Voiko opettajana saada töitä ilman verkostoja?
Kyseessä siis matemaattisten aineiden ope. Jotenkin tuntuu, että muut ovat saaneet töitä tuttujen opettajien ja suhteilla saatujen pidempien sijaisuuksien kautta. Minkälaisia kokemuksia muilla?
Kommentit (51)
Uskiksilla on vahvat verkostot ja suosivat 'omiaan'.
Kirjoitat hyvän työhakemuksen, niin pääset haastatteluun. Kokemusta on. Olen itsekin opettaja ja vaikka nykyisestä työstä tällä asteella onkin kokemusta vain 6kk, niin sain kutsun haastatteluun hyvän työhakemuksen perusteella. Paikkaa haki 30 muutakin ja osalla enemmän työkokemusta kuin minulla. Sain paikan. Kyseessä ei ole vakivirka, mutta kuitenkin koko vuoden määräaikaisuus hyvässä koulussa. Persoona ratkaisee opettajan työssä aika paljon enemmän kuin pätevyysvaatimukset. Oma luonne, osaaminen (muukin kuin mitä yliopiston papereilla saa) ja positiivinen asenne kantavat.
Ei sillä työhakemuksella paljoakaan ole merkitystä. Pätevä matemaattisten opettaja saa töitä jos tehtävään halutaan aidosti palkata pätevä. Jos siihen taas halutaan joku rehtorin tytär niin hänet siihen juonitaan riippumatta muista hakemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku virka laitetaan hakuun, ei siihen kukaan epäpätevä kyllä pääse, tunsi ketä vaan.
Itse aloitin jo ennen valmistumista sijaisuuksilla, valmistumisen jälkeen muutto, sijaisuuksia ja lopulta virka uudesta paikasta. Kaikki ihan papereilla ja haastatteluilla. En usko siihen, että pitäisi tuntea joku tai olla sosiaalinen verkostoituja päästäkseen töihin.
Ammatillisen opekorkeakoulun hakupapereissa saa kolme pistettä, jos pystyy vastaamaan tähän kohtaan kyllä: "Onko sinut otettu ammattikorkeakoulun lehtoriksi/yliopettajaksi tai ammatilliseksi opettajaksi ammatilliseen koulutukseen ehdolla, että suoritat opettajan pedagogiset opinnot 3 vuodessa?"
Epäpätevänäkin voi päästä vaikka minne, kun muuten on oikeasti sopiva tai niin sanotusti sopiva. En usko, että tämä kohta on hakupapereissa ilman painavaa syytä.
Kyse on pikemminkin siitä, että tietosi opettajien pätevyysvaatimuksista on puutteelliset. Yläasteen ja lukion opettajilta vaaditaan aina pedagogisten opintojen suorittaminen - ilman niitä kukaan ei ole pätevä. AMK:n ja amiksen opettajilla on kuitenkin eri pätevyysvaatimukset: Niissä riittää, että pedagogiset opinnot suorittaa tietyn ajan kuluessa opetuksen aloittamisesta. Aloittava AMK:n/amiksen opettaja on siis pätevä myös ilman pedagogisia opintoja, mutta 5 vuoden päästä sama opettaja on epäpätevä, ellei pedagogiset ole suoritettuna.
Kuinka se pätevyys tuolla tavalla katoaa?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat hyvän työhakemuksen, niin pääset haastatteluun. Kokemusta on. Olen itsekin opettaja ja vaikka nykyisestä työstä tällä asteella onkin kokemusta vain 6kk, niin sain kutsun haastatteluun hyvän työhakemuksen perusteella. Paikkaa haki 30 muutakin ja osalla enemmän työkokemusta kuin minulla. Sain paikan. Kyseessä ei ole vakivirka, mutta kuitenkin koko vuoden määräaikaisuus hyvässä koulussa. Persoona ratkaisee opettajan työssä aika paljon enemmän kuin pätevyysvaatimukset. Oma luonne, osaaminen (muukin kuin mitä yliopiston papereilla saa) ja positiivinen asenne kantavat.
Kerrotko vielä, millainen se hyvä hakemus on? Millainen on se persoonallisuus, jolla olemattomalla työkokemuksella ajetaan kokeneiden ohi? Et tietenkään halua kertoa omasta persoonastasi, mutta keksi jokin valaiseva esimerkki.
Matemaattisissa moni pätevä opettaja ei ole pätevä tiettyyn virkaan - ennen riitti appro niihin lisäaineisiin ja nykyään oltava aineopinnot tehtynä. Monessa paikassa on kolmen aineen virkoja. Kovin monella ei kuitenkaan ole kolmen aineen pätevyyttä varsinkaan jos ei lasketa atk:ta.
Sulla on niin naiivi kuva että en usko sinun olleen alalla.
Verkostoista on apua mutta viime kädessä työnsaanti on aika sattumanvaraista. Itse olen saanut töitä pelkällä hakemuksella ilman kontakteja ja kontaktien kautta. Olen aina tehnyt työni hyvin, mistä johtuen kolleegat ovat suositelleet minua. Rehtoreilla ei yleensä ole mitään käsitystä opettajien henkilökohtaisista saavutuksista ja heidän rekrytointiperusteitaan voi vain arvailla.. Ei niissä ole mitään yleispätevää logiikkaa. Välillä palkataan epäpätevä, koska ei jakseta rekrytoida kunnolla tai halutaan säästää rahaa. Oppilaiden tai opettajakunnan paras ei ole aina rehtorin prioriteettilistan ykkösenä. Rehtorit eivät ole yleensä mitään penaalin terävimpiä kyniä - en ihmettele, koska työ on vastuuseen nähden huonosti palkattua ja lomatkin ovat lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä työhakemuksella paljoakaan ole merkitystä.
En ole matemaattisten aineiden opettaja, mutta aineenopettaja kuitenkin ja mielestäni hakemuksella on todellakin väliä. Tänä keväänä hakemiini vakituisiin virkoihin oli aina keskimäärin 80 hakijaa. Ei tullut vakivirkaa ja nyt määräaikasiin hakiessani oli 40-60 hakijaa riippuen paikasta. Kyllä siinä saa olla jo todella hyvä hakemus, jos haastatteluihin kutsutaan ehkä 5 henkilöä. Varsinkin vakituisiin ja pidempiin määräaikaisiin, joihin ei ihan pärstäkertoimella pääse, kun pitää olla pätevyys. Jos kaikilla 80 hakijalla on muodollinen pätevyys, niin jotain täytyy tehdä, että hakemus erottuu joukosta.
Joku kyseli, millainen se hyvä hakemus sitten on. Noo... Voin vastata vain omasta puolestani, mutta tiedän, että pääsin tänä keväänä pariin haastatteluun sellaisten ohi, joilla oli vuosia enemmän kokemusta. Hakemuksessa pitäisi tulla ilmi, miksi haluaa juuri siihen kouluun. Vaikka itse olisi kuinka epätoivoinen työnhakija ja ottaisi työn vastaan koulusta kuin koulusta, ei työnantajaa kiinnosta se, että hakija haluaa töitä, ihan sama mistä koulusta.
Eli koulun sivuja tai koulukohtaista opsia vaan läpi ja etsii sieltä ne jutut, jotka ovat kyseisessä koulussa tärkeitä ja joihin panostetaan. Hakemukseen kannattaa sitten laittaa, että "olen kiinnostunut teidän koulustanne, koska teillä on tätä ja tätä ja arvostan, että olette mukana tässä ja tässä". Eli, osoita kiinnostuksesi juuri siihen kouluun, johon haet, vaikka todellisuudessa sinulle olisi ihan sama, mistä koulusta saat töitä.
Minä olen luokanope, pätevyyden saanut alkuvuodesta 2015 ja kevään 2015 olin töissä 5kk:n sijaisuudessa, mutta syksyn suurjaossa jäin ilman. Olen liian kokematon ja toisaalta vanhassa paikassa ei tarvittu enää sijaisia, joten työttömyys odotti. Kaikki opiskelukaverit vastaavalla kokemuksella ovat työllistyneet viime kesänä vain sillä, että saivat jatkaa vanhassa.
Syksyllä lopetin työnhaun, kun otti niin pattiin. Sitten sisuunnuin ja sain 3,5kk:n sijaisuuden, joka loppui helmikuulla. Sitten tein päiväkeikkaa ko. koulussa eli rehtorin soitosta juoksin aamulla 1-3 päivän sijaisuuksiin. Huhtikuussa jäi eräs opettaja sairaslomalle ja nyt varmistui, että jatkan kesään. Tuo sijaistettava ope on määräaikainen ja viranhaltija palaa syksyksi, joten ei taaskaan jatkoa. En jaksa enää stressata. Tää kai on mun kohtaloni. Onneksi olen nyt selvästi ykkössijainen isossa koulussa, jossa sijaistarve on jatkuva ja pidempääkin pätkää tulee varmaan helposti. Koulussa pyörii myös pari muuta vakisijaista, jotka ovat aineenopettajataustaisia eli hyviä sijaisia, mutteivat päteviä luokanopettajaksi. Rehtori suosii minua, liittyy varmaan siihen, että olen kelpoinen.