Oletteko huomanneet, ettei miehille saa suuttua vaikka olisi aihetta?
Olen huomannut itse miljoona kertaa, kuullut ystäviltä, huomannut työelämässä.
Mies tekee virheen/loukkaa sinua pahasti--->sinä olet vihainen--->mies suuttuu sinulle suuttumisesta.
Esim. mies unohtaa jotain todella tärkeää, mistä olet vaikka useasti sanonut (sanotaan nyt vaikka, että olette lähdössä lomalle, ja sinä olet hoitanut väh. 90% kaikesta, pakkaamisesta järjestelyyn. Sinä sanot miehelle vaikka 4kk ennen lähtöä, että lapsen passi pitää uusia, voisitko sä tehdä sen. Mies lupaa. Ilta ennen lähtöä pyydät lapsen passia ja sitä ei ole haettu.)
Sinä luonnollisesti suutut asiasta.
Mitä tekee mies? Räjähtää sinulle. Syy, miksei hakenut passia oli kuitenkin jollain tavalla sinun ("kun sä oot nalkuttanu ja stressannu ja työssä en oo saanu hetken rauhaa, etkö ois vaa voinu hoitaa sitä??"), syyllistää sinut ja kääntää asian ytimen sinuun.
Kuinka moni tunnistaa ilmiön? Ihan nyrkkisääntönä olisi, ettei mistään saa ikinä kritisoida tai arvostella.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan itselle tärkeät asiat ja mies saa joutua kuseen, jos ei onnistu hoitamaan omiaan. Voin muistuttaa kerran, mutta sitten on omillaan. En vaivaudu jäkättämään, sitä mies varmaan haluaisi. Nautin tilanteesta :-D
(Pistän tämän suhteen poikki kohta, no worries. Tämä mies sopii paremmin jollekin hoivaviettiselle.)
Miten hermosi kestävät? Vinkkejä?
Itse yritän tuota, mutta se ei oikein onnistu.
Jos en siivoa avomiehen jälkiä, niin meidän pieni opiskelijakämppä uppoaa paskaan. Lähes kirjaimellisesti.
1. Pyykit. Mies ei ole kolmen vuoden aikana pessyt kertaakaan vaatteita, vaan se olen ollut aina minä. Jos mies ei ole tuonut vaatteitaan pyykkikoriin, vaan on tunkenut likaiset pyykit sängyn alle ja/tai heittänyt lattialle ja menen pesemään vain korissa olevat pyykit, niin mies käyttää puhtaat vaatteet loppuun ja jättää menemättä kouluun/kauppaan/ulos siihen asti, että puhtaita vaatteita ilmestyy kaappiin. Ei edes harkitse itse näiden pesemistä.
2. Roskat. Niitä on kaikkialla. Aivan kaikkialla. Niin no, paitsi roskiksessa.
3. Astiat. Jos tiskaan vain omat astiani (ei ole pesukonetta), niin miehen likaiset astiat alkavat pikkuhiljaa kasvamaan hometta. Ja mies käyttää minun astioita. Joskus, kun vasta seurusteltiin, niin oikeastaan koko miehen koko astiasto homehtui. Kaikki kattilat, pannut yms. Mitä teki mies? Osti kertakäyttöastioita.
4. Koulunkäynti. Mies ei ole käynyt koulussa yli puoleen vuoteen paria päivää laskematta. Nyt alkuviikosta tuli viimeinen kirje, jossa käsketään ottamaan yhteyttä, tai mies irtisanotaan koulusta. Sama juttu oli viime keväänä, mutta minä lopulta raahasin miehen kouluun ja tämä sai pitää koulupaikkansa. Enää en sitä tee.
Ja se, jos mainitsen yhtään mitään näistä asioista, niin mies suuttuu. Pahasti. Huuhtaa, möksöttää, vittuilee.
Tarkoitus olisi erota ja asuta ensi kk toisessa kämpässä, yksin, mutta jotenkin pitäisi jaksaa vielä kuukausi tätä... Kolme vuotta olen jaksanut, mutta nyt loppui kärsivällisyys. En ole kertonut asiasta vielä miehelle, mutta olen järjestellyt muuttoani pikkuhiljaa.
Ollaan 19v ja 22v, minä nuorempi. Ja jeap, 16-veestä näin. Avoliittoa takana n. vuosi.
No enhän mä(kään) enää jaksakaan. Negatiivisia puolia on enemmän kuin positiivisia, en halua elää tällaista elämää, ei sovita yhteen. Eikä ole yhteisiä lapsia, joten mikään ei sido. Tsemppiä sulle!
Kuulostaa tutulta. Exän kanssa kaikki oli mun vikaa. Ja luojan kiitos vaihdoin parempaan.
Eli ei kaikki miehet noin käyttäydy, vain ne häiriintyneet yksilöt, joiden vanhemmat on aina pelastaneet pulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa ne riehuvat jännämiehenne normimiehiin, niin ei tule huutoa, jos jostain joutuu sanomaan.
Kuten täälläkin voi nähdä... Jos akka huomauttaa jostain, tullaan raivoa pidätellen nettipalstoille riehumaan. Ehkä vaimo hyväksyy tällaisen järjestelyn kotirauhan nimissä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies esim. hermostuu omissa hommissaan mitä nyt sitten ikinä tekeekin. Alkaa kirota äänekkäästi jne.. minä sitten siihen sanomaan että "hiljaa, lasten kuullen et kiroa ja huuda, hillitse itsesi tai mene ulos huutamaan" johon miehen vastaus "joo ole hiljaa älä jatka.. sinä provosoit, ei olis ongelmaa jos et puuttuis asiaan niin menis ohi vaan tämä." Eli miehen mielestä minä aiheutin tässä ongelman sanomalla ettei saa huutaa lasten kuullen. :D
Minuakin vituttaisi jos tuollainen komentelija akka.
Jos mie kiroaa niin häntä vituttaa. Vitutus ei helpota yhtään että toinen tulee vittuilemaan siihen vielä lisää.
Kahta kauheammin alkaa vituttaa.
Olen itse nainen siis.
Miehet pitävät vihaista naista seksikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies esim. hermostuu omissa hommissaan mitä nyt sitten ikinä tekeekin. Alkaa kirota äänekkäästi jne.. minä sitten siihen sanomaan että "hiljaa, lasten kuullen et kiroa ja huuda, hillitse itsesi tai mene ulos huutamaan" johon miehen vastaus "joo ole hiljaa älä jatka.. sinä provosoit, ei olis ongelmaa jos et puuttuis asiaan niin menis ohi vaan tämä." Eli miehen mielestä minä aiheutin tässä ongelman sanomalla ettei saa huutaa lasten kuullen. :D
Olisit antanut toisen ensin rauhoittua ja sitten sanonut nätimmin.
Nyt talloit vihaisen ihmisen maahan alentavasti puhumalla.
Jos ihmiselle ei anneta tilaa kokea negatiivisia tunteitaan niin myöhemmin voi käydä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka:
1) Mikromanageroi kaikkea
2) Uhriudu kun muut eivät näe mitään järkeä epärealististen ja yhdentekevien vaatimustesi toteuttamisessa
Oikeasti, se maailma ei kaadu siihen vaikka se likainen kuppi olisikin siinä pöydällä päivän tai pari.
Just näin. Niinkuin AP:n aloituksessa oleva esimerkki. Mitä siitä jos joku lapsista jää perheen matkalta pois. Täysin epärealistinen ja yhdentekevä vaatimus että kaikki lapset pääsis mukaan matkalle jota on odotettu ja toivottu pitkään. Ja liput maksettu eikä rahoja saa takaisin. Perkeleen mikromanageroiva ämmä.
Kehtasi vielä unohtaa AJOISSA kysyä että onko passit haettu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä riidat usein alkoi niin, että mä kysyin "muistitko hoitaa asian x" ja miehestä oli äärettömän ärsyttävää kun kyselin - silloin kun ei ollut hoitanut sitä asiaa minkä oli luvannut.
Mä muutin kysymystäni. Aloin tiedustella "sä varmaan hoiditkin jo asian x". Homma toimi vuoden ilman ainoatakaan alkanutta riitaa. Mutta! Nyt miestä on alkanut äärettömän paljon ärsyttää nyt tämä olettaminen - silloin kun ei ole hoitanut sitä asiaa x.
Pitäiskö mun uudestaan muuttaa ilmaisuani? Minkälaiseksi? Kumpuaako toi mun kyselyyn nalkutukseen jankutukseen uteluun mussutukseen liittyvä kilahtaminen siitä, että häntä ärsyttää kun ei ole hoitanut sitä asiaa ja "jää kiinni" siitä? Sillon jos on hoitanut niin sillon vastaa asiallisesti.
Täytyypä oikein tuumata tätä asiaa. Tosiaan olit oikeilla jäljillä kun käänsit asian positiiviseksi, mutta nyt pitäisi vaihtaa vielä isommalle vaihteelle ilman että tulisi epäilystä manipuloinnista. Mites tämä: Kerkesitkö jo hoitaa asian x, kun olin ensi viikolla menossa sinnepäin? Tässä on kyllä riskinä sitten se että saat itse hoitaa senkin jutun.
Minun mieheni tietää, että siedän vaikkapa kesken olevaa remonttia tietyn ajan, ja sitten minulla alkaa keittää yli. Hän tietää myös, että yritän meidän kolmen lapsen kanssa pitää tätä tavaramäärää kurissa ainakin siten, että tavarat menisivät kaikki omille paikoilleen. Mies tietää, etten pidä kauheasti tavaroista, että pärjään hyvin vähällä.
Minä tunnen mieheni ja osaan antaa olla, mutta nyt olen siinä pisteessä että olen valmis vain kävelemään tästä suhteesta kunhan vauva tuosta vähän kasvaa. Olen sanonut, että tuntuu kuin olisin pelkkä kotiorja täällä, että tämä ei edes ole minun kotini ja vaan miehen ja lapsen, jossa minulle ei edes ole tilaa. Meillä olisi kaunis koti, jos se ei olisi täynnä keskeneräisiä juttuja, ja remonttitavaraa, ja tavaraa.
Mitä tekee mies? Suuttuu minulle. Hänen sanojensa mukaan meillä olisi kaikki aivan hyvin, jos minä vain lakkaisin valittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee virheen/loukkaa sinua pahasti--->sinä olet vihainen--->mies suuttuu sinulle suuttumisesta.
Esim. mies unohtaa jotain todella tärkeää, mistä olet vaikka useasti sanonut (sanotaan nyt vaikka, että olette lähdössä lomalle, ja sinä olet hoitanut väh. 90% kaikesta, pakkaamisesta järjestelyyn. Sinä sanot miehelle vaikka 4kk ennen lähtöä, että lapsen passi pitää uusia, voisitko sä tehdä sen. Mies lupaa. Ilta ennen lähtöä pyydät lapsen passia ja sitä ei ole haettu.)
Mitä tekee mies? Räjähtää sinulle. Syy, miksei hakenut passia oli kuitenkin jollain tavalla sinun ("kun sä oot nalkuttanu ja stressannu ja työssä en oo saanu hetken rauhaa, etkö ois vaa voinu hoitaa sitä??"), syyllistää sinut ja kääntää asian ytimen sinuun.Kuinka moni tunnistaa ilmiön? Ihan nyrkkisääntönä olisi, ettei mistään saa ikinä kritisoida tai arvostella.
Se hoitakoot joka koko jutun on keksinyt.
Hahahaa, tuo ilmiö toistuu meillä vuosikymmenestä toiseen. Todellakin noin.
Vika on kylläkin ihmisessä, ei sukupuolessa. Jos töppäilee, olisi syytä kyetä ottamaan asiallista palautetta vastaan. Meillä tilanne lähtee aina asiallisen palautteen antamisesta asiattomaksi, koska vastapuolen on pakko raivostua arvostelusta. Alkaa olla finaalissa tämä homma.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni tietää, että siedän vaikkapa kesken olevaa remonttia tietyn ajan, ja sitten minulla alkaa keittää yli. Hän tietää myös, että yritän meidän kolmen lapsen kanssa pitää tätä tavaramäärää kurissa ainakin siten, että tavarat menisivät kaikki omille paikoilleen. Mies tietää, etten pidä kauheasti tavaroista, että pärjään hyvin vähällä.
Minä tunnen mieheni ja osaan antaa olla, mutta nyt olen siinä pisteessä että olen valmis vain kävelemään tästä suhteesta kunhan vauva tuosta vähän kasvaa. Olen sanonut, että tuntuu kuin olisin pelkkä kotiorja täällä, että tämä ei edes ole minun kotini ja vaan miehen ja lapsen, jossa minulle ei edes ole tilaa. Meillä olisi kaunis koti, jos se ei olisi täynnä keskeneräisiä juttuja, ja remonttitavaraa, ja tavaraa.
Mitä tekee mies? Suuttuu minulle. Hänen sanojensa mukaan meillä olisi kaikki aivan hyvin, jos minä vain lakkaisin valittamasta.
Remontti kestää niin kauan kuin remontti kestää.
Olisitte tilanneet tehokkaamman remontointiyrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee mies? Räjähtää sinulle. Syy, miksei hakenut passia oli kuitenkin jollain tavalla sinun ("kun sä oot nalkuttanu ja stressannu ja työssä en oo saanu hetken rauhaa, etkö ois vaa voinu hoitaa sitä??"), syyllistää sinut ja kääntää asian ytimen sinuun.Kuinka moni tunnistaa ilmiön? Ihan nyrkkisääntönä olisi, ettei mistään saa ikinä kritisoida tai arvostella.
Minun mies on kysellyt tässä viikon sisällä, että lähdettäiskö reissuun ensi talvena. Eli, voin nyt olettaa että hän hoitaa kaiken varaamisesta, maksamisesta pakkaamiseen ja passeihin, vie meidät lentokentälle ja syöttää eväspähkinät suuhunkin lennolla?
Koska hei, MIEHEN idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis viranomainen toimittakoon itse uuden passin, koska on keksinyt vaatia sitä, että perheenne yhteisellä lomamatkalla kaikilla on oltava passi?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kauheaa, jos kertoo kokevansa jonkun asian isoksi ongelmaksi, se mitätöidään kertomalla, että vika onkin toisen korvien välissä ja siinä, että hän valittaa asiasta. Olen saanut monta kertaa mieheltä tyrmäyksen "ei ole mitään ongelmia" jatkeeksi kuvauksen hirveästä luonteestani ja kaikesta muusta kauheasta paskasta kertoessani että mieltäni painaa joku ongelma. Eli miehen mielestä ei ole mitään ongelmia, mutta sivulauseessa kuvaa minun olevan hirviö. Summa summarum: miten vitussa parisuhteessa ei ole ongelmia, jos toinen on hirviö ja miksi vitussa hän haluaa elää hirviön kanssa parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remontti kestää niin kauan kuin remontti kestää.
Olisitte tilanneet tehokkaamman remontointiyrityksen.
Anteeksi mink firman?
Ei täällä kukaan remontoi, paitsi mies itse. Minä toki autan, minkä kolmen lapsen hoidolta, etäopiskelulta sun muilta ehtiän. Remonttia en ole vaatinut, enkä edes pyytänyt. Paitsi juuri noin, että joku muu hoitaisi ne, mutta ei se kerta kaikkiaan käy.
Suuttumista tehokkaampi keino vaikuttaa miehen käytökseen on osoittaa sen tuottaneen pettymyksen sinulle. Suuttuminen saattaa herättää vastareaktion ja tarpeen puolustautua, mutta kun rauhallisesti kertoo miehen tuottaneen pettymyksen, viesti menee vähintään yhtä tehokkaasti perille. Harva mies haluaa tuottaa pettymystä lähipiirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit antanut toisen ensin rauhoittua ja sitten sanonut nätimmin.
Nyt talloit vihaisen ihmisen maahan alentavasti puhumalla.
Jos ihmiselle ei anneta tilaa kokea negatiivisia tunteitaan niin myöhemmin voi käydä huonosti.
Jos minun vaimoni sanoisi noin kuin tuossa niin heittäisin hänet autosta pois. Avioero menisi vireille seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Suuttumista tehokkaampi keino vaikuttaa miehen käytökseen on osoittaa sen tuottaneen pettymyksen sinulle. Suuttuminen saattaa herättää vastareaktion ja tarpeen puolustautua, mutta kun rauhallisesti kertoo miehen tuottaneen pettymyksen, viesti menee vähintään yhtä tehokkaasti perille. Harva mies haluaa tuottaa pettymystä lähipiirilleen.
voi vmp. :D
Miehet ovat uskomattoman itsekkäitä. Asioiden hoitaminen ei onnistu, kaikki jää tekemättä ja on sinnepäin.