Kuinka monella on avioehto?
Kommentit (10)
Siis riittääkö, että minä ja mies keskenään tehdään se? Vai pitääkö jonkun juristin se laatia ja hyväksyä? Entä miten tulee toimia, jos tehään avioehto ja haluaa kuolemantapauksessa puolisolle siirtää omaisuuden, niin pitääks vielä testamentti tehdä erikseen? Ja missä säilyttää avioehtosopimusta? Kotona tietty yksi kappale, mutta ajattelin tulipalon varalta missä voisi säilyttää pari kolme ylimääräistä kappaletta?
Vierailija:
Siis riittääkö, että minä ja mies keskenään tehdään se? Vai pitääkö jonkun juristin se laatia ja hyväksyä? Entä miten tulee toimia, jos tehään avioehto ja haluaa kuolemantapauksessa puolisolle siirtää omaisuuden, niin pitääks vielä testamentti tehdä erikseen? Ja missä säilyttää avioehtosopimusta? Kotona tietty yksi kappale, mutta ajattelin tulipalon varalta missä voisi säilyttää pari kolme ylimääräistä kappaletta?
ei tuntunut reilulta että minulle kuuluisi erotilanteessa mitään osuutta yrityksestä, tai säästöistä joita mies kerää eläketurvakseen. Teimme samalla myös keskinäisen testamentin. 2
Maistraattiin hyväksyttäväksi. Niin se kai oli. Jonnekin se kuitenkin vietiin. Soita ja kysy maistraatista. Siksi viedään jonnekin, että kolmannet osapuolet saavat halutessaan tiedon.
tehdä mutta ei oo saatu aikaiseksi. Kohta 2 v. naimisissa.
on tosi helppo tehdä itsekin. Siihen tarvitaan teidän molempien allekirjoitukset ja KAKSI esteetöntä todistajaa.
Ja sit se pitää viedä rekisteröitäväksi maistraattiin, että se saa lainvoiman.
Vähän monimutkaisempi kannattaa laadituttaa asianajajalla. Varsinkin JOS haluaa siihen ERI säännöt avioerotilanteeseen vs. kuolemantapaukseen. (Tämä on nykyään mahdollista.)
Huom: esim. kuolemantapauksessa sitten (ainakin meillä) on iso ilo siitä, että esim. jos mä kuolen, ni omaisuus joka multa menee mun miehelle AVIO-OIKEUDEN perusteella, ni siitä EI tarvi maksaa perintöveroa!!!! Omaisuudesta, joka sit menee testamentilla, ni siitä tarvii. (Meillä esim. mä omistan tän meidän ok-talon kokonaan. Jos mä kuolen, ni mies saa puolet talosta avio-oikeuden perusteella, ja sit toisen puoliskon testamentilla. Perintöveroa tarvii siis maksaa vaan tosta testamentilla menevästä puolikkaasta.)
Kannattaa selvittää asia kunnolla etukäteen
Ei ole tarpeellista ainakaan tässä vaiheessa. Kumpikaan ei ole toista rikkaampi eikä kummallekaan ole tulossa mitään valtaisaa perintöä. Kaikki omaisuus on hankittu yhdessäolon/ avioliiton aikana...
Eli jos tekee paperit itse, tulee vain maistraatin kulut.
Itse olen miettinyt kans, lähinnä yrittäjyyteen johtuvista syistä.