Sushi syödään oikeaoppisesti käsin!
En ymmärrä miksi pitää taaperolle hakea puikot rumpukapuloiksi? Sushi kun syödään oikeaoppisesti käsin. Tässä ohjeet japanilaiselta huippukokilta miten sushia pitäisi syödä.
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/uutiset/art-2000000824179.html
Kommentit (21)
Mä vaan tykkään niistä puikoista, samapa tuo kun kotona teen sushia ni vaikka söisin haarukalla ja veitsellä. Ja wasabinkin sekoitan soijaan ihan vaan helppouden takia, vaikka teenkin makia yleensä.
Makut syödään käsin, nigirit puikoin.
Vierailija kirjoitti:
Makut syödään käsin, nigirit puikoin.
Tuota.. ei kyllä syödä. "Oikeaoppisesti nigirit syödään käsin. Pala kerrallaan ne käännetään ylös alaisin ja viedään soijakippoon niin, että kala, ei missään nimessä riisi, koskettaa soijaa hienovaraisesti."
Vai ihan tosissaanko meinaat, että sinä olet parempi asiantuntija kuin tuo japanilainen 2 michelin tähden sushiravintoloitsija, joka tämän ohjeen antoi?
Sushi syödään Suomessa ainä käsin. Voi samalla tunnustella, löytyykö lapamadon munia. Lapamato on lisääntynyt huomattavasti sushivillityksen myötä.
Mielenkiintoista! Pitääpä jättää puikot ottamatta ja kokeilla näitä ohjeita ensi kerralla kun sushia käymme syömässä.
pahaa ja voi tulla matoja!!! jää syömättä
Vierailija kirjoitti:
Sushi syödään Suomessa ainä käsin. Voi samalla tunnustella, löytyykö lapamadon munia. Lapamato on lisääntynyt huomattavasti sushivillityksen myötä.
Missä sushin raaka-aineessa sinusta on lapamadon mahdollisuus. Kerro toki. 😊
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voi tulla matoja, onpas sulla ennakkoluulot
Kaupastani saa japanilaisen tekemiä sushiannoksia ja niissä on puikot mukana. Kaipa hänkin sitten tietää, että ne syödään oikeasti käsin, mutta jonain kulttuurinvaihtoeleenä laittaa puikot mukaan...
Olen varmaan todella wt, meillä ei syödä kotona sushia, ei käsillä eikä puikoilla :-(
Mutta taasen intialainen, vietnamilainen yms. Ruokaa vedetään, ja sekin haarukalla, pienin lapsi lusikalla...
Minä käytän puikkoja, koska en yleensä saa pestyä käsiä ennen ruokailua. En halua koskea ruokaan paljain käsin, jos en ole niitä juuri pessyt.
Puikoilla kaikki ovat niitä japanissa syöneet. Niin mekin siellä ja täällä.
Joo, syödään käsin mutta sillä tavalla, että annos menee suuhun eikä pöydälle tai lattialle. Jokainen voi miettiä, kykeneekö 16 kk lapsi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten Suomessa täytyy kieltää kaikki graavikalojen syönti.
Pahisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten Suomessa täytyy kieltää kaikki graavikalojen syönti.
Huoh.... Nyt on taas puurot ja vellit ihan sekaisin.
Kyllä Japanissakin näkee japanilaisia syömässä sushia puikoilla? Kai sitä voi olla joku "virallisoikea" tapa syödä sushia, mutta mielestäni ihan tura puheenaihe, syökää niin kuin syötte, ja yrittäkä saada mahdollisimman suuriosa suuhun. Itse olen ollut tuosta nigirin oikeaoppisesta soijakastelusta tietoinen "alusta asti", mutta tykkään enemmän riisipuolen kastamisesta ja koen sen vaivattomammaksi, en tosin itsekään uita sitä siellä koska en tykkää kovin suolasesta ruoasta. Jatkossakin kastan siis riisipuolelta, olkoon se vaikka suomalainen/eurooppalainen/länsimaailainen/mikä ikinä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voi tulla matoja, onpas sulla ennakkoluulot
En ole alkuperäinen matoväittäjä, mutta jotkut sushiravintolat tosiaankin hyödyntävät myös kotimaista järvikalaa (esim. kuhaa)
Kypsentämättömässä järvikalassa on lapamatotartunnan riski.
Mä syön aina käsin, kun en osaa puikkoja käyttää :D jeee teen näköjään jotain oikein!