Kumman ruokavalion valitsisit mieluummin loppuelämäksi: LCHF vai HCLF, eli karppaus vai veganismi?
LCHF=low carb high fat, eli tiukkaa karppausta. Hyvästi hedelmillekin!
HCLF=tiukkaa vegeruokavaliota, jossa vähintään 80% kaloreista tulee hiilareista, mielellään hedelmistä, riisistä, perunoista jne. Rasvoja ja prodea kumpaakin max 10% energiasta, eli avokadokin on melkeinpä liikaa ja papujen syöntiä saa vahtia.
Kommentit (57)
HCLF ei tarkoita veganismia. Mutta valitsisin LCHF
Hclf, ehdottomasti. Tykkään hedelmistä. :D
Mitäs jos vain syötäisiin ihan oikeaa ruokaa välillä?
Mistä lähtien tuo kirjanhirviö on ollut sama kuin veganismi?
Mä oon ihan pihalla siitä mitä vegaanit syö, kuuluuko niiden ruokavalioon mitään muuta kuin kasviperäistä?
Mieluiten olisin vegaani.
Muutos nykyisestä ruokavaliosta ei olisi kovin iso.
Vierailija kirjoitti:
HCLF ei tarkoita veganismia.
Käytännössä tarkoittaa, koska eläinkunnan tuotteissa on yleensä olemattoman vähän hiilaria, mutta prodea ja rasvaa senkin edestä. Jos oikein saivarrellaan, voihan HCLF-tyyppi tietenkin vaikka käyttää nahkaa ja eläinkokein testattuja tuotteita yms. jolloin hän ei ole vegaani :P
Otatko puukon mielummin kylkeen vai selkään...
LCHF, ehdottomasti. Paljon terveellisempi tutkitustikin.
Eihän veganismin tarvii olla LF, voin vaikka juoda rypsiöljyä suoraan pullosta jos haluan. En valitsisi kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan pihalla siitä mitä vegaanit syö, kuuluuko niiden ruokavalioon mitään muuta kuin kasviperäistä?
Ei kuulu. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Ei edes hunajaa.
Mä alkaisin Karpiksi Frederik Paulun ohjeiden mukaan. Hänen karppausohjeissaan saa syödä hedelmiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Ei edes hunajaa.
No sitten valinta on helppo. Eli hyväkarppi tulisi musta.
LCHF on mun ruokavalio. Selitätkö, ap, mikä on tiukka karppaus?
Eiköhän semmoen ruokavalio ole paras, että syö mitä haluttaa:)
Vierailija kirjoitti:
LCHF on mun ruokavalio. Selitätkö, ap, mikä on tiukka karppaus?
Ketokarppaus tai hiilarit alle 50g/vrk. Eli ei mikään hyväkarppi tms. joka syö välillä jotain leipää sun muuta. Ap
Ehdottomasti karppauksen. Karppauksessakin voi syödä ihan runsaasti kasviksia ja vihanneksia. Sokeriarvot pysyvät paremmin kurissa tällä ruokavaliolla.
Vegaanina minulla olisi liian iso kiusaus ottaa energiaa leivästä, riisistä, pastasta ja muista sokereita paljon kohottavista ruoka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän veganismin tarvii olla LF, voin vaikka juoda rypsiöljyä suoraan pullosta jos haluan.
Jep, mutta vaikka kaikki vegaanit eivät olekaan HCLF-tyyppejä, käytännössä kaikki HCLF-ruokavaliolaiset syövät vegaanisesti.
Hei pliis älkää puhuko veganismista jonain terveyshömpötyksenä.
T. Sipsikaljavegaani.
Niin ja HCLF on tietekin high carb low fat.