Kokemuksia kilpatelinevoimistelusta?
Pohdin, että veisinkö 6v tyttären testeihin pyrkimään kilpatelinevoimistelijaksi? Onko kokemusia; onko kallis laji, mitä treeneissä tehdään?
Kommentit (31)
Jos harrastus laukaisee syömishäiriön tai masennuksen, harrastaja todennäköisesti jää tai tippuu pois kilparyhmästä, koska ei jaksa tai pysty treenata tai lääkäri kieltää. Siksi niitä sairastavia ei varmaan kilparyhmässä juuri olekaan, koska siihen jäävät vain ne, joiden pää ja kroppa kestää lajin vaatimukset. Mutta se, ettei tuo yksi kymmenen vuotta lajia seurannut tiedä ketään kilpailijaa, jolla on syömishäiriö tai masennus, kertoo sen, että sairastuneet eivät ole enää niissä piireissä tai ehkä pitävät sairastumisensa visusti piilossa. Itse olen sairaalapuolella työskentelevänä asian yleisyydestä vähän eri mieltä kuin tuo pitkään lajin parissa ollut. Ehkä on myös seura- ja valmentajakohtaisia eroja.
Telinevoimistelu on lyhyiden/lyhyehköjen tyttöjen ja naisten laji. Pitkille sopii puolestaan esim. koris ja lentis. Että jos tyttö on päiväkodin tai ekaluokan pisin, niin kilpatelinevoimistelu ei ole se ykkösvalinta.
Lispe 80 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat aloittaa lapsen kanssa kilparyhmän testeistä? 6-vuotias, joka on vasta menossa testeihin ilman voimistelutaustaa, tulee valituksi vain, jos on todella fyysisiltä ominaisuuksiltaan täydellinen. Minä olen aloittanut 8-vuotiaana, alla oli kaksi vuotta balettia ja olinkin siis jo tuolloin todella vanha.
Tuolla sivulla lukee että aikaisempaa kokemusta ei tarvita ja että haussa on (2009), 2010 ja 2011 syntyneitä tyttöjä ja poikia.
Miksi harkitsen? Haluan tytölle fiksun urheiluharrastuksen, mielellään yksilölajin.
Tietenkin viet testeihin jos lapsi haluaa telinevoimustella ja ominaisuuksia on. Noissa testeissä etsitään nimenomaan antroposofian osalta parhaita yksilöitä (notkea, vahva, hoikka, pieni).Telinevoimistelu on yksi karuimmista lajeista. Varhainern erikoistuminen, rohkeus ja tietty ruumiinrakenne ovat edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastus laukaisee syömishäiriön tai masennuksen, harrastaja todennäköisesti jää tai tippuu pois kilparyhmästä, koska ei jaksa tai pysty treenata tai lääkäri kieltää. Siksi niitä sairastavia ei varmaan kilparyhmässä juuri olekaan, koska siihen jäävät vain ne, joiden pää ja kroppa kestää lajin vaatimukset. Mutta se, ettei tuo yksi kymmenen vuotta lajia seurannut tiedä ketään kilpailijaa, jolla on syömishäiriö tai masennus, kertoo sen, että sairastuneet eivät ole enää niissä piireissä tai ehkä pitävät sairastumisensa visusti piilossa. Itse olen sairaalapuolella työskentelevänä asian yleisyydestä vähän eri mieltä kuin tuo pitkään lajin parissa ollut. Ehkä on myös seura- ja valmentajakohtaisia eroja.
Olen tuo maajoukkkueessa voimistellut ja ihan omassa piirissäni ja seurassa tiedän ja muistan kaksi anorektikkoa. Toinen lopetti teininä ja anoreksia meni todella, todella poahaksi, sairaalaan. , toinen taas oli aivan maan huippuja, hiukan omaa aikaani myöhemmin. Muistan, kuinka jumppapukujen toimittajalla ei ollut tarpeeksi pientä kokoa hänelle. Ja omat pukuni piti kursia pienemmiks käsin.
Pidän myös outona, jos on huippuvoimistelumn kanssa ollut tekemisisssä, muttei tunnista syuömishäiriöisiä.
Kyllähän sen näkisi, jos joku on liian hoikka. Piirit ovat sen verran pienet, että kaikki siitä kuulisivat jos jollakin olisi oikeasti syömishäiriö. Itse tiedän jokaisen meidän seuran yli 10 v. voimistelijatytön ja -pojan nimeltä ja tiedän myös kaikki viime vuosina lopettaneet. Siellä nyt vain ei ole ollut syömishäiriöitä taustalla.
Mahtava laji. Suosittelen, mutta vain jos lapsi tykkää. Jos on pakkopullaa, niin ei kannata jäädä notkumaan. Motivaatio on kaikki kaikessa.
Minun poika on aivan innoissaan kilparyhmän telinevoimistelija. Kaiken vapaa-ajankin tahtoisi viettää trampalla pomppimassa tai renkaissa roikkuen. Ei kuitenkaan sovi varmaan kaikille, voimistelun ilon ja motiivin pitää lähteä lapsesta itsestään - ei vanhemmista.
Nostan tätä. Tänään oli tyttöni testitilaisuus ja hetki saadaan odotella tuloksia.
Aloin kanssa harkita kilpatelinevoimistelua esikoiselle ja olisi kiva kuulla muiden kokemuksia!
Oliko joku testeissä viikonloppuna? Onko tuloksia tullut?
Kovin isoluiseksi/romulaiseksi ei sovi kehittyä.