Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö millä tavoin lihasi, kananmunasi, maitosi - ja myöskin nahkavaatteesi oikein valmistetaan?

mölli
06.05.2016 |

Suosittelen katsomaan vuonna 2005 valmistuneen dokumentin YouTubesta nimeltä "Earthlings".

Siinä näytetään ja kerrotaan, miten se liha, maito ja kananmunat - jota ihmiset marketin hyllyiltä ostavat todellisuudessa valmistetaan. Sama pätee nahkavaatteisiin, esim. kenkiin ja takkeihin. Noita eläimiä pidetään kammottavissa oloissa, kidutetaan, ja poikaset riistetään emoiltaan heti synnyttäessä. Ei noilla eläimillä noissa tehotuontatehtaissa mitään oikeuksia ja arvoa ole.

Itse en vegaanina ymmärrä ihmisiä - jotka väittävät olevansa "eläinrakkaita", mutta silti tukevat omilla henk. koht. valinnoillaan tuota kaikkea julmaa ja epäinhimillistä touhua.

Jos haluaa olla perillä, että mitä tuolla oikeasti tapahtuu (piilotetuilla kameroillahan ne noita kuvaavat - ei sinne pääse julkisesti kuvaamaan - ja näyttämään sitä todellisuutta) niin katsokaa tuo dokumentti, tai ainakin niin pitkälle kun pystytte. Pistää varmana miettimään. Karmeaa ja surullista katsottavaa, mutta totta. Minä en tuota teollisuutta enää omilla valinnoillani tue. Muutenkin kasvisruokavalio on sen terveellisyyden (ei pelkästään eettisyyden) kannalta lihan sijasta parempi vaihtoehto - ja nykyään kun löytyy niin paljon kaikkia korvaavia tuotteita, jos niitä haluaa käyttää.

Tuon katsomisen jälkeen varmana herää sellainen moraalinen kysymys, että miksi silität esim. koiraasi tai kissaasi, mutta syöt mm. sikaa, jolla on lähes kaikki samanlaiset ominaisuudet kuin noilla edellä mainituilla eläimillä - ja joka myös hyvän ja rakastavan elämän haluaisi elää. Miettikää tätä. Tämä koko viesti ei ole mikään provo, vaan todella tärkeä aihe - joka pitää kohdata, eikä ummistaa silmiään tuolta kaikelta.

Tässä linkki tuohon dokumenttiin:

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen postaaja kirjoitti:

En itse usko, että nämä kasvattajat näillä kaiken maailman tiloillaan oikeasti välittävät näistä eläimistä, jos kerran niitä käytetään omiin itsekkäiseen tarkoituksiin - ja varta vasten synnytetään ja kasvatetaan tähän mailmaan pelkästään syömistarkoitukseen. Se on riistoa se. Voittoahan nämä tilalliset tavoittelet varmasti. Entäs sitten kun lehmät ei enää pysty tuottamaan maitoa? Mihinkäs ne lehmät sitten menevät, vanhainkotiin viettämään eläkepäiviään hyvin tehdystä työstä vai? Bhah. Eiköhän se ole henki pois ja uutta tilalle. Ja sama jatkuu ja jatkuu.

En itse usko näiden tilallisten ja kasvattajien kaikkia kommentteja sokeasti siitä, että miten "hyvin" eläimiä näillä tiloilla kokoajan kohdellaan. Kyseenalaistaminen on hieno taito - ja aion myös jatkossa tehdä juuri näin.

Hienoa, ettet usko. Mutta mikä tekee sinun elämästä ja työstä täysin riistottoman?? Oletko varma, ettei ylläsi ole tällä hetkelläkin  lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita ? Tai riistopalkalla väännettyjä kenkiä? 

Oletko varma, että ruoka mitä mussutat on reilusti maksettu, tuotettu ja eteesi kannettu?? Ettei vain olisi alkuperämaassa riistoa käytetty??

On helppoa osoitella tuottajia riistosta eläimiä kohtaan, jos ei ymmärrä maailman tilaa lainkaan. Riistämistä on joka paikassa. Riistät joko toista  ihmistä, eläintä tai luontoa..Ihminen on luomakunnan herra, joka riistää aina ja kaikkialla. 

Riistämistä ei voi oikeastaan lopettaa kuin yhdellä konstilla ja sen sinä tiedätkin.. Oletko ajatellut kuinka paljon sinun synnyttäminen ja odottaminen on äitiäsi riistänyt?? Vienyt elinpäiviä ja terveyttä?? 

Olisiko niin, että sinulla on vähän suppea katsanto tuohon riistämiseen.

Olen tietoinen kyllä, että jokapäiväisessä elämässäni saatan hyvinkin käyttää tuotteita, joista löytyy esim. eläinperäisiä aineita.

Täysin eläinvapaaksi tuskin kukaan voi eläessään tulla, (ihminenkin on eläin) kunnes sitten kun lopettaa hengittämisen ja kuolee pois (elämän kiertokulku)

"Ihminen on luomakunnan herra". Naurettava väite. Luonto on luomakunnan herra, jota ihminen itsekkäästi omiin tarkoituksiinsa käyttää. Olen kyllä samaa mieltä siinä väitteessä, että tämä planeetta olisi paljon parempi ilman ihmistä täällä kokoajan tuhoamassa ympäröivää luontoa. Muita eläinlajeja myös. Siihen me kaikki valitettavasti ollaan syyllisiä, mutta jotkut meistä omilla tietoisilla valinnoillamme osataan eläin -ja ympäristöystävällisemmin täällä pallolla tallata. Esim. saippuat ja hammastahnat joita käytän ei ole eläimillä testattuja marketin myrkkyjä.

Riistänyt omaa äitiäni, kun hän synnytti minut? Kehtaatko nyt väittää, että mina olisin ITSE tänne pallolle HALUNNUT ja TAHTONUT syntyä? "Hei äiti, sori kun mä halusin syntyä ja sä joudut siitä kärsimään." Tämäkin niin naurettava väite kuin olla ja voi.

En myöskään tällä hetkellä ole missään työssä, että se sitten siitä "riistämisestä" tuossa väitteessä.

Vierailija
22/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänhän minä ja yritän koko ajan muuttaa tapojani paremmaksi. En syö enää lihaa tai kanaa, en juo maitoa, mutta käytän jonkun verran luomumaitotuotteita, kananmunat tulevat kotikanalasta. Nahkavaatteita mulla ei ole, mutta parit nahkakengät on, en ole keksinyt vielä mikä korvaisi nahan, niin että kengät kestäisivät sen 10 v, en halua nimittäin myöskään kuormittaa luontoa ostelemalla jatkuvasti uusia kenkiä. Villalanka on mun mielestä myös ihan ok, meillä on tässä aika lähellä lammastila ja mun silmiin näyttää kyllä, että lampaita kohdellaan hyvin ja elävät ihan hyvän elämän.

Tänä kesänä aion kokeilla erilaisten papujen kasvatusta, ettei tarvitsisi ostaa niin paljon kaukaa rahdattuja papuja ja linssejä. Soijaahan ei kenenkään kannata syödä, ainakaan suuria määriä. Suosin myös luomua ja vältän lääkkeitä, koska niiden testaaminenhan kiduttaa ja tappaa valtavan määrän eläimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei ole väärin syödä eläimiä tai käyttää niitä omiin tarkoituksiinsa, kuten ihmisten lääkkeiden testaamiseen. Eläimet tekisivät saman, jos osaisivat; jokainen laji haluaa selviytyä ja kukoistaa.

Tarpeetonta julmuutta ja ylijalostamista en kannata. Miten voisin elää tätä ajatusta edistäen?

Vierailija
24/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedan mista elainperaiset tuotteet tulevat, siksi en syokaan enaa punaista lihaa ja kanaa ja kananmunia aniharvoin. Olen itse tutustunut lihan tuotantoprosesseihin, koska mielestani en eettisesti voi syoda lihaa, jos en tietaisi koko tarinaa. Joku sanoi etta 'ei voi katsoa videoita, kun niista tulee surullinen olo' - on aika ignoranttia syoda lihaa tuossa tapauksessa!  Mielestani jokaisen lihansyojan pitaisi olla perilla mita tuotteiden syonti oikeasti tarkoittaa, ja mita elaimille oikeasti tehdaan.

Kun nauta viedaan teuraaksi, se ajetaan pieneen metallihakkiin ja elaimen aivoihin ammutaan metallinpatka, joka tappaa sen. Kuollut nauta nostetaan roikkumaan takajalastaan tuotantolinjalle, jossa roikkuu satoja ketjuja rivissa, valmiina viemaan yha seuraavan naudan matkalleen. Naudan kurkku leikataan auki, etta veri valuu ulos, ja ruumis avataan ja paloitellaan sen yha roikkuessa ketjusta. Tuloksena on irtileikattua lihaa ja teurasjatetta.

Teurasjate ja muista syista kuolleet kokonaiset elaimet paatyvat elainten havityslaitoksen  isoon silppuriin, jossa on pyorivia metallisia murskaimia. Elaimet jauhetaan noin viiden sentin silpuksi, ja samaan silppuriin paatyy sairaita lehmia, kuolleita lemmikkihevosia, turvonneita sianraatoja. Ruumiit jauhetaan yhdeksi mossoksi kavioineen, paineen, hantineen, luineen. Tuo mosso poltetaan energiaksi tai siita prosessoidaan liivatetta, lemmikinruokia ja muita teollisia elainjalosteita riippuen olivatko elainten ruumiit turvallisia syoda (nama siis eri silppureihin - syontikelpoiselle ja syontikelvottomalle materiaalille). Hakusanalla 'cow shredder' nakee minkalaisesta laitteesta on kyse. Kuvitelkaa jos ihmistenkin ruumiit havitettaisiin tuollaisella tavalla - en halua tukea teollisuutta jonka mielesta on ok tehda noin elaimille.

Kananmunien tuotantoon tarvitaan naaraspuolisia kanoja. Urospuoliset tiput heitetaan kuoriutumisen jalkeen silppuriin tai tukahdutetaan hiilidioksidilla. Kanaloiden oloista puhumattakaan.

Koko tarina tuntuu aika painajaismaiselta kokonaisuudessaan. Minusta on hyva tietaa koko prosessi vaikka se julmalta kuulostaakin. Haluan olla informoitu ja tehda paatoksen talta kannalta - siksi en syokaan lihaa. Haluan vahentaa elaintuotteiden syontia viela entisestaan, mutta ainakin tiedan etta minun takiani yhtakaan lehmaa ei tarvitse kasvattaa, ampua, roikottaa takajalasta leikattuna auki, tai heittaa painajaismaiseen lihasilppuriin kaikkensa antaneena.

Vierailija
25/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon riistämisen kun voi ajatella monella tavalla.. Ja et todellakaan ole itse halunnut tänne syntyä, eikä sinulta ole siihen lupaa  kysytty, mutta riistämistä sekin on..ei siitäkään minnekkään päästä. Ihminen riistää koko elämänsä ajan toisia ja luontoa. 

Turhaa hurskastelua, ettei käytä marketti kamaa..oletko miettinyt, mistä se sinun ylivertainen kosmetiikka tulee ja miten..kannattaisi ehkä.

Kyllä ihminen on luomakunnan herra, katsoppas ympärillesi. Ihminen raiskaa ja tuhoaa, ei luonto sitä tee.  Luontoa pääsee karkuun, mutta luonto ei pääse ihmistä karkuun. 

Kun se betonilähiö dumppaa paskansa luontoon, niin kyllä sekin kärsii..ei ole tarkoitettu luontoa suodattamaan sellaisia määriä rajatulla alueella. 

Älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi.. kannattaa vain ensin siivota oma elämänsä ja sitten vasta muiden.

Ikääkin sinulla varmaan ihan parikymmentävuotta ja risat..loisit yhteiskunnan kukkarolla, kun vanhemmat eivät sinua enää jaksa elättää..siinä onkin hyvä olla vihreä ja tuottelias..

Vierailija
26/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen postaaja (mölli) kirjoitti:

Ei me kaikki vegaanit syödä mitään linssejä ja kasviksia pelkästään, niin kuin se yleinen stereotypia on. Itse on enemmäkseen pastaa, riisiä, perunoita, (sen monissa muodoissa) hedelmiä, pähkinöitä, nuudeleita, soijaa - ja juomiseen käytän esim. kaurajuomaa. Kananmunatkin voi korvata nykyään helposti. Oli se liha kuinka "luomua" ja "eettistä" tahansa - niin ei se poista sitä faktaa, että ne eläimet tosiaan erikseen kasvatetaan pelkästään ihmisten syömistarkoituksiin. Metsästäminen ja sen "eettisyys" sitten erikseen. Kurkku niiltä kuitenkin viilletään auki ja annetaan value kuiviin. Yle 1 tai 2 kanavalta tuli joskus joku dokumentti myös - jossa näytettiin suomalaisesta tilasta kuvaa; lehmää roikotettiin jaloistaan katosta ja viillettiin kurkku auki - ja tämän jälkeen annettiin vuotaa kuiviin tämän pyristellessä viimeisillä voimillaan. Kuvottavaa. Älkää puhuko mistään propagandasta, vaikka täällä Suomessa edes "vähän paremmin" nuo asiat olisivatkin - julmaa touhua se on silti. Miettikää noita juttuja seuraavan kerran kun käytte Rekun kanssa lenkillä - että miksi kohtelette toisia eläimiä eri tavoin kuin toisia. Älkääkä vaan sanoko, että te jotka näissä kommenteissa irvailitte tuolle videoilla, että teillä olisi omia lemmikkejä. Tässä vasta siitä tekopyhyydestä on kyse.

Oikeastiko tosissasi väität, että suomalaisella maatilalla lehmiä roikotetaan jaloista ja annetaan vuotaa kuiviin? Vai olisiko voinut olla niin, että sotket keskenään teurastamon ja maatilan?

Toiseksi onko sinusta eettistä viedä Rekku eläinlääkäriin viimeiselle piikille? Miksi et anna koirasi kuolla luonnollisesti kipuihin ja tuskiin vanhuudessa, miksi tapatat sen?

Vierailija
27/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaten aikaisempaan "eläimetkin tekis niin viestiin":

On täysin turhaa käyttää tälläisiä paradoksaalisia tekosyitä, koska asiat on miten ne on, eikä me eletä missään sellaisessa universumissa - jossa eläimillä olisi mahdollisuus käyttää ihmisiä kokeisiin ynnä muihin omiin tarkoituksiinsa.

Vierailija
28/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedan mista elainperaiset tuotteet tulevat, siksi en syokaan enaa punaista lihaa ja kanaa ja kananmunia aniharvoin. Olen itse tutustunut lihan tuotantoprosesseihin, koska mielestani en eettisesti voi syoda lihaa, jos en tietaisi koko tarinaa. Joku sanoi etta 'ei voi katsoa videoita, kun niista tulee surullinen olo' - on aika ignoranttia syoda lihaa tuossa tapauksessa!  Mielestani jokaisen lihansyojan pitaisi olla perilla mita tuotteiden syonti oikeasti tarkoittaa, ja mita elaimille oikeasti tehdaan.

Kun nauta viedaan teuraaksi, se ajetaan pieneen metallihakkiin ja elaimen aivoihin ammutaan metallinpatka, joka tappaa sen. Kuollut nauta nostetaan roikkumaan takajalastaan tuotantolinjalle, jossa roikkuu satoja ketjuja rivissa, valmiina viemaan yha seuraavan naudan matkalleen. Naudan kurkku leikataan auki, etta veri valuu ulos, ja ruumis avataan ja paloitellaan sen yha roikkuessa ketjusta. Tuloksena on irtileikattua lihaa ja teurasjatetta.

Teurasjate ja muista syista kuolleet kokonaiset elaimet paatyvat elainten havityslaitoksen  isoon silppuriin, jossa on pyorivia metallisia murskaimia. Elaimet jauhetaan noin viiden sentin silpuksi, ja samaan silppuriin paatyy sairaita lehmia, kuolleita lemmikkihevosia, turvonneita sianraatoja. Ruumiit jauhetaan yhdeksi mossoksi kavioineen, paineen, hantineen, luineen. Tuo mosso poltetaan energiaksi tai siita prosessoidaan liivatetta, lemmikinruokia ja muita teollisia elainjalosteita riippuen olivatko elainten ruumiit turvallisia syoda (nama siis eri silppureihin - syontikelpoiselle ja syontikelvottomalle materiaalille). Hakusanalla 'cow shredder' nakee minkalaisesta laitteesta on kyse. Kuvitelkaa jos ihmistenkin ruumiit havitettaisiin tuollaisella tavalla - en halua tukea teollisuutta jonka mielesta on ok tehda noin elaimille.

Kananmunien tuotantoon tarvitaan naaraspuolisia kanoja. Urospuoliset tiput heitetaan kuoriutumisen jalkeen silppuriin tai tukahdutetaan hiilidioksidilla. Kanaloiden oloista puhumattakaan.

Koko tarina tuntuu aika painajaismaiselta kokonaisuudessaan. Minusta on hyva tietaa koko prosessi vaikka se julmalta kuulostaakin. Haluan olla informoitu ja tehda paatoksen talta kannalta - siksi en syokaan lihaa. Haluan vahentaa elaintuotteiden syontia viela entisestaan, mutta ainakin tiedan etta minun takiani yhtakaan lehmaa ei tarvitse kasvattaa, ampua, roikottaa takajalasta leikattuna auki, tai heittaa painajaismaiseen lihasilppuriin kaikkensa antaneena.

Ihan mielenkiinnosta: hyväksytkö abortin? Jos sinusta kukonpojan hengiltäkaasutus on epäeettistä, niin onko ihmisalkion tappaminen jotenkin enemmän oikein?

Vierailija
29/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunki tappaa tänä vuona myrkyillä tuhansia rottia! Miksi kukaan ei nouse vastustamaan moista kamaluutta?

Vierailija
30/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just..mietitäänpäs asiaa. Minä annan lehmilleni suojan, hoidon, parhaan mahdollisen paikan lepoon, rehua ja vielä kunnon rehua, ettei sitä maitoa tarvi tyhjästä pukata. En riistä sitä, vaan se saa eläinlääkärin viereensä jos on tarvetta. Jos tahtoo sonnin kanssa hurjastella, senkin minä järjestän. 

Minä voin vakuuttaa, että  lehmäni hoidetaan paremmin kuin moni vanhus tässä maassa. Sillä on oikeus lepoon, oikeanlaiseen ruokaan, ulkoiluun ja  lajitovereihin. Poikiminen ja sairaanhoito hoidetaan viimeisen päälle. Kun sitten koittaa aika lopun, se tulee armeliaasti kerta rykäisyllä eikä hitaasti kituen. 

Tapahtuipa se tilalla tai teurastamolla. 

Voisi kysyäkkin, että eikö ole vähän hurskastelua vaati tuotantoeläimelle tasavertaisia  oikeuksi ihmiseen verrattuna..tai jopa parempia?? Ei nuo lehmät  ole hoidon puutteessa, ei heillä ole jonoja toimenpiteisiin, eikä ruoka lopu edestä. Liikuntaa saavat  jatkuvasti ja huolenpito on taattua. Ongelmiin puututaan heti, eikä sitäkään eläimen tarvitse pyytää luukulta luukulle. 

Ettekö te näe, minkälainen vanhuus teitäkin odottaa?? 

Minä tahtoisin kyllä elää kuten lehmäni ja kohdata loppuni inhimillisesti ja kitumatta.

Hiukan pidän yksinkertaisina näitä "eläintenoikeuksien puolustajia" olette aika hyvin aivopestyjä siihen eläinten kurjuuteen.. Kaikkein surkeimmassa asemassa eläimet ovat siellä betonihelveteissä, missä niiltä viedään lajinomainen käyttäytyminen ja niistä tulee typerien ihmisten egonjatkeita tai lapsen korvikkeita.

Oon käynyt nykyajan robottinavetassa ja kyllähän siellä perusasiat pelaa ihan hyvin. On tosiaan ruokaa, vettä, eläinlääkäripalvelut pelaa, on lajitovereita ja niin puhdasta kuin navetassa voi olla. Lypsylläkin saavat käydä kun itse haluavat. Varmasti paljon paremman oltavat kuin ennenvanhaan, kun olivat kytkettynä koko talven. Mutta ainakaan tuon navetan lehmät eivät päässeet kesällä ulos, eivät koko elämänsä aikana. Emo erotettiin vasikastaan melko nopeasti synnytyksen jälkeen. Emännän mukaan lehmien yleisin ongelma oli jalkasairaudet, koska niiden jalat eivät tahdo kestää suureksi jalostetun ruhon painoa. Millaista tuo hyvä rehu muuten on? Eihän vain geenisoijaa ja -maissia? Miten pitkään teidän lehmät elää? Ennenvanhaanhan lehmät elivät sellaiset 20 v, vaikka siis joutuivat olemaan parressa kiinni. Eläinlääkäriä tarvitsivat aniharvoin, koska olivat niin terveitä.

Toivottavasti lehmienne viimeinen matka ei ole kuin muutaman kymmenen kilometriä ja teurastaja on ammattitaitoinen ja eläimiänne kohdellaan hyvin myös elämän ihan loppumetreillä.

Uskon kyllä, että suurin osa eläintekasvattajista kohtelee eläimiään niin hyvin kuin on mahdollista näissä olosuhteissa ja sillä tiedolla ja taidolla joka heillä on, mutta aina on varaa parantaa. Tässä maassa luomutuotanto on ainoa maatalouden menestymismahdollisuus ja muutenkin ainoa järkevä tapa tuottaa ruokaa. Suomalainen maatalous ei voi koskaan kilpailla hinnalla, laatu on siis ainoa kilpailuvaltti.

Eläimiä ja ihmisiä ei kannata laittaa vastaikkain, minusta molemmilla on oikeus hyvään elämään ja inhimilliseen elämän loppuun.

Vierailija
31/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti #25 "Vierailija", hieno ja informoiva postaus!

Vierailija
32/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti #32 "Vierailija", loistava viesti myös.

Vierailija
33/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: hyväksytkö abortin? Jos sinusta kukonpojan hengiltäkaasutus on epäeettistä, niin onko ihmisalkion tappaminen jotenkin enemmän oikein?

Näitä kahta asiaa et nyt voi verrata. Kukonpojat, jotka tapetaan kuoriutumisen jälkeen ovat jo syntyneitä, alkio ei ole. On aivan eri asia tappaa jo syntynyt vauva kuin tehdä abortti vielä syntymättömälle alkiolle.

Vierailija
34/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen postaaja (mölli) kirjoitti:

Ei me kaikki vegaanit syödä mitään linssejä ja kasviksia pelkästään, niin kuin se yleinen stereotypia on. Itse on enemmäkseen pastaa, riisiä, perunoita, (sen monissa muodoissa) hedelmiä, pähkinöitä, nuudeleita, soijaa - ja juomiseen käytän esim. kaurajuomaa. Kananmunatkin voi korvata nykyään helposti. Oli se liha kuinka "luomua" ja "eettistä" tahansa - niin ei se poista sitä faktaa, että ne eläimet tosiaan erikseen kasvatetaan pelkästään ihmisten syömistarkoituksiin. Metsästäminen ja sen "eettisyys" sitten erikseen. Kurkku niiltä kuitenkin viilletään auki ja annetaan value kuiviin. Yle 1 tai 2 kanavalta tuli joskus joku dokumentti myös - jossa näytettiin suomalaisesta tilasta kuvaa; lehmää roikotettiin jaloistaan katosta ja viillettiin kurkku auki - ja tämän jälkeen annettiin vuotaa kuiviin tämän pyristellessä viimeisillä voimillaan. Kuvottavaa. Älkää puhuko mistään propagandasta, vaikka täällä Suomessa edes "vähän paremmin" nuo asiat olisivatkin - julmaa touhua se on silti. Miettikää noita juttuja seuraavan kerran kun käytte Rekun kanssa lenkillä - että miksi kohtelette toisia eläimiä eri tavoin kuin toisia. Älkääkä vaan sanoko, että te jotka näissä kommenteissa irvailitte tuolle videoilla, että teillä olisi omia lemmikkejä. Tässä vasta siitä tekopyhyydestä on kyse.

Oikeastiko tosissasi väität, että suomalaisella maatilalla lehmiä roikotetaan jaloista ja annetaan vuotaa kuiviin? Vai olisiko voinut olla niin, että sotket keskenään teurastamon ja maatilan?

Toiseksi onko sinusta eettistä viedä Rekku eläinlääkäriin viimeiselle piikille? Miksi et anna koirasi kuolla luonnollisesti kipuihin ja tuskiin vanhuudessa, miksi tapatat sen?

En ole alkuperainen kirjoittaja, mutta kylla ne suomalaisetkin naudat paatyvat paa alaspain roikkumaan ja vuotamaan kuiviin teurastamolla, kun liha nyt vain paatyy lautaselle tuon vaiheen kautta.

Vierailija
35/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ne painajaiset liittyvät siihen aikaan kun eläin on elossa, sen jälkeen on yksi lysti mitä ruholle tapahtuu, kun se ei enää tunne mitään. Minusta myös kuolleiden ihmisten ruumiille voi tehdä ihan mitä vaan, siis ei mitään häpäisyä tms. mutta senkus vaikka laittaa silppuriin, mitä väliä? Ei tuossa ole mitään pahaa. Eniten mua huolettaa sikojen elinolosuhteet ja pitkät teurasmatkat.

Vierailija
36/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa, paljonko C02:ta ja muita kuormituksia luonnolle tulee elintavoistani. Siksi en esim. syö punaista lihaa. Kananmunia syön kyllä, koska niiden päästöt ovat pieniä ja niistä saa hyvin ravintoaineita.

Vierailija
37/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kaupunki tappaa tänä vuona myrkyillä tuhansia rottia! Miksi kukaan ei nouse vastustamaan moista kamaluutta?

:) Minusta on eri asia tappaa eläin siksi että pekoni maistuu hyvältä kuin siksi että se levittää tauteja ja tekee muita tuhotöitä + lisääntyy muuten niin kamalaa vauhtia että johan me hukuttaisiin rottiin.

Mutta hyvä keskustelunaihe mielestäni, olen vastikään liittynyt vegaanirintamaan ja todellakin huomannut että esim tällaisista jutuista ei heidän keskuudessaan keskustella.

Vierailija
38/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Tuossa ne kasvaa takapihalla oikein tyytyväisenä. -Luomutilan emäntä.

Vierailija
39/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josta päästäänkin pian päivän "Miksi vegaanius ärsyttää-ketjuun"...

Vierailija
40/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ne painajaiset liittyvät siihen aikaan kun eläin on elossa, sen jälkeen on yksi lysti mitä ruholle tapahtuu, kun se ei enää tunne mitään. Minusta myös kuolleiden ihmisten ruumiille voi tehdä ihan mitä vaan, siis ei mitään häpäisyä tms. mutta senkus vaikka laittaa silppuriin, mitä väliä? Ei tuossa ole mitään pahaa. Eniten mua huolettaa sikojen elinolosuhteet ja pitkät teurasmatkat.

Olet todellakin oikeassa, aina elainten elaman olosuhteetkaan eivat ole hyvat. Tunnen itse kolme maitotilallista ja olen kaynyt kahdella maitotilalla (toinen taysi robottinavetta ja toinen vanha farmi) katsomassa miten asiat toimivat ja kokeilemassa lypsamista. Henkilokohtaisesti olen naynyt vain hyvia elainten oloja, pienemmalla tilalla maatilan emanta tunsi ja osasi nimeta kaikki 60 lehmaansa nimelta ('Mansikki 3', 'Mustikki 5') ja navetat olivat tilavia ja siisteja, no, navetoiksi. Ehka tasta syysta minulle oli jarkyttavampaa saada selville minne nuokin elaimet sitten palveluaikansa jalkeen paatyvat.

Toisaalta, nakemanikin lehmat elivat vain maitonsa takia, antaen kymmenen litraa aamulla ja illalla. Keinosiemennys, vasikka, maitoa. Keinosiemennys, vasikka, maitoa... Ei ole haappoinen elama. Mita enemman tehotuotantoa miettii, sita enemman se alkaa puistattaa kaikilta kannoilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi