Miten päästä eroon kynsisienestä?
Eka tuli yhden varpaan kynteen, parin vuoden päästä levisi toiseenkin. Viime kesänä ostin apteekista Canesten (tms en tarkkaan muista enää nimeä) kynsisienen hoitopaketin. Pelkkää p*skaa koko hoitokuuri. Päivittäin piti jollain raspilla hangata kynnen pintaa jonka jälkeen laitettiin jotain salvaa ja sitten paketoitiin erikoislaastarilla varvas. Tätä tuli tehdä kuukausi. No, pari viikkoa kuurista oli varpaiden ihot aivan kuivuneina ja riekaleina. Toisen varpaan kynsi lähti kokonaan pois (niin kuin on tarkoituskin) kyllä. Mutta eipä parantunut.
Nyt on kokeilussa teepuuöljy, jota laitan kynnelle päivittäin. Yritän aina välillä kuoria vahvoilla kynsisaksilla varpaan pintaa jotta se mahdollisesti vaikuttaisi. Ymmärtääkseni kynsisienen selättämiseksi pitäisi se vaikuttava aine saada nimenomaan kynnen alle. Eipä ole auttanut tämäkään :( harmittaa kun en tunnu pääsevän vaivasta eroon.
Mitään muita ideoita, vinkkejä?
Kommentit (36)
Kerro kun löydät vastauksen, minuakin kiinnostaisi tietää :/
Kiitos vinkistä 1, lääkärissä käyty. Otti näytteen kynnestä, mutta tuli takaisin negatiivisena. Kävin pedikyyrissä, ja siellä sanottiin että 100% varmuudella on kynsisieni. Jostain syystä nuo kynsisienitestaukset eivt ole 100% luotettavia. Toisekseen lääkkeet joita otetaan kynsisieneen ovat erittäin kalliita ja rasittavat maksaa (tätä seurataan lääkekuurin aikana).
Vinkkejä kaipaisin myös. Söin jonkun 6kk kuurin (joku t:llä alkava lääkeaine) mut tuli silti takaisin.
Mä söin useita kynsisienikuureja ja käytin paikallisesti nestettä siihen. Sitten paljastui, että minulla onkin psoriasis, ja kynsimuutokset johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kaipaisin myös. Söin jonkun 6kk kuurin (joku t:llä alkava lääkeaine) mut tuli silti takaisin.
Heititkö vanhat kenkäsi pois? Pesitkö sukkasi 60 C?
Nosto* haluaisin uskoa että siitä pääsee joskus eroon :(
-ap
Vierailija kirjoitti:
Nosto* haluaisin uskoa että siitä pääsee joskus eroon :(
-ap
Mies pääsi söi lääkekuuria, muistaakseni noin 3 kk. Sairaan kynnen piti kasvaa pois tuon kuurin aikana ja tilalle kasvoi terve kynsi.
Vanhat sukat meni roskiin, uudet pestiin 60 C yhden käyttökerran jälkeen, vanhat kengät menivät roskiin jne.
Ihoon auttaa etikka.
Kokeiltu on :).
Älkää menettäkö toivoanne!
Jalkakylpyä vaikka pari krt vrk, kutina helpottaa ekana.
Kokeilkaa viikko, kaksi alkuun.
Mielestäni se rauhoittaa myös kynnen tilannetta.
Ihon suorastaan paransi itellä.
Sitten tuollaistakin kuullut, että ne canestenit vain pahentaisi tilannetta pitkällä tähtäimellä.
.
Vielä:
pihkasalva (apteekista) sai hiljattain parikseen kynsisienituotteen.
Aioin sitä kokeilla, kynsiin.
(vaikken tiedä onko enää sientä edes).
Pihkasalva itsessäänhän on ihmelääke.
Kannattaa googlata. :)
Ihan suoraan sanottuna oot idiootti. Jos siis vaan poistit canestenilla kynnen, mutta et hoitanu sieni-infektiota ihosta sen jälkeen? Se siinä ideana on. Eka poistaa vaurioitunut kynsi, sitten voiteella (esim. Just canestenin) hoitaa itse infektio.
Apteekista löytyvistä sieni-infektio hoidoista canesten on ainut joka auttaa. Muut auttaa ainoastaan kosmeettiseen vaivaan, ei paranna itse infektiota.
Lääkäriltä tosiaan voi saada ihan systeemisesti vaikuttavan lääkekuurin. Tämä hoito kestää yleensä noin 3 kk. (ja näkyviä tuloksia siis tulee yleensä vasta hoidon jälkeen). Tämän hoidon kanssa pitää vaan tarkasti ottaa selvää yhteisvaikutuksista, niitä on useita. Haittavaikutuksia muuten ei oo hirveesti perus pahoinvoinnin yms. Lisäksi. (ja niihin saa apua maitohappobakteereista ja precosasta)
9 lisää:
Sen kovan lääkekuurin aikaa sitten myös kävin, kynnet saat kasvamaan sillä näppärästi terveeksi. +++
Suosittelen.
Mutta sain kai sitten uuden tartunnan, vuosia myöhemmin.
On vaikea joskus erottaa varmuudella onko kys sieni.
Etikkaa kannattaa ehdott kokeilla, vaikka iho olisi rikkikin.
Varovasti alkuu :).
Kynsisientä ei saa päästää pahaksi. Lääkintä pitää aloittaa heti kun havaitsee muutoksen kynnessä. Itse sain reseptillä Locertl 5% kuurin. Lakkaa siveltiin sairaalle kynnelle 2 x viikossa, kunnes kynsi kasvaa terveeksi. Minulla tämä kesti reilut 6 kk (iso varvas). Tämän jälkeen jatkoin hoitoa vielä 1 x viikossa noin 2 kk. Parani ja on pysynyt poissa. Minulla sieni ei ehtinyt paksuntaa kynttä, joten viilausta ei tarvittu. On siis tyhmää katsella sieni-kynttä ja taivastella tilannetta!
Etikkaa laitetaan siis puoli desi - desi jalkakylpyveteen.
Happamuus tappaa sienen vähitellen iholta.
9
Vierailija kirjoitti:
Kynsisientä ei saa päästää pahaksi. Lääkintä pitää aloittaa heti kun havaitsee muutoksen kynnessä. Itse sain reseptillä Locertl 5% kuurin. Lakkaa siveltiin sairaalle kynnelle 2 x viikossa, kunnes kynsi kasvaa terveeksi. Minulla tämä kesti reilut 6 kk (iso varvas). Tämän jälkeen jatkoin hoitoa vielä 1 x viikossa noin 2 kk. Parani ja on pysynyt poissa. Minulla sieni ei ehtinyt paksuntaa kynttä, joten viilausta ei tarvittu. On siis tyhmää katsella sieni-kynttä ja taivastella tilannetta!
Nimenomaan.
Ja reseptilääkkeet ok.
Ilman reseptiä saatavat huonompi homma -> sieni tulee vastkykyiseksi lääkitykselle.
9
Pihkasalvalla hoidettu makuuhaavoja, joihin mikään muu ei ole auttanut :).
9
Mulla tuli varpaan loukkaamisen seurauksena sitkeä kynsisieni, johon eivät apteekin ulkoisesti ja sisäisesti käytettävät reseptilääkkeetkään tehonneet. Etsin epätoivoisesti tietoja netistä ja päätin siinä parin vuoden saatossa kokeilla kaikki niksipirkkakikatkin. Löysinkin toimivan ohjeen, joka kuulostaa vitsiltä, mutta toimi minulla...
Tea tree öljy ja vicks vaporub. Sivelin teatreetä vaurioituneeseen kynteen aamuisin ja vicks vaporubia iltaisin. En ollut uskoa, että muutamassa viikossa sieni katosi! Eikä ole sen jälkeen näkynyt. Ei ole pakko uskoa, mutta on kyllä tosi edullista kokeilla.
Kokeilin kaikki mahdolliset aineet, mutta vasta reseptilääkekuuri auttoi. Söin lääkettä lähes vuoden. Hävitin myös kaikki kengät, sillä niistä voi saada kynsisienen uudelleen. Tuli kalliiksi, mutta pääsin eroon monivuotisesta vaivasta ja nyt on mennyt jo monta vuotta ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä 1, lääkärissä käyty. Otti näytteen kynnestä, mutta tuli takaisin negatiivisena. Kävin pedikyyrissä, ja siellä sanottiin että 100% varmuudella on kynsisieni. Jostain syystä nuo kynsisienitestaukset eivt ole 100% luotettavia. Toisekseen lääkkeet joita otetaan kynsisieneen ovat erittäin kalliita ja rasittavat maksaa (tätä seurataan lääkekuurin aikana).
Jalkahoitaja sanoi etteivät lääkärit osaa ottaa kynsinäytettä oikein. Minulla oli selkeä kynsisieni ja lääkärin ottama näyte negatiivinen, pääsin ihotautilääkärille kun jalkapohjatkin oli sienen vallassa, sellaista kovaa liukasta nahkaa, ihan kuin säämiskää. Ihotautilääkäri laittoi jalkahoitajalle joka otti näytteen ja hoiti kynnet ja jalat. Sain 3 kk lääkekuurin heti koska lääkäri oli sitä mieltä että sieni kasvaa. Jalkahoitajan ottama näyte oli positiivinen.
Joku kertoi täällä joskus, että laserilla voidaan myös poistaa. Muistaakseni oli aika hintavaa. Oli kuitenkin tehonnut.
Koita 3% vetyperoksidia. Desinfioi kuohauttamalla bakteerit pois ja itsellä auttanut lievään jalkasieneen nopeasti. On siis desinfiointiaine, jota saa apteekista ja käytetään sairaalassa mm. makuuhaavojen hoitoon kun perus puhdistusaineet eivät auta.
Lääkäriin.