Minkälaiseen palkanalennukseen olisit valmis jos saisit unelmaduunin?
Jep, kinkkinen tilanne... Minulle tarjottiin työtä, joka olisi ihan unelmaduuni, siis juuri sitä, mitä haluaisin tehdä. Ei nykyisessäkään työssä vikaa ole, mutta se on vähän ohi osaamisalueeni ja intohimojeni.
Mutta... unelmaduunin palkka (brutto) olisi 24% vähemmän, kuin mitä saan nykytyössäni.
Vaihtaisitteko?
Kommentit (17)
En vaihtaisi. Teen töitä ainoastaan palkan takia.
Riippuisi tietenkin siitä, mikä on nykyinen palkka. Ja katsoisin tilanteen myös verotuksen jälkeen, ennen lopullista päätöksentekoa.
Työn sisällöllä on kyllä suuri merkitys. Olin itse pitkään työttömänä ja onnesta soikeana, kun pääsin puoleksi vuodeksi töihin. Tehtävät ei ole koulutusta vastaavia eivätkä herätä minussa mitään intohimoja. Nyt kun yli puolet työsuhteesta on takana, olen alkanut huomata kaipaavani enemmän. Ei enää riitä se, että tekee jotain jonninjoutavaa kuukausipalkan (ja sekin pieni) eteen. Haluaisin työskennellä mieluummin itselle kiinnostavien asioiden parissa ja koen myös, että nykyisessä työssä aivoni kuihtuvat. Mielelläni tekisin jotain mielenkiintoisempaa työtä pienemmällä palkalla, jos se olisi mahdollista.
Kuten joku jo sanoikin, laske ensimmäisenä uusi veroprosentti ja laske sen mukaan mitä todellinen nettopalkkasi olisi.
Jos pärjäät tuolla pienemmällä palkalla ja työ on oikeasti unelma ja sitä mitä haluat tehdä, vaihda. Laske kuitenkin tarkkaan että pärjäät tuolla palkalla oikeasti.
No nykyinen palkka on reilusti yli suomalaisen keskipalkan ja tuon unelmaduunin palkka on jonkin verran sen yli. Nettovaikutus verojen jälkeenkin lienee tonnin verran vähemmän käteen kuukaudessa. Ei sekään taloudellisesti mahdoton tilanne ole, mutta saattaisi pidemmän päälle tarkoittaa esim. lasten harrastusten rajoittamista.
Eli mietin itseni lisäksi myös sitä, onko perhettä kohtaan oikein mennä kivempaan duuniin, joka tarkoittaa vyön kiristystä kaikille.
ap
Itse olen vaihtanut kaksi kertaa alempipalkkaiseen työhön (noin 20 %). Enkä ole katunut. Palkka nousi ripeästi siinä uudessa työssä, jossa pääsin näyttämään, mitä todella osaan. Ja kun se työ oli mieleistä, halusin myös näyttää työtunteja laskematta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaihtanut kaksi kertaa alempipalkkaiseen työhön (noin 20 %). Enkä ole katunut. Palkka nousi ripeästi siinä uudessa työssä, jossa pääsin näyttämään, mitä todella osaan. Ja kun se työ oli mieleistä, halusin myös näyttää työtunteja laskematta.
Ymmärrän, jos kyseessä sellainen työpaikka, jossa palkka voi tuolla tavalla nousta näyttöjen myötä.
Tässä tapauksessa kyseessä on sellainen työpaikka, että tuo 24% alempi palkka on jo ehdoton maksimi, mihin voivat venyä, kun haluaisivat nimenomaan minut siihen duuniin ja tietävät tilanteen. Mitään palkankorotusta ei siis ole luvassa pitkään, pitkään aikaan ja sittenkin kun on, niin ne ovat normaaleja 0,jotain % tasokorotuksia. Kyseessä eri työnantaja ja eri tason duuni, eli siirtyisin myös "pykälää alemmalle tasolle", mutta se ei minua sinänsä haittaa, en ole tittelinkipeä.
ap
Mun on pakko sannoa, että unelmaduunissani ei koskaan olisi nykyistä huonompi palkka.
Vierailija kirjoitti:
No nykyinen palkka on reilusti yli suomalaisen keskipalkan ja tuon unelmaduunin palkka on jonkin verran sen yli. Nettovaikutus verojen jälkeenkin lienee tonnin verran vähemmän käteen kuukaudessa. Ei sekään taloudellisesti mahdoton tilanne ole, mutta saattaisi pidemmän päälle tarkoittaa esim. lasten harrastusten rajoittamista.
Eli mietin itseni lisäksi myös sitä, onko perhettä kohtaan oikein mennä kivempaan duuniin, joka tarkoittaa vyön kiristystä kaikille.
ap
Eurot kehiin?
Brutot ainakin tiedät ja nykyisen neton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eurot kehiin?
Brutot ainakin tiedät ja nykyisen neton
No enkö jo laittanut tuonne ylemmäksi?
Kummasta on todennäköisempää joutua ulkoistetuksi?
Vierailija kirjoitti:
Kummasta on todennäköisempää joutua ulkoistetuksi?
Tuskin kummastakaan. Sitäpaitsi töitä löytyy joka tapauksessa.
No jos mä tästä tiputtaisin palkkaani, niin tipahtaisin osaksi toimeentulotuelle :/
No en kyllä todennäköisesti vaihtaisi jos nykyisessä työssäkin on ihan ok. Pitäisi olla aika oleellinen ero tyyliin "paskaduunu" vs. "unelmaduuni".
Pitäisi varmaan tunnustella intuitiota jne jos järkeilemällä ei pääse lopputulokseen. Vaikea olisi valita.
Mulle työn sisältö on niin tärkeää, että ap:n tilanteessa vaihtaisin. Jos se uusi työ todella olisi se unelmaduuni.
Mutta nykyisessä tilanteessani nälkäpalkalla elävänä yrittäjänä en todellakaan vaihtaisi vielä tätäkin huonopalkkaisempaan duuniin, vaikka miten olisi unelma :D
Aika iso alennus kyllä... pistäisi miettimään.