Oletteko jo hakeneet vappujuomiset teinellenne?
Ostin tytölle kaksi siideriä, kun aamutuimaan kaupassa kävin. Tyttö on 16-vuotias.
Pidän rajana tätä sivistysvaltioiden määrättelemää ikää. En ymmärrä, miksi saksalaiset tai ranskalaiset nuoret olisivat fiksumpia kuin omat nuoreni.
Kommentit (67)
Tein teineille itse vappujuomat. Nimittäin simaa. Meillä lapset/nuoret 16v ja 19v , eivät käytä alkoholia ollenkaan. Eivät halua. Tiedätkö muuten,että alkoholi on nuorelle aivomyrkkyä.
Nyt sillä sun teinillä on kaksi siideriä enemmän siihen mitä joku muu on jo sille hakenut. Näin toimittiin mun nuoruudessa, lopputulos oli noin 6-8 siideriä :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei vanhemmat koskaan hakeneet, sisko joskus. Mulla oliki aina joku puol litraa viinaa + siidereitä / joku catti pullo ja sitte oltiinki tillin tallin. Onneksi kaverin äiti oli ostanu kaverille vaan pullon viiniä yms ja kaveri joka halusi olla luottamuksen arvoinen joi vain omansa ja piti sitte muista huolta. :)
Tuollaiseen helposti johtaa juuri salailu ja kielletyn hedelmän maku tässä asiassa.
Tyttäreni on aina tullut kotiin sen oloisena kuin ei mitään olisi ottanut. On puhunutkin, että varsinaisesti juovuksissa olo on nykyään yksiselitteisen noloa.
Mutta kuitenkin on tavallista, että muutama mieto juoma nautitaan. Kyllähän se rentouttaa ja vapauttaa nuorta siinä missä aikuistakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että valtaosa teineistä käyttää alkoholia, joko vanhempien selän takana taitavasti (tai vähemmän taitavasti) valehtelemalla jos ei muuten. On todella korkea todennäköisyys, että sille omallekin mussukalle maistuu sidukka. Sitä voi sitten kukin tykönään miettiä, ostaako tälle hallitusti muutaman siiderin, vai ajaako tämän (usein vieläpä käytännössä vanhemman rahoilla) liehittelemään jotain lipevää yli-ikäistä amisviikseä ja maksamaan tälle vieläpä mojovat hakupalkat kossupullosta.
Juominen on teinien keskuudessa huomattavasti vähentynyt
Raittius elämäntapana on lisääntynyt ja myös humalajuominen. Silti kuitenkin valtaosa käyttää alkoholia jonkin verran.
Muistaakseni n. kolmannes 16-vuotiaista tytöistä on täysin raittiita. Voin yrittää katsoa linkin.
Meillä poika 16v sanoi juuri ,että hänestä tuntuu,että tytöt juo enemmän. Poika ei millään lailla hingu mitään juomia(alkoholi) Ei varmaan ole edes maistanut mitään. Eikä ole mikään nynny, mutta ei tunne vetoa juomiseen. Onneksi. Nuori voi olla aivan hyvin vielä 16v raitis. Ei siitä ainakaan haittakaan ole.
Meillä riittää että yksi isompi teini läträä alkoholin kanssa liikaakin :(
Nuoremmat teinit tästä viisastuneena/säikähtäneenä eivät käytä alkoholia ollenkaan ja muutenkin ovat yleensä tällaiset juhlan ajat vaan kotona, kun eivät jaksa sitä kännistä höhrhöilyä jota osa kavereistaankin harrastaa
sidukkaaa.. kirjoitti:
Nyt sillä sun teinillä on kaksi siideriä enemmän siihen mitä joku muu on jo sille hakenut. Näin toimittiin mun nuoruudessa, lopputulos oli noin 6-8 siideriä :)
Huomaisin varmasti, jos olisi otettu tuo määrä.
Kuten sanottu humalajuominen ei ole enää trendikästä lukiolaisten keskuudessa varsinkaan. Käynyt kuin tupakanpoltolle, josta myös on tullut lähinnä luuseriuden merkki.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teit rikoksen.
Joka päivä myös pidän koiraa vapaana taajama-alueella. Olen paatunut rikollinen.
Ja olet se ainoa rikollinen myös siinä kohtaa, kun irtokoirasi juoksee minun kytketyn koirani iholle ja minun koirani puree sitä. Korvauksia et tule minulta saamaan, vastuu on sillä, kenen koira juoksee irrallaan.
16v sai yhden siiderin, 14v juo pari pientä lasia punkkua. Siinäpä se, kotona istuvat illan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teit rikoksen.
Joka päivä myös pidän koiraa vapaana taajama-alueella. Olen paatunut rikollinen.
Ja olet se ainoa rikollinen myös siinä kohtaa, kun irtokoirasi juoksee minun kytketyn koirani iholle ja minun koirani puree sitä. Korvauksia et tule minulta saamaan, vastuu on sillä, kenen koira juoksee irrallaan.
Ei tule sinne päinkään -- kiertää kaukaa toiset koirat, ellei ole lupaani mennä katsomaan (koira on vanha tuttu). Toimii kuin ajatus tämä bordercolliemme...
Älä huoli!
Vierailija kirjoitti:
16v sai yhden siiderin, 14v juo pari pientä lasia punkkua. Siinäpä se, kotona istuvat illan.
En kyllä antaisi kahta lasia viiniä 14-vuotiaalle. Niin vapaamielinen en ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei vanhemmat koskaan hakeneet, sisko joskus. Mulla oliki aina joku puol litraa viinaa + siidereitä / joku catti pullo ja sitte oltiinki tillin tallin. Onneksi kaverin äiti oli ostanu kaverille vaan pullon viiniä yms ja kaveri joka halusi olla luottamuksen arvoinen joi vain omansa ja piti sitte muista huolta. :)
Tuollaiseen helposti johtaa juuri salailu ja kielletyn hedelmän maku tässä asiassa.
Tyttäreni on aina tullut kotiin sen oloisena kuin ei mitään olisi ottanut. On puhunutkin, että varsinaisesti juovuksissa olo on nykyään yksiselitteisen noloa.
Mutta kuitenkin on tavallista, että muutama mieto juoma nautitaan. Kyllähän se rentouttaa ja vapauttaa nuorta siinä missä aikuistakin.
ap
Onko sitä pakko kieltää? Meillä ei ole kielletty, mutta on sanottu,että alkoholin nauttiminen ei ole suotavaa alle 18v. Eikä siitä ole mitään hyötyä, että sekoittaa päänsä. Neljästä lapsesta yksi on kokeillut alkoholia alle 18v ja hänkin tuli siihen tulokseen, että ei ole hänen juttunsa. Ei juurikaan käytä alkoholia nyt nuorena aikuisena. Meillä ei alkoholi ole ollut kielletty hedelmä, eikä sitä kukaan ole pahemmin himoinnut. Ehkä nuorillakin on toisilla enempi halu juoda kuin toisilla. Niinhän se on aikuisellakin. Itsekään ei juo kuin siiderin silloin tällöin saunan päälle. Ei vain kauheasti innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on opettaa teinistä pitäen alkoholikulttuuriin? Sitten myöhemmin ei osata juhlistaa mitään ilman alkoholia. Just näin.
Rento äiti saa olla, mutta c'mon. Äidin tehtävä on olla äiti, ei kaveri.
Mun vappujuomana on simaa ja pepsiä.
N18
En minä mitään ole opettanut. Tyttö pyysi hakemaan, en minä niitä ole tyrkyttänyt.
Et osaa sanoa ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
14-vuotias ja 16-vuotias viettävät vapun kotona, niinkuin kaikki muutkin juhlat .. aina, sinakin tähän mennessä :)Juomana heidän toivomiaan Coca-Colaa.
Sääliksi käy ainakin tuota vanhempaa nuorta. Nuoruuteen kuuluu kivat juhlat ystäväporukoissa eikä äidin kainalossa nyhjääminen.
Nämä tulevat mt-tapaukset on nähty. Tulevat juuri tällaisista kodeista.
Kivoja juhliahan ei voi pitää ilman alkoholia... Kannattaa opettaa ihan pienestä pitäen siihen, niin on edessä hyvä tulevaisuus.
Normaaliin ja kiihkottomaan alkoholinkäyttöön yritämme opettaa. Tällä systeemillä on onnistunut jo kolmen kanssa -- ovat jo pitkälle yli parikymppisiä.
Kyllä alkoholi kuuluu tiettyihin juhliin, näin se vain on ja tulee aina olemaan. Fiksu pitäytyy sellaisissa määrissä, että on kivaa ihan loppuun asti.
Näinhän se menee mm. Ranskassa, jossa viini kuuluu jo hyvin nuoresta ruokapöytään (joskin usein vedellä roimasti laimennettuna).
Ei siellä mitään örveltämistä näe. Ja 16-vuotias saa alkoholinsa supermarketista. Käytännössä paljon nuorempikin, koska asiaa ei oikeastaan mitenkään valvota.
Ostin 250 pulloa alkoholijuomia, kaikkea väliltä 4,6%-40%, jouduin käymään useassa alkossa siuren määrän takia.
Tänään meen myymään koulun pihalle niitä, opiskelijoiden kanssa on sovittu missä ja koska viinakauppani on auki.
Pari pientä lasillista viiniä 14 vuotiaalle? Ei hyvää päivää..Miksi lapselle annetaan alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on opettaa teinistä pitäen alkoholikulttuuriin? Sitten myöhemmin ei osata juhlistaa mitään ilman alkoholia. Just näin.
Rento äiti saa olla, mutta c'mon. Äidin tehtävä on olla äiti, ei kaveri.
Mun vappujuomana on simaa ja pepsiä.
N18
En minä mitään ole opettanut. Tyttö pyysi hakemaan, en minä niitä ole tyrkyttänyt.
Et osaa sanoa ei?
En näe mitään syytä sanoa ei.
Osaan sanoa silloin, kun koen siihen tarvetta. En minä joka viikonloppu hänelle rupeaisi siideriä kantamaan. Mutta on muutaman kerran pyytänyt ja parempi minusta että pyytää minulta kuin kavereilta. Kaveriporukassa ei juuri täysi-ikäsiä olekaan. Kyseeseen tulisi siis jonkun kaverin sisarus todennäköisesti.
kun ostatte lapsillenne juomia, niin ostakaa laatukkaita aineita. kaupan siidereitten sijasta, alkosta jotain laatukasta siideriä. jos viiniä, niin 10-eurosta lähtien viinit alkavat olla juotavia. kun nuorena pääsee maistelemaan vähän parempia aineita, niin aikuisenakin osaa vaatia määrän sijasta laatua. toinen vaihtoehto on, että ostaa pahinta mahdollista litkua mitä saatavilla on. juomasta jää suuhun niin paha maaku, ettei tee mieli vähään aikan alkoholia. kuulemani mukaan pirkka-olut olisi pahan makuista.
Kyllä meillä juo riparin käyneet punkkua...
Siiderikännit jossain rapakossa, kun koitatte opettaa juomiskäyttäytymistä? Kyllä se pari lasia punkkua on vähän fiksumpi.
Raittius elämäntapana on lisääntynyt ja myös humalajuominen. Silti kuitenkin valtaosa käyttää alkoholia jonkin verran.
Muistaakseni n. kolmannes 16-vuotiaista tytöistä on täysin raittiita. Voin yrittää katsoa linkin.