Keliaakikot tai aiheesta tietävät, kertokaa mielipiteenne tilanteestani!
Suvussani on todella paljon keliakiaa, myös molemmilla vanhemmillani, mutta minulla ja sisaruksillani ei ole. Meiltä kaikilta tutkittiin verikokeella asiaa jo vuosia sitten. Minulla sen sijaan on IBS eli ärtyvä suoli, ollut teinistä saakka. Näin on aikoinaan todettu, koska laktoosi-intoleranssia, keliakiaa tai muita ei ole verikokeilla löytynyt. Itsekin kun luen IBS:n oireluetteloa, niin on kuin joku olisi kirjoittanut minun elämästä. En siis epäile tuota yhtään.
Nyt työpaikkalääkäri oli sitä mieltä että minulla kuitenkin todennäköisesti olisi keliakia. Verikokeet otettiin, taaskin negatiiviset. Ei keliakiaa. Mutta hän laittoi kuitenkin tähystykseen lähetteen.
Mitäs sanotte, onko olemassa mitään mahdollisuutta että keliakia löytyisi? En haluaisi turhaan mennä toimenpiteeseen, sillä verikokeet eivät osoita keliakiaa kohdallani, ja oireeni sopivat 100% ärtyvän suolen oireisiin.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä mitään merkitystä? Ei keliakiasta enää saa edes kela-korvausta. Verikokeessa ei tietenkään näy mitään jos et ole syönyt gluteenia, sama homma koepalan kanssa. Syö siten kuin sinun mahalle sopii, kunhan itse voit hyvin. Ei sillä diagnoosilla ole merkitystä.
Onhan se hyvä saada varmuus siitä, onko gluteeni ehdottomasti kielletty. Ärtyvän suolen kanssa ei ehkä tule täysin vältettyä viljoja ja kontaminaatiota. Keliakian kanssa on ehdoton nollatoleranssi.
Ärtyvän suolen kanssa ainakin henk koht joudun välttelemään huomattavasti tarkemmin viljoja ja kontaminaatiota. Eiköhän ap omassa voinnissaan tunne ja tiedä miten haluaa asiansa hoitaa, kunhan ei jätä hoitamatta.
Miksi alapeukut? Moniko keliaakikko joutuu lukemaan esim. ihovoiteidensa, shampoonsa, meikkiensä ym. sisällöt vehnäproteiinin varalta? Sehän on gluteenitonta, mutta allergiselle ihmiselle ja ärtyvän suolen oireiselle voi aiheuttaa yhtä voimakkaan reaktion kuin vehnäproteiini syötynä. Itselle ainakin siinä räjähdyksessä on motivaatiota ylläpitää itselle sopivaa dieettiä aivan täysin, ei tämän kanssa eläminen mitään kivaa keliakialeikkiä ole.
Vehnäproteiini = gluteeni. Ei ole gluteenitonta. Joudun lukemaan kaiken kosmetiikan tuotesisällöt, ettei gluteenia vahingossakaan joudun suuhuni, esim. huuli- tai kasvovoiteesta tai shampoon mukana huuhteluvedessä. Moni keliaakikko ei toimi näin joko laiskuuttan tai tietämättömyyttään, vaikka näin oikeasti on pakko toimia. T.keliaakikko
Vehnäproteiini on aivan eri asia kuin vehnägluteeni. Monet gluteenittomatkin jauhot sisältävät vehnäproteiinia. Että semmoinen keliaakikko siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä mitään merkitystä? Ei keliakiasta enää saa edes kela-korvausta. Verikokeessa ei tietenkään näy mitään jos et ole syönyt gluteenia, sama homma koepalan kanssa. Syö siten kuin sinun mahalle sopii, kunhan itse voit hyvin. Ei sillä diagnoosilla ole merkitystä.
Onhan se hyvä saada varmuus siitä, onko gluteeni ehdottomasti kielletty. Ärtyvän suolen kanssa ei ehkä tule täysin vältettyä viljoja ja kontaminaatiota. Keliakian kanssa on ehdoton nollatoleranssi.
Ärtyvän suolen kanssa ainakin henk koht joudun välttelemään huomattavasti tarkemmin viljoja ja kontaminaatiota. Eiköhän ap omassa voinnissaan tunne ja tiedä miten haluaa asiansa hoitaa, kunhan ei jätä hoitamatta.
Miksi alapeukut? Moniko keliaakikko joutuu lukemaan esim. ihovoiteidensa, shampoonsa, meikkiensä ym. sisällöt vehnäproteiinin varalta? Sehän on gluteenitonta, mutta allergiselle ihmiselle ja ärtyvän suolen oireiselle voi aiheuttaa yhtä voimakkaan reaktion kuin vehnäproteiini syötynä. Itselle ainakin siinä räjähdyksessä on motivaatiota ylläpitää itselle sopivaa dieettiä aivan täysin, ei tämän kanssa eläminen mitään kivaa keliakialeikkiä ole.
Vehnäproteiini = gluteeni. Ei ole gluteenitonta. Joudun lukemaan kaiken kosmetiikan tuotesisällöt, ettei gluteenia vahingossakaan joudun suuhuni, esim. huuli- tai kasvovoiteesta tai shampoon mukana huuhteluvedessä. Moni keliaakikko ei toimi näin joko laiskuuttan tai tietämättömyyttään, vaikka näin oikeasti on pakko toimia. T.keliaakikko
Vehnäproteiini on aivan eri asia kuin vehnägluteeni. Monet gluteenittomatkin jauhot sisältävät vehnäproteiinia. Että semmoinen keliaakikko siellä.
Esim. http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-gluteeniton-jauhoseos-1kg/
Verikokeet antavat osviittaa, tähystys paljastaa. Mene nyt hyvä ihminen siihen tähystykseen jos sellaista tarjotaan.
vierailija kirjoitti:
vierailija kirjoitti:
Esim. http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-gluteeniton-jauhoseos-1kg/
Gluteeni on proteiini https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gluteeni
Tuo vehnätärkkelys jota joissain gluteenittomissa jauhoseoksissa käytetään on puhdistettua, eli siitä on keinotekoisesti poistettu gluteeni. Moni keliaakikko saa kyllä siitäkin oireita, esim itse en voi syödä mitään mikä ei ole luontaisesti gluteenitonta. Ja se syöpäriski ja muut kivat liitännäissairaudet ei kyllä ole mitään keliakialeikkiä.
Meinaat ettei usean päivän verisestä ripuloimisesta mitään pidempiaikaisia seurauksia tule jos sitä tapahtuu säännöllisesti koska "saatoin ottaa samasta rasiasta margariinia"?