Kolesteroliarvojen parantaminen, miten olette käytännössä muutaneet ruokavaliotanne?
En hirveästi tummaa lihaa edes syö, voitakin vain satunnaisesti jonkun ruoan/leipomuksen teossa.
Avokado päivässä? eri levite leivälle?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hohhoijaa kirjoitti:
No miksei se kolesterolin väitetty vaarallisuus näy yhdessäkään laajassa väestötutkimuksessa,siksi että oikeat riskit ovat hapetusstressi ja hiljainen tulehdus suonenseinämissä.Statiinit ovat toki loistobisnes lääketeollisuudelle.
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkis…
Ei jumalauta, vieläkö joku tähän uskoo????
Kerro sitten lähteiden kera, miksi olisi syytä olla uskomatta?
Kolesteroli ei hapetu jos antioksidanttisuoja on kunnossa eikä myöskään tulehdu jos suojaavia ravintotekijöitä saadaan tarpeeksi.Kolesteroliarvo ei siis kerro riskistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkeat kolesteroliarvot vaikka syön terveellisesti
- kasvirasvoja (rypsi- ja oliiviöljy), pähkinöitä, avokadoa, paljon kasvisruokia, toki kalaa ja lihaakin, pihvin paistan voissa (n 1 tl per pihvi), joskus syön täysrasvaista juustoa palan tai pari, täysjyvätuotteita ja marjoja joka päivä. Ei yhtään eineksiä, ei kaupan leivonnaisia, ei sipsejä tms mistä saisin transrasvoja.
Toisaalta en kuulu riskiryhmään koska verenpaine on vähän liiankin alhainen, en tupakoi, olen normaalipainoinen jne.
Perjantaina taas kontrolliin.
Mitkä ne sun arvot on?
Rypsiöljy on muuten ihan out.
Ldl 4,9 ja hdl 1,6. Kokonaiskolesteroli 6,7. Muutos on tapahtunut vuoden sisällä vaikka olen muuttanut samalla ruokavaliota entistä paremmaksi.
Rypsiöljyä käytän vähän, vain silloin kun ei saa tulla makua (kuten oliiviöljystä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kasvirasvoja (rypsi- ja oliiviöljy), pähkinöitä, avokadoa, paljon kasvisruokia, toki kalaa ja lihaakin, pihvin paistan voissa (n 1 tl per pihvi), joskus syön täysrasvaista juustoa palan tai pari, täysjyvätuotteita ja marjoja joka päivä. Ei yhtään eineksiä, ei kaupan leivonnaisia, ei sipsejä tms mistä saisin transrasvoja.
Toisaalta en kuulu riskiryhmään koska verenpaine on vähän liiankin alhainen, en tupakoi, olen normaalipainoinen jne.
Rypsiöljy ehdottomasti pois, eikä nuo taysjyvätuotteet ole juurikaan terveellisempiä kun muut viljatuotteet. Pois nekin.
Syön n 3 ruisleipäsiivua viikossa tai 1 annoksen 8 viljan puuroa/vko. Tuskin noilla on merkitystä. Jos teen riisiä se on täysjyvää, Italiasta ostettua eikä mitään Risellaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy ehdottomasti pois, eikä nuo taysjyvätuotteet ole juurikaan terveellisempiä kun muut viljatuotteet. Pois nekin.
Syön n 3 ruisleipäsiivua viikossa tai 1 annoksen 8 viljan puuroa/vko. Tuskin noilla on merkitystä. Jos teen riisiä se on täysjyvää, Italiasta ostettua eikä mitään Risellaa.
Huolimatta siitä, mitä nämä hiilarinvastustajat täällä sekoilevat, kolesterolitasoihin vaikuttaa alentavasti myös kuitupitoiset täysjyvätuotteet. Erityisesti liukoinen kuitu, kuten kauran ja ohran beetaglukaani, sitoo kolesterolia ja se poistuu suoliston kautta. Eli niitä voi ottaa ihan päivittäiseen käyttöön esim. puuron muodossa. Muuten ruokavaliosi kuulostaa äkkiseltään oikein hyvältä :)
Myös liikunnalla on vaikutusta kolesteroliarvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne sun arvot on?
Ldl 4,9 ja hdl 1,6. Kokonaiskolesteroli 6,7. Muutos on tapahtunut vuoden sisällä vaikka olen muuttanut samalla ruokavaliota entistä paremmaksi.
Rypsiöljyä käytän vähän, vain silloin kun ei saa tulla makua (kuten oliiviöljystä)
Onko sulla kilpirauhasen vajaatoimintaa? Minulla on ja oli ollut hyvän aikaa ennen kuin se havaittiin. Kolesterolit oli nousseet vuodessa samoihin lukemiin kuin nuo sinun. Aloitettuani lääkityksen vajaatoimintaan ja kilpirauhasarvojen parannuttua, parani myös kolesteroliarvot huimasti vaikka ravinto ja liikunta pysyi ihan samanlaisena (lakto-kasvisruoka, ei kahvia eikä alkoholia).
Karppaan eli syön kaiken runsasrasvaisesti. Munia, kalaa, possua ja vihanneksia.
Täsyrasvaista juustoa ja voita, joskus oliiviöljyä.
Veriarvot niin hyvät, että lääkäri kysyi mitä syön. Oli kauhuissaan kun kerroin.
Näin olen syönyt jo 12 vuotta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne sun arvot on?
Onko sulla kilpirauhasen vajaatoimintaa? Minulla on ja oli ollut hyvän aikaa ennen kuin se havaittiin. Kolesterolit oli nousseet vuodessa samoihin lukemiin kuin nuo sinun. Aloitettuani lääkityksen vajaatoimintaan ja kilpirauhasarvojen parannuttua, parani myös kolesteroliarvot huimasti vaikka ravinto ja liikunta pysyi ihan samanlaisena (lakto-kasvisruoka, ei kahvia eikä alkoholia).
Labrojen mukaan ei ole. Luultavasti vain ikä ja geneettinen rasite nostaa. Lääkitystä en joudu ottamaan koska muut riskit on niin pienet (enkä kyllä suostuisikaan)
Kauranlese on ykkönen, sitten tulee pähkinät, avokado (banaani).
Vierailija kirjoitti:
Ja iällä. Vaikka ruokavalio, liikunta ja elämäntavat pysyisivät samana, niin iän mukana, tuossa 40-50-vuotiaana terveysjutut alkavat reistailemaan ja se mikä tepsi ennen, ei tepsiikään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja iällä. Vaikka ruokavalio, liikunta ja elämäntavat pysyisivät samana, niin iän mukana, tuossa 40-50-vuotiaana terveysjutut alkavat reistailemaan ja se mikä tepsi ennen, ei tepsiikään enää.
Kolesteroli saa noustakin vanhemmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimatta siitä, mitä nämä hiilarinvastustajat täällä sekoilevat, kolesterolitasoihin vaikuttaa alentavasti myös kuitupitoiset täysjyvätuotteet. Erityisesti liukoinen kuitu, kuten kauran ja ohran beetaglukaani, sitoo kolesterolia ja se poistuu suoliston kautta. Eli niitä voi ottaa ihan päivittäiseen käyttöön esim. puuron muodossa. Muuten ruokavaliosi kuulostaa äkkiseltään oikein hyvältä :)
Näin mun sydän spesialisti kertoi myös, jota arvostan todella korkealle ja erityisesti hän korosti juuri kauran leseen terv.vaikutuksia.
Olen päälle 40 ja pari vuotta sitten kokonaiskolesteroli oli 3,1. Luku oli sama myös 10 v aiemmin. Ja siis ldl, hdl ja trigyt ovat tuolla arvolla erinomaiset.
Olen normaalipainoinen (bmi 22) ja syön aika sekalaisesti, myös herkkuja ja sipsejäkin usein ja jonkin verran alkoa, en ole mikään terveysintoilija. Käytän rypsiöljyä ja margariinia, kun en pidä oliiviöljyn mausta. Voita ehkä leipoessa satunnaisesti.
Liikuntana minulla on enimmäkseen hyötyliikunta eli kävelen noin 8-10 km päivässä.
Mielestäni en nyt elä erityisen terveellisesti, mutta silti kolesteroli on kunnossa eli eiköhän geeneillä yms.ole myös merkitystä tai jonkun aiemmin mainitsemalla kilpirauhasen toiminnalla. Tiedän urheilullisia ja todella hoikkia terveellisesti eläviä, joilla on korkea kolesteroli elintavoista huolimatta eli ei siihen nyt aina pysty itse vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli saa noustakin vanhemmiten.
Joo, mutta riskitekijät kasvavat edelleen, sillä iän myötä lisääntyvät verisuoni/laskimosuonisairaudet/tulokset, sydänvaivat jne.
Tuossa diabetesliiton artikkelissa ei puhuta mitään antioksidanteista ja annetaan kuva ettei kolesterolin hapettumiseen voi vaikuttaa mitenkään.Niinpä tietenkin,muu voisi sotkea lääkefirmojen bisnekset.
hmm kirjoitti:
Tuossa diabetesliiton artikkelissa ei puhuta mitään antioksidanteista ja annetaan kuva ettei kolesterolin hapettumiseen voi vaikuttaa mitenkään.Niinpä tietenkin,muu voisi sotkea lääkefirmojen bisnekset.
Olisikohan syynä, ettei hapettumisen vaikuttamiseen löydy ainoatakaan validia tutkimusta.
Mutta kerro toki mikä Tohtori Tolosen tuote estää hapettumisen?
Syön rasvaa varsin surutta, niin maitorasvoja kuin pähkinöitä, avokadoa ym. luonnollisia kasvirasvoja ja rasvaisia kaloja. Kokonaiskolesteroli luokkaa 3, hdl 2, triglyt 0,5. Ldl alhaalla myös. Joskus 90-luvulla kun yritin syödä vähärasvaisesti ja paljon leipää ym. höttöä, kolesteroli oli 6 pintaan ja hdl/ldl-suhde huonon puoleinen.
Voi nyt ju.......ta mitä tyyppejä täällä jakelee ravitsemusohjeita. Siis mistä te näitä olette lukeneet???? Joo, alalta löytyy tutkimuksia aiheesta kuin aiheesta puolesta ja vastaan mutta yksittäisen tutkimuksen painoarvo on nolla. Kun katsotaan vaikka 100 tutkimuksen (huom. laadukkaasti toteutetun) joukkoa, niin voidaan nähdä mihin suuntaan näyttö on kallellaan. Ja yksi vahvimmista näytöistä on siitä, että säännöllisesti täysjyväviljaa käyttävät ovat keskimäärin terveempiä. Samoin kuin pähkinöitä käyttävät. Kaikki hiilarit eivät ole höttöhiilareita, vai voiko joku tosissaan väittää, että ranskanleipä/sokeri ja esim. täysjyväleipä ja juurekset ovat sama asia ravitsemuksellisesti? Ei ole nimittäin ihan niin mustavalkoista, vaikka mammojen kuinka tekisi mieli niin ajatella. Kyllä huomaa, ettei täällä ole jengillä mitään tajua fysiologian perusteistakaan, vaikka kovin vahvoja mielipiteitä näkyy löytyvän.
Mutta niinhän se taitaa mennä, että mitä vähemmän tietää, sitä enemmän luulee tietävänsä. Vastaavasti ne, jotka aiheeseen ovat perehtyneet ja mahdollisesti työskennelleet vuosia sen parissa, tajuavat miten valtavan monimutkainen asia on kyseessä.