Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö millä tavoin lihasi, kananmunasi, maitosi - ja myöskin nahkavaatteesi oikein valmistetaan?

mölli
06.05.2016 |

Suosittelen katsomaan vuonna 2005 valmistuneen dokumentin YouTubesta nimeltä "Earthlings".

Siinä näytetään ja kerrotaan, miten se liha, maito ja kananmunat - jota ihmiset marketin hyllyiltä ostavat todellisuudessa valmistetaan. Sama pätee nahkavaatteisiin, esim. kenkiin ja takkeihin. Noita eläimiä pidetään kammottavissa oloissa, kidutetaan, ja poikaset riistetään emoiltaan heti synnyttäessä. Ei noilla eläimillä noissa tehotuontatehtaissa mitään oikeuksia ja arvoa ole.

Itse en vegaanina ymmärrä ihmisiä - jotka väittävät olevansa "eläinrakkaita", mutta silti tukevat omilla henk. koht. valinnoillaan tuota kaikkea julmaa ja epäinhimillistä touhua.

Jos haluaa olla perillä, että mitä tuolla oikeasti tapahtuu (piilotetuilla kameroillahan ne noita kuvaavat - ei sinne pääse julkisesti kuvaamaan - ja näyttämään sitä todellisuutta) niin katsokaa tuo dokumentti, tai ainakin niin pitkälle kun pystytte. Pistää varmana miettimään. Karmeaa ja surullista katsottavaa, mutta totta. Minä en tuota teollisuutta enää omilla valinnoillani tue. Muutenkin kasvisruokavalio on sen terveellisyyden (ei pelkästään eettisyyden) kannalta lihan sijasta parempi vaihtoehto - ja nykyään kun löytyy niin paljon kaikkia korvaavia tuotteita, jos niitä haluaa käyttää.

Tuon katsomisen jälkeen varmana herää sellainen moraalinen kysymys, että miksi silität esim. koiraasi tai kissaasi, mutta syöt mm. sikaa, jolla on lähes kaikki samanlaiset ominaisuudet kuin noilla edellä mainituilla eläimillä - ja joka myös hyvän ja rakastavan elämän haluaisi elää. Miettikää tätä. Tämä koko viesti ei ole mikään provo, vaan todella tärkeä aihe - joka pitää kohdata, eikä ummistaa silmiään tuolta kaikelta.

Tässä linkki tuohon dokumenttiin:

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedan mista elainperaiset tuotteet tulevat, siksi en syokaan enaa punaista lihaa ja kanaa ja kananmunia aniharvoin. Olen itse tutustunut lihan tuotantoprosesseihin, koska mielestani en eettisesti voi syoda lihaa, jos en tietaisi koko tarinaa. Joku sanoi etta 'ei voi katsoa videoita, kun niista tulee surullinen olo' - on aika ignoranttia syoda lihaa tuossa tapauksessa!  Mielestani jokaisen lihansyojan pitaisi olla perilla mita tuotteiden syonti oikeasti tarkoittaa, ja mita elaimille oikeasti tehdaan.

Kun nauta viedaan teuraaksi, se ajetaan pieneen metallihakkiin ja elaimen aivoihin ammutaan metallinpatka, joka tappaa sen. Kuollut nauta nostetaan roikkumaan takajalastaan tuotantolinjalle, jossa roikkuu satoja ketjuja rivissa, valmiina viemaan yha seuraavan naudan matkalleen. Naudan kurkku leikataan auki, etta veri valuu ulos, ja ruumis avataan ja paloitellaan sen yha roikkuessa ketjusta. Tuloksena on irtileikattua lihaa ja teurasjatetta.

Teurasjate ja muista syista kuolleet kokonaiset elaimet paatyvat elainten havityslaitoksen  isoon silppuriin, jossa on pyorivia metallisia murskaimia. Elaimet jauhetaan noin viiden sentin silpuksi, ja samaan silppuriin paatyy sairaita lehmia, kuolleita lemmikkihevosia, turvonneita sianraatoja. Ruumiit jauhetaan yhdeksi mossoksi kavioineen, paineen, hantineen, luineen. Tuo mosso poltetaan energiaksi tai siita prosessoidaan liivatetta, lemmikinruokia ja muita teollisia elainjalosteita riippuen olivatko elainten ruumiit turvallisia syoda (nama siis eri silppureihin - syontikelpoiselle ja syontikelvottomalle materiaalille). Hakusanalla 'cow shredder' nakee minkalaisesta laitteesta on kyse. Kuvitelkaa jos ihmistenkin ruumiit havitettaisiin tuollaisella tavalla - en halua tukea teollisuutta jonka mielesta on ok tehda noin elaimille.

Kananmunien tuotantoon tarvitaan naaraspuolisia kanoja. Urospuoliset tiput heitetaan kuoriutumisen jalkeen silppuriin tai tukahdutetaan hiilidioksidilla. Kanaloiden oloista puhumattakaan.

Koko tarina tuntuu aika painajaismaiselta kokonaisuudessaan. Minusta on hyva tietaa koko prosessi vaikka se julmalta kuulostaakin. Haluan olla informoitu ja tehda paatoksen talta kannalta - siksi en syokaan lihaa. Haluan vahentaa elaintuotteiden syontia viela entisestaan, mutta ainakin tiedan etta minun takiani yhtakaan lehmaa ei tarvitse kasvattaa, ampua, roikottaa takajalasta leikattuna auki, tai heittaa painajaismaiseen lihasilppuriin kaikkensa antaneena.

Ihan mielenkiinnosta: hyväksytkö abortin? Jos sinusta kukonpojan hengiltäkaasutus on epäeettistä, niin onko ihmisalkion tappaminen jotenkin enemmän oikein?

Näitä kahta asiaa et nyt voi verrata. Kukonpojat, jotka tapetaan kuoriutumisen jälkeen ovat jo syntyneitä, alkio ei ole. On aivan eri asia tappaa jo syntynyt vauva kuin tehdä abortti vielä syntymättömälle alkiolle.

Miksi se on eri asia? Siksikö, että ihminen ei ole minkään arvoinen, kananmuna on?

Vierailija
42/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen postaaja (mölli) kirjoitti:

Ei me kaikki vegaanit syödä mitään linssejä ja kasviksia pelkästään, niin kuin se yleinen stereotypia on. Itse on enemmäkseen pastaa, riisiä, perunoita, (sen monissa muodoissa) hedelmiä, pähkinöitä, nuudeleita, soijaa - ja juomiseen käytän esim. kaurajuomaa. Kananmunatkin voi korvata nykyään helposti. Oli se liha kuinka "luomua" ja "eettistä" tahansa - niin ei se poista sitä faktaa, että ne eläimet tosiaan erikseen kasvatetaan pelkästään ihmisten syömistarkoituksiin. Metsästäminen ja sen "eettisyys" sitten erikseen. Kurkku niiltä kuitenkin viilletään auki ja annetaan value kuiviin. Yle 1 tai 2 kanavalta tuli joskus joku dokumentti myös - jossa näytettiin suomalaisesta tilasta kuvaa; lehmää roikotettiin jaloistaan katosta ja viillettiin kurkku auki - ja tämän jälkeen annettiin vuotaa kuiviin tämän pyristellessä viimeisillä voimillaan. Kuvottavaa. Älkää puhuko mistään propagandasta, vaikka täällä Suomessa edes "vähän paremmin" nuo asiat olisivatkin - julmaa touhua se on silti. Miettikää noita juttuja seuraavan kerran kun käytte Rekun kanssa lenkillä - että miksi kohtelette toisia eläimiä eri tavoin kuin toisia. Älkääkä vaan sanoko, että te jotka näissä kommenteissa irvailitte tuolle videoilla, että teillä olisi omia lemmikkejä. Tässä vasta siitä tekopyhyydestä on kyse.

Oikeastiko tosissasi väität, että suomalaisella maatilalla lehmiä roikotetaan jaloista ja annetaan vuotaa kuiviin? Vai olisiko voinut olla niin, että sotket keskenään teurastamon ja maatilan?

Toiseksi onko sinusta eettistä viedä Rekku eläinlääkäriin viimeiselle piikille? Miksi et anna koirasi kuolla luonnollisesti kipuihin ja tuskiin vanhuudessa, miksi tapatat sen?

En ole alkuperainen kirjoittaja, mutta kylla ne suomalaisetkin naudat paatyvat paa alaspain roikkumaan ja vuotamaan kuiviin teurastamolla, kun liha nyt vain paatyy lautaselle tuon vaiheen kautta.

Mölli väitti, että tuo tehdään tilalla. Me muut tiedämme, että teurastamossa se tehdään.

Jostain syystä ei ole OK tappaa nautaa, mutta on OK tappaa oma lemmikkikoira, kun siihen kyllästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kananmunat tulee mun takapihalta kanalasta.

Vierailija
44/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just..mietitäänpäs asiaa. Minä annan lehmilleni suojan, hoidon, parhaan mahdollisen paikan lepoon, rehua ja vielä kunnon rehua, ettei sitä maitoa tarvi tyhjästä pukata. En riistä sitä, vaan se saa eläinlääkärin viereensä jos on tarvetta. Jos tahtoo sonnin kanssa hurjastella, senkin minä järjestän. 

Minä voin vakuuttaa, että  lehmäni hoidetaan paremmin kuin moni vanhus tässä maassa. Sillä on oikeus lepoon, oikeanlaiseen ruokaan, ulkoiluun ja  lajitovereihin. Poikiminen ja sairaanhoito hoidetaan viimeisen päälle. Kun sitten koittaa aika lopun, se tulee armeliaasti kerta rykäisyllä eikä hitaasti kituen. 

Tapahtuipa se tilalla tai teurastamolla. 

Voisi kysyäkkin, että eikö ole vähän hurskastelua vaati tuotantoeläimelle tasavertaisia  oikeuksi ihmiseen verrattuna..tai jopa parempia?? Ei nuo lehmät  ole hoidon puutteessa, ei heillä ole jonoja toimenpiteisiin, eikä ruoka lopu edestä. Liikuntaa saavat  jatkuvasti ja huolenpito on taattua. Ongelmiin puututaan heti, eikä sitäkään eläimen tarvitse pyytää luukulta luukulle. 

Ettekö te näe, minkälainen vanhuus teitäkin odottaa?? 

Minä tahtoisin kyllä elää kuten lehmäni ja kohdata loppuni inhimillisesti ja kitumatta.

Hiukan pidän yksinkertaisina näitä "eläintenoikeuksien puolustajia" olette aika hyvin aivopestyjä siihen eläinten kurjuuteen.. Kaikkein surkeimmassa asemassa eläimet ovat siellä betonihelveteissä, missä niiltä viedään lajinomainen käyttäytyminen ja niistä tulee typerien ihmisten egonjatkeita tai lapsen korvikkeita.

Oon käynyt nykyajan robottinavetassa ja kyllähän siellä perusasiat pelaa ihan hyvin. On tosiaan ruokaa, vettä, eläinlääkäripalvelut pelaa, on lajitovereita ja niin puhdasta kuin navetassa voi olla. Lypsylläkin saavat käydä kun itse haluavat. Varmasti paljon paremman oltavat kuin ennenvanhaan, kun olivat kytkettynä koko talven. Mutta ainakaan tuon navetan lehmät eivät päässeet kesällä ulos, eivät koko elämänsä aikana. Emo erotettiin vasikastaan melko nopeasti synnytyksen jälkeen. Emännän mukaan lehmien yleisin ongelma oli jalkasairaudet, koska niiden jalat eivät tahdo kestää suureksi jalostetun ruhon painoa. Millaista tuo hyvä rehu muuten on? Eihän vain geenisoijaa ja -maissia? Miten pitkään teidän lehmät elää? Ennenvanhaanhan lehmät elivät sellaiset 20 v, vaikka siis joutuivat olemaan parressa kiinni. Eläinlääkäriä tarvitsivat aniharvoin, koska olivat niin terveitä.

Toivottavasti lehmienne viimeinen matka ei ole kuin muutaman kymmenen kilometriä ja teurastaja on ammattitaitoinen ja eläimiänne kohdellaan hyvin myös elämän ihan loppumetreillä.

Uskon kyllä, että suurin osa eläintekasvattajista kohtelee eläimiään niin hyvin kuin on mahdollista näissä olosuhteissa ja sillä tiedolla ja taidolla joka heillä on, mutta aina on varaa parantaa. Tässä maassa luomutuotanto on ainoa maatalouden menestymismahdollisuus ja muutenkin ainoa järkevä tapa tuottaa ruokaa. Suomalainen maatalous ei voi koskaan kilpailla hinnalla, laatu on siis ainoa kilpailuvaltti.

Eläimiä ja ihmisiä ei kannata laittaa vastaikkain, minusta molemmilla on oikeus hyvään elämään ja inhimilliseen elämän loppuun.

Koska oikein ymmärretään se, että suomalaisella tilalla ei ole varaa geenisoija tai -maissin käyttöön? Kyllä ne suomalaiset lehmät ovat vähän kuin viljapossuja eli suurin osa ravinnosta tulee oman tilan mailta eikä kaupasta. Suomeen tuodut soijat jalostetaan rehuksi ja myydään pääosin ulkomaille.

En tiedä, miltä ajalta tietosi ovat peräisin, mutta 20-vuotias nautaeläin on aika lailla vanha ja raihnainen ja siksi harvinainen. Näin oli jo siihen aikaan, kun naudat olivat pääosin lannantuottajia ja maito oli sivutuote.

Luomutuotanto ei ole eläimelle yhtään se "inhimillisempää" kuin tavallinen tuotantokaan vaan osittain jopa päinvastoin, koska luomulehmien lääkintä on hyvin rajoitettua ja saattaa siten aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Suomalainen tavallinen tila tuottaa puhtaampaa ruokaa kuin saksalainen luomutila, koska meillä ei ole samanlaista ilmansaastetta (ihmisen, pääosin kaupunkilaisen aiheuttamaa) kuin Keski-Euroopassa.

Teurastamomatkan pituuden määrittää EU, joka ei hyväksy pienteurastamoja ja on tehnyt niiden perustamisesta niin kallista, ettei toiminta kannata millään tavalla. Tavoitteena ovat isot yksiköt, vaikka karjankasvattajat haluaisivat lyhyet teurasmatkat.

Vierailija
45/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valikoin niitä parempia ja vähempi kidutettuja vaihtoehtoja. Esim. luomumunat, vapaan lehmän maito, ennemmin nautaa ja lammasta kuin tehotuotettua broileria ja sikaa. Kannattaa lukea kirja Syötäväksi kasvatetut, antaa paljon realistisemman kuvan suomalaisen tuotannon tilasta ja eläinsuojelullisista haasteista kuin jenkkidokkarit.

Esim. Suomalaisen naudanlihan tuottamiseksi ei tuhota sademetsiä, eikä gmo-rehukaan ole täällä niin kovassa huudossa kuin jenkkilässä. Karjan rehuviljelyyn käytetään maata, joka ei sovellu ihmisravinnon kasvattamiseen. Lisäksi se karjan lanta toimii myös sen kasvisruuan kasvattamisen lannoittamisessa.

En btw jaksa aina ymmärtää, miten kotieläinten sukupuuttoa vaativa eläinoikeusliike, jota mikään eläinten olojen parantaminen ei edes paskaakaan kiinnosta, ja lihansyöjälemmikeistä koitetaan väkisin tehdä vegaaneja, voivat silmää räpäyttämättä väittää olevansa eläinrakkaita. Kyllä se lehmiään hyvin kohteleva tilallinen välittää sen lehmänsä hyvinvoinnista paljon enemmän.

Vierailija
46/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just..mietitäänpäs asiaa. Minä annan lehmilleni suojan, hoidon, parhaan mahdollisen paikan lepoon, rehua ja vielä kunnon rehua, ettei sitä maitoa tarvi tyhjästä pukata. En riistä sitä, vaan se saa eläinlääkärin viereensä jos on tarvetta. Jos tahtoo sonnin kanssa hurjastella, senkin minä järjestän. 

Minä voin vakuuttaa, että  lehmäni hoidetaan paremmin kuin moni vanhus tässä maassa. Sillä on oikeus lepoon, oikeanlaiseen ruokaan, ulkoiluun ja  lajitovereihin. Poikiminen ja sairaanhoito hoidetaan viimeisen päälle. Kun sitten koittaa aika lopun, se tulee armeliaasti kerta rykäisyllä eikä hitaasti kituen. 

Tapahtuipa se tilalla tai teurastamolla. 

Voisi kysyäkkin, että eikö ole vähän hurskastelua vaati tuotantoeläimelle tasavertaisia  oikeuksi ihmiseen verrattuna..tai jopa parempia?? Ei nuo lehmät  ole hoidon puutteessa, ei heillä ole jonoja toimenpiteisiin, eikä ruoka lopu edestä. Liikuntaa saavat  jatkuvasti ja huolenpito on taattua. Ongelmiin puututaan heti, eikä sitäkään eläimen tarvitse pyytää luukulta luukulle. 

Ettekö te näe, minkälainen vanhuus teitäkin odottaa?? 

Minä tahtoisin kyllä elää kuten lehmäni ja kohdata loppuni inhimillisesti ja kitumatta.

Hiukan pidän yksinkertaisina näitä "eläintenoikeuksien puolustajia" olette aika hyvin aivopestyjä siihen eläinten kurjuuteen.. Kaikkein surkeimmassa asemassa eläimet ovat siellä betonihelveteissä, missä niiltä viedään lajinomainen käyttäytyminen ja niistä tulee typerien ihmisten egonjatkeita tai lapsen korvikkeita.

Juu, ei lehmä tyhjästä maitoa pukkaa tai tyhjän takia. Lehmä tuottaa maitoa vasikalleen, jonka sinä riistät siltä pois aivan liian varhain. Hyvinvoivia eläimiä, varmasti.

Vierailija
47/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten jo sanoin, meillä lehmäkin saa hurjastella sonnin kanssa. 

Mutta oletteko miettineet sitä vaihtoehtoa, että suomalainen maatalous tapetaan kokonaan pois?? Sitten tänne roudataan halppiskamaa, minkä eettisiä arvoja ei kannata edes ajatella?? 

Meillä on lehmien keski-ikä likempänä kymmentä kuin kahta, eli todella nykypäiväksi vanhoja lehmiä. 

Tuo entisajan kaksikymmentä vuotta on aika puppu-juttua, valitettavasti. Käytännössähän lehmät lypsivät vain kevään ja kesän. Syksyllä ne menivät umpeen ja poikivat kevään korvalla. Olettehan kuulleet sanonnan: kevät keikkuen tulevi.. entäs mitä se kuvaa?? Se kuvaa sitä hoippuvaa lehmää, mikä puskettiin sieltä navetta-pahasesta laitumelle.Ne olivat niin puutostautisia, että järin tuskin hengissä pysyivät..tätä me sitten ihannoimme tänään...

Eläinlääkäreitä oli niin harvassa, että moni kuoli ennen kuin sitä ehdittiin edes hätiin hakemaan. Eikä se eläinten lääkitseminenkään kovin hyvällä tolalla ollut, jos on tänäänkään. Mutta silloin vielä vähemmän. 

Minusta on hienoa, että nykyajan nuorisolla on näitä ihanteita ja suuria ajatuksia..luontoa ja eläimiä on helppo puolustaa ruoka suussa ja betonia ympärillä.. olen teistä melkein ylpeä..ajattelevia ihmisiä.

Vierailija
48/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valikoin niitä parempia ja vähempi kidutettuja vaihtoehtoja. Esim. luomumunat, vapaan lehmän maito, ennemmin nautaa ja lammasta kuin tehotuotettua broileria ja sikaa. Kannattaa lukea kirja Syötäväksi kasvatetut, antaa paljon realistisemman kuvan suomalaisen tuotannon tilasta ja eläinsuojelullisista haasteista kuin jenkkidokkarit.

Esim. Suomalaisen naudanlihan tuottamiseksi ei tuhota sademetsiä, eikä gmo-rehukaan ole täällä niin kovassa huudossa kuin jenkkilässä. Karjan rehuviljelyyn käytetään maata, joka ei sovellu ihmisravinnon kasvattamiseen. Lisäksi se karjan lanta toimii myös sen kasvisruuan kasvattamisen lannoittamisessa.

En btw jaksa aina ymmärtää, miten kotieläinten sukupuuttoa vaativa eläinoikeusliike, jota mikään eläinten olojen parantaminen ei edes paskaakaan kiinnosta, ja lihansyöjälemmikeistä koitetaan väkisin tehdä vegaaneja, voivat silmää räpäyttämättä väittää olevansa eläinrakkaita. Kyllä se lehmiään hyvin kohteleva tilallinen välittää sen lehmänsä hyvinvoinnista paljon enemmän.

Tuo on ympäristön kannalta huonoin vaihtoehto. Nauta ja lammas ovat päästöiltään suurimmat liharuoat, niistä tulee jopa kuusinkertainen määrä päästöjä kanaan verrattuna. Samoiten luomu kuormittaa maapalloa valtavasti tehottomine menetelmineen.

Vierailija
49/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän järjestää parin viikon leirejä, joiden aikana nämä karjankasvatusta vastustavat voisivat hoitaa lehmiä juuri niin paljon kuin tahtovat. Saisivat paimentaa metsässä, suojella pedoilta, kantaa vettä juotavaksi, rapsutella ja taputella, siivota lantaa jne. Voisi olla, että kolmantena päivänä se naudan luonnonmukainen elämä ei enää tuntuisikaan mukavalta, koska oman ideologiansa mukaisesti joutuisi ottamaan huomioon satoja sellaisia asioita, jotka se karjankasvattaja jo huomioi, mutta joiden työläyttä idealisti ei tajua ennen kuin asia tulee omalle kohdalle. Lypsää ei tarvitsisi, maito menee vasikalle. Mutta siinä voi olla työtä, että saa estettyä sen, ettei laumassa muut tee vasikalle mitään pahaa. Luonnossa kun kaikki ei ole kivaa.

Vierailija
50/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölli väitti, että tuo tehdään tilalla. Me muut tiedämme, että teurastamossa se tehdään.

Jostain syystä ei ole OK tappaa nautaa, mutta on OK tappaa oma lemmikkikoira, kun siihen kyllästyy.

Kyllästyy? Ei minulla itselläni edes ole koiraa, mutta kuka tappaa eläimen "kun siihen kyllästyy"?

Kipujen lopettaminen on täysin eri asia. Mistä tuon väitteen edes revit? Itse en ainakaan moista ole koskaan kirjoittanut.

Vierailija
51/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen postaaja kirjoitti:

Kyllästyy? Ei minulla itselläni edes ole koiraa, mutta kuka tappaa eläimen "kun siihen kyllästyy"?

Kipujen lopettaminen on täysin eri asia. Mistä tuon väitteen edes revit? Itse en ainakaan moista ole koskaan kirjoittanut.

Lue vaikka nämä

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Talousahdingon-seuraus-Nuoria-ja-ter…

http://yle.fi/uutiset/omistajalla_on_oikeus_lopettaa_terve_lemmikki__el…

Vierailija
52/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua tekopyhäksi haukkuminen jos tykkään kissoista ja koirista, mutta syön naudanlihaa yms.

Ensinnäkin minut on kasvatettu niin että nauta, sika, kana ynnä muut eläimet on ruokaa. Jotkut on vapaana ja jossai eläinpuistoissa, mutta pääasiassa niitä on siellä navetoissa kiinni meille ruokaa tuottamassa. Olen myös itse käynyt eräällä maitotilalla ja tiedän kyllä suunnilleen että minkälaiset olot niillä elukoilla on täällä Suomessa. En kuitenkaan ole päässyt lähemmin tutustumaan näihin tuotantoeläimiin.

Kissat, koirat ja muut lemmikkieläimet ovat taas seuralaisia/kumppaneita. Esimerkiksi kun minä olin pieni meillä oli kissoja ja myöhemmin koiria kotonamme. Näiden kanssa oli tekemisissä päivittäin ja niihin kerkesi muodostua jonkilainen side.

Joissakin maissahan syödään koiranlihaa, mikä tuntuu ainakin minusta oudolle ajatukselle, mutta arvaat varmaan jo miksi? Koska meilläpäin niitä pidetään lemmikkeinä eikä eväänä. Jos nyt halutaan kuvitella absurdeja, niin saattaisin pitää kanoista enemmän jos ne olisivat olleet koko ikäni lemmikkeinä tai edes jonkilainen normi että ihmisiltä nyt löytyy kanoja kotoa kissan tapaan.

On se jännä miten jotkut ei silti tajua, että miksi joillekin kissat ovat vaan "pyhempiä" eläimiä kuin siat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi