Mitä vastata raskausonnitteluihin, jos ei ole raskaana?
Kysymys otsikossa. Mikä olisi korrekti vastaus? Viimeksi en sanonut onnittelevalle miehen sukulaiselle järkytykseltäni mitään, katsoin vain miestäni silmät pyöreänä ja jatkoin sitten toisesta aiheesta. Olisi mukavaa, jos olisi jotain näpsäkkää mielessä seuraavalla kerralla.
Tähän tulee nyt varmaan laihduta läski -kehotuksia, mutta minusta jokaisella saa olla niin läski maha kuin haluaa, eikä se ole muiden asia sitä pällistellä ja arvioida. Itsellä viimeksi oli menkkaturvotusta ja peplum-mekko. Lisäksi notkoselkäinen ryhti, pari vuotta vanha avioliitto ja "sopiva" lapsentekoikä, mitkä lisännevät spekulointia.
Kommentit (39)
No onhan ne niitä tilanteita, joissa on aika avuton. :P
Sanot, että sulla on määrittelemätön raskausaika. Lapsi voi tulla viiden vuoden sisällä tai ei ehkä ollenkaan. Tai sitten vaan sanot, että sun maha on muuten vaan turvoksissa.
Ai kauheeta, olisi kamala tilanne, jos joku tulisi tuollaista sanomaan. Ollaan yritetty jo kauan kolmatta ja jos joku noin sanoisi, alkaisin itkeä ja sanoisin, ettei ole kyllä tulossa yrityksistä huolimatta.
"Tämä on saatu aikaan siiderillä ja makkaralla. Mies ei ole koskenut minuun pitkällä tikullakaan viimeiseen vuoteen."
Naurahdat ja sanot, että "enpä tiedä, miten lie viime yönä käynyt"!
Katsot kysyjää vatsaan ja kysyt millonkas se sun laskettu aika on ?
Itse sanoin kerran yhdelle vanhemmalle sukulaiselle, että tämä on kuule ihan ehtaa läskiä. Hän vaikutti kovin kiusaantuneelta loppuajan eikä enää tullut juhlan aikana puhumaan minulle. En tiedä kumpaa harmitti enemmän, minua, joka olin lihonut vuodessa melkein 10 kiloa ja ajatellut, etten niin kamalassa kunnossa ole, vai vanhaa tätiä, joka olisi selvästi halunnut vajota maan alle katumaan möläytystään :D
Onnea SINULLE!!, ja taputat onnittelijan mahaa?
Sitku vastaa että en oo raskaana niin voit sanoa samaa.
Olen sanonut, että ei ei, en minä ole raskaana, tämä on se sellainen kaljamaha, ylpeästi hymyillen :D Ja oikeasti sellainen se olikin. Olut turvottaa mulla vatsaa ihan todella paljon, vaikka muuten mitenkään vatsakas en ole olekaan. Hoikassa varressa vaan näkyy turvotus heti. Nämä siis juhlissa, joissa olen olutta juonut mutten juuri sillä hetkellä. Toivottavasti kukaan ei ole saanut kauhuntunteita katsellessaan minua sen oluttölkin kanssa, epäillen raskaaksi... :D
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut, että ei ei, en minä ole raskaana, tämä on se sellainen kaljamaha, ylpeästi hymyillen :D Ja oikeasti sellainen se olikin. Olut turvottaa mulla vatsaa ihan todella paljon, vaikka muuten mitenkään vatsakas en ole olekaan. Hoikassa varressa vaan näkyy turvotus heti. Nämä siis juhlissa, joissa olen olutta juonut mutten juuri sillä hetkellä. Toivottavasti kukaan ei ole saanut kauhuntunteita katsellessaan minua sen oluttölkin kanssa, epäillen raskaaksi... :D
Lisään, että minun on ollut helppo olla loukkaantumatta, koska ei ole ollut pysyvää lihomista. Jos olisin lihonut ja olisin muutenkin epävarma ulkomuodostani, niin tuntuisi varmasti pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta, olisi kamala tilanne, jos joku tulisi tuollaista sanomaan. Ollaan yritetty jo kauan kolmatta ja jos joku noin sanoisi, alkaisin itkeä ja sanoisin, ettei ole kyllä tulossa yrityksistä huolimatta.
Me jätettiin pari vuotta sitten ehkäisy pois, ja siksi minulla taisikin mennä niin pasmat sekaisin. Ei tosin olla hirveän aktiivisesti yritetty, vaan oltu "tulee kun on tullakseen" -meiningillä, sinun tilanteesi olisi vielä kurjempi. :( - ap
Kyllä se on nolompaa sille onnittelijalle, kun sanot heti vaan, että "no kiitos vaan, mutta en kyllä ole raskaana". Mua luultiin ulkomailla raskaana olevaksi, vaikka olen hoikahko (bmi n.20). Suutuin. En mitään raivonnut, mutta loukkaannuin ja annoin myös vastapuolen sen tietää. Vähän yllätyin itsekin reaktiostani. Kun en omasta mielestäni mitenkään näyttänyt siltä, että voisin olla raskaana. Kai mulla oli siinä kohtaa joku huono asento.
Tutulle sanoo, ette ole raskaana. Vieraalle kittää.
Totean yleensä vaan että "kiitos, mutta se on läskiä", ja jatkan keskustelua muista aiheista niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tämä yleensä saa raskaudesta kyselijät ja onnittelijat hämilleen, ja toivon mukaan miettimään omaa käytöstään.
Sanot vaan suoraan, että ei, en ole raskaana.
Tuskin se sanoja nyt oikeasti tarkoitti sinulle ilkeillä tai vihjailla kiloista mitään. Siksi takaisin kettuilu on aika lapsellista.
Minua onniteltiin nelikymppiseksi saakka melko usein. Olen nyt viisikymppinen. Mittani olivat ja ovat 168/60, eli en kovin lihavana itseäni pidä, mutta vatsani on hieman pömppö.
Kun joku onnitteli, sanoin ihan neutraalisti, etten ole raskaana. Sitten onnittelija yleensä meni vaikeaksi ja alkoi sönköttää jotain, että "se varmaan johtuu sun mekosta" tms.
Sanoin neutraalisti, ettei haittaa. Sitten jatkoin toisesta aiheesta. Ajattelin, etten näytä närkästymistäni mutta en ala sanojaa "lohduttelemaan" mokastaan. Valitsin neutraalin linja. Kyllähän ne yleensä aika noloja sitten olivat.
"En tiedä, mitä olet kuullut, mutta en ole raskaana." --> Jämäkkä vastaus, joka kuitenkin antaa molemmille takaportin pois kiusallisesta tilanteesta, koska virheen voi laittaa huhun piikkiin eikä kasvaneen vatsanseudun...
No mä olen tällaisessa tilanteessa sanonut niinkin Jännästi kuin että En ole raskaana. Onnittelija siinä sitte katsoo hetken monttu auki ja sanoo voi että anteeksi. Siihen tokaisin, että ei se haittaa. Sen voi hoitaa näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan suoraan, että ei, en ole raskaana.
Tuskin se sanoja nyt oikeasti tarkoitti sinulle ilkeillä tai vihjailla kiloista mitään. Siksi takaisin kettuilu on aika lapsellista.
Kyllä tuollainen kommentointi/kysely on niin asiatonta että sen voi laskea silkaksi vittuiluksi.
Puhkeat itkuun ja alat nyyhkyttää, ettet voi saada lapsia.