Mitä työtä tuntemasi filosofian maisteri tekee?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ovat englannin ruotsin saksan ranskan äidinkielen ja kirjallisuuden A2-kielen historian uskonnon maantiedon biologian terveystiedon filosofian matematiikan fysiikan kemian tietotekniikan opettajia, puheterapeutteja,atk-asiantuntijoita, eri kouluasteiden rehtoreita,apulaisrehtoreita, koulutussuunnittelijoita, tiedottajia, toimittajia...
Ja ovat siis koulutustaan vastaavassa työssä.
Siivooja, lähihoitajaopiskelija, kotiäiti, omaishoitaja... Ei täällä taantuvassa pikkukaupungissa ole töitä juuri kellään ja lopuilla se sitten ei välttämättä vastaa koulutusta. Valitettavasti :(
Tohtorikoulutettavana tutkii jotain. Matematiikka kaverilla pääaine joten humanisti hän ei tosin ole.
Töissä valtiolla. Työ ei vastaa koulutusta. Valmistunut luonnontieteellisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen FM, ja työskennellyt niin kääntäjänä kuin aineen- ja luokanopettajana.
Minkä alan FM olet?
Lehtorina tai aineenopettajina suurin osa tuntemistani, mutta joukkoon mahtuu yksi varatoimitusjohtaja, yksi osastonjohtaja, yksi johtaja sekä jokunen rehtori. Valtaisan määrän tunnen, mutta yksikään heistä ei ole työttömäna.
Heh, melkein koko ystävä- ja tuttavapiiri on filosofian maistereita... Itse päädyin toimittajaksi, kuten moni muukin. Iso osa toimii opettajina, muutama kääntäjänä, jotkut tekevät erilaisia hallintohommia, jotkut yritysten myyntiä ja/tai markkinointia. Yksi on kirjastonhoitaja, pari tiedottajaa, muutama on tutkijoina museoissa tai yliopistossa (tohtorikoulutettavina).
Olen perhepäivähoitaja. Olen tosin FK, mutta tutkintohan on ihan sama kuin FM:n tutkinto.
Lukion rehtori, lukion aineidenopettajia (kieliä lähinnä), konsultti.
Vierailija kirjoitti:
Olen perhepäivähoitaja. Olen tosin FK, mutta tutkintohan on ihan sama kuin FM:n tutkinto.
Ainut vaan että maisteriopinnot puuttuu?
Jos puhutaan ihan filosofian maisterin tutkinnosta, niin tässä muutamia mitä mieleen tulee, joukossa niin luonnontieteilijöitä kuin humanisteja tuttavapiiristä (kaikki eivät läheisiä, mutta sellaisia kaverin kavereita jne):
Koulutuspäällikkö, aineenopettaja, informaatikko, ohjelmoija, tutkija, lehtori, toimittaja, kirjailija, päätoimittaja, kouluttaja, projektikoordinaattori, projektisuunnittelija, puheterapeutti, IT-tuki, arkistotyöntekijä.
Työttömänä filosofoi. Hengentuotteensa julkituo av palstoilla ja työpaikkahaastatteluissa.
Toiminnanjohtaja, kustannustoimittaja, tutkija, opintokoordinaattori, vararehtori jne. En muistaakseni tunne yhtään työtöntä filosofian maisteria.
Kaikki FM:t eivät todellakaan ole humanisteja, eivätkä kaikki humanistit FM:iä. Aplla on puurot ja vellit nyt sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vaan että maisteriopinnot puuttuu?
FK on vanha filosofian kandidaatti, eli ylempi korkeakoulututkinto ennen kuin tutkinnon nimi 1990-luvun alussa muutt maisteriksi. Tuolloin maisterinarvo oli maksullinen ja se anottiin yliopistosta saatavan tutkinnon päälle.
Se nykyinen kandidaatintutkinto, josta maisteriopinnot puuttuu, on "humanististen tieteiden kandidaatti" tai "matemaattisten tieteiden kandidaatti".
Vierailija kirjoitti:
Olet käynyt vanhan FK -tutkinnon? Siihen aikaan kyllä jopa meille humanisteillekin oli oman alan töitä kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käynyt vanhan FK -tutkinnon? Siihen aikaan kyllä jopa meille humanisteillekin oli oman alan töitä kiitettävästi.
Kyllä, tein oman alani töitä kauan ja vaihdoin sitten mielekkäämpään ja henkisesti palkitsevampaan.
Kirjastonhoitaja. Koulutusta vastaavassa työssä.
Kotiäiti. Tai no, lapset eivät enää asu kotona ja elelee rikkaan miehensä varoilla enimmäkseen ulkomailla. Eli oisko vaan sitten työtön?