Rapakuntoinen. Kuinka usein kävelylenkkejä?
Entä kuinka pitkiä, ajallisesti?
Kunto täys nolla ja nyt pitäisi tehdä jotain.
Kommentit (19)
Kysyn koska en tiedä mikä olisi sopiva määrä alkuun ettei into lopahda heti alkuun.
Joka päivä vähintään puol tuntia, jos on huono keli en viitsi lähteä, koska olen laiska.
Kokeile aluksi vaikka 3 krt viikossa. Valitset päivät fiiliksen mukaan, mutta jos alkuviikosta et käy niin sitten ne on pakko käydä loppuviikosta. Aloita vaikka tuolla ehdotetulla puolella tunnilla. Ens kuussa 4 krt viikossa ja seuraavaksi 5 krt viikossa. Lenkin pituudella ei alussa ole merkitystä, koska pointti on siinä lähtemisessä. Voithan aloittaa vaikka 20 min kävelyillä, jos tosiaan et tällä hetkellä tee mitään. Pikkuhiljaa sitten pidennät niitä lenkkikertoja.
Matka ei tapa vaan vauhti. Voit siis kävellä pidempiäkin matkoja rauhalliseen tahtiin. Tosin aluksi kannattaa luoda rutiini ja kävellä edes vähän ja kasvattaa matkaa ja vauhtia pikkuhiljaa.
Kun minä tein ylipainoisena elämäntapamuutoksen, aloin tehdä kävelylenkkejä joka toinen päivä eli 3-4 krt/vko (lisäsin määrää 5-7 krt/vko kunnon kasvaessa ja painon pudotessa). Ajattelin sen niin, että minulla täytyy olla tietyt päivät jolloin sen teen, muuten ei tule mitään. En siis voinut jäädä odottelemaan mitään fiilistä vaan päätin, että teen sen lenkin joka toinen päivä ja that's it. Vaikka rapakunnossa olinkin, tein jo alusta asti pitkähköjä lenkkejä (8-12 km). Kuten sanottua, ei se matka tapa. Halusin eri maisemiin kuin kävellä aina samoja lyhyitä reittejä kodin läheisyydessä. Pitääkseni homman mielenkiintoisena, yritin valita mahdollisimman erilaisia reittejä. Mietin jo etukäteen, että minne suuntaan lähden ja mikä olisi hyvä "kohde". Katsoin ihan kartasta ja mietin, että tänään kävelenkin esim. tuonne järvelle tai kierrän tuon hautuumaan ympäri. Välillä otin kohteeksi myös jonkun ruokakaupan: tarvitsin kaupasta vaikka leipää ja sen sijaan, että olisin hakenut sen lähimmästä kaupasta, kävelin 5 km päähän kauppaan sitä hakemaan. Minulle oli helpompaa kun oli joku selkeä suunnitelma kuin jos olisin vaan haahuillut ympäriinsä. Hommasin myös hyvän sykemittarin jossa oli gps, myös se motivoi kun näki ihan konkreettisesti kilometrimäärät, kulutetut kalorit ja myös reitin, jonka oli kävellyt. Lisäksi kuuntelin kävellessäni äänikirjoja tai musiikkia, etenkin äänikirjoja kuunnellessa lenkit sujui kuin huomaamatta. (Kuuntelin äänikirjoja ainoastaan kävellessäni ja siitäkin tuli lisämotivaatiota lähteä kävelemään kun halusin tietää, että mitä kirjassa seuraavaksi tapahtuu).
En ymmärrä miten jollakin voi olla niin huono kunto, että kävely maantiellä väsyttää... siis en oikeasti ymmärrä. Tietenkin vanhukset ja sairaat erikseen. Miten sellaiseen tilaan voi päästä.. 20v sohvalla istumista ja herkkujen syömistä? Ja nyt ei puhuta mistään 40km vaelluskilometreistä vaan näistä muutaman kilometrin(max 10km) kävelylenkeistä mitä ihmiset nyt tekeekään.
Minä aloitin melko täydellisestä rapakunnosta muutama viikko sitten. Kuljen kahta eri lenkkiä, jotka kummatkin ovat 5,6 kilometriä. Aikaa kuluu tällä hetkellä vajaa tunti. Alku oli yhtä helvettiä. Jalkoihin sattui koko kävelyn ajan. Sitten podin flunssan. Siitä toivottuani ja aloitettuani uudelleen jalkojen kipu on ollut huomattavasti vähäisempää. Tällä hetkellä kävely on tuskallista ensimmäiset pari kilometriä, sitten alkaa sujua.
Olen myös kokeillut pienten matkojen juoksemista, mutta se sattuu erityisesti selkään, eikä kropassani ole joustavuutta kuten nuorempana. Vähä vähältä siis uudelleen sitä lajia, ehkä vain sata metriä/lenkki aluksi, rentoutta ja joustavuutta etsien.
Tärkeintä on, että lenkin jälkeen tuntuu hyvältä, vaikka väsymys hiukan painaisikin. Kokeilin lenkkeilyä kerran aikaisemminkin, mutta aloitin aivan liian rajusti ja tuloksena oli pahoinvointi. Säännöllisyys, kohtuullisuus ja liikunnan ilo ovat homman a ja o.
Etsi netistä joku couch-to-5k ohjelma ja ala jauhamaan sitä. Se on kolme kertaa viikossa tehtäväksi tarkoitettu juoksuohjelma joka lähtee ihan nollista ja tähtää 5 km juoksuun. Rapakuntoinenkin saa sen kesässä jauhettua läpi ja on palkitsevaa kun tuloksia tulee aika vauhdilla.
Mä ajattelin huomenna taas pitkästä aikaa mennä tupurin hiihtoladulle siel on 5km ja 9km lenkit.
Älä tuijota kilometrejä vaan aloita rauhallisesti.Aluksi 2-3 kertaa viikossa vaikka puolen tunnin lenkki.Siitä pikkuhiljaa pidennä aikaa ja lisää kertoja viikossa.Vaihtele reittejä niin mielenkiinto säilyy.Kunto kohoaa todella nopeasti kun jaksaa olla sitkeä.
Itse aloitin noin (itse asiassa vieläkin lyhyemmällä lenkillä) 3 vuotta sitten.Nykyään menee pidemmätkin lenkit kevyesti ja ihan kävellen menen edelleen.
Siinä sivussa paino tippunut yli 20kg.
Vierailija kirjoitti:
Etsi netistä joku couch-to-5k ohjelma ja ala jauhamaan sitä. Se on kolme kertaa viikossa tehtäväksi tarkoitettu juoksuohjelma joka lähtee ihan nollista ja tähtää 5 km juoksuun. Rapakuntoinenkin saa sen kesässä jauhettua läpi ja on palkitsevaa kun tuloksia tulee aika vauhdilla.
Tälle peukku. Ihan turha jotain kävelyä on pelkästään treenata.
Se "jokin kävely" on jokseenkin välttämätön alku, jos et satu tajuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle peukku. Ihan turha jotain kävelyä on pelkästään treenata.
Miten niin turhaa? Päinvastoin.
Rapakuntoisena minkä tahansa treenaamisen, myös kävelyn, aloittaminen on palkitsevaa myös siinä mielessä, että kunto kohoaa nopeasti.
Jokainen askel on parempi kuin nolla askelta ja sun tän hetken asenteella ei pelkoa ylitreenaamisesta, joten ulos vaan aina kun pystyt. Voit huoletta kävellä 5-10 km lähes joka päivä eli ei hätäpäivää sulla. Ota vaikka alkutavoitteksi 3 x vkossa 45-60 min lenkki.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jollakin voi olla niin huono kunto, että kävely maantiellä väsyttää... siis en oikeasti ymmärrä. Tietenkin vanhukset ja sairaat erikseen. Miten sellaiseen tilaan voi päästä.. 20v sohvalla istumista ja herkkujen syömistä? Ja nyt ei puhuta mistään 40km vaelluskilometreistä vaan näistä muutaman kilometrin(max 10km) kävelylenkeistä mitä ihmiset nyt tekeekään.
No se juuri. Mä en liikkunut oikeasti yhtään ylimääräistä pariin kymmeneen vuoteen, kaupassa joo kävin kävellen kun ei ollut autoa mutta en mä asiakseni lähtenyt. En siis lenkkeillyt, en jumpannut en mitään. Nyt sitten yritän tässä kasvattaa kuntoa, mutta kyllä tämä enemmän kuin rapakunnosta pois pääsy on työlästä. Kävely sujuu joo, mutta alkaa vähitellen kyllästyttää. Juoksua ei kunto sitten kestäkään kuin just 20 metriä ja sen jälkeen keuhkot ja sydän meinaa oikeasti räjähtää ja mä näytän samalta kuin kilpahiihtäjä 30 kilsan jälkeen. Oikeasti tuntuu että pitäisi heittäytyä pitkäkseen, eikä sydän meinaa rauhoittua ollenkaan.
Kotona olen jumpannut, mutta ei tule oikein tulosta. Askelkyykkyjä jaksan tehdä muutaman, sitten en enää yksinkertaiesti pääse ylös plus että sattuu polviin. Punnertamisesta voin vain haaveilla, samoin lankutus. Mä en tajua kuinka mä voin saada lihaksia kun mä en kerrassaan kykene kun pariin hassuun toistoon. Ylipainoa on +25kg ja sekin tuntuu istuvan kuin p*ska junttilan tuvan seinässä, jos syön enemmän kuin 1200 kcal niin en laihdu ja pahimmillaan lihon ja kuitenkin peruskulutuksen pitäisi näillä kiloilla ja aktiivisuudella olla n.2100kcal..
161/81
Pyri kävelemään joka päivä, aloita vaikka vartista. Hyvä tavoite olisi puoli tuntia joka päivä ja muutaman kerran viikossa 1-2h pidempi kävely lenkki.
Pyri kävelemään myös metsässä tms vaihtelevassa maastossa joka kehittää tasapainoa ja antaa haastetta koko keholle.
Kokeile myös pyöräilyä, esim joka toinen päivä lenkin tilalla. Tässäkin puoli tuntia kerrallaan on hyvä aloitusmatka.
Helpoiten saa rutiinin kun lähtee joka päivä samaan aikaan reippailemaan!
En nyt osaa ihan samaistua, kun mun liikuntatauot ovat olleet itsestä riippumattomia ja maksimissaan vuotta kerrallaan. Mutta joo, haluatko juosta? Jos haluat, mene joka päivä lenkille ja parin minuutin kävelyn jälkeen juokse toi 20 m. Sitten kävelet muutaman minuutin ja juokset taas tuon 20 m ja vielä kolmannen kerran. Jo viikossa huomaat, että jaksat juosta pidempiä eriä kuin 20 m. Jos kahdessa viikossa ei tapahdu edistystä, mene lääkäriin.
Punnerrus samaten. Mene vaikka mahalleen maahan ja puske itseäsi käsillä ylös muutaman minuutin ajan. Tee ihan mitä vaan möyrintää pari minsaa, mikä vahvistaa vatsaa ja selkää. Tee sama lähes joka päivä ja väitän, että parin viikon päästä syntyy jo punnerruskin.
Ja ihan pelkkä kävelykin on hyväksi, jos et halua juosta. Katsele maisemia, haistele raikasta ulkoilmaa, keksi tarinoita vastaantulevista ihmisistä, mieti kivoja asioita, joita et muulloin ehdi. Jalka menee toisen eteen ihan huomaamattaan.
Täältä saat kivoja ulkoiluvaatteita, jotka pitävät tsemppiä yllä
http://raiski.fi/collections/d-mitoitus-naisille
Ole varovainen nivelten kanssa! Mukavia liikuntahetkiä ja kohenevasta kunnosta nauttimista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se juuri. Mä en liikkunut oikeasti yhtään ylimääräistä pariin kymmeneen vuoteen, kaupassa joo kävin kävellen kun ei ollut autoa mutta en mä asiakseni lähtenyt. En siis lenkkeillyt, en jumpannut en mitään. Nyt sitten yritän tässä kasvattaa kuntoa, mutta kyllä tämä enemmän kuin rapakunnosta pois pääsy on työlästä. Kävely sujuu joo, mutta alkaa vähitellen kyllästyttää. Juoksua ei kunto sitten kestäkään kuin just 20 metriä ja sen jälkeen keuhkot ja sydän meinaa oikeasti räjähtää ja mä näytän samalta kuin kilpahiihtäjä 30 kilsan jälkeen. Oikeasti tuntuu että pitäisi heittäytyä pitkäkseen, eikä sydän meinaa rauhoittua ollenkaan.
Kotona olen jumpannut, mutta ei tule oikein tulosta. Askelkyykkyjä jaksan tehdä muutaman, sitten en enää yksinkertaiesti pääse ylös plus että sattuu polviin. Punnertamisesta voin vain haaveilla, samoin lankutus. Mä en tajua kuinka mä voin saada lihaksia kun mä en kerrassaan kykene kun pariin hassuun toistoon. Ylipainoa on +25kg ja sekin tuntuu istuvan kuin p*ska junttilan tuvan seinässä, jos syön enemmän kuin 1200 kcal niin en laihdu ja pahimmillaan lihon ja kuitenkin peruskulutuksen pitäisi näillä kiloilla ja aktiivisuudella olla n.2100kcal..
161/81
Sun perusukulutus ei ole mitekään 2100 kcal vaan noin 1500 - 1700 kcal eli ala totutella sen mukaiseen ruokailuun. Ei se ylimääräinen paino sitä ruokaa tarvitse. Mutta pidä myös huoli, ettei liikunnasta pääse tulemaan ahmimisnälkää.
En ymmärrä tämänkaltaisia kysymyksiä. Mikset kokeile itse?