Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksi

Vierailija
04.05.2016 |

Hei! Olisi kiva kuulla, että miten muut pärjäävät refluksitaudin kanssa? Minulla alkoi oireet ihan yhtäkkiä ja elämäni on kärsinyt tästä paljon. En saa öisin kunnolla nukuttua ja aina ruoan jälkeen alkaa ihan järkyttävä närästys ja pahoinvointi. Huomenna onneksi pääsen yksityiselle lääkärille, joka toivottavasti lähettää minut tähystykseen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä lääkkeitä ovat Losec ja siitä tehokkaampi versio Nexium. Lisäksi kannattaa välttää tiettyjä juttuja: olut, viini, sitrushedelmät, appelsiinimehu jne. jne. Netistä googlaamalla löytyy paljon tietoa kyllä.

Losecista saa miedomman version nykyisin ihan ilman reseptiäkin mutta Nexium vaatii reseptin. Zolt ei itselläni tuntunut oikein tehoavan, mutta sitäkin paljon käytetään.

Itselläni taas Nexiumin ohella on tehonnut "vanhanaikainen" Antepsin Pore - valmista, saa apteekista ilman reseptiä.

Tähystyksen jälkeen saat varmaan halutessasi Nexium-reseptin jos tähystyksessä todetaan nimenomaan refluksitauti. Suosittelen että otat sitten varsinaisen Nexiumin etkä halvempaa geneeristä Actaviksen tuotetta. Oman kokemukseni mukaan se aito Nexium on jostain syystä tehokkaampi.

Vierailija
2/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happosalpaajat ovat tuhoisia. Miksi? Siksi, että silloin haitalliset mikrobit eivät tuhoudu vatsassa ja myös proteiinien pilkkoutuminen yms seikat häiriintyy. Usein pitkän käytön tuloksena protonipumput hiipuvat ja tuloksena on ns. hapoton maha, joka on paljon pahempi haitta.

Refluksin voit hoitaa 100%:sti ruokavaliolla. Toisille auttaa "karppaaminen", toisille kahvin yms välttely. Etsi tietoa refluksi.fi sivustolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happosalpaajat ovat tuhoisia. Miksi? Siksi, että silloin haitalliset mikrobit eivät tuhoudu vatsassa ja myös proteiinien pilkkoutuminen yms seikat häiriintyy. Usein pitkän käytön tuloksena protonipumput hiipuvat ja tuloksena on ns. hapoton maha, joka on paljon pahempi haitta.

Refluksin voit hoitaa 100%:sti ruokavaliolla. Toisille auttaa "karppaaminen", toisille kahvin yms välttely. Etsi tietoa refluksi.fi sivustolta.

On ihan perusasia, että refluksista kärsivä noudattaa tiettyä ruokavaliota. Tuo, että vaiva paranisi sillä 100% on ihan höpönlöpöä, ehkä normaali närästys ratkeaa pelkällä ruokavaliolla. Ruokavalion lisäksi refluksiin auttaa sängyn kohottaminen (siis koko sängyn) pääpuolelta (esim muutaman sentin puupalikat jalkojen alle), sitruuna/greippimehut ovat itselläni olleet erittäin iso apu, pasta, maito, kaurapuuro (ilman voisilmää tms), ja tietysti ne kymmenet eri närästyslääkkeet, jotka auttavat toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. 10 vuoden närästyslääkkeiden puputtamisen jälkeen olen nyt pärjäillyt pelkällä raa'alla sitruunamehulla pitkään. Minulla siis erittäin hankala refluksi.

Vierailija
4/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin juuri kuukauden kuurin somacia, oireet katosivat kuurin ajaksi, mutta palasivat heti kuurin loputtua. Nyt sain jonkun vahvemman lääkkeen, mutta se ei tunnu auttavan...

AP

Vierailija
5/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan perusasia, että refluksista kärsivä noudattaa tiettyä ruokavaliota. Tuo, että vaiva paranisi sillä 100% on ihan höpönlöpöä, ehkä normaali närästys ratkeaa pelkällä ruokavaliolla. Ruokavalion lisäksi refluksiin auttaa sängyn kohottaminen (siis koko sängyn) pääpuolelta (esim muutaman sentin puupalikat jalkojen alle), sitruuna/greippimehut ovat itselläni olleet erittäin iso apu, pasta, maito, kaurapuuro (ilman voisilmää tms), ja tietysti ne kymmenet eri närästyslääkkeet, jotka auttavat toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. 10 vuoden närästyslääkkeiden puputtamisen jälkeen olen nyt pärjäillyt pelkällä raa'alla sitruunamehulla pitkään. Minulla siis erittäin hankala refluksi.

Refluksi korjaantuu 100% ruokavaliolla, ei lääkkeillä. Lääkkeet ovat tutkitusti vaarallisia ja haittaa erittäin paljon kaikkea muuta. Vanha kansa hoiti refluksin liottamalla pellavan siemeniä yön yli lasissa ja juomalla aamulla liman. Samalla pärjää edelleen jos sattuu joskus närästämään. Palleatyrät sun muut erikseen.

Vierailija
6/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin juuri kuukauden kuurin somacia, oireet katosivat kuurin ajaksi, mutta palasivat heti kuurin loputtua. Nyt sain jonkun vahvemman lääkkeen, mutta se ei tunnu auttavan...

AP

1. Hoida ruokavalio kuntoon.

2. Liiku enemmän.

3. Poista stressitekijät.

Mikäli noilla ei hoidu, mene gastroenterologille. Lääkkeet eivät ole ratkaisu.

Vierailija
7/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

2. Liiku enemmän.

Sain lääkäriltä listan kielletyistä ruoka-aineista, jota olen nyt noudattanut. Stressiä on vaikea välttää, kun pääsykokeet edessä...

Söin migreeniin kortison kuurin ja paljon särkylääkkeitä, voikohan ne aiheuttaa tälläistä?

AP

Vierailija
8/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt happosalpaajia joka päivä vuodesta 2000. Ei pysty olemaan ollenkaan ilman. Järkyt oireet jos yrittää. Ruokatorven ja vatsalaukun välinen sulkija on ihan kaput. Leikkaus olisi ainut hoito, mutta siinä on niin paljon riskejä, etten ole halunnut sitä.

Vierailija
9/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko muuttanut juuri tms? Meillä refliksi oli oire homeisessa asunnossa asumisesta! Muutimme ja "refluksi" loppui. Kyseessä oli meidän 2lasta ja lääkkeitä en halunnut kokeilla.

Vierailija
10/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt happosalpaajia joka päivä vuodesta 2000. Ei pysty olemaan ollenkaan ilman. Järkyt oireet jos yrittää. Ruokatorven ja vatsalaukun välinen sulkija on ihan kaput. Leikkaus olisi ainut hoito, mutta siinä on niin paljon riskejä, etten ole halunnut sitä.

Se minua pelottaakin, että joudun kokoajan syömään lääkkeitä. Oon vasta 19-vuotias, joten ei kovin kivaa tämä..

AP

Vierailija
11/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

2. Liiku enemmän.

Sain lääkäriltä listan kielletyistä ruoka-aineista, jota olen nyt noudattanut. Stressiä on vaikea välttää, kun pääsykokeet edessä...

Söin migreeniin kortison kuurin ja paljon särkylääkkeitä, voikohan ne aiheuttaa tälläistä?

AP

Lääkäri antaa vain yhdenlaisen ruokavalion. Moni karppaaja kertoo parantuneensa karppaamalla refluksista (kymmenet tuhannet ihmiset). Toisille sopii, toisille ei. Tärkeintä sinun on kuitenkin tajuta alkusyyt: stressi ja tulehduskipulääkkeet! Hyväksy se, että stressaantuneena tulee oireita, jolloin keskityt siihen, että et anna sen stressin tuhota koko kehoasi. Oireita voit hetkellisesti helpottaa lääkinnällä, jos on ihan pakko.

Erityisesti Ibuprofeeni on sellainen, joka tuhoaa vatsaa. Sen kanssa pitäisi AINA syödä suojalääkityksenä happosalpaajia, muuten tulee GERD-vaivaa. Mutta sitten kun syö happosalpaajia, tulee muita vaivoja. Eli lääkitys vaatii suojalääkityksen ja suojalääkitys suojalääkityksen :)

Mikäli tulehduskipulääkkeet olivat lääkärin määräämiä, ilman varoitusta siitä, että ne voivat aiheuttaa GERD-vaivaa, voit tehdä asiasta potilasvahinko-ilmoituksen. Mikäli ostit käsikaupasta ja et lukenut tuoteselostetta, menee omaan piikkiin.

Wiki: Ibuprofeenia myydään Suomessa seuraavilla nimillä (suluissa markkinoija):

Ardinex (200mg ibuprofeenia, 30mg kodeiinia) (Abbott Scandinavia AB)

Burana 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit, 60 mg, 125 mg peräpuikot (Orion)

Burana-C (Orion)

Burana-Caps 400 mg pehmeät kapselit (Orion)

Burana Slow 800 mg depottabletit (Orion)

Ibumax 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Vitabalans Oy)

Ibumetin 400 mg, 600 mg kalvopäällysteiset tabletit (Oy Leiras Finland Ab)

Ibuprofen-ratiopharm 400 mg kalvopäällysteiset tabletit (Ratiopharm GmbH)

Ibusal 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Orion)

Ibutabs 400 mg kalvopäällysteiset tabletit (Orion)

Ibuxin 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Ratiopharm GmbH)

Pedea 5 mg/ml injektioneste, liuos (Orphan Europe SARL Immeuble)

Vierailija
12/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

2. Liiku enemmän.

AP

Lääkäri antaa vain yhdenlaisen ruokavalion. Moni karppaaja kertoo parantuneensa karppaamalla refluksista (kymmenet tuhannet ihmiset). Toisille sopii, toisille ei. Tärkeintä sinun on kuitenkin tajuta alkusyyt: stressi ja tulehduskipulääkkeet! Hyväksy se, että stressaantuneena tulee oireita, jolloin keskityt siihen, että et anna sen stressin tuhota koko kehoasi. Oireita voit hetkellisesti helpottaa lääkinnällä, jos on ihan pakko.

Erityisesti Ibuprofeeni on sellainen, joka tuhoaa vatsaa. Sen kanssa pitäisi AINA syödä suojalääkityksenä happosalpaajia, muuten tulee GERD-vaivaa. Mutta sitten kun syö happosalpaajia, tulee muita vaivoja. Eli lääkitys vaatii suojalääkityksen ja suojalääkitys suojalääkityksen :)

Mikäli tulehduskipulääkkeet olivat lääkärin määräämiä, ilman varoitusta siitä, että ne voivat aiheuttaa GERD-vaivaa, voit tehdä asiasta potilasvahinko-ilmoituksen. Mikäli ostit käsikaupasta ja et lukenut tuoteselostetta, menee omaan piikkiin.

Wiki: Ibuprofeenia myydään Suomessa seuraavilla nimillä (suluissa markkinoija):

Ardinex (200mg ibuprofeenia, 30mg kodeiinia) (Abbott Scandinavia AB)

Burana 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit, 60 mg, 125 mg peräpuikot (Orion)

Burana-C (Orion)

Burana-Caps 400 mg pehmeät kapselit (Orion)

Burana Slow 800 mg depottabletit (Orion)

Ibumax 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Vitabalans Oy)

Ibumetin 400 mg, 600 mg kalvopäällysteiset tabletit (Oy Leiras Finland Ab)

Ibuprofen-ratiopharm 400 mg kalvopäällysteiset tabletit (Ratiopharm GmbH)

Ibusal 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Orion)

Ibutabs 400 mg kalvopäällysteiset tabletit (Orion)

Ibuxin 200 mg, 400 mg, 600 mg, 800 mg kalvopäällysteiset tabletit (Ratiopharm GmbH)

Pedea 5 mg/ml injektioneste, liuos (Orphan Europe SARL Immeuble)

Juu lääkäri niitä mulle määräs. Stressiä tiedän että mulla on, mutta en vain osaa olla stressaamatta..

AP

Vierailija
13/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä mitä tää on, mutta n 3 kuukautta sitten vedin rautakuurin ja aina tyhjään mahaan. Siitä on alkanut helvetilliset poltot vatsassa. Somacia oon ottanu nyt pari kk, auttaa ehkä hieman. Mut tosiaan joku kahvin juominen saa kauheet poltot aikaan. Lääkäri tk: ssa sanoi et näin nuoria ihmisiä ei tähystetä, olen 26. Et kai sitä vaan täytyy kohta taas varata aika lääkäriin, eihän tää nyt normaalia ole. Onko kellään muulla kokemusta tämmösestä et olis yhtäkkiä alkanu jonki lääkekuurin/ raudan jälkeen järkyt poltot?

Vierailija
14/18 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä mitä tää on, mutta n 3 kuukautta sitten vedin rautakuurin ja aina tyhjään mahaan. Siitä on alkanut helvetilliset poltot vatsassa. Somacia oon ottanu nyt pari kk, auttaa ehkä hieman. Mut tosiaan joku kahvin juominen saa kauheet poltot aikaan. Lääkäri tk: ssa sanoi et näin nuoria ihmisiä ei tähystetä, olen 26. Et kai sitä vaan täytyy kohta taas varata aika lääkäriin, eihän tää nyt normaalia ole. Onko kellään muulla kokemusta tämmösestä et olis yhtäkkiä alkanu jonki lääkekuurin/ raudan jälkeen järkyt poltot?

No mulla kortisoni kuurin jälkeen tämä oikeastaan alko. Muakaan ei terveyskeskuksesta lähetetä tähystykseen joten meen yksityisen kautta. Tsemppiä sinne!

AP

Vierailija
15/18 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju jo, mutta pakko jakaa oma kokemukseni, jos joku muukin voisi löytää näistä avun! Happolääkkeet pois ja ruokavalio kuntoon. Lisäksi joka aamu piihappogeeliä (Silicum Tonic) ja tuoretta sellerimehua tyhjään vatsaan, ja vitamiineina hyviä probiootteja (esim. Terranova maitohapot).

Tähystyksestä juuri hyviä tuloksia näillä ja ilman lääkkeitä jo useampi kuukausi! 🙏🏻

Vierailija
16/18 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta lääkkeet, eikä ruokavalio (ellei sitten karsi ihan kaikkea mahdollista pois). Kokeiltu myös tuo Silica jne. Tähystyksessä todettu, että mahaportti on väljä ja siksi sieltä valuu tavara väärään suuntaan.

Joskus on parempi, joskus huonompi kausi. En usko, että eroon pääsen koskaan.

Vierailija
17/18 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus auttaa kans paljon.

Vierailija
18/18 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deglycrrhised licorice luontaistuote kaupasta voisi auttaa. Lakritsinjuuresta poistettu myöskin verenpainetta nostattava ainesosa.