Kannaattaako vaatteet säästää, kun tyttöjen ikäero on 7,5 v?
Mulla on siis 10 v tyttö, 6 v poika ja 2 v (kohta 3 v) tyttö. Olen tähän mennessä pitänyt kuopuksella vanhempien lasten vaatteita, sinisiä pyjamia myöten. Ja on vielä esikoiseltakin vaatetta. Vielä on kaikki vaate kelvannut, vaikka selkeästi tykkää enemmän tietyistä (yleensä juuri niistä näteistä, joissa on vaikka kukkia, punaisista & pinkeistä vaatteista, mekoista ym.).
Mutta nyt rupesin miettimään, että lastenkin muoti vaihtuu aika ajoin. Esikoinen on aika tarkka valitsemaan vaatteensa, että ovat muodikkaita ym. niin onkohan ne enää sitten kun tuo kuopus on siinä iässä kelvollisia? Edes juhlavaatteet? Vielä ne musta pelittää ihan hyvin. Katselin juuri esikoiselta jääneitä 100-110-senttisiä ja musta ne ulkoilutakitkin on vielä nättejä ja ajanmukaisia. Vaatteiyta jää toki yhä vähemmän ja vähemmän, kun kuluttavat niitä enemmän, mutta joitain jää.
Ostan yleensä hyviä merkkejä, ulkoiluun reimatecciä ja lenneä, juhliin mayoralia ym. espanjalaisia merkkejä kun sopivat mitoituksen puolesta mun siroille, tummatukkaisille & -silmäisille tytöille hyvin.
Myisittekö ne isomman tytön vaatteet nyt pois, ja ostaisitte sitten uudet nuorimmalle? Entäs pojan vaattet? Mihin asti luulette, että nekin kelpaa? Tityt tytön perusvaatteet ajattelin kyllä säästää (siis esim. sadevaatteet ja "ikuiset klassikot" kuten marimekon paidat, valkoiset juhlapuserot, perusfarkut ym. joissa muoti ei ehkä niin tiuhaan vaihdu).
Kommentit (14)
esim. juuri Marimekon vaatteita ja juhlavaatteita. Mutta kyllä minusta jokainen lapsi ansaitsee jotain uuttakin, joka on ihan häntä varten hankittua. :)
Ja en ole säästänyt. No, ensinnäkin esikoinen oli tyttö ja seuraava poika, joten senkään takia en säästänyt. Nyt on meillä on 7-vuotias poika ja poikavauva. Vaatteita en rupea säästämään, mutta leluja olen säästänyt. Pyörä, kypärät ja muut vekottimet jää myös säästöön.
Olen kaikilta lapsilta säästänyt muutaman tärkeän vaatteen (esim. kotiintulovaatteet, ristiäsasun (sen mikä on mekon jälken), pienen myssyn ym.) muistolaatikkoon, ja isommalle tytölle kehystänytkin yhden mekon seinälle (halusi itse). Poika ei oo halunnut sellaista ja kuopukselta kysyn myöhemmin.
Aion siis myydä ne pois. Olen tän kuopuksenkin kasvaessa kaikki kelvolliset vaatteet myynyt kirpparilla & huuto.netissä, koska hän jää meidän viimeiseksi lapseksi.
mutta lyhykäinen toisinto: olen kaikilta säästänyt muutaman muistovaatteen. Loput myyn. En voi säilyttää kaikkea.
Meillä on niin vähän neliöitä ettei ole varaa käyttää kallista tilaa kovin suurimittaiseen säilytykseen. Isossa omakotitalossa tms. tilanne olisi ihan erilainen.
kuopusta varten ja sitten tietty jotain lempivaatteita muistoksi. Muu kiertoon.
Mulla kaksi poikaa, joiden ikäero 2 vuotta ja kuopuksellekin olen ostanut aika paljon omia, uusia vaatteita, vaikka muoti ei ole suuremmin vaihtunut. Jotenkin vaan tuntuu kuluneilta monet niistä esikoisen vanhoista. Ja ovatkin aika kuluneita monet.
sekä uusimman muodin mukaisia vaatteita (saa kummitätiltään, joka shoppailuhullu), kirpparilta ostettuja itse valitsemiaan (minä ostan), 7-v isoveljensä vanhoja (sinistä, sinistä ja sinistä.. höystettynä poikamaisilla jutuilla) ja vieläpä 14-v isosiskonsa perintövaatteita, joista ehkä aika on ajanut ohitse, mutta ehjiä ovat ja mukavia päällä.
juhliin mayoralia ym. espanjalaisia merkkejä kun sopivat mitoituksen puolesta mun siroille, tummatukkaisille & -silmäisille tytöille hyvin.
En ymmarra?
ja olen huomannut,että esim. jotain printtipaitoja ym. trikoovirityksiä on turha säästellä,niissä menee aika ns. ohi ja koska en pue itseänikään ikivanhoihin vaatteisiin,noudatan samaa ajatusta lastenkin kanssa. Klassisemmat jutut säästän,mm. kiiltonahkajuhlakengät,kumisaappaat,Ellen lakkatakit,Burberryn villakangashameet,kaikki muu kiertoon,kun ei niitä tule pidettyä. Nuorimmainen on 2 v keskimmäistä nuorempi,ja hän saa sitten kyllä tyytyä ihan vaan noihin isosiskon jämiin;)
kyllä se aika jättää jälkensä vaatteisiinkin :) käyttäisittekö itse 7v vanhoja, toiselta saatuja vaatteita?
kyllä aika jättää jälkensä vaatteisiin. Käyttäisittekö itse muilta saatuja 7v. vanhoja vaatteita? Maybe not?
Puhumattakaan kirpparilöydöistä, jotka voivat olla vanhempiakin (ikää en tiedä). Mitä hyvänsä rääsyjä en tietenkään käytä, mutta ei ikä tai kierrätys sinänsä vaatetta pahenna.
kyllä aika jättää jälkensä vaatteisiin. Käyttäisittekö itse muilta saatuja 7v. vanhoja vaatteita? Maybe not?
Ei ainakaan enää kouluikäisen vaatteita!
Kamala ajatuskin että joku onneton 7 v. joutuisi aloittamaan koulun isosiskolta perityissä, 7 v. vanhoissa kuteissa.
meillä on ikäeroa vain viisi vuotta ja toisen vaatteissa meidän kouluikäinen näyttäisi kyllä aika hurjalta, muoti muuttuu melkoisesti, vaikka tavallisia vaatteita ostaisi. Lisäksi vartalomalli ja koko saattaa olla aika erilainen, meillä ainakaan ei vaatteet enää oikein sopisi siitäkään syystä.