Oletteko jo hakeneet vappujuomiset teinellenne?
Ostin tytölle kaksi siideriä, kun aamutuimaan kaupassa kävin. Tyttö on 16-vuotias.
Pidän rajana tätä sivistysvaltioiden määrättelemää ikää. En ymmärrä, miksi saksalaiset tai ranskalaiset nuoret olisivat fiksumpia kuin omat nuoreni.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko ap todellakin, että ne kaksi sidukkaa riittävät koko illaksi? Ne nuoriso kietaisee huiviinsa pohjiksi ja jatkaa sitten kavereiden kanssa vahvemmilla sekoituksilla.
Ilmainen neuvo: Varaa jo ajoissa tytön sängyn viereen iso pesuvati tai laajasuinen ämpäri, johon tytteli saa tyhjentää kaiken sen sotkun, mitä illan mittaan kitusiinsa tunki.
Ei hän nyt ensimmäistä kertaa juo siideriä. Eli pidän epätodennäköisenä tällaista ylilyöntiä.
Oletko jo ostanut koulunpäättäjäisviinat, samalla voi ostaa koulun aloitukseen satsi. Lisäksi muista juhannus ja muut kesän bileet, muutamat festarit jne... onnea valisemallesi tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. 15- ja 16- vuotiaat sai haluamansa limut ja 18v sai 2 siideriä.
PS. Noissa AP:n "sivistysmaissa" on maksakirroosia paljon. Että niin "sivistynyttä"...
Miten niin 18-vuotias "sai" kaksi siideriä? Eikö itse osaa vielä kaupassa käydä?
Täällä on paljon enemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin vaikkapa Ranskassa. Mitä sillä mitataan sivistysasteikolla?
Miten nuo edes LIITTYY sivistykseen? Ei mitenkään. Alkoholin kohdalla voit kysyä AP:lta selitystä, miksi hän liittää alkoholin sivistykseen.
Ja miksen olisi TÄYSI-ikäiselle ostanut, kerran muillekin ostin limut kun käytiin kaupassa? Olisiko pitänyt sanoa vähätuloiselle opiskelijalle, että nyt et saa mitään juomia, kun AV:lla joku idari kielsi ostamasta, kun et itse voi ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Noissa AP:n "sivistysmaissa" on maksakirroosia paljon. Että niin "sivistynyttä"...
Miten niin 18-vuotias "sai" kaksi siideriä? Eikö itse osaa vielä kaupassa käydä?
Täällä on paljon enemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin vaikkapa Ranskassa. Mitä sillä mitataan sivistysasteikolla?
Miten nuo edes LIITTYY sivistykseen? Ei mitenkään. Alkoholin kohdalla voit kysyä AP:lta selitystä, miksi hän liittää alkoholin sivistykseen.
Ja miksen olisi TÄYSI-ikäiselle ostanut, kerran muillekin ostin limut kun käytiin kaupassa? Olisiko pitänyt sanoa vähätuloiselle opiskelijalle, että nyt et saa mitään juomia, kun AV:lla joku idari kielsi ostamasta, kun et itse voi ostaa?
Meillä 18-vuotias ostaa itse alkoholin, jos ostaa. Ja ihan omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että valtaosa teineistä käyttää alkoholia, joko vanhempien selän takana taitavasti (tai vähemmän taitavasti) valehtelemalla jos ei muuten. On todella korkea todennäköisyys, että sille omallekin mussukalle maistuu sidukka. Sitä voi sitten kukin tykönään miettiä, ostaako tälle hallitusti muutaman siiderin, vai ajaako tämän (usein vieläpä käytännössä vanhemman rahoilla) liehittelemään jotain lipevää yli-ikäistä amisviikseä ja maksamaan tälle vieläpä mojovat hakupalkat kossupullosta.
Fakta on myös se, ettei ne äidin ostamat kaksi siideriä riitä näille jotka on alkon makuun päässeet. Vaikka äiti naivisti kuvittelee hallitsevansa lapsensa juomista ostamalla alaikäiselle alkoholia. Ei hallitse, se on ihan puppua se. Lapsihan on tuossa jopa saanut luvan alkonkäytölleen, joten useimmat antaa mennä.
Lapsi saa myös kuvan että on ihan ok rikkoa lakia jos siltä tuntuu. On siis ihan sallittua pistää joku täysikäinen ostamaan vähän lisää viinaa tai on ihan ok aikanaan itse täysi-ikäisenä ostaa alaikäisille alkoa. Kun äitikin niin tekee.
Ja kuten joku jo sanoi, nuoret oikeasti haluaisi, että vanhemmat olis vanhempia eikä kavereita. Rajat on rakkautta, silloinkun kun lapsi ei niistä tykkää. Vanhempien pitää osata ja uskaltaa sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 18-vuotias ostaa itse alkoholin, jos ostaa. Ja ihan omilla rahoilla.
Aa, koska sinun teinisi pakotetaan ostamaan omansa, niin muidenkin pitäisi pakottaa? Ei tuo juo kun maksimissaan nuo kaksi/juhla, eikä muuten käy baareissa laisinkaan. Meidän tulot kyllä riittää kahteen siideripulloon muutaman kk välein.
Mä en nyt oikein ymmärrä, että miten se lapsi oppii kohtuukäyttöä sillä, että saa kaksi siideriä. Eiköhän se kohtuukäyttö opita muuten kuin JUOMALLA ALKOHOLIA. Se opitaan katsomalla mallia vanhemmista. Se opitaan keskustelemalla alkoholista. Ei sitä opita juomalla. Se opitaan ihan ilman alkoholia. Se että ihan itse rikkoo lakia ja antaa lapelleen alkoholia ei opeta tätä kohtuukäyttäjäksi. Ei todellakaan. Nämä alkoholia lapsilleen antavat lakaisevat mahdollisen ongelman maton alle ja toivovat lapsen oppivan alkoholinkäytön jossain vappubileissä. Onnea vaan matkaan, siellä sitä ei opita. Siellä opitaan vaan juomaan. Ja siihen vanhemmat vielä antavat apua tuomalla lisää juotavaa. Hienoa toimintaa.
Ja miksi yleensä 16v. tarvii vielä edes opetella koko alkoholinkäyttöä? Eikö se mitenkään ehdi tehdä sitä 18v. täytettyään? Mikä kiire vanhemmilla on opettaa alkoholin juomista jo 16v:lle? Ai, niin, nyt te selitätte että kyllä ne nuoret juo kuitenkin. Eli olette lyöneet hanskat tiskiin tämän asian suhteen ja toivotte vaan parasta, siinä sivussa kun välitätte alkoholia lapsillenne. Että jos ne oppis kohtuukäytön kun minä tässä haen niille kaupasta siideriä.
Eipä siinä muuta, mutta ei se juominen jää kahteen siideriin. Lisäksi on kaverin isoveljen hakema skumppapullo.