Erittäin lihavan ihmiset hautajaiset - kokemuksia kenelläkään?
Miten erittäin lihavien ihmisten hautajaiset onnistuvat, onko kenelläkään käytännön kokemuksia? Tarkoitan sellaista + 150kg painavaa. Onko jotakin XXL-arkkuja? Normaali arkkuunhan sellainen ei mahdu. Miten sitten hautaan laitto? Meneekö kantajien harteilla ihmiskäsin vai jollakin trukilla ja kuormaliinoilla?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jos vainaja painaa vaikka 200 kiloa ja arkku on tästä syystä isompi, kantajia voi olla vaikkapa 8. Tällöin yhtä hartiaa kohden on 25 kiloa. Sehän ei ole mikään tajuton kilomäärä. Kyllä sellaisen nyt kappelista tai kirkolta haudalle asti kantaa. Jos ei, niin kärryillä perille ja siitä nosto hautaan.
Yleensähän arkkua ei laiteta kantamaan niitä heiveröisimpiä miehiä, vaan vähän riskimpiä. Kai nyt sellaiset tuon määrän kiloja harteillaan kantaa?
En ole itse kokeneimpia kantajia, vain pari kertaa ollut ja ihan normaalikokoista vainajaa kantanut. Mutta ongelma voi olla arkkua hautaan laskiessa, että menee hiukan epätasapainoon, eli toisesta päästä hiukan vauhdikkaammin. Tällöin ihan normaalikokoinenkin vainaja kykenee järjestämään hetkellisen "tilanteen", saati jos 150kg vainajan painopiste heilahtaa yhtäkkiä sinne toisen pään miehille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen hautaustoimistossa ja normaali arkkuun mahtuu noin 120 kg vainaja. Sitten pitää ottaa leveämpi arkku. Krematorion uunin suuaukosta ei mahdu kun normaali ylileveä arkku, jos tarvitaan tosi iso arkku esim 20cm normaalia isompi nii vain arkkuhautaus on mahdollista. Ruumisautolla tuodaan isot arkut mahdollisimman lähelle hautaa ja lasketaan autosta hautaan
Kyllä mun isän arkku mahtui krematorioon, vaikka oli tuon 20 cm isompi. Ei tuosta ollut hautaustoimistossa edes puhetta, etteikö polttohautaus olisi onnistunut.
Eiköhän tuo riipu vartalon mallista. Esim. lihavampi nainen on yleensä sivuilta leveämpi ja lihavalla miehellä maha eteenpäin ulkonevampi, eli luulisin saman painoisen miehen mahtuvan helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko myöskään krematorioon? Osahan lihavista ei mahdu esim MRI kuvaukseen, joten onko krematorioissa samat mitoitukset?
Ehkä ruumis paloitellaan ennen sitä?
Kannattaisiko käydä katsomassa joskus? Krematoriossa poltetaan arkkuineen ihminen, eli ei se "ihan" MRI:tä vastaa. Kannattaisikohan lähteä ulos ja pois netistä, jos realismi alkaa noin paljon vipata?
Ei vittu, kuka voi olla näin tosikko ja tyhmä ettei tajua tuon olevan huumoria. Noh, varmaan joku autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko myöskään krematorioon? Osahan lihavista ei mahdu esim MRI kuvaukseen, joten onko krematorioissa samat mitoitukset?
Ehkä ruumis paloitellaan ennen sitä?
Kyllä, rasvaiset ja karvaiset osat laitetaan ensin uuniin, että syttyy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku on isoa mallia. Ekä häntä ei kanneta mihinkään vaan poltetaan ja myöhemmin on uurnanlasku. Jos haudtaan arkussa, on olemassa sellainen "kärry" tai lava tms jolla voi viedä hautausmaalle. Kantoliinat kestävät kyllä hautaanlaskun.
Kantoliinat varmaan kestävät, mutta kestääkö kantajien hartiat ja kädet? Tulee iso jytky, kun 160kg lihamöykky mätkähtää kuoppaan hiukan hallitsemattomasti.
Huutonaurua mielikuvalle
Käytännössä etupää on painava ja jalkapää kevyt. Eli nyrkillä tapettavat heikot reppanat taakse, aidot riskit ja LIHAVAT miehet kantamaan etupäätä. Sillai se hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen hautaustoimistossa ja normaali arkkuun mahtuu noin 120 kg vainaja. Sitten pitää ottaa leveämpi arkku. Krematorion uunin suuaukosta ei mahdu kun normaali ylileveä arkku, jos tarvitaan tosi iso arkku esim 20cm normaalia isompi nii vain arkkuhautaus on mahdollista. Ruumisautolla tuodaan isot arkut mahdollisimman lähelle hautaa ja lasketaan autosta hautaan
Kyllä mun isän arkku mahtui krematorioon, vaikka oli tuon 20 cm isompi. Ei tuosta ollut hautaustoimistossa edes puhetta, etteikö polttohautaus olisi onnistunut.
Kuinka iso sun isäsi on ollut 20 cm ylileveä arkku tarvitaan yleensä (riippuen vartalonmallista ja pituudesta) noin 180kg vainajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso sun isäsi on ollut 20 cm ylileveä arkku tarvitaan yleensä (riippuen vartalonmallista ja pituudesta) noin 180kg vainajalle.
Riippunee pituudesta. Samoin tarvitaan leveämpi arkku atleeteille.
Kyllähän lapsetki haudataan sellasissa pikkusissa arkuissa joten miks normaalia suuremmille ihmisille ei ois sopivia arkkuja?
Isoäitini oli kuollessaan aika isokokoinen, veikkaisin 100-130 kg. En häntä tosin ihan viimeisinä päivinä nähnyt, joten saattoi olla kuihtunut. Normaalikokoinen arkku (ainakin näytti ihan normaalilta, en 10-vuotiaana ollut paljon arkkuja nähnyt) ja teini-ikäiset sekä aikuiset lastenlapset kantoivat haudan lepoon. Vähäsen ne kantajien paikkoja valitessa määräsi että nuorimmat tytöt jalkopäähän kantamaan ja vahvemmat miehet keskelle.
150 kg ei ole erittäin lihava. Suomessa ei ole erittäin lihavia
Ehdottomasti krematorioon jos paljon rasvaa. Ja mielellään nykyaikaiseen laitokseen jossa lämmön talteenotto
Kyllä painavan ihmisen arkku painaa kamalasti; olen kokenut sen. Kannattaa ihan toden teolla harkita polttohautausta ja reittiä niin, että kävelymatkat arkun alla voi olla kärry ja arkkua pitää nostamalla nostaa vain kärryltä autoon jne.
Jos laskette arkun hautaan, asiasta kannattaisi varmaan keskustella kunnolla suntion tms. kanssa ja tehdä se ehkä niin, että koko hautajaisväki ei ole katsomassa.
Kärryillä viedään haudalle pienetkin ihmiset, vain vauvat kannetaan sylissä.
Aivan varmasti arkkujen normaalikoko suurenee samaa vauhtia kuin ihmiset. Vai rahastetaanko silläkin, että pitää tilata erikseen XXXL-arkkuja?
Olen antanut jälkeenjäävien varalle ohjeen, että minut on haudattava arkussa mallia "jatkosota", ja laudat saa kyllä höylätä ainakin ulkopuolelta.
Krematorioita on eri kokoisia. Esim. Helsingin isokokoiset vainajat tuhkataan Vantaalla. Ja kyllä, jotkut joudutaan paloittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini oli kuollessaan aika isokokoinen, veikkaisin 100-130 kg. En häntä tosin ihan viimeisinä päivinä nähnyt, joten saattoi olla kuihtunut. Normaalikokoinen arkku (ainakin näytti ihan normaalilta, en 10-vuotiaana ollut paljon arkkuja nähnyt) ja teini-ikäiset sekä aikuiset lastenlapset kantoivat haudan lepoon. Vähäsen ne kantajien paikkoja valitessa määräsi että nuorimmat tytöt jalkopäähän kantamaan ja vahvemmat miehet keskelle.
Tytöt? Eikö seurakunta tarjonnut riskejä miehiä kantajiksi, ettei sentään nuorten tyttöjen olisi tarvinnut kantaa, jos ei muuten saattoväessä ollut 6 kantajaksi sopivaa miestä?
Hyi minulle tuli mielikuva, että traileri peruuttaa hautausmaalle ja trukilla lasketaan hautaan. Vieno piippaus ja jyrinä säestää hautaanlaskua. Kevyet mullat-tirskuntaa-
Vierailija kirjoitti:
Krematorioita on eri kokoisia. Esim. Helsingin isokokoiset vainajat tuhkataan Vantaalla. Ja kyllä, jotkut joudutaan paloittelemaan.
Älä viitsi! Ihmisessä on kuitenkin mittavin kohta keskellä, eikä sen paloittelu ole ihan yhtä vaivatonta kuin raajojen irrottaminen. Vaan olisihan se kätevää, jos ruumiinavauksessa poistettaisi sisäelimet ja laitettaisi eri astioihin niin kuin faaraoiden muumioinnissa muinoin.
Itse olin kantamassa arkkua kun hieman tukeva mummo haudattiin 150-200kg ,arkku vietiin kärreillä haudalle,sitten vähän matkaa kannettiin ja laskettiin hautaan, kantajina oli vanhoja ukkoja ja joku läski veltto kaukainen sukulainen ja meinasi perse revetä, tuo narun toisessa päässä ollut läski meinasi mennä arkun mukana hautaan ja yleisöstä tuli porukkaa auttamaan, siitä liinasta sai pitää ihan oikeasti kiinni.
Itse meinasin magneettikuvassa jäädä hartioista jumiin sinne putkeen, hieman ahdisti kun joutui makaamaan hieman huonossa asennossa hartiat putken seinissä jumissa, selkään ja jalkaan pakotti ihan perkeleesti, oli kuuma ym.
T.M 181cm/84kg