikaa tai liian vähän?
Joku 20 € tuntuisi nykyään aika vähältä, voisi opettajalla tulla vääriä käsityksiä lahjan tarkoituksesta...
Lapsi ekalla kirjoitti:
Minkä arvoisia lahjoja annatte opettajille?
Onko esim. 50 € liikaa tai liian vähän?
Joku 20 € tuntuisi nykyään aika vähältä, voisi opettajalla tulla vääriä käsityksiä lahjan tarkoituksesta...
50 euroa on ihan sopiva summa opettajan lahjaan. Pullo hyvää punkkua ja lisäksi kirja tai joku tyylikäs käyttöesine. Me ostimme viime vuonna design-grillipihdit. Kaunis kukkakimppu vielä kylkiäisiksi. (Alkoholi kannattaa toimittaa opettajalle siten, että se ei herätä epäilyksiä - ei siis pulloa lapsen mukaan).
Sitäpaisi ope saa palkan + lomarahat 1.6. 5000 -6000 euroa. Ostakoon itse lahjansa verorahoilla.
Yleensä olen antanut kymppitonnin seteleinä ruskeassa kirjekuoressa. Ja lapsi on kympin oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaisi ope saa palkan + lomarahat 1.6. 5000 -6000 euroa. Ostakoon itse lahjansa verorahoilla.
Ope pääsee kesällä käymään hurstin valinnassa, kun palkanmaksu loppuu kevätjuhlapäivään
Opettajana haluaisin sanoa muutaman sanan (tämä on toki oma mielipiteeni). Saan joka kevät ihan hirveän määrän kylpylälomia ja risteilyjä yms. toki opettajana minulla on aikaa reissata koko kesä, mutta toisaalta kyllästyttää nuo samat kuviot vuodesta toiseen.
Suosittelen sitä vanhaa perinteistä konstia eli sujauttakaa kukkakimpun mukaan kuori, jossa lahja on ihan puhtaana rahana. Opettaja voi sen sitten itse käyttää miten ja milloin haluaa. Samalla säästytte lahjakorttien tilailun vaivalta. Opettaja voi sitten yhdistää kaikki lahjarahat ja käydä jossain ihan oikealla lomareissulla.
Toki ei lahjakorttikaan ole huono idea, mutta ihan vinkiksi että Suomi, Viro ja Ruotsi on jo nähty moneen kertaan....