Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tästä pääsee eteenpäin? Mies on tottunut palvelijoihin lapsuudessaan ja mä en todellakaan jaksa olla piikana omassa kodissani.

Vierailija
06.05.2016 |

Meillä on aivan erilaiset lapsuudet. Olemme taloudellisesti ja yhteiskuntastatuksellisesti suurin piirtein samanlaisista kodeista, mutta mies asui lapsuutensa ja nuoruutensa maassa, jossa keskiluokallakin oli itsestäänselvästi siivooja, kokki ja lapsenvahti, usein puutarhurikin. Mies on täysin suomalainen, samoin minä.

Suomessa meillä, nykyään keskiluokkaisilla, ihmisillä ei todellakaan ole erikseen kokkeja ja puutarhureita, siivoojakin on usein vain 1-2 kertaa kuukaudessa taloudessa pyörähtävä henkilö, jota ennen pitää kuitenkin siivota.

Ollaan oltu 17 vuotta naimisissa ja tämä asia on ykkösriidanaihe ollut aina. Mies osaa kyllä siivota ja on vuosien varrella oppinut tekemään ruokaa, mutta sillä ei ole sellaista sisäsyntyistä tarvetta korjata jälkiään, koska on tottunut siihen, että joku muu korjaa. Ja se olen usein minä, koska minä en kestä asua sotkuisessa kodissa. Ruoanlaitonkin kanssa mies on leväperäinen. Jos ruokaa ei ole (kun joskus olen mielenosoituksellisesti jättänyt tekemättä), niin mies syö sitten sitä, mitä kaapista löytyy. Vaikka pelkkää pastaa. Tai menee ulos syömään ravintolaan.

Meillä on kolme lasta, joten siistiä on pakko pitää. Käy kavereita kylässä ja jos en päivään siivoisi, niin olisi ihan kamala sotku.

Meidän piti lähteä viikonlopuksi mökille. Minä jäin yksin kotiin siivoamaan ja mies lähti lasten kanssa mökille. Meille tulee maanantaina vieraita, eikä koti mökkivierailun aikana jotenkin mystisesti siivoudu, ellei sitä siivoa. Miehen mielestä oltaisiin ihan hyvin ehditty maanantaina töiden jälkeen vähän siivota (ollaan kotona klo 17 ja vieraat tulevat klo 18) ja minä taas sanoin, ettei mitenkään ehdi. 140-neliöinen koti pitää ihan vähintään imuroida, pöytä kattaa, pitää laittaa ruokaa, pyyhkiä pölyt, pestä vessat. Vähintään. Mites tuo hoituu tunnissa, ei mitenkään.

Äitienpäivä vielä tähän viikonloppuun, niin arvatkaa marttyyriyspisteeni!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapset töihin. Palkkaa siivooja. Osta valmiit ruuat tai tilaa vaikka pitopalvelusta. Lopeta valittaminen.

Vierailija
2/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lapset töihin. Palkkaa siivooja. Osta valmiit ruuat tai tilaa vaikka pitopalvelusta. Lopeta valittaminen.

Ei ole varaa palkata siivoojaa, joka tekee sen, mitä tavallinen viikkosiivooja ei tee. Eli hoitaa pyykit, järjestää tavarat oikeille paikoilleen jne. Jos olisi rahaa, se tarkoittaisi kokopäiväistä siivoojaa näillä töillä.

Lapset osallistuvat siivoukseen, mutta kyse ei ole siitä, ettenkö minä lasten kanssa saisi kotia kuntoon - miksi mies voi elellä kuin kuningas nostamatta pikkurilliään?

Ja ei todellakaan ole varaa käyttää jotain pitopalvelua siihen, että sisko tulee perheineen kylään syömään. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies kaipaa palvelijaa palkatkoon sellaisen jos sinä kaipaat enemmän siisteyttä kuin mies vastuu siitä on enemmän sinulla.

Vierailija
4/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä olet jo 17 vuotta antanut periksi, joten ei se mies ala varmaan koskaan siivoamaan eikä näin ollen ymmärrä siihen menevää aikaa. Mä olisin varmaan tossa tilanteessa todennut miehelle: "Aijaa, sun mielestä kämpän ennättää siivota sillon maanantaina? No hyvä. Hoida sä se siivoaminen, niin mä voin kattaa pöydän".

Vierailija
5/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän tietäen teit kuitenkin kolme lasta hänen kanssaan ja olet ollut yhdessä 17 vuotta.

Tyhmyydestä sakotetaan.

Vierailija
6/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No milloin tuli yllätyksenä se, että koti on kaaos ja pitää olla ma klo 18 kunnossa? Kuka kutsui vieraat? Sen homma siivota. Eikö sunnuntaina illalla olisi voinut siivota?

En mä kyllä miehen lapsuutta siittä syyttäisi, ettei se osaa siivota jälkiään. Mun mies on ihan duunariperheestä eikä kukaan ole koskaan siivonnut sen jälkiä. Silti se jättää kaiken levälleen, ja ehkä kerran kuussa saa kerättyä romunsa kun valitan siitä aikani. Vitun rasittavaa.

Vierailija
7/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sä olet jo 17 vuotta antanut periksi, joten ei se mies ala varmaan koskaan siivoamaan eikä näin ollen ymmärrä siihen menevää aikaa. Mä olisin varmaan tossa tilanteessa todennut miehelle: "Aijaa, sun mielestä kämpän ennättää siivota sillon maanantaina? No hyvä. Hoida sä se siivoaminen, niin mä voin kattaa pöydän".

Tätähän minä olen aina yrittänyt sille sanoa, kun se ei oikeasti ymmärrä siivoukseen ja ruoanlaittoon kuluvaa aikaa. Mutta sitten jos se on vastuussa, jälki on kamalaa. Imuroi niin, että imuroinnin jäljiltä sohvan alta pöllyää villakoiria tai ruoka palaa uuniin tai jotain. Jos olisin antanut miehen olla vastuussa maanantain siivouksesta ja ruoanlaitosta, meillä olisi ihan hyvin voinut olla pyykit olohuoneessa kuivumassa, sängyt petaamatta, vessassa likaiset pyyhkeet ja ruoaksi vaikka ranskalaisia ja nakkeja.

ap

Vierailija
8/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta omaan kotiin

Taikuutta vaatimuksiasi

Vierailija
9/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän minä olen aina yrittänyt sille sanoa, kun se ei oikeasti ymmärrä siivoukseen ja ruoanlaittoon kuluvaa aikaa. Mutta sitten jos se on vastuussa, jälki on kamalaa. Imuroi niin, että imuroinnin jäljiltä sohvan alta pöllyää villakoiria tai ruoka palaa uuniin tai jotain. Jos olisin antanut miehen olla vastuussa maanantain siivouksesta ja ruoanlaitosta, meillä olisi ihan hyvin voinut olla pyykit olohuoneessa kuivumassa, sängyt petaamatta, vessassa likaiset pyyhkeet ja ruoaksi vaikka ranskalaisia ja nakkeja.

ap

Olisithan sä voinut vaikka tehdä ne ruoat ja kattaa sen pöydän, jotta tarjottavat olisi kunnossa, tai sitten vaan tylysti antaa miehen hoitaa. Kylään on kuitenkin vaan tulossa sun sisko perheensä kanssa. Olisit vaan todennut, että anteeksi jos meillä on sotkuista "Matti" oli tänään siivousvuorossa. Itse olen ainakin siskoni kanssa sen verran hyvissä väleissä, että oltais vaan naurettu koko jutulle. Ei se mies opi koskaan, jos se ei tee. Joissakin tapauksissa tuntuu jopa, että tehdään tahallaan huonosti, ettei uudestaan pyydettäisi tekemään.

Vierailija
10/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä laskin, että sinä kerkeät siivoamaan maanantaina.

Miehesi.

Vierailija
11/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin antanut miehen olla vastuussa maanantain siivouksesta ja ruoanlaitosta, meillä olisi ihan hyvin voinut olla pyykit olohuoneessa kuivumassa, sängyt petaamatta, vessassa likaiset pyyhkeet ja ruoaksi vaikka ranskalaisia ja nakkeja.

ap

Jos annat vastuun miehelle siivouksesta sinun täytyy antaa myös vastuu lopputuloksesta eli se ei saisi olla sinun päänsärkysi miten hän siivouksen hoitaa. Jos taas et halua antaa vastuuta myös siitä lopputuloksesta mies ei koskaan siivouksesta tule "vapaaehtoisesti ottamaan vastuuta".

Vierailija
12/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan sopinut miehesi kanssa siivoavasi maanantaina, niin jos ette olisi ehtineet, niin asia olisi valjennut miehellesikin. 

Vierailija
13/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti lähteä viikonlopuksi mökille. Minä jäin yksin kotiin siivoamaan ja mies lähti lasten kanssa mökille. Meille tulee maanantaina vieraita, eikä koti mökkivierailun aikana jotenkin mystisesti siivoudu, ellei sitä siivoa.

Olisitte siivonneet eilen illalla sen verran kun ehditte. Ei se koti mystisesti likaannu sillä aikaa kun olette mökillä.

Vierailija
14/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Entä sitten? Mieti hetki, mitä kamalaa tapahtuu, jos mies joutuu kantamaan joskus vastuuta ja tulos on sun kriteerien alle? En minäkään siskon käynnin takia laita taloa tiptop. Muille vieraille voi pokkana sanoa, että mies on siivonnut, anna hänen hävetä.

Todellisen ongelman on jo muut sanoneet. Olet tuota katsellut 17 vuotta ja lapsetkin vielä tehnyt. Miehen mielestä mitään ongelmaa ei ole, ja miksi olisikaan, kun kuitenkin hoidat kaiken? Nalkutusta ei lasketa seuraukseksi, miehet osaavat sulkea kaiken valituksen nalkuttamisena ulos.

Vierailija
15/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee miehelle lista siitä, mitä kaikkea sinä joudut siivoamaan ja kysy, miltä hänestä tuntuisi ihan yksin aina siivota niin paljon asioita.

Vierailija
16/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä niin että sanot miehelle, että voit kyllä hoitaa siivoamiset jatkossakin, mutta se tulee sitten maksamaan summan X. Näin minä toimin, kun en jaksanut enää katsella miehen laiskottelua ja alkoi vituttaa liikaa. Nykyään mies siirtää sovitun summan tililleni kuukausittain, palkaksi siivoamisesta. Molemmat ovat tyytyväisiä.

Vierailija
17/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kasvoi myöskin maassa, jossa palvelusväkeä oli. Hänet kasvattikin enempi nanny kuin oma äiti. Ja siivoaa osuutensa, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia. En mä usko, että se lapsuus on ongelma muille kuin sulle. Jotenkin kateelliselta ja asenteelliselta vaikutat.

Vierailija
18/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä toimit noin? Sinä et kestä asumista sotkuisessa kodissa => ihan oma valinta! Opettele siihen, että on likaa, pölyä ja sotkua ja anna miehen huomata, että pyykit ei itsekseen mene koneeseen.Kun mies valittaa, levittele käsiäsi ja totea, että et huomannut. Että jos miestä haittaa, niin siivotkoon.

Pystyn sanomaan vieraille, että tämä on yhteinen koti ja nuo kalsarit tuossa sohvan vieressä ovat miehen. Jos hä ei saa niitä siivottua pois, niin ei kai se haittaa?

Vierailija
19/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään kyllä koko viikonloppua puunais kotia jos sisko tulis kylään. Luulisi että paikalle tulisi vähintään presidentti. Eiköhän sisko olis pari villakoiraa ja pakastepullat hyväksynyt, jos oisit kertonut kiireistä ja aurinkoisesta, rentouttavasta mökkiviikonlopusta. Minusta ap vaikuttaa kontrollifriikiltä ja siivoushullulta.

Vierailija
20/25 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeppä niin että sanot miehelle, että voit kyllä hoitaa siivoamiset jatkossakin, mutta se tulee sitten maksamaan summan X. Näin minä toimin, kun en jaksanut enää katsella miehen laiskottelua ja alkoi vituttaa liikaa. Nykyään mies siirtää sovitun summan tililleni kuukausittain, palkaksi siivoamisesta. Molemmat ovat tyytyväisiä.

Meillä on yhteiset rahat, joten ei toimi meillä. 

Olen yrittänyt monia ehdotettuja asioita, mutta mies ei näe ongelmaa. Ymmärtää, että väsyn, kun välillä pimahdan. Mutta koska meillä käy jatkuvasti vieraita ja jatkuvasti myös sellaisia vieraita, joille en missään nimessä voi näyttää kotia arkiasussa (kuten esim. alusvaatepyykkiä pihalla) tai tiskiä pöydällä, meillä on oltava siistiä aina välillä. Ja koska mies ei tajua, kuinka paljon jonkun asian tekemiseen menee, se luulee voivansa hoitaa koko talon perusteellisen joulusiivouksen puolessa tunnissa. Yksin.

Mies on ollut joskus lasten kanssa yksin kotona, kun minä olen ollut jollain pimahduslomallani. Asiat sujuvat, kyllä, mutta lapset syövät silloin eineksiä, pyykkiä ei pestä ja jäljistä päätellen siivottu on sen verran, että imuria on käytetty kulkureiteillä tuntia ennen kuin olen tullut takaisin kotiin. Minulle jää sitten se jälkisiivous, jota viikon siivoamattomuudesta aiheutuu. Pyykkivuoren purkaminenkin on iso homma kolmen lapsen perheessä. 

Äh. Jos olisi rahaa, palkkaisin kokin ja siivoojan, eikä mitään ongelmaa enää olisi. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi