Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi junantuomat yrittävät puhua slangia?

Vierailija
04.05.2016 |

Moni Helsinkiin pari vuotta sitten muualta muuttanut on alkanut viljelemään slangia ja käyttää sanoja usein vielä väärin. Miksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slangi on junteinta ja silti juntit maalta puhuu sitä?

Vierailija
22/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä diggaan täst piisist."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin opiskelemaan sisäoppilaitokseen jossa oli oppilaita eri puolilta Suomea. 6 kk päästä puhuin oulua, pohjanmaata, slangia, sekaisin. Niin ne murteet vaan tarttuvat.

Vierailija
24/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Andy McCoy on oikeen sen ääliömäisyyden ilmentymä. Jotenkin säälittää koko helsinkiläisyys kun siinä tuntuu olevan niin paljon paineita olla sitä ja tätä. Pukeutua tyylikkäästi jne. Kaikki on niin pinnallista ja kaukana tosielämästä.

Ja miksi varsinkin savolaisilla on kauhea hinku sinne stadiinne?

Eiks Hulkon akan poika ole asunut ulkomailla suurimman osan elämäänsä? Miksi se hesaa puhuisi?

Vierailija
25/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se slangin käyttäminen ole niin vakavaa. Onhan se joskus huvittavaa kun minä paljasjalkainen helsinkiläinen en puhu stadin slandia, mutta Tampereelta tullut miesystävä bamlaa joka välissä.

Vierailija
26/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi stadilaiset lainaavat niin paljon englantia slangissaan? Ettekö te löydä suomalaisia vastineita sanoille? Oletteko jotenkin vajaita?

Vierailija
27/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, mää ainaki entisenä oululaisena väännän sitä oulua niin perkeleen leviästi vaikka muut mulle vähän nauraaki. "Stadin slangi" on juntimpaa ku mikään muu murre.

Juntti on se joka haukkuu toisen murretta.

Niin ja muistakaa se että nykyinen "Stadin slangi", joka muuten on kaukana siitä alkuperäisestä Stadin slangista, on kehittynyt juuri niiden junatuomien takia sellaiseksi kuin nykyään on.

Murteet ovat rikkaus, nauttikaa niistä!

Slangi ei ole murretta. Suomen kielikin on nyt erilaista kuin vaikkapa 1950-luvulla, tarkoittaako se siis että kieli oli silloin "alkuperäisempää"?

Kyllähän slangeja yleisesti murteina pidetään ... olen kuullut joskus käsitteen "sosiaalinen murre" slangista puhuttaessa.

Niin ja missään vaiheessahan en sanonut että vanha Stadin slangi on ainoa oikea Stading slangi... kunhan vaan mainitsin että nykyinen slangi on erillaista kuin se vanha slangi jota yleisesti, ainakin meidän Stadilaisten keskuudessa, Stadin slangina pidetään. :o)

Vierailija
28/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi stadilaiset lainaavat niin paljon englantia slangissaan? Ettekö te löydä suomalaisia vastineita sanoille? Oletteko jotenkin vajaita?

Joo ollaan!

Vierailija
29/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puhuisi slangia vaikka maksettaisiin koska se kuulostaa mun korvaan niin pahalta, mutta tiedän tänne muuttaneita kavereita jotka on alkaneet puhua. Miksi? Siksi että ei jaksa sitä päivittäistä helsinkiläisten vittuilua ja kitinää kun ne ei "ymmärrä" tai tykkää muista murteista.

Vierailija
30/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puhetyylit tarttuvat, ja jos vaikka kaveriporukassa on useita slangisanoja käyttäviä ja jostain asiasta slangisana on se tyypillisin, niin alkaa jo tuntua väkinäiseltä käyttää jotain muuta sanaa.

Välillä kyllä ihmetyttää, miten stadilaiset kuvittelevat jokaisen ymmärtävän slangisanoja... Olen kuusi vuotta Helsingissä asunut, mutta koska muutin opiskelemaan, on tuttavapiiriin kuulunut aina hyvin paljon (jopa enimmäkseen) muita junantuomia. Edelleen tulee siis usein vastaan tilanteita, joissa ei puhuta samaa kieltä paljasjalkaisen kanssa, ja aina jaksetaan ihmetellä, että miten niin en muka tiedä mitä sana X tarkoittaa. No en kai tiedä, jos en koskaan sellaista ole kuullut :D Erikseen en siis ole ruvennut "opettelemaan" slangia, jotkut sanat nyt vaan tarttuvat.

Voipi olla että sama ilmiö toteutuu jokaisella murrealueella. En ole asunut muualla kuin alkup. kotipaikkakunnallani ja täällä, joten omakohtaista kokemusta ei ole.

Vierailija
31/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiallisesti etenkin vanha slangi sisältää paljon lainasanoja ruotsista ja venäjästä. Taitaapa pohjanmaallakin iso osa murresanoista periytyä ruotsinkielestä. Sellaista se on, sanat ja sanonnat tarttuvat niiltä, kenen kanssa ollaan kanssakäymisissä.

Vierailija
32/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä tiedä. Itsestäni slangi on niin tuhottoman rumaa, että en edes halua käyttää.

Siis kai tiedät, että ei moni sitä slangia puhu? Toki paljon käytetään slangisanoja, jotkut enemmän kun toiset.

Itse en sano esim fyrkka tai stygä, mutta sanon spora ja stendari. Onko se rumaa kans, kiinnostaa tietää, että missä ihmisten slangitoleranssi menee. Niin ja helsinkiläinen olen.

Vierailija
33/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en puhuisi slangia vaikka maksettaisiin koska se kuulostaa mun korvaan niin pahalta, mutta tiedän tänne muuttaneita kavereita jotka on alkaneet puhua. Miksi? Siksi että ei jaksa sitä päivittäistä helsinkiläisten vittuilua ja kitinää kun ne ei "ymmärrä" tai tykkää muista murteista.

Stadilainen ei noin sanoisi... ne on niitä junantuomia.

Ja jos sattuu puhumaan "stadia" vaikka Turussa niin sieltä tulee heti kitinää ja vittuilua että ne ei ymmärrä!

Vierailija
34/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Andy McCoy on oikeen sen ääliömäisyyden ilmentymä. Jotenkin säälittää koko helsinkiläisyys kun siinä tuntuu olevan niin paljon paineita olla sitä ja tätä. Pukeutua tyylikkäästi jne. Kaikki on niin pinnallista ja kaukana tosielämästä.

Onko Andy helsinkiläinen?

Vierailija
35/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiallisesti etenkin vanha slangi sisältää paljon lainasanoja ruotsista ja venäjästä. Taitaapa pohjanmaallakin iso osa murresanoista periytyä ruotsinkielestä. Sellaista se on, sanat ja sanonnat tarttuvat niiltä, kenen kanssa ollaan kanssakäymisissä.

Näinhän se on * kaivaa sontikan esille ;)

Vierailija
36/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paljasjalkainen

Vierailija
37/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun muutin Helsinkiin, ja minulta kysyttiin "onks sul stenkkuu" ja luulin että minulta kysyttiin kelloa. :D

Vierailija
38/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyi Pelkosenniemellä ja vietti lapsuusaikansa Tukholmassa, jos oikein muistan.

Vierailija
39/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää miten niin monen pönden mielestä on juntti jos bamlaa kieltä mitä ne ei ite snaijaa.

Meinaakohan ne et kaikki kiinalaiset ja vaik hollantilaiset on juntei ihan vaan sen takia ku ei snaijaa mitä ne bamlaa?

Vierailija
40/46 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaista slangia mieluummin kuuntelee kuin tpaikanhakijoiden sanavaraston käyttöä, joka koostuu seuraavista sanoista: "lov, seks, fak"