Korvike ja kova kakka
Hei! Meillä on nyt 2,5kk ikäinen vauva joka korvikkeella. Nyt kokeiltu nan,omneo, babysemp ja arlan luomu. Ongelma on että vauvan kakka on kovaa pökälemäistä,joutuu tekemään kovasti töitä sen eteen että saa kakattua. Ei kuitenkaan itke vatsaa tai kun kakkaa niin ei itke. Mitä teen että saisin kakan löysemmäksi? Olen juottanut vettä sekä luumu mehua joista ei apua. Levolac ainut mikä auttanut ja tätä olen antanut kahtena päivänä 2ml. Voiko levolacin ottaa säännölliseen käytöön vai onko tarvetta jos vauva ei itke vatsaa vaikka kakka onkin kovalla?
Kommentit (3)
Joo tuosta mallasuutteesta tiesinkin mutta eikös se ole ohra pohjainen niin voiko sitä tosiaan antaa tämän ikäiselle kun tuntuu että siitä on niin ristiriitaista tietoa. Osassa suosituksista olen lukenut ettei sitä saisi antaa alle 6kk ikäiselle,onko näin? Joo sitä minäkin olen pitänyt hyvänä että kakka tulee jokapäivä ja joskus useastikkin vaikka sen kovin kovaa onkin, ehkä olen turhaan huolissani. Neuvolasta sanoivat että kakan pitäisi olla melkein vaippaan imeytyvää vaikka sanoin että ollaan korvikkeella, itse kyllä tiedän että ei se korvikeella olevilla ole näin.
Hei,
Duodecim suosittelee mallasuutetta, joten sitä on turvallista käyttää. Toistaiseksi ainakaan sille ei suomalaisissa suosituksissa ole annettu rajoitteita.
Tärkeää on, että kakka tulee säännöllisesti eikä se aiheuta vauvalle kipua. Toisilla vauvoilla vain on herkempi vatsa ja se menee helpommin kovaksi kuin muilla.
Hei,
ummetus on inhottava vaiva ja ymmärrän, että olet harmissasi lapsesi puolesta.
Kovat ulosteet ovat melko tavallisia korvikevauvoilla. Tämä ei kuitenkaan ole vaarallista, jos kakka tulee säännöllisesti niinkuin teillä.
Ulostuslääkkeitä ei tulisi käyttää säännöllisesti ellei niihin ole ehdotonta tarvetta. Imeväisikäisten ummetusta hoidetaan mallasuutteella (1tl desilitraan korviketta). Mallasuutetta voi ostaa apteekista.
Kun lapsi alkaa syömään kiinteitä, vatsaa voi pehmittää luumusoseella. Myös vatsaa kovettavia ruokia on hyvä tällöin välttää. Näitä ovat esim. kiisselit, mehukeitot ja banaani. Kun lapsi alkaa viiden kuukauden iässä syömään viljatuotteita, suosi kuitupitoisia puuroja, vellejä ja leipää. Myös leseitä voi lisätä puuron sekaan.
Yleensä ummetus on ohimenevä vaiva, joka helpottaa, kun vauva kasvaa.