Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanilapsille vaaditaan omat ruoat päiväkoteihin

Vierailija
09.05.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001175052.html

Toivottavasti ei suostuta, kalliimpaa ruokaa kuin normi ja tietenkin veronmaksajien rahoilla. Tuokoon omat eväät.
Ja lapset eivät ole vegaaneja, tuo on vanhempiensa pakottamaa käytöstä.

Kommentit (227)

Vierailija
1/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka Niko-Petterin oikeus on saada viikossa viisikiloa nitraattimakkaraa ja karrageenikermaa, kuolevatpahan nuorena niin ei tarvitse huolehtia heistä vanhana ja laittaa vanhainkotiin kitumaan

Vierailija
2/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Tottakai niidenkin pitää saada ruoka siinä missä muidenkin, maksetaanhan sekasyöjien ruokakin verorahoista, vai onko sille joku toinen budjetti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio on eri asia kuin sairaudesta johtuvat erilliset ruokavaliot, joten mielestäni ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. JOS asia on niin tärkeä vanhemmille (päiväkoti-ikäinen lapsi ei ole kypsä päättämään asiasta eikä sitä täysin ymmärrä), maksavat itse ruoan tai laittavat lapselle eväät. Koska omat eväät pitää olla monessa yksityisessä päiväkodissa, se ei voi olla vanhemmille ylivoimainen asia järjestää.

4/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa olla siinä, että niitä omia eväitä ei ole saanut tuoda Suomessa päiväkoteihin. Ei edes omia maitoja. En minäkään antaisi lasteni syödä sitä "ruokaa", jota päiväkodeissa lapsille tarjotaan. 

Vierailija
5/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio on eri asia kuin sairaudesta johtuvat erilliset ruokavaliot, joten mielestäni ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. JOS asia on niin tärkeä vanhemmille (päiväkoti-ikäinen lapsi ei ole kypsä päättämään asiasta eikä sitä täysin ymmärrä), maksavat itse ruoan tai laittavat lapselle eväät. Koska omat eväät pitää olla monessa yksityisessä päiväkodissa, se ei voi olla vanhemmille ylivoimainen asia järjestää.

Entäs uskonnon takia erityisruokavalio? Kasvisruokaahan on tarjolla mm. näille lapsille jo useamman kerran viikossa. 

Vierailija
6/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Minusta on hyvä että edes yhdessä paikkaa lapsi joutuu maistamaan ja syömään myös lihaa. Aika kituseksi jää muuten makupaletti.

Vierailija
7/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Tottakai niidenkin pitää saada ruoka siinä missä muidenkin, maksetaanhan sekasyöjien ruokakin verorahoista, vai onko sille joku toinen budjetti? 

Ei muillekaan makseta "koska mä haluun!!!" -ruokavalion aiheuttamia ylimääräisiä kuluja, joten miksi vegaani on eri asemassa? Vegaanius on valinta ja vielä vanhempien Eikä sen päivähoidossa olevan lapsen valinta.

Vierailija
8/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata. Minusta on hyvä että edes yhdessä paikkaa lapsi joutuu maistamaan ja syömään myös lihaa. Aika kituseksi jää muuten makupaletti.

Mä puolestaan kannatan kaikille kasvisruokaa päiväkotiin, niin ompahan edes yksi paikka, jossa lapsi joutuu maistamaan ja syömään myös kasviksia. Aika kituiseksi jää muuten makupaletti. 

Vierailija
9/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni per lapsi. Ei tunnu tietenkään missään. Nythän on oikea aika vihervasemmiston ottaa lisää velkarahaa.

10/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ensin vaikka edes kokeilla sitä vegaaniruokaa ennen tuomitsemista? Seitan, falafel, maustettu tofu, mustista pavuista tehty burgerpihvi..?

Vierailija
11/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi näkee heti punaista, kun puhutaan kasvisruuasta. Ei se lapsi rikki mene vaikka söis joka päivä päiväkodissa kasvisruokaa. Niitä nakkeja ja lihapullia voi puputtaa sitten hyvillä mielin kotona.

12/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muillekaan makseta "koska mä haluun!!!" -ruokavalion aiheuttamia ylimääräisiä kuluja, joten miksi vegaani on eri asemassa? Vegaanius on valinta ja vielä vanhempien Eikä sen päivähoidossa olevan lapsen valinta.

Onko kivampi sitten maksella niitä syöpäsairaiden kuluja myöhemmin? Käsitykseni mukaan vegaanilapset joutuvat jo neuvolassa silmätikuiksi ja ravintoterapeutin luokse istumaan ja juttelemaan mukavia, kun terapeutti huomaa käynnin täysin turhaksi...

Vierailija
13/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni äiti on perhepäivähoitaja. Joka syksy alkaa sama viikuna, sitä tätä ja tota.

Äiti vastaa kunnan nettisivuila näkee ruokalistan, jos ei kelpaa, omat pöperöt mukaan ja saatte myös tulla itse valvomaan, hän ei ala katsomaan sitä suun vääntöä kun muut saa tavallista kotiruokaa ja toiset pitää syödä jotain kasvispöperöä. Sama ongelma on näiden vanhempien kanssam kun eivät tunne sanoja tuonti ja noutoaika,

Vierailija
14/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä puolestaan kannatan kaikille kasvisruokaa päiväkotiin, niin ompahan edes yksi paikka, jossa lapsi joutuu maistamaan ja syömään myös kasviksia. Aika kituiseksi jää muuten makupaletti. 

Joopajoo. Päiväkodeissa syödään nyt vain nakkeja ja jauhelihaa. Muut kuin vegaanit eivät koskaan syö kasviksia? Vittu mitä idiootti-perusteluita.

Vierailija
15/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan? Taas joku minä minä-äiti vaatimassa koska minä minä -äiti on vege (kunnes silmä välttää). Kaikkea ei saa mitä haluaa.

Vierailija
16/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kummastuttaa et miten se päiväkodin vegaaniruoka on niin paljon kalliimpaa? Vai onkohan kyse taas tyhmyydestä jossa ostetaan kalliita korviketuotteita vaikka voisi päästä yhtä halvalla jos tekisi jotain työtä sen eteen että mistä saisi korvaavat ravintoarvot luontaisesti. Kaiken lisäksi tietäen koulujen ja päiväkotien vegaaniruuan laadun (pakastevihanneskeittoa, kuiva lisuke ja lisää pakastevihanneksia jne näitä riittää) niin tollasta en ihan usko

Vierailija
17/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo. Päiväkodeissa syödään nyt vain nakkeja ja jauhelihaa. Muut kuin vegaanit eivät koskaan syö kasviksia? Vittu mitä idiootti-perusteluita.

Ihan yhtä idiootti-perustelu tuokin, että vegeperheiden lasten tulisi syödä edes päiväkodissa lihaa, kun makupaletti jää kituseksi. Veikkaan, että kasvissyöjä perheissä syödään jopa sitä proteiinia monipuolisemmin kuin sekasyöjäperheissä, jossa sika-nautajauheliha ja kanasuikaleet on varmasti yleisin proteiinin lähde ruuassa. Eihän tässä ole varsinaisesti kyse niistä kasviksista. 

Vierailija
18/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi näkee heti punaista, kun puhutaan kasvisruuasta. Ei se lapsi rikki mene vaikka söis joka päivä päiväkodissa kasvisruokaa. Niitä nakkeja ja lihapullia voi puputtaa sitten hyvillä mielin kotona.

Ei se lapsi rikki mene vaikka söis joka päivä päiväkodissa liharuokaa. Niitä porkkanoita ja salaatinlehtiä voi puputtaa sitten hyvillä mielin kotona

Vierailija
19/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia eväitä ei saa tuoda (julkisiin) päiväkoteihin, niistähän ne norot ja muut kivat mahatautivirukset leviää helpolla!

Turvallisuuskysymys. Lisäksi vegaanin keho ei nyt vaan kestä lihaa erilaisen bakteerikannan takia yhtäkkisesti. Useimmille tulee sama ilmiö äkillisestä siirtymisestä vegaaniruokaan.

Lisäksi perheille on taattava tasa-arvoiset lähtökohdat, riippumatta mm. vakaumuksesta. Ketään ei saa syrjiä henkilöön liittyvän tai siihen rinnastettavan seikan perusteella.

Nykyisillä ravitsemussuosituksissa liha ei ole tarpeellinen.

Vierailija
20/227 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio käy lähes kaikille. Myös mm. niille jotka uskonnon takia ovat syömättä vaikkapa lihaa. Se käy myös monille allergioista kärsiville (maito, kananmuna). Sinänsä kätevämpi ruokavalio, kun ajatellaan koko ajan lisääntyviä ruokarajoitteita.

Hinta ihmetyttää, koska usein vegaaninen ruoka tulee jopa halvemmaksi kuin sekaruoka. Tai sitten olen tehnyt kallista sekaruokaa.

Ja osa suomalaisista syö aivan liikaa lihaa, kasvisruoka kerran päivässä tekisi ihan hyvää.

Enkä ymmärrä miksi vegeruoka saa täällä aina porukan hermostumaan :D