Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliaakikot tai aiheesta tietävät, kertokaa mielipiteenne tilanteestani!

Vierailija
07.05.2016 |

Suvussani on todella paljon keliakiaa, myös molemmilla vanhemmillani, mutta minulla ja sisaruksillani ei ole. Meiltä kaikilta tutkittiin verikokeella asiaa jo vuosia sitten. Minulla sen sijaan on IBS eli ärtyvä suoli, ollut teinistä saakka. Näin on aikoinaan todettu, koska laktoosi-intoleranssia, keliakiaa tai muita ei ole verikokeilla löytynyt. Itsekin kun luen IBS:n oireluetteloa, niin on kuin joku olisi kirjoittanut minun elämästä. En siis epäile tuota yhtään.

Nyt työpaikkalääkäri oli sitä mieltä että minulla kuitenkin todennäköisesti olisi keliakia. Verikokeet otettiin, taaskin negatiiviset. Ei keliakiaa. Mutta hän laittoi kuitenkin tähystykseen lähetteen.

Mitäs sanotte, onko olemassa mitään mahdollisuutta että keliakia löytyisi? En haluaisi turhaan mennä toimenpiteeseen, sillä verikokeet eivät osoita keliakiaa kohdallani, ja oireeni sopivat 100% ärtyvän suolen oireisiin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tutkimukseen, on se mahdollista vaikka epätodennäköistä

Vierailija
2/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä mitään merkitystä? Ei keliakiasta enää saa edes kela-korvausta. Verikokeessa ei tietenkään näy mitään jos et ole syönyt gluteenia, sama homma koepalan kanssa. Syö siten kuin sinun mahalle sopii, kunhan itse voit hyvin. Ei sillä diagnoosilla ole merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Keliakia ei näy aina veritesteissä. Tähystyksessä otetaan suolesta pieniä koepaloja, biopsioita,  joista keliakia näkyy, jos on.

Vierailija
4/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko olla vehnättömällä ruokavaliolla vähän aikaa, ja jos oireet helpottaa (jos sinulla on sellaisia), niin sehän jo kertoisi, että on keliakia, tai ainakin että vehnä ei sovi.

Vierailija
5/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, kaikilla ei näy verikokeissa. Mene ihmeessä, hoitamattomana keliaakikolla on jopa 10-kertainen suolistosyöpäriski. Riski on myös mm. lymfoomaan.

Vierailija
6/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä mitään merkitystä? Ei keliakiasta enää saa edes kela-korvausta. Verikokeessa ei tietenkään näy mitään jos et ole syönyt gluteenia, sama homma koepalan kanssa. Syö siten kuin sinun mahalle sopii, kunhan itse voit hyvin. Ei sillä diagnoosilla ole merkitystä.

Onhan se hyvä saada varmuus siitä, onko gluteeni ehdottomasti kielletty. Ärtyvän suolen kanssa ei ehkä tule täysin vältettyä viljoja ja kontaminaatiota. Keliakian kanssa on ehdoton nollatoleranssi.

Vierailija
7/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vältellyt gluteenia kun ei ole tuntunut olevan syytä. Uskon vahvasti itselläni olevan IBS, sillä keliakian oireisiin omat oireeni sopisivat vain osittain, mutta IBS:n oireisiin täysin. Mutta jos haluavat tutkia niin tutkikoon, turhalta vaan tuntuu. Verikokeen osoittama negatiivinen tulos ja oireiden osittainen sopimattomuus ovat varmaan hyviä merkkejä siitä ettei keliakiaa ole.

ap

Vierailija
8/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika todennäköistä, että sulla on keliakia. Ymmärrän kyllä että et tahtoisi. En minäkään

Vierailija
9/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jeesus taas... no kyllä sillä keliakiadiagnoosilla on vähän väliä. Kun keliakia ei ole tauti jossa vain tulee gluteenista huono olo ja sen syömistä pitäisi siksi välttää kunnes olo on jees, vaan sitä täytyy vältellä oireettakin siksi koska sitä syömällä aiheuttaa itselleen syövän.

Vierailija
10/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on mahdollista -harmillista kyllä- että sinulla(kin) on keliakia. - Älä nyt kuitenkaan ala millekään "tavallisuudesta poikkeavalle" ruokavaliolle, ennen kuin tähystys on tehty. - Niin ja vielä luonto tai kohtalo, tai mikä lie on niin julma, että vaikka sinulla nyt (nuorempana) todettaisiin, että ei ole keliakiaa, niin keliakia saattaa puhjeta myöhemmin. (Minun tätini esimerkiksi sai keliakian 50-vuotis lahjaksi).  

Vierailija
11/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä saada varmuus siitä, onko gluteeni ehdottomasti kielletty. Ärtyvän suolen kanssa ei ehkä tule täysin vältettyä viljoja ja kontaminaatiota. Keliakian kanssa on ehdoton nollatoleranssi.

Ärtyvän suolen kanssa ainakin henk koht joudun välttelemään huomattavasti tarkemmin viljoja ja kontaminaatiota. Eiköhän ap omassa voinnissaan tunne ja tiedä miten haluaa asiansa hoitaa, kunhan ei jätä hoitamatta.

Vierailija
12/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ei kannata alkaa ruokavaliota kokeilemaan, koska keliakia vaatii EHDOTTOMAN gluteenittoman ruokavalion. Jos epäilee keliakiaa, ja alkaa itse syödä vähän sinne päin, oireet voivat poistua, mutta jos et noudata absoluuttisen puhdasta ruokavaliota on keliakiasi yhä hoitamaton ja sairausriskit korkealla. Tässä vaiheessa diagnosointi menee vaikeaksi, koska vasta-aineet ovat voineet laskea sen verran, ettei varmaa diagnoosia voida enää tehdä, ellet siirry takaisin normaaliruokavaliolle. Harvalla on myöskään motivaatiota noudattaa satavarmaa erityisruokavaliota loppuelämänsä ajan ilman varmaa diagnoosia. Tämän takia aina varoitellaan, ettei saa itse aloittaa gluteenitonta ruokavaliota. Ei kannata leikkiä terveydellä. T. keliaakikko

Vierailija
13/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se sitten on mahdollista... harmi, että tähystykseen ei taida päästä ihan nopeasti, varoiteltiin että menee ehkä syksyn puolelle. Minä kyllä luotan aika vahvasti siihen verikokeeseen, koska olen ymmärtänyt että hyvin pienellä osalla keliaakikoista verikoe ei asiaa paljasta. Suvussa on kaikilla verikoe kertonut totuuden aivan selvästi.

ap

Vierailija
14/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

On olemassa mahdollisuus, että keliakia löytyy vaikka verikokeet ovat negatiiviset. Keliakiaa testaavat verikokeet mittaavat vasta-aineita verestä (joko endomysium tai transglutaminaasivasta-aineita) ja se/ne ovat "lähes aina" positiiviset jos on keliakia. Vääriä negatiivisia tuloksia kuitenkin esiintyy (en tarkkaan tiedä kuinka paljon, kuitenkin vähäinen määrä ehkä muutamia prosentteja). Asiaan liittyen varmaankin on mitattu kokonais IgA -verestä, joka vielä entisestään pienentää väärän negatiivisen mahdollisuutta. Mutta edelleenkään verikoe ei ole 100% varma.

Tilanteesi on aika harvinainen. Koska sinulle on kuitenkin tarjottu mahdollisuutta mahalaukun ja pohjukaissuolen tähystykseen, itse ainakin suosittelisin, että käyt siellä. Tutkimus on lähinnä epämukava, ei tavattoman kivulias eikä normaalisti kestä kuin joitakin kymmeniä minuutteja. Nielu puudutetaan suihkeella ja rentouttavaa lääkettä saa jos pyytää. Keliakian diagnostiikassa ainoa 100% varma testi on pohjukaissuolen koepalasta mikroskooppitutkimuksessa nähtävä "villusatrofia", ja koepalan voi ottaa ainoastaan tähystyksessä.

Tuon tutkimuksen jälkeen ainakin saisit täyden varmuuden siitä, että et tarvitse gluteenitonta ruokavaliota ja vaivasti ovat ainoastaan toiminnallisia, ei sairaudesta johtuvia.

yt. yleislääkäri, ei mikään keliakia-asiantuntija

Vierailija
15/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta et tiedä onko piileviä kemiallista jäänyt paljastumatta. 30 v vielä porskuttaa ja 50-60 v piilevät keliaakikon kuolee syöpään

Vierailija
16/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut muita oireita kuin kalpeutta ja kovaa väsymystä. Ei ollut lainkaan suolisto-oireita. Ei ollut koskaan vatsa sekaisin, turvonnut tai mitään. Olo oli muuten "normaali". Verikoe ei näyttänyt keliakiaa, mutta sehän se lopulta kuitenkin löytyi. Monella muullakin suvussani on mennyt näin. En minäkään uskonut diagnoosin todennäköisyyteen ennen kuin sen sain. Eihän sitä kukaan haluaisi saada, mutta onneksi se on hoidettavissa oikealla ruokavaliolla.

Vierailija
17/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärtyvän suolen kanssa ainakin henk koht joudun välttelemään huomattavasti tarkemmin viljoja ja kontaminaatiota. Eiköhän ap omassa voinnissaan tunne ja tiedä miten haluaa asiansa hoitaa, kunhan ei jätä hoitamatta.

Miksi alapeukut? Moniko keliaakikko joutuu lukemaan esim. ihovoiteidensa, shampoonsa, meikkiensä ym. sisällöt vehnäproteiinin varalta? Sehän on gluteenitonta, mutta allergiselle ihmiselle ja ärtyvän suolen oireiselle voi aiheuttaa yhtä voimakkaan reaktion kuin vehnäproteiini syötynä. Itselle ainakin siinä räjähdyksessä on motivaatiota ylläpitää itselle sopivaa dieettiä aivan täysin, ei tämän kanssa eläminen mitään kivaa keliakialeikkiä ole.

Vierailija
18/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lääkäri hoitaa sua mielestäni hyvin ja huolellisesti. Hän todella haluaa tautiperimäsi takia tarkistuttaa, ettei sinulla ole keliakiaa. Joten mene hyvä ihminen niihin testeihin, sittenhän asia selviää.

Olisi typerää leikkiä noin vakavalla asialla.

Vierailija
19/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Moniko keliaakikko joutuu lukemaan esim. ihovoiteidensa, shampoonsa, meikkiensä ym. sisällöt vehnäproteiinin varalta? Sehän on gluteenitonta, mutta allergiselle ihmiselle ja ärtyvän suolen oireiselle voi aiheuttaa yhtä voimakkaan reaktion kuin vehnäproteiini syötynä. Itselle ainakin siinä räjähdyksessä on motivaatiota ylläpitää itselle sopivaa dieettiä aivan täysin, ei tämän kanssa eläminen mitään kivaa keliakialeikkiä ole.

Keliaakikolle alistumisesta seuraa pidemmän päälle syöpä, ei vaan kipeä olo.

Vierailija
20/25 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäproteiini = gluteeni. Ei ole gluteenitonta. Joudun lukemaan kaiken kosmetiikan tuotesisällöt, ettei gluteenia vahingossakaan joudun suuhuni, esim. huuli- tai kasvovoiteesta tai shampoon mukana huuhteluvedessä. Moni keliaakikko ei toimi näin joko laiskuuttan tai tietämättömyyttään, vaikka näin oikeasti on pakko toimia. T.keliaakikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi