Kannattaako ammatti/työpaikka valita ensisijaisesti kiinnostuksen vai sen, että mihin olisi helpoin työllistyä, perusteella?
Kommentit (24)
Mä sanoisin et kannattaa punnita sitä mihin omat rahkeet riittää. Jos on pitkät pinnat ja oikeasti jonkinlaisa työssä vaadittavia ominaisuuksia tai ei ainakaan selviä puutteita (esim verikammoisen ei kannata harkitakkaan kirurgin uraa) ja on oikeesti valmis tekemään kaikkensa menestymisensä eteen ja lähtemään vaikka ulkomaille töiden perässä niin siinä tapauksessa voi tehdä sitä mitä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet todella hyvä, niin töitä löytyy ihan miltä alata vaan. Mutta tämä vaatii sitten lahjakkuutta, tosi paljon harjoittelua ja oikeanlaista asennetta, että osaa myydä osaamistaan. Normi-ihmisen kannattaa valita ala, joka sopii omiin taipumuksiin ja jolla on mahdollista työllistyä.
Keskivertokin pärjää hyvin jos se työ menee kaiken edelle.
Käytännössä se tarkoittaa uhrauksia perheen suhteen. Puolison on myös oltava valmis muuttamaan toiselle puolelle maailmaa, kieltäytymisille ei ole tilaa. Joskus ne maat voivat olla ns. huonojakin maita. Lapset jää auttamatta vähemmälle huomiolla, suurperhe ei ole mahdollinen. Äityislomia se 3kk, pitempään ei ole mahdollista olla vaikka olisikin siihen oikeutettu. Lasten täytyy heti pienestä pitäen oppia englanti ja käydä kansainvälisiä kouluja. Jatkuvaa muuttamista maasta toiseen.
Käytännössä siis joko perhe tai ura.
Ensisijaisesti kykyjen ja työllistymismahdollisuuksien perusteella. Voihan sitä kaikkein kiinnostavinta asiaa tehdä harrastuspohjaisestikin.
Minä valitsin hömppäalan, jolta ei pitänyt saada töitä. Olen parhaimmillaninin keskiverto, mutta hyvin kiinnostunut alasta. Voisi sanoa että elämäni pyörii työn ympärillä, se on elämäntapa. Ja aina on ollut töitä, niin Suomessa kuin maailmallakin.
Ehdottomasti oman intohimon mukaan. Kyllä mä voisin siivotakin, mutta musta olisi kauhea mennä aamulla töihin ja laskea koko päivän tunteja siihen että pääsen pois. Nyt mulla ei varsinaisesti ole työaikaa, vaan hommia jotka pitää tehdä ja käytän sen ajan mitä se vaatii. Työpäivät n. 8-14h, toisaalta jos työ ei jonain päivänä luonnistu niin sitten teen jotain muuta.