Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedän tietokoneista kaiken, kysy mitä vaan!

N3ro
30.04.2016 |

Myös kännykät ja tabletit ovat hallussa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on läppäri joka kosahti koulusta tulleeseen virukseen. Kone ei enää lataudu tai käynnisty. Koneella on kuitenkin tiedostoja, jotka haluaisin pelastaa. Oisko vinkkejä? Entä jos irrotan kovalevyn ja laitan toiseen läppäriin, jotta saisin tiedostot. Rikkooko toisenkin koneen viruksen takia?

Lataudu? Jos tarkoitat akkua niin ei se virus voi sen latautumista estää. Windowsin käynnistymisen se voi estää. Hae muistitikku ja asenna siihen Linux toisella koneella ja buuttaa se käynnistymätön kone tikulta ja kopioi tiedot talteen samalle tai toiselle tikulle tai ulkoiselle kovalevylle tai uploadaa pilveen.

Jos koko kone ei käynnisty niin irroita kovalevy ja buuttaa joku toinen kone Linuxilla (jottei virukset tartu) ja sit filut talteen.

-Joku toinenkin joka tietää

Vierailija
22/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970 luvulla GE/Honeywell-415 keskuskoneet olivat Suomessa yleisiä, mm. pankit, Yle ja keskusosuusliikkeet käyttivät mainittuja laitteistoja. Mistä maasta ko. koneet tuotiin Suomeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on läppäri joka kosahti koulusta tulleeseen virukseen. Kone ei enää lataudu tai käynnisty. Koneella on kuitenkin tiedostoja, jotka haluaisin pelastaa. Oisko vinkkejä? Entä jos irrotan kovalevyn ja laitan toiseen läppäriin, jotta saisin tiedostot. Rikkooko toisenkin koneen viruksen takia?

Kovalevyn irroittaminen ja laittaminen toiseen koneeseen ei tartuta virusta toiseen koneeseen. Kannattaa ensi töiksi skannata se koko kovalevy sillä toisella koneella (jos toisessa koneessa on joku virusskannausohjelma), josko se vaikka saisi viruksen sisältämät tiedostot napattua kiinni ja puhdistettua tai tuhottua. Sitten voit kopioida tiedostot talteen.

Vierailija
24/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virusta ei pidä levittää. Virusvarma Ubuntu tai sitten virtuaalikone käyttöön tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
25/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittu eihän tää "nero" vastaile kuin johonkin windows-kysymyksiin. Siinä meillä kaikkitietäjä.

Vierailija
26/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako päivittää windows kasi kymppiin?

Vierailija
27/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovalevyn irroittaminen ja laittaminen toiseen koneeseen ei tartuta virusta toiseen koneeseen. Kannattaa ensi töiksi skannata se koko kovalevy sillä toisella koneella (jos toisessa koneessa on joku virusskannausohjelma), josko se vaikka saisi viruksen sisältämät tiedostot napattua kiinni ja puhdistettua tai tuhottua. Sitten voit kopioida tiedostot talteen.

Miksei virus voisi kovalevyltä levitä? Voihan virus levitä vaikka saastuneesta muistitikusta tai muusta siirrettävästä laitteesta, jos se koneeseen kiinnitetään, joten ihan samalla tavalla se voi levitä myös saastuneelta kovalevyltä. Eikä virusskannausohjelmaan kannata luottaa, jos se ei ole ajan tasalla, eikä edes ajan tasalla oleva virustorjuntaohjelma välttämättä tunnista kaikkia viruksia.

Tuollaisessa tilanteessa järkevin ratkaisu on joko ottaa virusvarma käyttöjärjestelmä (joka on käytännössä vain Ubuntu), käyttöön tai sitten käytetään omalla tietokoneella virtuaali-pc:tä, joka on lähes 100% oma eristetty systeeminsä ja "tietokone tietokoneessa". Virtuaali-pc:n käyttäminen vaatii toki omalta koneelta kohtalaisesti potkua, varsinkin muistia, että jaksaa pyörittää.

Vierailija
28/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nero ei kerkiä googlettaa vastauksia tai sitten ei löydä niitä mistään.

Vierailija
29/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ip-osoitteesi?

Vierailija
30/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neron ip-osoite on 127.0.0.1

-toinen guru

Vierailija
31/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tietokoneista mitään, muuta kuin että välillä ne takkuilevat. Ja päivityksi tulee viikottain, joita mieheni ei välitä ajallaan hoitaa. Mikä avuksi? Tulisitko päivittämään koneeni vai vaihdanko miestä?

Personal Software Inspector, valitettavasti ei suomenkielisenä saatavilla, korvaa miehesi tältä osin täysin:

http://www.flexerasoftware.com/enterprise/products/software-vulnerabili…

Vierailija
32/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi PDF ei enää aukea tallentamatta? En ole päivittänyt uutta w10, mulla 7, voiko vaikuttaa asiaan?

Miksi f-secure safe ei enää toimi kunnolla, vielä 2vk sitten toimi?

Ei avaa edes word-juttuja kun toi safe koneessa.

Vierailija
33/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N3ro kirjoitti:

Myös kännykät ja tabletit ovat hallussa.

Miten kvanttitietokone toimii? Sijaitsevatko jotkut osat sen askentatoimista toisessa ulottuvuudessa?

Vierailija
34/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-laskentatoimista-

Vierailija
35/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei virus voisi kovalevyltä levitä? Voihan virus levitä vaikka saastuneesta muistitikusta tai muusta siirrettävästä laitteesta, jos se koneeseen kiinnitetään, joten ihan samalla tavalla se voi levitä myös saastuneelta kovalevyltä. Eikä virusskannausohjelmaan kannata luottaa, jos se ei ole ajan tasalla, eikä edes ajan tasalla oleva virustorjuntaohjelma välttämättä tunnista kaikkia viruksia.

Tuollaisessa tilanteessa järkevin ratkaisu on joko ottaa virusvarma käyttöjärjestelmä (joka on käytännössä vain Ubuntu), käyttöön tai sitten käytetään omalla tietokoneella virtuaali-pc:tä, joka on lähes 100% oma eristetty systeeminsä ja "tietokone tietokoneessa". Virtuaali-pc:n käyttäminen vaatii toki omalta koneelta kohtalaisesti potkua, varsinkin muistia, että jaksaa pyörittää.

Mikä tahansa optiselta levyltä tai kirjoitussuojatulta muistitikulta buuttaava käyttis kelpaa.

Vierailija
36/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Se virus tosiaan levisi mun koneelle muistitikusta joka oli ensin saastuneessa koulun (opettajan) koneessa kiinni. Oon pohtinut jo kauan tuota kovon siirtämistä, mutta en oo uskaltanut etten pamauta tätä. Hoidan homman noilla ohjeilla, joka ei vaaranna tätä konetta eli ei muuta kun uutta tikkua hankkimaan.

Vierailija
37/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt ja ytimekäs vastaus: kyllä! Olen niitä n. 100 kpl tehnyt viimeisen vuoden aikana ja kovin ovat tyytyväisiä käyttäjät olleet.

Vierailija
38/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt ja ytimekäs vastaus: kyllä! Olen niitä n. 100 kpl tehnyt viimeisen vuoden aikana ja kovin ovat tyytyväisiä käyttäjät olleet.

Mä en tunne kymppiä kohtaan muuta kuin vihaa ja turhautumista. Yhdessä koneessa se on, muihin ei tule.

Vierailija
39/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi PDF ei enää aukea tallentamatta? En ole päivittänyt uutta w10, mulla 7, voiko vaikuttaa asiaan?

Miksi f-secure safe ei enää toimi kunnolla, vielä 2vk sitten toimi?

Ei avaa edes word-juttuja kun toi safe koneessa.

Kaikenmaailman f-securet ja safet uninstalliin ja windowsin oma defender käyttöön. Ajaa täysin asiansa eikä maksa mitään. Humpuukihommia, ei kannata maksaa tyhjästä. 

Vierailija
40/41 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehdään prosessorin "skalpeeraus" ja mitä sillä tavoitellaan?