Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma voi tarkoittaa lapselle 10 viikkoa kotona ilman rutiineja, mielekästä tekemistä ja säännöllistä ruokaa

Vierailija
02.05.2016 |

Kannattaa lukea. Tämä ei ole se opettajan alkuperäinen blogikirjoitus, vaan tässä on haastateltu häntä laajemmin:
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/opettaja-muistuttaa-etta-suo…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
2/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, minä ainaki tein lomalla ruuan kun vanhemmat tuli töistä. Oli tiskit ja rutiinit, joskus leivoin kakun. Kävin myös pyöräilemässä, kaverilla, uimassa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä, miksi on niin kamalaa viettää kesäloma ilman mielekästä tekemistä. Minä olen tällainen köyhä lähiölapsi, ja minusta kesälomat oli ihania. Ei me koskaan käyty missään, paitsi ehkä joinakin kesinä päivän retki Linnanmäelle. Toki alkoholismi, mielenterveysongelmat ym. ovat surullista luettavaa.

Vierailija
4/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se mahtaakaan olla opettajille tuo samainen kymmenen viikkoa? 

Vierailija
5/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se mahtaakaan olla opettajille tuo samainen kymmenen viikkoa? 

Minulle se tarkoittaa ainakin juuri noita otsikossa mainittuja asioita: syön mitä sattuu, teen asioita hetken mielijohteesta, menen nukkumaan kun väsyttää, valvon omituisiin aikoihin, en käytä kelloa tai kännykkää. On mahtava tunne, kun voi oikeasti unohtaa, mikä viikonpäivä on, ja keskittyä vain nykyhetkeen, Suomen luontoon ja kaupungin ilmiöiden tarkkailuun.

Aivan parasta.

Vierailija
6/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon opettajan mielestä köyhyys = mielenterveysongelmat, alkoholismi, väkivalta. Niinpä niin.... Varakkaassa perheissähän onkin poikkeuksetta kaikki kunnossa.

Vierailija
7/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli juuri parasta aikaa kun kerrankin sai olla ja tehdä suht vapaasti mitä halusi. Pitääkö nykyään kouluikäisetkin lapset olla jatkuvasti ajastetun ohjelman piirissä, ettei jää hetkeäkään aikaa haaveilla tai nukkua pitkään tai leikkiä vapaasti. Meillä vanhemmat tekivät ruuat valmiiksi kaappiin ja sieltä sitten syötiin päivällä.

Vierailija
8/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon opettajan mielestä köyhyys = mielenterveysongelmat, alkoholismi, väkivalta. Niinpä niin.... Varakkaassa perheissähän onkin poikkeuksetta kaikki kunnossa.

Tilastollisesti köyhyys kulkee käsi kädessä noiden asioiden, joten tuo opettaja on oikeassa.

Vierailija
9/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Tuskin ne mt-ongelmat tulotasoa katsoo. Ja pitääkö kaikilta lapsilta kieltää se vähäinen kesän vapaa-aika siksi, että on olemassa muutamia, joille se on erittäin huonoa aikaa. En tarkoita vähätellä karmeita kotioloja, vaan mietin, että olisiko tähän nyt kuitenkin joku parempi puuttumiskeino. Omassa joidenkin mielestä köyhässä lapsuudessani parasta oli juuri tuo kesäloma-aika kun sai olla vapaasti ja unohtua pohtimaan pieniä ja suuria ja mellastaa ulkoleikeissä kavereiden kanssa kun kerrankin oli lämmintä. Eihän nykyään ala-asteikäiset pääse edes koulupäivän jälkeen kotiin kun on oltava kaiken maailman kerhoissa ym.

Vierailija
10/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti köyhyys kulkee käsi kädessä noiden asioiden, joten tuo opettaja on oikeassa.

Tilastollisesti kyllä, mutta kuinka paljon hyvätuloisten piirissä piilotellaan juurikin noita asioita.

Vierailija
11/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kesälomallaki pitäis olla joku lukkari, mistä voi sitten katsoa mitäs tänään tehdään. Itseni mielestäni kesälomat oli lapsena juuri sen takia parhaita, ettei tarvinnu tehä mitään! Siis sai mennä kaverille, pyöräilee, uimaan, syödä jäätelöä jne, mutta ei ollu pakko, jos ei vaan huvittanu. Ihan saatiin olla lapsia, eikä omat vanhemmat mulle tekemistä keksineet koko aikaa, ihan itse piti miettiä mitä haluisin tehä.

Vierailija
12/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä teistä aikuisista tuntuisi, jos sama oravanpyörä jatkuisi myös lomalla. Sinulle olisi toinen ihminen laatinut aikataulun ja ruoka-ajat ja taas kuudelta aamulla ylös ja aikataulutehtävät alkaa. Mitä jos annettaisiin lasten olla lapsia edes pienen hetken vuodesta.

Vierailija
13/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloman mielekkyys riippuu varmaan paljon siitä, millainen asuinympäristö on ja onko siellä sopivaa seuraa. Jos on kiva asuinalue ja paljon kavereita seurana (ja ehkä joku auki oleva leikkipuisto jossa ruokailua), niin lapsethan vaan nauttii.

Vierailija
14/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

, kirjoitti:

Miksi ihmeessä kesälomallaki pitäis olla joku lukkari, mistä voi sitten katsoa mitäs tänään tehdään. Itseni mielestäni kesälomat oli lapsena juuri sen takia parhaita, ettei tarvinnu tehä mitään! Siis sai mennä kaverille, pyöräilee, uimaan, syödä jäätelöä jne, mutta ei ollu pakko, jos ei vaan huvittanu. Ihan saatiin olla lapsia, eikä omat vanhemmat mulle tekemistä keksineet koko aikaa, ihan itse piti miettiä mitä haluisin tehä.

Kyse ei pohjimmillaan tuossa jutussa ole mistään lukujärjestyksestä vaan siitä, että lapsi on heitteillä kesän yli - ruokaa sattuu saamaan jos naapurin grillijuhlista jää yli.

Vierailija
15/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus teidän kanssa! Ihan pakostako te ymmärrätte väärin tahalleen? Mielekäs tekeminen voi olla ihan sitä, ettei tee mitään suunnitellusti, mutta tässä hän puhuu lapsista, joilla ei ole mitään, eikä ketään. Minä olin sellainen lapsi. Istuin kesäni yksin kerrostalossa otsa ikkunaa vasten katsomassa kun muut leikkivät ulkona tai menivät minne menivät. Minä olin sisällä juopon äitini kanssa, joka joko oli kännissä, kankkusessa tai niiden välimaastossa eikä aina edes kotonakaan. Olen ollut yksin öitä ja päiviä jääkaapissa valo. Äiti lukitsi oven ulkpuolelta, etten vaan karkaa naapuriin kertomaan, ettei tule ongelmia. Ketään ei kiinnostanut silloin, eikä teitä näytä kiinnostavan vieläkään samassa jamassa elävät lapset nyt, kun ette edes ymmärrä MISTÄ tuo opettaja puhuu. Keskittyisitte siihen, että TODELLAKIN MEITÄ ON OLLUT JA ON EDELLEENKIN TUOLLA SEINIEN TAKANA, JONNE TE ETTE NÄE.

Vierailija
16/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän kakaroilla on ihan säännöllinen ruokailu ja päivärytmi kesälläkin.

Vierailija
17/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän kakaroilla on ihan säännöllinen ruokailu ja päivärytmi kesälläkin.

Kiva että sun kakarat on hoidossa.

Vierailija
18/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuossa keskustelussa on turhaan jankattu tätä asiaa. Siinä jankkauksessa menee lapsi pesuveden mukana. Kaikki voisivat puhaltaa yhteen hiileen, ja miettiä mitä voitaisiin tehdä sille kurjissa oloissa elävälle lapselle, jolla ei mene jostain syystä hyvin. On syynä sitten köyhyys, vanhempien alkoholismi tai mielenterveysongelmat.

Vierailija
19/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...ei se lasten ohjelmallinen tekeminen ole aina hyvä.Leikki,sellainen ekstempore,kehittää älykkyyttä.Jos lapsille viritetään ohjelmaa ja harrastuksia koko ajan,niin tuo kyky ei myöskään pääse esille ja kuihtuu.Kannattaa antaa lasten siis kehittää ohjelmaansa myös itse (tietysti muutakin,kuin pelaaminen,mutta sekin voi olla ihan ok jossain määrin).

T.yksi ope vaan ☺

Vierailija
20/24 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on välillä vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ymmärrä todellisen huono-osaisuuden ja vain köyhyyden eroa. Onko teidän mielestä muka normaalia jos 8 v laittaa kaikki ruokansa itse sekä huolehtii myös sisaruksistansa? Vanhemmat ovat joko aineissa tai muuten sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme